de 'perfecte' cameratas

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Jogem » di mar 27 2018 7:48 pm

Goede avond,

Sinds mei 2017 bezig met fotografie. Heb inmiddels een DLSR, 3 objectieven, statief en nog de nodige accessoires. Nu heb ik dit allemaal in een simpele rugzak en ga daarmee op stap.

Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op een cameratas, enkel kan ik nog niet echt een keuze maken. Via deze weg hoop ik wat meer inzichten te krijgen over een cameratas.

Waar ben ik naar op zoek? Ik wil een moderne camerarugzak! een rugzak waar niet direct aan te zien is dat het een camerarugzak is. Er moet laptop compartiment in zitten, waterafstotend zijn, niet al te groot, goede kwaliteit, beschermend voor de inhoud, vrije invulling kunnen geven aan de compartiment waar dslr en objectieven in komen te zitten.


Ik heb al een x aantal gevonden en het valt mij op dat deze aardig aan de prijs zijn. Wat ik mij afvraag is (omdat ik zelf geen ervaring heb) wat het meest ideaal is met betrekking tot de opening van de tas. Is dit het fijnst/handigst aan de voorzijde, rugzijde en/of de zijkant? Wat maakt voor jullie een tas nog meer perfect?

Mijn budget staat open ingeval dat ik voor mijn gevoel de 'perfecte' tas kan vinden.

Waar mijn kennis ontbreekt is dat ik niet weet wat het fijnst is m.b.t. opening van de tas. Zoals eerder beschreven kan je de opening aan de voorzijde hebben. Dit betekend dat de tas af moet en de rugzijde/onderzijde op de grond gelegd moet worden.

Als de tas aan de achterzijde open gaat moet de tas op de voorzijde/onderzijde op de grond gezet/gelegd worden om hem te kunnen openen.

Als de tas ook een opening heeft aan de zijkant kan je hem om één schouder laten, voor je slingeren en zo bij de opening aan de zijkant. Hoe makkelijk kan je dan bijv. je objectief wisselen?

Ik snap dat er gezegd wordt dat ik een tas moet passen. Echter heb ik het probleem dat de tassen welke op mijn lijstje staan veelal uit het buitenland komen en ik deze dus niet in het echt kan zien :(
Jogem

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 27 2018 10:20 pm

Je maakt het je niet makkelijk met al die eisen. Ik herken dit van mijzelf. Het komt op mij over als dat je eigenlijk zoiets als een bestelbusje wil met aan weerszijden schuifdeuren, een flinke achterklep en een imperiaal voor een steiger, die er toch uit ziet als een niet al te grote onopvallende sedan. :roll: Jij vraagt wat voor openingen handig zijn. Ik heb een LowePro Protactic 450 AW. Dat is een stevige en geen kleintje, maar draagt comfortabel. Hij heeft zijopeningen en een grote klep aan de rugzijde. Ik gebruik alleen die laatste, omdat ik dan makkelijk van objectief kan wisselen. Voordeel van deze klep vind ik dat je de rugzak ook op vieze ondergrond kunt leggen zonder dat jouw kleding vies wordt als je de rugzak weer om doet. Op De Professional Imagingbeurs had je net als ik veel kunnen proberen. Als minder opvallende rugzak met min of meer dezelfde eigenschappen ben ik deze tegen gekomen. LowePro Flipside Trek BP 450 AW Grey/Dark Green
https://www.cameraland.nl/cameratassen- ... efid=56099
Ik zou zeggen ga naar de FotoFair in mei dan kan dat ook. Succes
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo mar 28 2018 4:39 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Henk » di mar 27 2018 11:01 pm

De Protactic heeft naast zij- en rugopening ook nog een opening aan de bovenzijde. Ook ik heb voor deze tas gekozen na lang wikken en wegen en ook uitproberen in de winkel (zeker doen). De tas is ruim en veelzijdig. Waarschijnlijk zullen er wat opmerkingen komen dat een opening aan alleen de achterzijde het meest veilig is. Dat is ongetwijfeld ook wel waar, maar ik vind het toch wel erg handig dat er aan de zijkant een opening zit. Die aan de bovenkant gebruik ik minder. Overigens kostte de tas op PI slechts 200 euro.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor ReneG » di mar 27 2018 11:24 pm

De tas die je zoekt is er denk ik wel, alleen het criterium 'niet herkenbaar als fototas' wordt lastig. Want het dievengilde herkent die tassen toch wel. ;)

Algemeen advies puntsgewijs:

Opening: De hoofdopening neem ik altijd naar de rug toe. Reden: Veiliger/minder diefstalgevoelig (tas alleen te openen als je hem afdoet), als je hem op de grond legt wordt de kant die naar je rug is gericht niet vies. Verder kun je als er een goede heupriem bij zit hem als 'wisselplatform' gebruiken door de tas om te draaien en voor je buik te laten hangen.

Waterdicht/werend: Neem een tas met een raincover die wel toestaat dat je nog in het hoofdcompartiment kan komen. Dat moet wel een raincover zijn die makkelijk en snel erom te doen is. Wederom zijn dat vaak rugzakken waarvan de opening naar het hoofdcompartiment op de rug zit.

Draagcomfort: Veelal verdelen rugzakken met twee schouderriemen én een heupriem het gewicht beter dan een 'sling' type rugzak. Die zijn prima voor een wat lichtere uitrusting maar met 20+ kg. zijn ze echt niet leuk. ;)
Verder padding voor de rug, met gleuven of webbing

Aanpasbaarheid:
De meeste fotorugzakken zijn aanpasbaar van binnen. De 'halve' rugzakken helaas een stukje minder.

Uitbreiding: Een goede rugzak heeft padding met sleuven of webbing op de rug voor ventilatie en draagcomfort.

De kandidaten waar ik serieus naar zou kijken zijn de LowePro Flipside 400/500 (die is ook in een soort digi-camo te krijgen, dat ziet er wat minder uit dan een fototas) en de ProTactic 450 die hierboven al werd genoemd. Ik heb deze rugzakken alle drie in gebruik, naast een Vertex 300 (voor als ik echt heel veel mee wil nemen, maar dat is een zwaar kreng).

Wat ze allemaal gemeen hebben:
- Opening naar de rug
- Raincover
- Goed draagcomfort en goede afvoer van hitte (dus geen zweterige rug).
- Volledig vrij in te delen, waarbij ik de FlipSides wat meer geschikt vind voor de langere telelenzen (70-200 en groter) en de ProTactic wat meer wanneer je meerdere flitsers en korter lenzen mee wilt nemen.

Verschillen zijn er ook:

Heupriem: De Flipsider hebben een vaste maar beduidend betere heupriem dan de ProTactic voor draagcomfort. De flipsides kun je voor je buik draaien en als 'platform' gebruiken om te wisselen. Bij de ProTactic durf ik dat niet, de heupriem is te smal etc. Voordeel van de ProTactic is dat je de heupriem kunt verwijderen, dat kan bij de FlipSide niet.

Afmetingen: De FlipSide 400 is de kleinste maar groot genoeg voor een body met redelijk grote telelens (70-200 oid), een standaard lens (24-70), een kleine prime, flitser en accessoires. Hij heeft echter geen laptop-compartiment. Dat hebben de andere 2 wel. De 450 is wat 'platter' dan de flipsides maar groter op de rug. De flipside 500 is de grootste (met laptopcompartiment) en daar kan echt veel in zonder dat hij bijzonder zwaar wordt. Bij de ProTactic heb ik voor grotere/zwaardere laptops wel mijn twijfels of dat goed gaat.

Gewicht: Ze zijn geen van drieën zwaar (ik heb veel zwaardere gehad). De ProTactic is naar rato van afmeting de lichtste.

Opbergruimte: Dit is misschien de belangrijkste (voor mij wel). De Flipsides hebben als groot voordeel dat ze twee side pockets hebben (eten en drinken) en een compartiment voor accessoiers etc. op de rugzijde. Dat gebruik ik heel veel en vind ik het grootste gemis bij de ProTactic. Die is weliswaar geheel voorzien van lussen (sliplock etc) waar je allerlei tasjes aan kunt hangen, en een aantal worden ook meegeleverd. Maar de meegeleverde tasjes zijn redelijk waardeloos (flesje blijft niet in de houder etc.). De statiefbevestiging is wel redelijk goed. Tenslotte als bonus: De twee straps bovenop de flipside is ideaal als je een (regen)jas kwijt moet; of een dekentje o.i.d. Oprollen en bevestigen en klaar.

Toegang: De Protactic toegangen vielen me tegen. Die aan de zijkant zijn voor wat grotere apparatuur eigenlijk te klein en naar mijn mening diefstalgevoelig. Die heb ik permanent dichtgemaakt. Die bovenop en bij de rug zijn goed bruikbaar. De flipsides vind ik een stuk praktischer.

Prijs: De flipsides zijn relatief goedkoop, zowel nieuw als tweedehands. De ProTactic is aanzienlijk duurder. Wat dat betreft leveren de Flipside wat mij betreft veel meer waarde voor het geld.

Mijn conclusie: De flipside 400 vind ik ideaal zowel in de stad en voor lange tochten. Er past redelijk veel in en is toch klein, licht en compact en laat ruimte voor proviand, kleding en accessoires. Ook diefstal uit het hoofdcompartiment is bijzonder moeilijk. Het is mijn 'goto' bag voor grote steden trips. De 500 is het grotere broertje. Die neem ik als ik meer spullen nodig heb, een grote telelens en/of een laptop mee moet nemen en bijvoorbeeld de hele dag het veld in ga. De ProTactic neem ik mee als ik uitsluitend fotospullen nodig heb en geen bijkomende zaken. Bijvoorbeeld voor een strobist shoot of als ik in een studio sta en direct vanuit de tas werk. Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik altijd een FlipSide boven een ProTactic verkiezen. Maar ik hoef gelukkig niet te kiezen. :lol:

Dat was mijn 10 cents. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Highlander » wo mar 28 2018 9:56 am

Ik ben na vier jaar de Lowpro 500 flipsite gebruikt te hebben overgestapt naar F-stop.

Voordelen zoals ik die ervaar;
# F-stop werkt met ICU ( internal camera unit ), die je in verschillende soorten en maten hebt, waardoor je door er een andere icu in te plaatsen een volledig andere rugzak hebt.
Bv; een met weinig ruimte voor camera spullen en meer voor kledingen voor als je op reis gaat of een grote waar alleen camera spullen inpassen, Maar het werkt ook andersom één icu past in verschillende rugzakken.
# de icu mag als handbagage mee in het vliegtuig en dan de rest van de rugzak als gewone bagage.
# F-stop rugzak kan je als je de icu eruit haalt ook dienen als een gewone rugzak.
# F-stop heeft verschillende hippe kleuren; oranje, blauw, groen, grijs, en zwart.
# in de F-stop kun je ook een drinksysteem kwijt zoals een “ Camelbak”
# F-stop heeft brede schouderbanden waardoor als je hem eens helemaal vol hebt met camera spullen hij toch nog comfortabel draagt, ook kan je de stand van de rugzak t.o.v je rug afstellen.
# F-stop heeft lusjes aan de tas waar je doormiddel van “ Gatekeeper straps “ je buiten je rugzak ook nog van alles aan je rugzak kunt bevestigen.
# F-stop is van zichzelf al waterdicht, dus hoef je geen regenhoes, maar voor één of twee keer dat het wel zo hard regens of dat de rugzak in de modder moet liggen hebben ze wel een regenhoes.
# F-stop heeft een waterdichte bodem

Wat betreft de toegang, zou ik altijd via het rugpand willen, beter bestand tegen diefstal, maar ook blijft het rugpand altijd schoon als je toegang wilt tot je spullen.

http://fstopgear.com
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Marten » wo mar 28 2018 10:23 am

De "perfecte" cameratas bestaat niet.
Verschillende omstandigheden leiden tot verschillende, vaak strijdige behoeften.
De enige oplossing: meerdere tassen kopen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor JvdKooij » wo mar 28 2018 11:32 am

Marten schreef:De "perfecte" cameratas bestaat niet.
Verschillende omstandigheden leiden tot verschillende, vaak strijdige behoeften.
De enige oplossing: meerdere tassen kopen.


dit inderdaad, ik heb geloof ik nu 4 tassen, meestal met verschillende doelen (en op verschillende locaties D:).
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor JvdKooij » wo mar 28 2018 11:32 am

hmm, klinkt interessant, ga ik toch eens bekijken.

Highlander schreef:Ik ben na vier jaar de Lowpro 500 flipsite gebruikt te hebben overgestapt naar F-stop.

Voordelen zoals ik die ervaar;
# F-stop werkt met ICU ( internal camera unit ), die je in verschillende soorten en maten hebt, waardoor je door er een andere icu in te plaatsen een volledig andere rugzak hebt.
Bv; een met weinig ruimte voor camera spullen en meer voor kledingen voor als je op reis gaat of een grote waar alleen camera spullen inpassen, Maar het werkt ook andersom één icu past in verschillende rugzakken.
# de icu mag als handbagage mee in het vliegtuig en dan de rest van de rugzak als gewone bagage.
# F-stop rugzak kan je als je de icu eruit haalt ook dienen als een gewone rugzak.
# F-stop heeft verschillende hippe kleuren; oranje, blauw, groen, grijs, en zwart.
# in de F-stop kun je ook een drinksysteem kwijt zoals een “ Camelbak”
# F-stop heeft brede schouderbanden waardoor als je hem eens helemaal vol hebt met camera spullen hij toch nog comfortabel draagt, ook kan je de stand van de rugzak t.o.v je rug afstellen.
# F-stop heeft lusjes aan de tas waar je doormiddel van “ Gatekeeper straps “ je buiten je rugzak ook nog van alles aan je rugzak kunt bevestigen.
# F-stop is van zichzelf al waterdicht, dus hoef je geen regenhoes, maar voor één of twee keer dat het wel zo hard regens of dat de rugzak in de modder moet liggen hebben ze wel een regenhoes.
# F-stop heeft een waterdichte bodem

Wat betreft de toegang, zou ik altijd via het rugpand willen, beter bestand tegen diefstal, maar ook blijft het rugpand altijd schoon als je toegang wilt tot je spullen.

http://fstopgear.com
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 28 2018 4:58 pm

Highlander. welk model F-stop gebruik je?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Highlander » wo mar 28 2018 8:23 pm

De Guru voor niet teveel mee en Shinn voor als alles mee moet
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Vincent » wo mar 28 2018 8:40 pm

Dat zijn er al 2 dus... dan telt het niet ;-)

En ik heb thuis 6 camera tassen dus ik denk niet dat ik advies kan geven voor de 'prefecte' camera tas. Ze zijn allemaal perfect, voor hun eigen doel!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Patrick » wo mar 28 2018 8:51 pm

Ik denk dat ik er wel tien heb. Van klein tot groot. In de praktijk gebruik ik er drie... :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 28 2018 9:11 pm

Dan komt nu de bonusvraag............. Welke?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor Vincent » wo mar 28 2018 9:18 pm

Ja Patrick! Alle 10 aub! :clap: :mryellow:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: de 'perfecte' cameratas

Berichtdoor John Jansen » wo mar 28 2018 11:07 pm

JvdKooij schreef:hmm, klinkt interessant, ga ik toch eens bekijken.

Highlander schreef:Ik ben na vier jaar de Lowpro 500 flipsite gebruikt te hebben overgestapt naar F-stop.

Voordelen zoals ik die ervaar;
# F-stop werkt met ICU ( internal camera unit ), die je in verschillende soorten en maten hebt, waardoor je door er een andere icu in te plaatsen een volledig andere rugzak hebt.
Bv; een met weinig ruimte voor camera spullen en meer voor kledingen voor als je op reis gaat of een grote waar alleen camera spullen inpassen, Maar het werkt ook andersom één icu past in verschillende rugzakken.
# de icu mag als handbagage mee in het vliegtuig en dan de rest van de rugzak als gewone bagage.
# F-stop rugzak kan je als je de icu eruit haalt ook dienen als een gewone rugzak.
# F-stop heeft verschillende hippe kleuren; oranje, blauw, groen, grijs, en zwart.
# in de F-stop kun je ook een drinksysteem kwijt zoals een “ Camelbak”
# F-stop heeft brede schouderbanden waardoor als je hem eens helemaal vol hebt met camera spullen hij toch nog comfortabel draagt, ook kan je de stand van de rugzak t.o.v je rug afstellen.
# F-stop heeft lusjes aan de tas waar je doormiddel van “ Gatekeeper straps “ je buiten je rugzak ook nog van alles aan je rugzak kunt bevestigen.
# F-stop is van zichzelf al waterdicht, dus hoef je geen regenhoes, maar voor één of twee keer dat het wel zo hard regens of dat de rugzak in de modder moet liggen hebben ze wel een regenhoes.
# F-stop heeft een waterdichte bodem

Wat betreft de toegang, zou ik altijd via het rugpand willen, beter bestand tegen diefstal, maar ook blijft het rugpand altijd schoon als je toegang wilt tot je spullen.

http://fstopgear.com


Super tas draagt heerlijk en veel mogelijkheden.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten