slechte ervaringen D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Patrick » wo apr 11 2018 1:48 pm

Je moest eens weten. Desnoods zet ik er alleen wat lichte primes op. :-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor mozes » wo apr 11 2018 2:23 pm

bcvthul schreef:Als ik via flickr naar de grootst mogelijk foto kijk dan lijkt het er op dat er op de de stenenmuur is scherpgesteld (ipv midden op het gras).

Maar info zoals imaginairy_nl vraagt lijkt mij erg zinvol.

Dat idee had ik ook.
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor fberndsen » wo apr 11 2018 6:39 pm

Als je je foto in viewNX-i opent kun je zo zie waar de camera heeft scherpgesteld. Je moet dan wel in de menubalk aangeven dat het scherpstelpunt getoond moet worden
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor rovinge » wo apr 11 2018 8:44 pm

Geplaatste foto is helaas niet te gebruiken om de scherpte goed te beoordelen. Heb inderdaad de grootste formaat voor NEF nodig.

Even wat nog niet gezegd is.....
Wat zijn precies de instellingen?
- Scherpstelling: Enkelpunt (S) of continue (AF-C)?
- Ontspanstand: Enkel beeld, Continue (laag/hoog)
- Stel je echt met het middelste scherpstelpunt scherp in de zoeker? Of gebruik je de scherpstelpunten aan de buitenkant in je zoeker?
- Stel je scherp op een bepaald punt en verander je vervolgens de compositie?
- Schiet je in JPEG, en in welk formaat (ik neem aan hoogste formaat)?.
- Heb je AF-fijnafstelling gedaan met je objectieven? Zet die eens uit (als het aan staat) en maak dan nieuwe foto's.
- Ervaar je ook onscherpte bij hogere sluitertijden, bijv. 1/1000 of nog hoger? Bewegingsonscherpte (gras, wind?) of van jezelf is snel te zien op de foto's met deze resolutie als je (flink) inzoomt.
- Is dit een nieuwe D850 (ga ik wel van uit); geen 2e-hands? Misschien één die teruggebracht is met een iets kromme vatting wat onscherpte in een deel van de foto laat zien (met al je objectieven).

Hoop dat je er uit komt en dat je gewoon hele scherpe platen zal maken...!

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor henkk » wo apr 11 2018 9:05 pm

fberndsen schreef:Als je je foto in viewNX-i opent kun je zo zie waar de camera heeft scherpgesteld. Je moet dan wel in de menubalk aangeven dat het scherpstelpunt getoond moet worden

Helaas lijkt de foto geen scherpstelpunt te bevatten.

Is het ook zo met bijv een sigma 50 mm art? Pixelpeepen met een d850 kan tegenvallen. Er moet ergens in het beeld het scherpstelvlak liggen tussen de voorgrond en oneindig. Ik zie ook geen verloop van links naar rechts of boven naar beneden. Ik vermoed dat dit het gewoon is met deze lens.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor fberndsen » wo apr 11 2018 9:12 pm

Dit moet natuurlijk wel met de originele foto en niet een geconverteerde naar jpeg
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor henkk » wo apr 11 2018 9:35 pm

In een jpeg moet je het scherpstelpunt in principe ook kunnen zien. Je kunt immers ook alleen in jpeg fotograferen.

PS Johan schrijft dat de jpeg rechtstreeks uit de csmera komt. Het formaat klopt wel maar ik mis wel de meeste exif, ook in het originele formaat.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor fberndsen » wo apr 11 2018 9:43 pm

als ik een jpeg genomen met de camera open met view nx dan zie ik het scherpstelpunt wel. als ik een nef bestand converteer ben ik mijn scherpstelpunt kwijt in view nx
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Ivan10 » wo apr 11 2018 11:13 pm

Het lijkt me goed ook andere foto’s te gebruiken. Dit soort landschapfoto’s blijft lastig. Een straat of huis lukt al beter of kleine tuin. Het Service Point te Beverwijk kan ook een check doen weet ik uit ervaring.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor RogierJ » wo apr 11 2018 11:47 pm

Dag Johan,
AF fine tuning kan ik aanbevelen. Had zonder fijn afstelling ook niet echt scherpe plaatjes. Na af fine tuning echt goede scherpe foto’s weer.....
Rogier
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor justme » do apr 12 2018 9:03 am

Volgens mij kan je, Johan, beter onderzoek uitvoeren door nieuwe test foto's te schieten in een gecontroleerde omgeving.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor imaginary_nl » do apr 12 2018 10:06 am

Ik heb met Johan afgesproken om binnenkort samen eens te bekijken wat er aan de hand kan zijn.
Mocht het echt een probleem zijn met de hardware, dan komen we daar snel achter en kunnen de professionals ermee aan de slag.

Jullie worden op de hoogte gehouden.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Johan v. V. » do apr 12 2018 12:23 pm

Mooi dat er zoveel mensen reageren en meedenken. Dat is toch maar het mooie van dit forum! Badankt allemaal!

Nog even reageren op een aantal vragen en opmerkingen.
Je kunt het weliswaar niet zien op deze jpeg, maar het focuspunt staat, zoals eerder gezegd, echt op het pad, vlak rechts naast het gras.
Scherstelling was enkelpunts, enkel beeld.
De compositie is niet of nauwelijks aangepast na scherpstelling (zou bij deze exif ook niet zoveel uitmaken).
Ik schiet in RAW, grootste formaat.
Ik heb niet aan de AF fijnafstelling gezeten. Alles staat op 0.
Bij deze sluitertijd en deze beeldhoek lijkt mij bewegingsonscherpte niet goed mogelijk. De beweging zou van mezelf moeten zijn, gelet op het meestentijds onbeweeglijke muurtje dat mijns inziens onscherp is.
De doos heb ik hoogst persoonlijk vers uit de verpakking gehaald. Ik heb het aantal clicks vrijwel direct gecontroleerd. Niemand had er nog aan gezeten.
Het gebruikte objectief (prima objectief toch?) mag mijn inziens geen reden zijn voor onscherpte, ook niet bij de D850 (maar ik hoor het wel wanneer daar anders over wordt gedacht). Overigens hoef je geen pixelpeeper te zijn om deze foto van achter naar voren onscherp te vinden. Daarvoor heb je toch ook geen RAW nodig (die hier nu eenmaal ook niet geplaatst kan worden)?

Enfin, ik heb (onder andere!) van Patrick het aanbod gekregen er samen naar te kijken. Bovendien moet vandaag het boek van Dré de Man door de brievenbus glijden. Jullie gaan van me horen hoe het verder loopt!

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Jan en Yuul » do apr 12 2018 3:11 pm

Volgens mijn vrouw zijn er 3 mogelijkheden, of een combinatie daarvan, als we mogen aannemen dat de lens de uitvoering zonder VR is:
1. Als je in het menu de ruisonderdrukking aan hebt staan: uitzetten, dus op OFF! Zowel die voor hoge ISO als die voor lange sluitertijden. Staat vaak standaard aan.
2. Camera + objectief heeft backfocus bij 56 mm.
3. Toch beweging, ondanks je steady hand.
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor imaginary_nl » do apr 12 2018 3:26 pm

Help me even hier:

Wat heeft ruisonderdrukking te maken met het voorbeeld zoals getoond in de foto? De ruisonderdrukking in de camera zoekt naar "hot" pixels (pixels die "aan" blijven) bij een zwarte opname van dezelfde tijdsduur als de daadwerkelijke opname ervoor. Mocht er een hot pixel gedetecteerd worden, dan wordt deze in de opname verwijderd en wordt dus zwart. Heeft verder niets met de scherpte te maken.

Oprecht benieuwd: waar haal jij die backfocus bij 56mm vandaan? (Ik kan op mijn gsm niet bekijken of er toch nog wat exif info over objectief in de foto staat.) Backfocus in het algemeen kan ik nog rijmen met de vermoedelijke scherpte op het muurtje achter het gras.

Beweging zou kunnen, maar lijkt niet heel waarschijnlijk. We sluiten het zeker niet uit.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten