Lightroom alternatief

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom alternatief

Berichtdoor signxpress » wo apr 04 2018 9:04 pm

Ik gebruik al zeer geruime tijd het volledige Adobe pakket en heb ik daar Lightroom bij in zitten, ben ook niet van plan om hier vanaf te stappen.
Alleen een kennis heeft dit niet en hij heeft alleen iets nodig zoals Lightroom, maar hij wil geen lastige abonnement vorm constructie.
Zijn vraag aan mij was of er iets anders bestaat als Lightroom waar je ook een catalogus in kunt opbouwen en wat bewerkingen mee kan doen.
Ik ben tevreden over Lightroom, dus ik heb me hier niet zo in verdiept, dus maar even aan Google gevraagd.
Nadeel van Google is dat je de bomen door het bos niet meer kan zien, Top 10, Top 8, Top 5, die schreeuwt dit en de ander schreeuwt weer dat.
Ik ben benieuwd wat medegebruikers van dit forum voor ervaring hebben in alternatieven.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom alternatief

Berichtdoor oud0001 » do apr 05 2018 1:39 pm

Ik gebruik LightRoom 6 op CD rom. Dus geen cloud. Heb het eerste jaar 135 euro betaald en sindsdien betaal ik niets meer.
Zit nu in het 2e jaar en dus kost het me nu 67.50 per jaar. Hoe langer ik het gebruik, hoe goedkoper mijn kosten op jaarbasis. Het nadeel is dat het niet meer wordt ondersteunt. Als er b.v. nieuwe camera's uit komen zul je daar geen RAW files van kunnen openen. Zolang je dus geen nieuwe camera koopt kun je nog mooi een paar jaar vooruit, voor weinig en onafhankelijk.

Een ander alternatief is misschien Light Zone. Dat is een gratis multiplatform RAW convertor die veel lijkt op LR.
Wel eerst registreren. Daarna komt de download link links te staan als je ingelogd bent.
http://lightzoneproject.org/

Misschien heb je hier iets aan.
oud0001



Onderwerp:

Re: Lightroom alternatief

Berichtdoor Hasselbox » do apr 05 2018 5:47 pm

Ik heb Photoshop er uit gegooid en gebruik nu Affinity Photo.
Eenmalige aanschaf voor enkele tientjes. Alles wat ik in photoshop gebruikte zit er in.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom alternatief

Berichtdoor jp73 » do apr 05 2018 6:05 pm

Ik gebruik Viewnxi in combinatie met Capture NxD en heb via een aanbieding Paintshop Pro 2018 gekocht. Ik weet niet precies meer wat ik betaald heb maar het zal rond de 5 tientjes zijn geweest.
Over Paint shop Pro lees je niet zoveel maar er is best veel aan materiaal over te vinden op YouTube en de site van Corel zelf. Mooie is dat de nik collectie ook werkt in paint shop pro.
Nadeel is dat het alleen voor Windows is.
jp73

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Ulft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom alternatief

Berichtdoor Koos » do apr 12 2018 11:10 pm

Ik gebruik zelf Lightroom en Photoshop via abonnementsvorm van Adobe. Wel eens rondgekeken naar een vervanger, en toen Darktable en RawTherapee geprobeerd. Beiden vond ik best interessant, maar geen echte vervanger. Misschien komt het ook omdat ik niet weet waar alle functies in de twee parketten zitten. Ik vind Darktable nog het meest lijken op Lightroom
Reacties graag alleen per PB
Gebruikersavatar
Koos

Clublid
Berichten: 10


Locatie: Vleuten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom alternatief

Berichtdoor Highlander » vr apr 13 2018 11:44 am

Ik hoor hele goede verhalen van ex LR gebruikers over Capture One, kost € 280,=

Zelf gebruik ik net als Andre LR 6, en als ik data van een D850 of de D5 heb lees ik ze in met Nikon Capture NX, sla de foto’s op als TIFF en pak ze van daaruit weer op met LR.
En zolang ik nog geen nieuwe camera koop doe ik het zo, maar uiteindelijk zal ik ook eens naar een alternatief moeten gaan kijken.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom alternatief

Berichtdoor bcvthul » vr apr 13 2018 12:40 pm

@chris: je kunt een 30 dagen demo van capture one proberen.

Ik vond de libary functie 'toen' een drama en daarom niet gekozen, blind dus op DxO (simpel en eenvoudig)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten