Auto focus werkt niet consequent

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor Patrick » vr apr 06 2018 12:33 am

Het is blijkbaar goed van 16mm tot ongeveer 50mm en niet goed daarboven.Dat lijkt me een belangrijke aanwijzing dat blijkbaar de zoomstand ermee te maken heeft. Het zal toch echt niet zijn omdat het objectief dan langer is en zwaarder aan de mount hangt... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 06 2018 9:18 am

contacten op objectief en binnenkant camera schoonmaken met niet gebruikt wc-papier. Als een Nikkor het wel doet, doet me dat denken aan m'n oude Tamron of een Sigma die het soms wel, soms niet goed doen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor Skippy » vr apr 06 2018 9:26 am

Hans Braakhuis schreef:contacten op objectief en binnenkant camera schoonmaken met niet gebruikt wc-papier.

:shock: Dat leidt zeker tot papierschilfers/stof in de camera zou ik daarom zeker niet doen. Eventueel schoonmaken met een hiervoor gereserveerd (oud) niet-pluizend lensdoekje.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor imaginary_nl » vr apr 06 2018 10:15 am

Contactpunten, batterijen, etc. kun je ontdoen van oxides door middel van gewoon papier. Leg een vel papier vlak en strijk de contactpunten erover. Niet harddrukken, je polijst het een beetje. Het stoft nauwelijks en is een hulpmiddeltje voor onderweg wanneer je niets anders hebt.

Glasvezelpen kan ook. Let op stof.

Nat met wasbenzine kan ook, maar verwijdert oxides niet zo goed.

Beetje creatief zijn.

Waarom het objectief niet werkt weet ik ook niet. Contacten zou mijn eerste controle zijn, instellingen zijn het niet.
Ander objectief proberen. Dan weet of het objectief of body het probleem is.
Als laatste aanbieden bij een reparateur mocht je er niet uitkomen.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor nicokloek » vr apr 06 2018 8:57 pm

Om er even op terug te komen. Het bleek te liggen aan het UV-filter dat ik er op had zitten als extra bescherming van de lens. Die tip werd ook gegeven en dat werkte. De kwaliteit van dat UV-filter was ook niet al te hoog omdat ik het alleen als bescherming er op had.
nicokloek

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor ReneG » vr apr 06 2018 11:17 pm

nicokloek schreef:Om er even op terug te komen. Het bleek te liggen aan het UV-filter dat ik er op had zitten als extra bescherming van de lens. Die tip werd ook gegeven en dat werkte. De kwaliteit van dat UV-filter was ook niet al te hoog omdat ik het alleen als bescherming er op had.


Ik ben blij dat de tip geholpen heeft, je bent niet de eerste persoon waarvoor dit AF problemen oplost. Veel mensen geloven het niet maar (UV) filters, en dan vooral de goedkope- en middenklassers, hebben in meer of mindere mate negatieve impact op de AF.

Mocht je persé toch nog een filter ter bescherming willen (wat overigens niet zo'n goede reden is want die kunnen het probleem bij schade juist verergeren, neem dan een Nikon Clear filter. De kosten daarvan vallen reuze mee, zeker bij de kleinere filtermaten.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor Janvis » za apr 07 2018 9:18 am

nicokloek schreef:Om er even op terug te komen. Het bleek te liggen aan het UV-filter dat ik er op had zitten als extra bescherming van de lens. Die tip werd ook gegeven en dat werkte. De kwaliteit van dat UV-filter was ook niet al te hoog omdat ik het alleen als bescherming er op had.


Tof van je dat je de oplossing nog ff laat weten. Weer een tip voor mede gebruikers :thumbup:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Auto focus werkt niet consequent

Berichtdoor emdeklerk » za apr 07 2018 11:15 am

"De kwaliteit van dat UV-filter was ook niet al te hoog omdat ik het alleen als bescherming er op had."
Dus je haalde dat slechte UV-filter eraf als je foto's maakte? ;-)

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: als je toch een beschermingsfilter gebruikt, koop dan een filter van Nikon, B&W of eventueel Hoya met multicoating. Nikon heeft naar mijn mening de beste, de glassamenstelling is gelijk aan die van de objectieven en Nikon liep (met Zeiss) altijd voorop waar het ging om multicoating.
Helaas heeft Nikon nog geen filters met Nano-coating, voor zover ik weet.
Overigens is een UV-filter niet meer nodig, een sensor is niet of nauwelijks gevoelig voor UV-licht. Vandaar dat Nikon voor bescherming het Neutral Colour filter heeft.
De beste frontlensbescherming is trouwens nog altijd de zonnekap, die zeker gebruikt moet worden als er een filter gebruikt wordt...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten