24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor PatrickHberg » zo feb 25 2018 10:25 am

Patrick bedankt voor de middag. Heel interessant en leuk om jouw verhalen te horen en foto's te zien.
IK weet niet of straatfotografie wat voor mij is, vond het toch vreemd voelen om zomaar "stiekem" op de foto te zetten.
De citaat: Street photography is 80% balls, 20% skill" is in mijn geval denk ik toch net even andersom in percentage :)
Feedback is zeer welkom.

1.
Afbeelding
DSC_0600 by Patrick, on Flickr
PP: Niet zo'n sterke situatie. Ik zou in ieder geval veel wegcroppen. Maar nog liever laten vallen; je hebt beter!

2.
Afbeelding
DSC_0602 by Patrick, on Flickr
PP: Deze is veel sterker dan de eerste plaat. Hier gebeurt in ieder geval wat. Natuurlijk een relatief "veilig" beeld, wat prima is. De tekst "zaterdag" in beeld is een leuk extraatje!

3.
Afbeelding
DSC_0604 by Patrick, on Flickr
PP: Duidelijk de foto waarbij je contact gemaakt hebt. De dame staat er leuk op. De heer is zo te zien een stuk lastiger te fotograferen.
Dat komt best vaak voor als je een stelletje te pakken hebt. Wellicht iets krapper aansnijden (rechts en boven wat weg)?


4.
Afbeelding
DSC_0608 by Patrick, on Flickr

5.
Afbeelding
DSC_0611 by Patrick, on Flickr
PP: Fijn beeld. Mooi en herkenbaar moment. Ik zou wel de omzetting iets pittiger maken!
6.
Afbeelding
DSC_0613 by Patrick, on Flickr
PP: Prima beeld! Alleen valt er veel meer uit te halen. Deze is nu erg vlak en dat is jammer. Of je 'm nu in kleur houdt of omzet naar zwart wit, hij mag een stuk pittiger!

7.
Afbeelding
DSC_0614 by Patrick, on Flickr
PP: deze vind ik niet erg sterk. Een "kiekje" met een "gat in het midden". Er gebeurt eigenlijk niets. Deze zou ik laten vallen.

Leuk om te zien dat je contact hebt weten te maken. Dat is een goed teken!
D7200
Tokina 12-24mm at-x pro dx II
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nikon 50mm 1.8d
Tokina 100mm f/2.8 af pro d
https://www.facebook.com/patrickherzbergfotografie
Gebruikersavatar
PatrickHberg

Clublid
Berichten: 319


Locatie: Koudekerk aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Lucien » zo feb 25 2018 11:45 am

Mijn eerste stappen in de straatfotografie. Na de presentatie van Patrick is het toch minder eng dan aanvankelijk gedacht.

1
Afbeelding
PP: Een wat afstandelijke plaat, maar heel fijn omgezet naar zwart-wit!

2
Afbeelding
PP: Een ander beeld dan je zaterdag liet zien. Of handig in Photoshop? :mryellow:

Een stuk croppen denk ik!


3
Afbeelding
PP: prima situatie, maar ik denk dat je er meer uit had kunnen halen. Je bent hier echt een observant. Het zou zo fijn zijn als de gitarist even opkijkt naar je of zo. Maar dit zijn wel situaties die je gebruiken kan!

4
Afbeelding
PP: en inderdaad. Er gebeurt wat. Een beetje krap en de timing kon beter, maar goed dat je bent blijven hangen om te kijken of er wat gebeuren gaat!

5
Afbeelding
PP: Beetje krap en ik zou de dame links in de foto hebben gezet. Dat kan evengoed nog. Vierkant uitsnijden?

Nog een paar in kleur.
6
Afbeelding
PP: This one was immediately seen as a very nice shot by the group. And rightly so! Good framing, nice moment, right person! Complimenten!

7
Afbeelding
PP: altijd prima. Ook hier zou ik graag wat contact zien, maar dat is mijn mening. Hier is niets mis mee!

Mooie serie! En fijn dat je ervaren hebt dat het helemaal niet zo eng is!
Gebruikersavatar
Lucien

Clublid
Berichten: 189


Locatie: Soesterberg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » zo feb 25 2018 11:55 am

Er komen al fraaie platen voorbij zeg! Lucien, nr. 6 vind ik een toppertje!
Gerard, ik zie alleen lege vakken ipv foto’s. Je maakt me nieuwsgierig!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Marloes » zo feb 25 2018 1:28 pm

Wat een mooie foto's zie ik voorbij komen! Ik zit zelf nog een beetje met dat ik graag in RAW wil afwerken, maar PSE 11 de nieuwe RAW bestanden niet wil. Ik heb het vanmorgen in de Nikon software geprobeerd maar dat lukt niet naar mijn zin. Ben het programma gewoon niet gewend! Ik hoop volgende week dit probleem op te lossen. Hopelijk mag ik ze daarna ook nog posten [emoji6].

Groetjes,
Marloes
Groetjes,
Marloes

Nikon D7500 - Nikon D3100
AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
HSM F SIGMA 105mm f/2.8 EX DG Macro OS
AF-MF SIGMA 18-200mm f/3.5-6.3 DC
Gebruikersavatar
Marloes

Clublid
Berichten: 53


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Demelza » zo feb 25 2018 2:09 pm

Hier ook een paar fotos van mij. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

1. AfbeeldingA man and his coffee by Demelza Voogt, on Flickr
PP: Lekker begin! Mooi en vooral herkenbaar moment! Ik zou 'm wel wat helderder maken; hij lijkt me wat aan de donkere kant en dat is niet de sfeer die je na zou moeten streven bij zo'n vrolijk beeld.

2. AfbeeldingRefections by Demelza Voogt, on Flickr
PP: Heel goed gezien! Apart ook dat je niet scherpgesteld hebt op de dame. Die neiging zou ik gehad hebben. Maar dit is waarschijnlijk een beter beeld. Goed gezien dus!

3. AfbeeldingBicycle (1) by Demelza Voogt, on Flickr
PP: Je gaf zaterdag al aan dat je mis zat. Deze zou ik daarom niet plaatsen.

4. AfbeeldingBicycle (2) by Demelza Voogt, on Flickr
PP: Fietsers fotograferen valt meer uit te halen. Natuurlijk hadden jullie weinig tijd. Veel proberen en blijven kijken en experimenteren.
Probeer verschillende sluitertijden, ga laag met je camera, etc.


5. AfbeeldingWhat to choose? what to choose? by Demelza Voogt, on Flickr
PP: Ook op de markt is veel te zien. Je had beperkte tijd, maar normaal wacht je je momenten af. KIjk naar leuke kramen waar wat gebeurt en wacht op de juiste mensen. Trek eventueel even de aandacht. Dat werkt echt!

Leuk dat je erbij was Demelza!
Demelza

Clublid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor PatrickHberg » zo feb 25 2018 2:11 pm

@Demelza volgens zie ik mezelf in foto 2.
D7200
Tokina 12-24mm at-x pro dx II
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nikon 50mm 1.8d
Tokina 100mm f/2.8 af pro d
https://www.facebook.com/patrickherzbergfotografie
Gebruikersavatar
PatrickHberg

Clublid
Berichten: 319


Locatie: Koudekerk aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Joosiej89 » zo feb 25 2018 2:38 pm

Dat was een erg leuke en leerzame dag gisteren! Er valt nog veel te leren voor mij m.b.t. straatfotografie. Hierbij mijn foto's waarop ik graag tips/ commentaar ontvang.

1.
AfbeeldingCouple making "fun"... by Joost Keijzer, on Flickr
PP: Leuk om door ramen heen te fotograferen. Ook best moeilijk omdat je allerlei zaken van de straat ook op de foto krijgt. Daarom gaat het best vaak mis. Toch ben je er goed in geslaagd de dame, waar het natuurlijk om gaat, duidelijk in beeld te krijgen.

2.
AfbeeldingIs it Jan? by Joost Keijzer, on Flickr
PP: Mooi omgezet! En je ziet hoeveel rustiger dit beeld is. Ik probeer zelf ook dit soort ramen te vinden; dat past beter bij mijn stijl. Leuk oom al die tekst eromheen. Verhoogt de sfeer.

3.
AfbeeldingBroken bicycle by Joost Keijzer, on Flickr
PP: leuk en zo herkenbaar beeld. En mooi gekaderd! Je had hier de tijd en die heb je duidelijk goed gebruikt.

4.
Afbeelding2 mangos for €2,-! by Joost Keijzer, on Flickr
PP: deze vind ik wat minder omgezet. Het moment is ook wat minder dan het volgens mij had kunnen zijn.

5.
AfbeeldingCheese "party" boy BW by Joost Keijzer, on Flickr

6. Omdat o.a. Patrick ook benieuwd was naar de versie met klaar. Hierbij! Welke van de 2 heeft jullie voorkeur?
AfbeeldingCheese "party" boy color by Joost Keijzer, on Flickr
PP: Tja, de kleurenversie is overbelicht. Dan is de keuze voor de zw versie natuurlijk makkelijk gemaakt.

Als je trouwens iets wil met dat "Holland", waar ik zaterdag op doelde, dan zou ik een verticale uitsnede overwegen. Een voordeel van moderne camera's; je hebt zoveel pixels dat dat veelal best kan!


7.
AfbeeldingTired of waiting boy by Joost Keijzer, on Flickr
PP: Wat een raar beeld. Het is net of het hoofd van het jongetje erop gezet is. Ik vind het wel een wat warrig beeld. Teveel te zien. Maar zoals gezegd; dat is mijn stijl. Wellicht moet ik daar eens vanaf stappen... :wave:
Mijn Flickr!

Nikon D750
Nikon AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED
Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD
Sigma AF 105mm f2.8 EX DG Macro OS HSM
Joosiej89

Clublid
Berichten: 142


Locatie: Berlicum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » zo feb 25 2018 3:31 pm

Marloes schreef:Hopelijk mag ik ze daarna ook nog posten

‘t Is dat ik in een goeie bui ben :wink:
Leuk dat een kersvers lid van de club er ook bij was :thumbup: ! En laat je niet opjagen. Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor stronk » zo feb 25 2018 4:30 pm

Er zijn al vele mooie beelden voorbij gekomen. Hier volgt mijn inbreng van een leerzame dag.

1.
Afbeelding
PP: Alleen doordat het op geen enkele andere foto in dit draadje lijkt al een sterk beeld. Prima de renner neergezet in de achtergrond.
Goed gedaan!


2.
Afbeelding
PP: Wederom goed gebruik gemaakt van de omgeving. Op zich gebeurt er niet zoveel bij de dames, maar doordat je er wat van maakt heb je toch een beeld wat wat doet. Nu de twee nog combineren.

3.
Afbeelding
PP: een beetje een foto van iets wat wat had kunnen zijn maar het niet is.

4.
Afbeelding

Afbeelding
PP: Ik zou de zw kiezen, niet alleen omdat het de overbelichte lucht "redt". En anders croppen als je het hebt. De hoofden zitten erg hoog in beeld. Desnoods een stuk van de onderkant croppen. (dat croppen is inmiddels gebeurd; de foto is aangepast!)

5.
Afbeelding
PP: Ik snap de omzetting hier niet helemaal. Je geeft een wat nostalgische omzetting aan een heel eigentijds beeld. Zou ik niet doen.
De vignettering valt ook teveel op naar mijn smaak. Nu doen wel meer leden dat; we krijgen de foto's van Maurice nog... :prost:


6.
Afbeelding
PP: leuk beeld waarin volgens mij net iets teveel geknutseld is. Goed de achtergrond gebruikt, maar ik vermoed dat iets meer naar links staan beter had gewerkt. Maar je hebt het moment wel gewoon!

7.
Afbeelding
PP: met de hardloper wat mij betreft je sterkste beeld. Vooral vanwege de chemie tussen de twee. Er gebeurt wat en als je dat pakt,
dan heb je bijna per definitie een sterk beeld (er vanuit gaande dat de basiszaken kloppen). Een straatportret met straatfoto-eigenschappen. Grappig!


8. Kijk, kijk, kijk
Afbeelding
PP: ik denk niet dat je het goedkoper trucje van deels kleur deels zwart-wit nodig hebt. Je hebt een goed moment gekozen. Als je zoiets gevonden hebt kan je echt wachten op wat er gebeurt. Echt goed gezien!

Wat me vooral aan je beelden opvalt is dat je goed kijkt. Niet alleen naar de personen zelf, maar vooral ook naar hoe ze in de achtergrond passen. Top!
Laatst gewijzigd door stronk op ma feb 26 2018 3:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » zo feb 25 2018 4:44 pm

Ook al een mooie serie Stronk!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » zo feb 25 2018 5:52 pm

Ik heb de verleiding om een aantal van m'n foto's om te zetten in zwart-wit niet kunnen weerstaan. Ik twijfel nog wel of ik dat zelf mooier vind. Enfin, ik heb ze vervangen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor stronk » zo feb 25 2018 6:29 pm

Dat is inderdaad een overweging. Bij de ene foto werkt het en bij de andere niet. En dan nog vind de een het mooi en de ander niet.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Maurice » zo feb 25 2018 6:41 pm

Prima verhaal Patrick, het was te merken dat je goed voorbereid was en dat je straatfotografie zelf ook echt leuk vindt. Je weet mensen te motiveren en te inspireren en dat blijkt uit het mooie fotowerk dat er reeds geplaatst is.
De aanwezige clubleden hebben nu zelf kunnen ervaren, dat je 'in het echt' veel sympathieker bent dan op het forum. :D


Johan en Patrick; bedankt voor de organisatie.
Patrick toert door het land, op weg naar Oost!
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Genster » zo feb 25 2018 6:45 pm

...
Laatst gewijzigd door Genster op ma feb 26 2018 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: macrostraatfotografie Utrecht

Berichtdoor Marten » zo feb 25 2018 7:04 pm

Johan v. V. schreef:16.
Afbeelding

cursusje macro straatfotografie tussendoor?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten