Tips voor aanschaf D800E of D810

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor LYSVIK » ma mar 05 2018 7:16 pm

Ik overweeg de aanschaf van een gebruikte D800E of D810. De camera zal vooral voor statische onderwerpen (landschappen / architectuur) worden gebruikt. De hoge resolutie van de camera's is hierbij vooral gewenst omdat het grotendeels stockfoto's betreft.

Bij het lezen van reviews en topics op dit forum komt naar voren ik dat beide camera's dicht bij elkaar zitten. Gebruikt zit er echter in prijs toch al snel een paar honderd euro tussen.

Wat zijn nu uit jullie gebruikerservaringen de argumenten om juist voor de wat duurdere D810 of juist voor de goedkopere D800E te kiezen?

Wat me verder opvalt is dat deze camera's soms met een erg laag aantal sluiterbewegingen (< 10.000) worden aangeboden. Iets wat mij bevreemd. Aan de andere kant zie ik exemplaren voorkomen met 100.000, 150.000 of zelfs 250.000 sluiterbewegingen. In prijs scheelt dat soms maar een 200-300 euro. Je zou toch verwachten dat de exemplaren met > 100.000 veel harder moeten afschrijven.

En in hoeverre maakt het echt wat uit of deze camera's 10.000 of 70.000 sluiterbewegingen hebben gehad?

Ik ben ook wel benieuwd hoe de goedkopere primes (lees 1.8 - 2.0 - 2.8 versies) in zeg 24mm, 35mm en 50mm het op deze body's doen. Ook hier zijn tips welkom.

Graag jullie ervaringen en aanbevelingen.
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF
Gebruikersavatar
LYSVIK

Clublid
Berichten: 232


Locatie: Drechtsteden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor Rob Smit » ma mar 05 2018 7:58 pm

Ik kan alleen mijn ervaring delen.
Werk vanaf 2013 met een D800e
Geen seconde spijt van, zeker betreft je aangegeven onderwerpen.

Werk o.a. met een 50mm f1.4 - 20mm f2.8, beide de "D" versie, beide probleemloos, erg tevreden over.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor John'47 » di mar 06 2018 7:34 am

Ik heb een 800e gehad en gebruik nu een 810. Het eindresultaat is volgens mij gelijkwaardig, maar de 810 werkt voor mij net wat gemakkelijker.
Mijn aantal foto’s op deze body’s ligt ook niet heel hoog omdat het wel heel zware camera’s zijn en ik al bijna 40 jaar reuma heb, waardoor ik veel foto’s op iPhone of met een Sony RX1r mk2 maak
Ik heb wel alle objectieven voor de 800e en de 810 vervangen door duurdere objectieven
Mijn ervaring is dat je die vervanging eigenlijk wel moet doen om de kwaliteit van de body tot zijn recht te laten komen; je ziet tekortkomingen van objectieven wel veel eerder dan bij sensors met minder pixels
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor Ronald Jan » di mar 06 2018 8:08 am

Wat de sluiter bewegingen aan gaat maakt mij dat nooit zo veel uit , want ik zie dat anders als de meesten want wat kan er nou gebeuren ?
Dat er een nieuwe sluiter in moet , volgens mij zijn dat de kosten niet voor een D800 of een D810 ik dacht als ik goed geïnformeerd ben tussen de €250 en €350 maar dan heb je weer een body die heel lang mee gaat.
Ik weet wel dat er nog meer delen slijten maar dat is in mijn belevenis niet noemenswaardig .
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor Marten » di mar 06 2018 9:25 am

Wat de sluiterbewegingen betreft is het goed te bedenken dat het hele spiegelmechanisme ook evenveel bewegingen heeft gemaakt en dus ook evenredig gesleten is. Het vervangen van alleen de sluiter geeft je nog geen nieuwe camera.
Ik zou altijd een camera kopen met weinig sluiterbewegingen.

Ik ben van de D800E overgestapt op de D810. Mijn argumenten "op papier" voor de overstap waren:
- groter ISO bereik bij gelijke ruisprestaties
- groter dynamisch bereik bij lagere ISO waarden
- stillere sluiter
- snellere processor,
- extra optie lichtmeting hooglichten (concertfotografie)
- groeps AF modus
- lager gewicht.

Tja, of dat "in praktijk" ook allemaal merkbaar is, dat hangt er van af of je de grenzen van de mogelijkheden opzoekt.
Ik heb geen vergelijkende testen gedaan, maar kan zeggen dat de D810 mij uitstekend bevalt.

Zowel de D800(E) als de D810 stellen hoge eisen aan je objectieven, maar zeker ook aan de techniek van de fotograaf. (bewegingsonscherpte)
Ik gebruik primes uit de 1.4 serie, maar durf te stellen dat primes uit de 1.8 serie ook goed of soms zelfs beter zullen presteren op zowel de D800(E) als de D810.
Ik zou voor de D810 gaan. Er staan er genoeg te koop met weinig sluiterbewegingen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor Ronald Jan » di mar 06 2018 9:32 am

Wat de sluiterbewegingen betreft is het goed te bedenken dat het hele spiegelmechanisme ook evenveel bewegingen heeft gemaakt en dus ook evenredig gesleten is. Het vervangen van alleen de sluiter geeft je nog geen nieuwe camera.
Ik zou altijd een camera kopen met weinig sluiterbewegingen.


Ik heb begrepen dat als je de sluiter vervangt daar ook de spiegel bij zit en je niet twee verschillende reparatie's moet doen dus in mijn denkwijze heb liever een stuk goedkopere body met een nieuwe sluiter.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 06 2018 10:10 am

Joost,
De verschillen tussen D800E en D810 mogen bekend zijn, al greuime tijd zijn velen tevreden over die kamera's.
Als ik er één tweedehands wil kopen, zou ik bij enige Nikon dealers gaan neuzen (een uurtje internetten kan al verhelderend wrken)
De laatste tijd zie ik bij meerdere dealers D800/810 kamera's tweedehands aangeboden, met varierende conditie en tellerstand.
Bedenk ook dat een dealer garantie op een tweedehands kamera kan/wil geven.

re: 100.000 en meer
Bedenk dat een D8nn niet ontworpen is voor gebruik/levensduur als een single-digit D kamera.
Ik zou niet snel voor een dergelijk exemplaar kiezen, er zijn betere exemplaren te koop.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor Ad B » di mar 06 2018 10:24 am

Hoi,

ík zou voor de modernste gaan, zo heel veel scheelt dat ook niet in aanschaf.
Ook zou ik een camera kopen met niet al te veel clicks, je kunt kiezen.
De boven 100.000 clicks camera's zijn veelal professioneel gebruikt, die met 10 à 30.000 clicks door hobby-isten (zoals ik).
En ook hobby-isten vernieuwen af en toe graag... 8)
Zo ben ik van mijn 3 jaar jonge met 25000 clicks D750 overgestapt naar de D850.
De volgende eigenaar van mijn D750 heeft er een heel goede camera aan.
Soms wil je gewoon wat... En je mag de economie ook wel wat gunnen... :huh: :roll: :mryellow:
Oké... m'n vrouw vond het minder... het is inmiddels weer opgeklaard...
Verbeteringen heeft Marten reeds opgesomd, 20 gram gewichtsverschil (vlgs Dpreview) noem ik geen verschil...
ISO bereik, dynamisch bereik, snellere processor vind ik belangrijkere punten.
Ervoor gaan en genieten, you only live once...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor LYSVIK » di mar 06 2018 11:45 pm

Kijk, dat is het leuke van dit forum. Je krijgt een goede, inhoudelijke reacties van gebruikers. Daar kan ik tenminste wat mee. De D810 heeft nu wel een lichte voorkeur maar de D800E sluit ik nog niet uit.

Ik ga als eerste kijken naar een exemplaar tot zo’n 30k clicks met een voorkeur om te kopen bij een winkel ivm de garantie die je dan krijgt.

Ook de opmerking over de verhoogde kans bewegingsonscherpte door de vele megapixels. Ik had me dat al afgevraagd maar nog niet meegenomen in mijn eerste vragen. Hoe pakt dat uit in de praktijk?
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF
Gebruikersavatar
LYSVIK

Clublid
Berichten: 232


Locatie: Drechtsteden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor imaginary_nl » wo mar 07 2018 6:51 am

In de praktijk dien je een kortere sluitersnelheid te gebruiken dan je gewend bent. En/of moet je je techniek verbeteren of sneller een statief of eenpoot gebruiken.

Door de hogere resolutie zie je meer detail en kun je meer uitsnijden en bekijk je dus een verdere vergroting.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor Robert » wo mar 07 2018 12:25 pm

Vuistregel is vaak sluitertijd is minimaal 1 / brandpunt-lengte als je uit de hand fotografeert. Bij DX dient dan de sluitertijd met een factor 1,5 verhoogt te worden.
Bij een D8xx(E) camera kun je beter de sluitertijd met een factor 2 verhogen om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Door de hogere pixel dichtheid wordt elke onscherpte genadeloos vastgelegd. Uiteraard verschilt per persoon waar de grens ligt.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor Marten » wo mar 07 2018 5:10 pm

Robert schreef:Vuistregel is vaak sluitertijd is minimaal 1 / brandpunt-lengte als je uit de hand fotografeert. Bij DX dient dan de sluitertijd met een factor 1,5 verhoogd te worden. Bij een D8xx(E) camera kun je beter de sluitertijd met een factor 2 verhogen om bewegingsonscherpte te voorkomen...

Ik ga zelfs uit van een factor 3. Nooit meer bewegingsonscherpte. Je komt dan wel in de hogere ISO's, maar dat vang ik weer op met grote diafragma's.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor LYSVIK » wo mar 07 2018 7:26 pm

Handig om te weten. Dus wanneer je voor de zekerheid factor 2 of 3 kiest heb je dan bij een 24mm een ondergrens van zeg 1/80 of een 1/100. Met 2.8 lenzen haal je die sluitertijden bij matig licht al snel. Zou dus geen probleem moeten zijn. Nu heb ik een goed statief wat ik voor landschappen kan gebruiken maar als het even kan schiet ik het liefste uit de hand.

Even wat gedachten:

Bij landschappen wil je meer scherptediepte en dan zit je al snel op F/11 of F/13, soms ook F/16. Bij daglicht kom je bij ISO 100 / ISO 200 dan al gauw aan sluitertijden boven de 1/100e zodat bewegingsonscherpte op grond van het voorgaande dan geen probleem zou moeten zijn, tenminste wanneer je de camera stabiel kunt houden en rustig de ontspanknop indrukt. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Ik ben qua ISO nog een beetje van de oude stempel (zo laag mogelijk) maar gezien de resolutie zou het wellicht ook een nobrainer kunnen zijn en gewoon ISO 400 of hoger gebruiken voor (veel) snellere sluitertijden en daarmee een kleinere kans op bewegingsonscherpte.

Dan de standaardlens die ik erop wil gebruiken.

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van de nieuwe Tamron 24-70 2.8 G2. Deze heeft een interne beeldstabilisatie welke volgens de specs tot 5 stops zou gaan. Dit betekend dan dat ik ook met een D800E/D810 vanaf zeg 1/30 uit de hand zou kunnen schieten op 2.8. In de praktijk zal dit niet zo snel voorkomen. Hoe doen jullie dit?

Een 20mm of 24mm F/2.0 prime uit de D-serie wil ik er later nog eens bijkopen.
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF
Gebruikersavatar
LYSVIK

Clublid
Berichten: 232


Locatie: Drechtsteden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor MartinT » wo mar 07 2018 11:21 pm

Zoals Robert ons in zijn presentatie over Stockfotografie heeft geleerd, dienen stockfoto’s van onberispelijke kwaliteit te zijn: goed belicht, geen stofjes en haarscherp. Als jij landschaps/ architectuurfoto’s wilt aanleveren zou ik me niet druk maken over het stilhouden van je camera, maar voor alles gaan investeren in een goed statief. Ik heb 5 jaar een D800 gehad en weet hoe moeilijk het is om daar uit de hand werkelijk haarscherpe foto’s mee te maken. En waarom zou je ook uit de hand werken? Je landschap loopt echt niet weg!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor aanschaf D800E of D810

Berichtdoor LYSVIK » do mar 08 2018 9:15 am

MartinT schreef:....dienen stockfoto’s van onberispelijke kwaliteit te zijn: goed belicht, geen stofjes en haarscherp. ....


Absoluut waar. Bij dit soort werk dien je het beeld vooraf op 100% te controleren, het stookbureau heeft software die fouten er direct uithaalt (vlekken, stofjes) etc. en dan wordt het beeld afwezen. Wat betreft vlekken: zie mijn posting over snel terugkerende sensorvlekken op mijn D750 https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=106&t=68954.

De inhoudelijke beoordeling van stock wordt door een curator gedaan welke de verdere technische aspecten beoordeeld zoals belichting en de waarde als stock, dus inhoud, compositie etc. Ook is bij landschappen en architectuur de kadering van belang in verband met copy space zodat er ook tekst in geplaatst kan worden en het beeld door de editor kan worden bijgesneden. Dus ruimer kaderen en dan zijn meer megapixels welkom. Voor mij ook één van de redenen om naar deze camera te kijken.

Maar terug naar de scherpte, een statief is altijd beter. Ook wordt je compositie er beter door, meer rust etc. Echter je moet er wel het type fotograaf voor zijn. Met mijn D750 lukt het wel om goede resultaten uit de hand te bereiken. Daar zal de D8xx(E) kritischer in zijn is mij nu wel duidelijk. Ik verwacht de komende weken tot een aankoop over te gaan en dan is het de eerste tijd gewoon uitproberen. Blijf de keuze tussen de goedkopere D800E en de D810 nog wel lastig vinden.
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF
Gebruikersavatar
LYSVIK

Clublid
Berichten: 232


Locatie: Drechtsteden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten