Vraag over backuppen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Peter » di feb 27 2018 10:55 pm

:D Ja, tape...
Maar ik zoek online, cloud opslag
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Richard » di feb 27 2018 11:18 pm

Jotta cloud: https://www.jottacloud.com/

Zelf geen ervaring mee zoals je begrijpt :lol:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Gerard » wo feb 28 2018 11:37 am

Hallo Jan,

De meest praktische manier van het beveiligen van je bestanden is om de mappen te kopiëren. Dan weet je altijd dat de bestanden goed zijn weggeschreven. Dan kun je er vervolgens 1 benoemen als werk schijf. 1x in de kast en de derde buiten de deur. Dat doe je 1x per maand en alles is dan perfect geregeld. Tegen minimale kosten. Een Back-up moet je eigenlijk alleen gebruiken bij gegevens verlies. Maar dan nog geeft dat geen 100% zekerheid. Dus een kopie van je mappen structuur is het simpelste. Ik hoop dat je hieraan iets hebt.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor ReneG » wo feb 28 2018 1:37 pm

Ik reageer omdat ik me vanuit het oogpunt van backups niet helemaal kan vinden in het bovenstaande. Ik wil het als volgt aanvullen:

- Een backup van 1 x per maand wordt in het algemeen gezien als onvoldoende; minimaal 1 x per week is de norm.
- Een kopie van de mappenstructuur is vaak juist niet wenselijk:
- Als een 'verse' kopie wordt gemaakt (mirror) zullen verwijderde bestanden ook verwijderd worden; dan heb je effectief geen backup.
- Als bestanden verplaatst of ge-renamed worden krijg je mogelijk ongewenste doublures waar je rekening mee moet houden.
- Dit is niet meer goed werkbaar als je vele terabytes aan data hebt.
- Voor sommige soorten bestanden (bijvoorbeeld de Lightroom Library) is het vaak beter om de ingebouwde backup functie te gebruiken; dan weet je zeker dat je niet met problemen komt te zitten met allerlei auxiliary
bestanden, zoals de cache.

Het is beter een om een goed backup programma te kiezen dat met delta's kan werken (dat kopieert dus alleen nieuwe/veranderde bestanden), zeker als je met een grote hoeveelheid data werkt of moet uploaden. Efficienter en (mits goed ingesteld) veiliger. Verder is het belangrijk je backups af en toe te controleren. Dat kun je vrij eenvoudig doen met een compare tool zoals Beyond Compare 3. Dat geeft zeer eenvoudig aan of er afwijkingen zijn en zoja, waar die zitten. En het kan bestanden op basis van checksums of binary compare vergelijken. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Vincent » wo feb 28 2018 1:42 pm

Ik denk sowieso dat ‘archiveren’ en ‘back uppen’ door een aantal door elkaar gehaald wordt...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » wo feb 28 2018 2:48 pm

ReneG schreef:Het is beter om een goed backup programma te kiezen dat met delta's kan werken (dat kopieert dus alleen nieuwe/veranderde bestanden),


Dit is ook hoe ik het momenteel doe. Alles staat op twee schijven. 1 is de standaard werkschijf waar alles op gaat na een dagje fotograferen. (gekopieerd vanaf de SD kaart middels lightroom, staat op dat moment dus op zowel de SD kaart als de externe HDD) Dan gaat de tweede schijf er aan aan start ik het programma SyncBack. Ik heb het synchroniseren zo ingesteld dat ie nooit iets mag verwijderen, alleen de bestanden die WEL op de ene staan maar NIET op de andere die worden gekopieerd. Werkt tot dus ver erg goed. Ik heb heel bewust de mappenstructuur exact gelijk gemaakt zodat bij problemen ik alleen de schijfletter van de secundaire schijf hoef te veranderen waardoor lightroom er niks van merkt dat ie in eens vanaf een andere schijf gewerkt wordt.

Dat het beter en veiliger kan daar ben ik van overtuigd, maar voor nu is dit voor mij voldoende. Heb één keer een defecte schijf gehad en dat heeft me heel veel foto's gekost en dat wil ik liever niet weer laten gebeuren. Nu staat alles op twee schijven en als de één stuk gaat kan ik zo verder met de tweede. Nieuwe schijf kopen, synchroniseren en klaar is het weer.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor ReneG » wo feb 28 2018 2:55 pm

Zolang je maar beseft dat zolang die 2 schijven zich op 1 locatie bevinden (je huisbijvoorbeeld) je effectief geen backup hebt. Bij diefstal, brand, waterschade o.i.d. heb je kans dat je alsnog alles kwijt bent.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor stronk » wo feb 28 2018 2:58 pm

Janvis schreef:Heb één keer een defecte schijf gehad en dat heeft me heel veel foto's gekost en dat wil ik liever niet weer laten gebeuren. Nu staat alles op twee schijven en als de één stuk gaat kan ik zo verder met de tweede. Nieuwe schijf kopen, synchroniseren en klaar is het weer.

Heb je het ook buiten de deur? Wat als je huis in de brand staat....dan heb je de backup prachtig geregeld...maar..
Ah @ReneG was me voor.

Bij mij gaat alles in tweevoud naar verschillende cloud platforms.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » wo feb 28 2018 3:47 pm

ReneG schreef:Zolang je maar beseft dat zolang die 2 schijven zich op 1 locatie bevinden...


Daar ben ik me idd 100% van bewust ;-) Misschien dat ik tzt nog wel eens ga overwegen om alle bewerkte foto's extern op te gaan slaanin een cloud ofzow. Maar dat komt vast nog wel een keer.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Richard » wo feb 28 2018 7:18 pm

Of bij familie?

Bij mijn ouders ligt altijd een recente tape. Dat kan ook een harddisk zijn, desnoods versleuteld.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor JaapV » do mar 01 2018 12:40 pm

Op mijn Windows 10 desktop gebruik ik standaard het progje "Backup maken en terugzetten (Windows 7)", hierna te noemen "BmtW7". Dat voldoet uitstekend als je alleen bang bent voor een gecrashte harde schijf. Het voldoet inderdaad minder als je ook rekening wilt houden met huiselijke rampen. Het type backup is: - altijd alleen de laatste bestandsversie in de backup laten zitten - .

Nu wil ik dit eenvoudige type backup gebruiken op twee verschillende losse schijfjes, één bij de computer en de andere "buitenshuis", die ik dan elke week omwissel. BmtW7 begrijpt dat niet. Het wil per se uitsluitend dezelfde backup schijf A bijwerken, tenzij ik een compleet nieuwe backup start op schijf B, met alle tijd die daarmee gemoeid is. Maar in dat geval wordt de week daarop schijf A natuurlijk niet meer geaccepteerd.

Is hier iemand die een progje weet dat dit wél wekelijks aan kan, zonder elke week een complete backup te moeten maken?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Gerard » do mar 01 2018 1:05 pm

Mensen, hou er rekening mee dat je een backups maakt op tape dat je wel principe van 5 dagen neemt. Want een tape heeft niet het eeuwige leven.advies is elke maand een nieuwe tape. Want ze gaan altijd slijten en rekken. Dit is uit ervaring. Wij installeerden altijd een tape bij cliënten maar ook met legio problemen. Dat wil je liever niet. Want zodra je op tape gaat werken dient en na backup een controle gedraait te worden. Of er soms geen bad sectoren zijn gemaakt. Dit is mijn ervaring van de afgelopen 40 jaar.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor ReneG » do mar 01 2018 1:15 pm

JaapV schreef:Is hier iemand die een progje weet dat dit wél wekelijks aan kan, zonder elke week een complete backup te moeten maken?


Ja, Cobian Backup (http://www.cobiansoft.com/index.htm). Dat werkt niet op basis van 'schijven' maar op basis van schijfstructuren. Het is gratis. Nadeel is dat het ook zeer geavanceerd is met veel geavanceerde opties. Je moet dus wel heel goed opletten hoe je zo'n job instelt en welke je triggert.

NB: Voor je dit op Windows 10 kunt draaien moet je wel even .NET framework 3.5 inschakelen. Dat zit wel op windows 10 maar is standaard uitgeschakeld.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Richard » do mar 01 2018 1:43 pm

JaapV schreef:Is hier iemand die een progje weet dat dit wél wekelijks aan kan, zonder elke week een complete backup te moeten maken?

Op de Windows 10 pc's in huis gebruik ik Macrium Reflect free: https://www.macrium.com/reflectfree
Stel dat het huis afbrand, dan hoef ik die hardware niet te herstellen. De besturingssysteem backups gaan het huis niet uit. Macrium Reflect kan opstart media maken waarmee een backup is terug te zetten. Succesvol gebruik van gemaakt bij vervangen van een harddisk door een SSD.

Geen idee of het met verschillende backup schijven overweg kan.
Gerard schreef:Mensen, hou er rekening mee dat je een backups maakt op tape dat je wel principe van 5 dagen neemt. Want een tape heeft niet het eeuwige leven.advies is elke maand een nieuwe tape. Want ze gaan altijd slijten en rekken. Dit is uit ervaring. Wij installeerden altijd een tape bij cliënten maar ook met legio problemen. Dat wil je liever niet. Want zodra je op tape gaat werken dient en na backup een controle gedraait te worden. Of er soms geen bad sectoren zijn gemaakt. Dit is mijn ervaring van de afgelopen 40 jaar.

Tape techniek is vooruit gegaan - van https://h20195.www2.hpe.com/v2/getpdf.a ... .pdf?ver=8 :

Afbeelding

Onder deze omstandigheden zou ik tape wel afraden - dit is een locatie in Tanzania:

Afbeelding
585-22.jpg op Flickr
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor JaapV » vr mar 02 2018 2:00 pm

ReneG schreef:Ja, Cobian Backup (http://www.cobiansoft.com/index.htm). Dat werkt niet op basis van 'schijven' maar op basis van schijfstructuren. Het is gratis. Nadeel is dat het ook zeer geavanceerd is met veel geavanceerde opties. Je moet dus wel heel goed opletten hoe je zo'n job instelt en welke je triggert.
NB: Voor je dit op Windows 10 kunt draaien moet je wel even .NET framework 3.5 inschakelen. Dat zit wel op windows 10 maar is standaard uitgeschakeld.


Dankjewel, René!
Klinkt wel wat bovenmijnpettig. Ik ben al begonnen met inlezen. Voor je 't weet ben je dan met een volledige studie bezig... :wtf:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten