slechte ervaringen D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Jan en Yuul » do apr 12 2018 3:39 pm

imaginary_nl schreef:Help me even hier:

Wat heeft ruisonderdrukking te maken met het voorbeeld zoals getoond in de foto?


Is gebaseerd op haar ervaringen met de D810. Met deze instellingen had zij dezelfde ervaring als Johan nu heeft. Misschien kan Johan aangeven of de ruisonderdrukking aan- of uitstond?

imaginary_nl schreef:Oprecht benieuwd: waar haal jij die backfocus bij 56mm vandaan? Backfocus in het algemeen kan ik nog rijmen met de vermoedelijke scherpte op het muurtje achter het gras.


Bedoeld is hier dat bij 56 mm in het onderhavige geval in ieder geval spake is van backfocus. Waarschijnlijk zal dat ook bij ander brandpuntafstanden zijn, maar de mate waarin kan variëren. Ook hier gebaseerd op ervaring met 24 - 70 mm (oude type zonder VR!) icm haar D810.

We hopen je hiermee geholpen te hebben.
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Johan v. V. » do apr 12 2018 3:43 pm

De ruisonderdrukking staat in ieder geval uit!
Backfocus zou kunnen (eigenlijk hoop ik het), beweging sluit ik niet uit, maar dat zou dan toch redelijk fors moeten zijn.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor henkk » do apr 12 2018 8:03 pm

Johan, de vraag of er sprake is van back-focus kun je uitsluiten door een foto te maken met live-view (flink ingezoomd, bijv. tot 100 %). Wat je ziet is wat je krijgt. Je kunt nog varieren met autofocus of handfocus in die situatie. Dan kun je zien of het aan de camera of aan de lens ligt.

Overigens, als het je schikt wil ik ook wel eens met je op pad en wat schieten en bekijken met jouw en mijn camera en resp. lenzen. Ik woon niet zo ver van Amersfoort. Ook daarmee kunnen we dingen uitsluiten of juist niet.

Groet, Henk

PS. beweging kun je uitsluiten met een statief.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor a90 » do apr 12 2018 10:33 pm

Toch geeft de DOF Master aan dat het begin van de scherpte pas begint rond de 10 meter, onscherpte in de voorgrond kan dus aanwezig zijn.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Als camera heb ik de D800 D810 D700 aangehouden en als scherpstelafstand heb ik 30 meter aangegeven.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Johan v. V. » do apr 12 2018 11:44 pm

henkk schreef:Overigens, als het je schikt wil ik ook wel eens met je op pad en wat schieten en bekijken met jouw en mijn camera en resp. lenzen.

Ik ga de komende week met een paar forumleden het probleem bekijken Henk. Hoewel ik hoop daarna te weten wat er aan schort neem ik je uitnodiging om samen op pad te gaan graag aan! Dan kunnen we bekijken of de problemen zijn verholpen of dat er nog meer nodig is! We contacten nog!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor JaapV » vr apr 13 2018 2:20 am

De geplaatste foto heeft volgens mij een resolutie van 1600 p horizontaal. Dat is in Flickr ook de gemakkelijkste manier om grote foto's (en uit de D850 is dat helemaal fors!) snel "automatisch" op het forum te zetten. Maar, ten eerste vertrouw je dan blindelings op de algoritmes in Flickr om de resolutie van de foto gigantisch terug te brengen en daarbij is aan "beeldverlies" - en dus scherpteverlies - bijna niet te ontkomen.
Ten tweede geloof ik dat de forumsoftware toelaat dat er vervolgens weer automatisch omhoog, naar 1920 p wordt ge-resized als de breedte van het browservenster dat toelaat (met overigens nog steeds een véél te brede rechterkolom!)
Die technieken kunnen intussen best knap zijn, maar leiden volgens mij wel tot lichte onscherpte, zeker in contrastarme beelden als dit.
Ik zou een in het forum te plaatsen foto liever zelf, in degelijke software, rechtstreeks naar 1920 p breedte terugbrengen, vervolgens die verkleinde foto op Flickr zetten om dan op het forum te plaatsen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor bcvthul » vr apr 13 2018 6:07 am

@jaapv: je kunt flickr-foto in originele grote downloaden op je computer en dan bekijken.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Ad B » vr apr 13 2018 8:30 am

Hoi Johan,

niet om jouw probleem te onderschatten... maar ik vind jouw titel wel héél negatief...
Héél negatief voor zo'n beest van een camera.
Ik heb nog steeds een probleempje met z'n stroomverbruik, maar dat gaat wel goed komen.
Door de inzet van mezelf en Foto de Vakman.
Maar ik ben helemaal in love met m'n D850.

Ik hoop dat je er met een ontmoeting en samen testen met Imaginay_nl een beetje uitkomt.
En dat je dan de zon weer ziet gaan schijnen met jouw investering.
Tips (kan) ga ik je hier niet geven, andere Nikon kenners doen dat reeds volop :thumbup:
Ik moest effetjes wat over de negativiteit kwijt, positief denken is veel leuker.
(Kun je de titel nog aanpassen in "mindere ervaring..."? :think: )
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Patrick » vr apr 13 2018 8:58 am

Je focussen op de formulering van de titel van een draadje en daar allerlei conclusies aan verbinden is toch geen voorbeeld van positief denken? :silent:

Positief zou zijn te zien hoeveel hulp er geboden wordt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Johan v. V. » vr apr 13 2018 10:23 am

Ad B schreef:Hoi Johan,

niet om jouw probleem te onderschatten... maar ik vind jouw titel wel héél negatief...
Héél negatief voor zo'n beest van een camera.

Tja, eerlijk gezegd vind ik je opmerking wat ver gezocht. Uit de titel kan je slechts opmerken dat ik slechte ervaringen heb, niet dat de camera slecht is. En wanneer je verder leest kan je, geloof ik, niet volhouden dat ik het probleem negatief benader. Ik maak steeds duidelijk dat ik denk dat ik zelf iets niet goed doe, en niet geloof dat het aan de camera ligt.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Koos » vr apr 13 2018 11:12 am

Misschien toch eens AF fine tune doen voor alle objectieven, die zit er niet voor niets op. Is er verschil in scherpte tussen foto's gemaakt met live view en gewoon via de zoeker? Dit zijn namelijk twee verschillende scherpstelsystemen waarbij de scherpstelling in live view veel nauwkeuriger, maar wel trager is.
Dit filmpje van Steve Perry geeft duidelijk uitleg hoe en waarom.
https://www.youtube.com/watch?v=5cHhrWF-pqM
Reacties graag alleen per PB
Gebruikersavatar
Koos

Clublid
Berichten: 10


Locatie: Vleuten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor JaapV » vr apr 13 2018 5:37 pm

bcvthul schreef:@jaapv: je kunt flickr-foto in originele grote downloaden op je computer en dan bekijken.

Ik neem aan dat Johan wel een link naar zijn Flickr foto's in zijn profiel zou hebben gezet als hij dat op prijs zou stellen.
Dus ga ik daar niet zelf naar op zoek en beperk ik mij tot wat er via het forum beschikbaar is, namelijk het hier geplaatste formaat.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

slechte ervaringen D850

Berichtdoor bcvthul » vr apr 13 2018 5:42 pm

@jaapv: is ook goed hoor!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor JaapV » za apr 14 2018 4:15 pm

O, gelukkig maar! :roll:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: slechte ervaringen D850

Berichtdoor Johan v. V. » za apr 14 2018 7:57 pm

JaapV schreef:Ik neem aan dat Johan wel een link naar zijn Flickr foto's in zijn profiel zou hebben gezet als hij dat op prijs zou stellen.
Dus ga ik daar niet zelf naar op zoek en beperk ik mij tot wat er via het forum beschikbaar is, namelijk het hier geplaatste formaat.

Huh ..., wanneer je op de foto klikt zie je hem toch in volle resolutie?
Maar overigens, het lijkt me ook in dit formaat toch meer dan duidelijk dat deze foto nergens scherp is?!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten