70-200 2.8 keuze-stress

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor GraafFoto » wo mar 21 2018 6:47 am

Goededag,

Ik heb me voorgenomen om een 70-200 te gaan kopen, de 2.8
Nu zit ik met een kleiner budget dan de meeste van jullie (?!), maar wil eens neuzen.

De volgende opties binnen mijn budget heb ik:
- Nikon 70-200 f2.8 vr-I
- Sigma 70-200 f2.8 HSM met of zonder OS (versie II)
- Tamron 70-200 f.28 met VC (versie 1)

Wat zijn mijn beste optie zijn, als je kijkt naar het feit dat ik het meeste concerten fotografeer....
Dank voor jullie bijdrage al dan niet onderbouwd...liefst wel natuurlijk.

PS Heb laatst de G2 van Tamron gehuurd op mn D600.....Joepie....maar (nog) geen budget voor....
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor becas » wo mar 21 2018 8:26 am

Ik zat met hetzelfde dilemma, tweedehands een (toch wel oude) Nikon VR1, de sigma met OS of Tamron VC. De Sigma viel al snel af omdat deze op 2.8 nogal soft blijkt te zijn. Een nette tweedehands Nikon, daar koop je haast een nieuwe Tamron voor die niet voor elkaar onder doen qua prestaties. Uiteindelijk een Tamron VC (niet de G2) gekocht vanwege het feit dat deze gewoon erg scherp is en qua prijs interessant. Geen spijt van gehad. Succes met de keuze!
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor Patrick » wo mar 21 2018 10:46 am

Een Nikon 70-200 schrijf je niet of nauwelijks op af als je deze voor een normale tweedehands prijs kan kopen. Wellicht een puntje om mee te nemen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor ReneG » wo mar 21 2018 5:39 pm

Ik zou persoonlijk (bijna) blind voor de VR-I kiezen, mits deze in een normale/goede staat verkeerd. Natuurlijk kun je niet de toekomst voorspellen, maar je kunt de meeste functies gewoon testen. Werkt alles, ziet het objectief (en vooral het glas) er goed uit (kleine gebruikssporen zijn no big deal), piept en kraakt er niets? Dan zou ik er niet bang voor zijn. Meer dan de helft van mijn Nikons zijn 2e hands gekocht, slechts 1 keer na vele jaren gebruik heeft zich een probleem ontwikkeld met één objectief. En ook dat was relatief snel en goedkoop gerepareerd.

Functioneel gezien zou ik ook voor de VR1 kiezen:
- AF Snelheid. Bij concerten voor mij niet zo belangrijk, maar het ligt er misschien aan hoe/wat je fotografeert. Het is verreweg de snelste lens van alle lenzen die je noemt qua AF.
- VR; dat kan wel bijzonder handig zijn als je met kritische sluitertijden werkt, maar het helpt alleen tegen de bewegingen van de fotograaf, niet van de artiest. Ik gooi bij concerten dan toch eerder mijn ISO omhoog, het kan ook zonder VR.
- Focus hold knoppen
- Super degelijke constructie

Sigma zonder OS zou ik niet nemen voor en ik las er wisselende reviews over, van de Tamron was ik niet kapot. Vooral de AF snelheid was traag... Het enige 'nadeel' aan de VR1 is dat hij op FullFrame/FX relatief zwakke hoeken heeft vergeleken met de nieuwere Nikon f/2.8's. Mij staat bij dat de performance van de andere 2 lenzen in de hoeken niet beter zal zijn dan de VR1. Je kunt de VR1 eventueel ook nog 2e hands kopen bij een camerawinkel, dat is wel wat duurder maar dan heb je garantie.

Tenslotte is er misschien nog een alternatief als budget echt een issue is: De Nikon AF-D 80-200 DRAAIzoom versie (dat is dus met ringen, niet de schuifzoom!). Dat is als je het echt goedkoop wilt houden. Geen VR, geen AF Motor etc, maar ook weinig dat kapot kan gaan. Meestal te verkrijgen rond de 550-600 euro en al jaren waardevast, maar soms komt hij langs voor 450-500 euro. Optisch prima (volgens velen ietsje beter dan de VR1 zelfs). Hoe hij het doet op 24MP camera's weet ik niet, maar je andere kandidaten zijn uit de 12MP tijd dus dat zal weinig verschillen. Maar ik vond het een hele prettige lens om mee te werken en de bouwkwaliteit overtrof al de andere lenzen die je noemt. En hij staat te boek als zeer betrouwbaar.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor Martijnvl » wo mar 21 2018 11:51 pm

Toevallig pas ook besloten voor een 70-200 2.8 te gaan. Gezien Nikon lenzen me erg goed bevallen en ik gewoon zeker wil zijn dat het goed is, besloten om ook hier voor een Nikon te gaan.

Heb hem vooral aangeschaft omdat ik wat verder wil gaan in festival / eventfotografie, vergelijkbaar met jou dus.

Vanavond opgehaald en ik heb er nog niets over te klagen. Zoomringen worden helaas wel een beetje grijs, maar als dat het enige is. Voor 700 - 800 kan je volgens mij prima een mooie op de kop tikken.

Gr. Martijn
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor ReneG » do mar 22 2018 12:21 am

Martijnvl schreef:Zoomringen worden helaas wel een beetje grijs, maar als dat het enige is.


Even nieuwe rubbers erop en klaar, kost een paar tientjes maar dan heb je ook wat. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor henkk » do mar 22 2018 10:12 pm

Of denk aan de AF-S 80-200 f/2.8 draaizoom, optisch beter dan de 70-200 VR1. Geen VR maar verder top.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor Faiz » vr mar 23 2018 5:38 am

Als je een klein budget hebt en goede kwaliteit verlangt, dan is de Tamron 70-200 f/2.8 VC (niet de G2) een aanrader, zeker als tweedehands. Volgens mij zijn er wel wat mensen die hun “oude” te koop hebben staan om de G2 te kopen, dus er moet op de tweedehands markt wel een mooie te vinden zijn.
Bij concerten is het een hele fijne lens en superscherp. Zelfs in donkere muziekhokken ;)
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor GraafFoto » di mar 27 2018 8:41 pm

Faiz schreef:Als je een klein budget hebt en goede kwaliteit verlangt, dan is de Tamron 70-200 f/2.8 VC (niet de G2) een aanrader, zeker als tweedehands. Volgens mij zijn er wel wat mensen die hun “oude” te koop hebben staan om de G2 te kopen, dus er moet op de tweedehands markt wel een mooie te vinden zijn.
Bij concerten is het een hele fijne lens en superscherp. Zelfs in donkere muziekhokken ;)

Ik neig naar deze, of toch de Nikon VR-1....echter heeft de Tamron geen weathersealing???
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor Richard » di mar 27 2018 9:17 pm

Nikon VR-1 voelt aan als een tank, zelf tweedehands bij een winkel gekocht: viewtopic.php?f=37&t=8452&p=802349#p802349

Maar ook tanks hebben onderhoud nodig: viewtopic.php?f=26&t=63650
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor George Fennes » di mar 27 2018 9:40 pm

Tussen de 850 tot 950 moet je een mooie Nikkor 70-200 2.8 VR 1 kunnen scoren.
Ik heb hem gehad en met pijn in mijn hart heb ik hem verkocht omdat ik overgestapt ben naar een systeemcamera.
Hij is redelijk snel, goed scherp en een mooie bokeh.
Wat wil je nog meer?
Als je het kan veroorloven zou ik zeker voor de Nikon gaan, daar zal je geen spijt van krijgen.

Groetjesvan George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor ReneG » di mar 27 2018 10:28 pm

GraafFoto schreef:Ik neig naar deze, of toch de Nikon VR-1....echter heeft de Tamron geen weathersealing???


De prijs is wat mij betreft het enige voordeel dat de Tamron G1 voor heeft op de VR-1. De vraag is of dat prijsverschil het jou waard is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor GraafFoto » wo mar 28 2018 7:58 am

Wanneer ik zou kiezen voor een niet-gestabiliseerde 70-200 en ik kom nooit onder de 1/125 tijdens shows, ga ik dan de VC of vr of os missen?

Heb een optie genomen op een g1 van Tamron zonder de VC. Dit is overigens de Di LD (IF)-variant....en niet de VC USD.
Zou ik daar een slechte aankoop mee hebben?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor Alex » wo mar 28 2018 9:07 am

Bewust voor F2.8 gekozen ? Er bestaat nl ook een (lichtere en iets compactere) Nikkon 70-200mm F4
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 70-200 2.8 keuze-stress

Berichtdoor GraafFoto » wo mar 28 2018 12:15 pm

Alex schreef:Bewust voor F2.8 gekozen ? Er bestaat nl ook een (lichtere en iets compactere) Nikkon 70-200mm F4

Jazeker, 2.8 ivm concerten/lowlight etc


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten