Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma mar 19 2018 1:17 pm

Hallo allemaal,

Hoewel ik niet heel actief reacties plaats op dit forum, lees ik wel veel mee. Ik kan echter niet vinden wat ik zoek met betrekking tot macrofotografie. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met een Nikon D5300 icm een standaard 18-105 kitlens. Ik was meer opzoek naar scherpte en heb vorig jaar een Nikkor 85mm 1.8G gekocht. Sindsdien is de 18-105 niet meer uit de kast gekomen, ik ben verliefd op de 85. Toch merk ik dat ik liever close ups wil zoals bij de echte macrofotografie te zien is. Echter weet ik niet wat voor macrolens voor mij het meest interessant is en of er geen goedkopere opties mogelijk zijn.

Waar wil ik graag macrofoto's van gaan maken:
- aquariumvissen (donker)
- insecten (kan niet altijd dichtbij komen)
- evt bloemen of texturen

Buiten een macrolens aanschaffen lees ik vanalles over tussenringen en voorzetlenzen. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat tussenringen niet zo goed combineren met G lenzen, welke ik dan wel zou willen gebruiken. Een voorzetlens spreekt mij ook meer aan, aangezien deze makkelijker te verwijderen zijn en ik dus sneller kan veranderen van macro naar gewone 85mm. Echter heeft de lens een filtermaat van 67mm, het lijkt alsof er dan veel goede voorzetlenzen afvallen? Ik dacht ook aan een nieuwe gewone lens kopen eventueel in combinatie met bovengenoemde opties.

Wat betreft echte macrolenzen zie ik door de bomen het bos niet meer. Iemand die mij kan helpen? Wat betreft prijs: het liefst rond de €300,- maar gezien de keuze dan erg beperkt is, zal ik waarschijnlijk moeten uitwijken naar een budget van rond de €500,-. Liever niet tweedehands, tenzij deze door een eerlijk bedrijf gecontroleerd is. (Ik heb zelf niet de kennis om kleine fouten direct op te merken)

Overigens fotografeer ik veel dieren en natuur, ik fotografeer op Manual en ik wil dus eigenlijk goede close-ups kunnen maken.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor justme » ma mar 19 2018 1:49 pm

Wat is je grootste tegenargument bij tussenringen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma mar 19 2018 2:33 pm

Ik zou ze dan willen combineren met de 85mm 1.8G en ik lees in verschillende topics dat deze niet zouden werken met G objectieven. Als dit wel mogelijk is, hoor ik het graag.
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor justme » ma mar 19 2018 2:44 pm

https://www.cameranu.nl/nl/p2615/kenko- ... ab-reviews

heb deze ook, werkt prima op 24mm 1.4G, 58mm 1.4G en 105mm 1.4E, al geldt dat niet voor alle combinaties! het setje bestaat uit drie verschillende ringen, dat is per lens 6 mogelijke opties:

12mm
20mm
36mm
12mm + 20mm
12mm + 36mm
12mm + 20mm + 36mm


Al heb ik wel gemerkt dat lang niet iedere combi een scherp beeld oplevert. Ik heb helaas geen kant en klare data hiervoor beschikbaar. Mogelijk is dat online wel te vinden.
Laatst gewijzigd door justme op ma mar 19 2018 2:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma mar 19 2018 2:48 pm

Met welk objectief combineer jij de tussenringen uit de link en heb je een paar voorbeeldfoto's? (zodat ik een beetje zie wat er mee bereikt kan worden)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 19 2018 3:34 pm

Amber,
re: dat deze niet zouden werken met G
Dat is de generale opmerking voor allen die denken aan goedkope ringen uit verweggistan.
De ringen die Wiebe aangeeft werken ook met vele G lenzen, maar die ringen zijn geen koopje.
Een set van drie ringen zal meestal E 130-160 kosten.
Google even op Nikon Hans en lees de PDF over tussenringen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma mar 19 2018 4:07 pm

Bedankt voor de uitleg, het stond in de topics alsof dit voor alle tussenringen gelde. 130 tot 160 euro is nog steeds heel wat minder dan een echt macro objectief. Alleen vind ik het wat moeilijker in te schatten wat je meer kan bereiken met een macro objectief ipv de goedkopere tussenringen. Iemand die wat voorbeeldfoto's heeft toevallig?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Nikkormaat » ma mar 19 2018 5:19 pm

wat je meer kan bereiken met een macro objectief ipv de goedkopere tussenringen.

Wat ik belangrijk vind, is een lange slag bij het scherpstellen. Met een lange slag vind ik het makkelijker of exact scherp te stellen. Met tussenringen heb je weliswaar een vergroting van het beeld, maar de slag van het gebruikte objectief blijft gelijk. Macro-objectieven hebben vaak een langere slag dan "normale" objectieven. Dat verschil kun je in een goed gesorteerde winkel uitproberen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma mar 19 2018 7:02 pm

Ik heb wat foto's gezocht op flickr en zie dat de Tamron 90mm F/2.8 Di SP Macro 1:1 Nikon best mooie resultaten geeft voor toch wel een redelijk normale prijs. Iemand die hier ervaring mee heeft en voor-/nadelen kan noemen?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor Peter » ma mar 19 2018 8:45 pm

er zijn geen slechte macro lenzen meer vandaag de dag. Wel een paar hele goede klassiekers. Die zijn echter ver boven je budget

Wat mij stoort bij sommige merken is het geluid van de (zoom)motor bij sommige lenzen. Dat verjaagt insecten.
Insecten benaderen is een kunst en vraagt oefening en geduld. Dat eenmaal onder de knie dan werkt zelfs een 40mm macro van Nikon perfect.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » ma mar 19 2018 11:49 pm

Met de 85mm heb ik vorig jaar veel geoefend wat betreft insecten en het lukt me inmiddels om de diertjes op de minimale scherpstel afstand te benaderen. (Ik zou dichterbij kunnen komen, maar dan is het onderwerp te dichtbij voor de lens) met wat croppen komen daar dan ook wel enigzins oke foto's uit, maar het is voor mij nog niet dichtbij en scherp genoeg. Ik heb het dan over waterjuffers, vlinders en bijen. (Libelles zijn schrikachtiger heb ik gemerkt)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor henkk » di mar 20 2018 9:16 am

Nu je al die 85 mm hebt kun je beter die met tussenringen gebruiken dan een 90 mm macrolens te kopen. Het verschil zal nauwelijks te merken zijn. Dan heb je de dingen dubbel. Scherpstellen doe je door je keuze van tussenring(en) en daarna door je camera te bewegen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor becas » di mar 20 2018 10:48 am

de Tamron 90mm is een hele fijne lens, zowel de VC versie als de voorganger. De sigma 150mm is ook erg mooi heb ik ondervonden.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor amber98 » di mar 20 2018 10:56 am

Het klinkt heel postitief dat ik de bovenstaande tussenringen zou kunnen gebruiken om bijna hetzelfde te bereiken als een 90mm macro!

Zou ik met tussen ringen ipv macro foto's ook een stuk dichterbij wilde vogels ed kunnen komen? Ik kan ze nu ook fotograferen met de 85, maar kwam liever nog wat dichterbij hoewel ik natuurlijk begrijp dat een goede zoomlens dit beter kan. Het zou dan een bijkomend voordeel zijn namelijk, ik kan de lens meer all-round gaan gebruiken. Zoals ik al zei, heb ik al superblij met wat de lens zelf kan.

Edit:
Met een 150mm denk ik dat ik de lens minder goed kan gebruiken voor de aquarium vissen. Ik kan bij mijn eigen aquarium nog geen 2 meter er vanaf staan en dit komt regelmatig voor bij aquaria
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met echte macrofotografie, opties?

Berichtdoor justme » di mar 20 2018 1:51 pm

tussenringen is heel wat anders dan een teleconverter waar je op doelt bij het fotograferen van vogels ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten