Welke lens i.p.v. 105 2.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor DushiPhotos » ma apr 16 2018 4:33 am

Ik gebruik mijn 105 2.8 lens graag bij (natuurlijk macro) maar ook bij weinig licht/feestjes/muziekbandjes (in een kleine ruimte) om het prachtige onscherpe achtergrondeffect en de zachte foto's. Ik moet wel ver naar achteren staan om het onderwerp in de foto te krijgen. Met welke lens die ook dit mooie effect geeft kan ik dichterbij fotograferen? Ik heb een D3200 en denk aan een D750 in de nabije toekomst. Alvast bedankt.
DushiPhotos

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor imaginary_nl » ma apr 16 2018 8:12 am

85mm f1/1.4
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor jan » ma apr 16 2018 8:25 am

De 24-70 f/2.8 misschien? Dit is al een FX objectief, maar omdat je nu nog een D3200 (DX) hebt is misschien een Nikon 17-55 f/2.8 (DX-objectief) wel een goed alternatief. Deze laatste zijn ook als goed gebruikt te koop. Stap je later over naar FX dan heb je hierop al niet meer de hoogste afschrijving.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor imaginary_nl » ma apr 16 2018 8:32 am

Misschien was mijn antwoord wat te kort.

Met een 24-70 2.8 krijg je niet de beperkte scherptediepte zoals met de 105 f2/8.
Wanneer het je daarom gaat, dan zou ik voor de 85 1.4 gaan. Heb je dan nog teveel afstand nodig, dan overstappen naar full frame (wordt het effect nog mooier) of een 50mm 1.8 of 1.4 nemen. Met een bandje wil je ook niet vlak voor hun neus staan, dus een beetje tele is wel handig. (Met full frame heb je minder scherptediepte dan met een crop camera, bij gelijke beelduitsnede.)

Lichtsterke objectieven kunnen op de volle diafragmaopening ook zo weinig scherptediepte hebben, dat je alsnog moet diafragmeren. De lichtsterkte heb je dan eigenlijk alweer verloren. Het is wel fijn dat je een mooi helder zoekerbeeld hebt, want dan gebruik je wel de volle opening.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Vincent » ma apr 16 2018 9:55 am

DushiPhotos schreef:Met welke lens die ook dit mooie effect geeft kan ik dichterbij fotograferen?


Misschien kun je wat beeld geven dat duidelijk is wat je precies zoekt aan beeld. Je kunt namelijk wel dichterbij staan en daarvoor een objectief zoeken waarmee de uitsnede en scherptediepte ongeveer gelijk is, maar je hele perspectief verandert dan ook behoorlijk waardoor je alsnog een totaal verschillend beeld krijgt. De vraag is of dat andere beeld is wat je zoekt.

Het argument van veel mensen 'tegen' lange objectieven dat je ook gewoon dichterbij kunt gaan staan is vaak feitelijk juist (je kunt immers vaak wel dichterbij staan), maar heeft weinig meerwaarde omdat ver weg gaan staan met een lang objectief een fotografisch creatieve keuze kan zijn.

imaginary_nl schreef:Wanneer het je daarom gaat, dan zou ik voor de 85 1.4 gaan. Heb je dan nog teveel afstand nodig, dan overstappen naar full frame (wordt het effect nog mooier) of een 50mm 1.8 of 1.4 nemen.


Als 105mm te lang is dan win je weinig door naar 85mm te stappen. Dan kun je interdaad beter kijken naar een 50mm 1.4/1.8 of een 35mm 1.4/1.8 (bijvoorbeeld de Sigma is redelijk betaalbaar).

Met een bandje wil je ook niet vlak voor hun neus staan, dus een beetje tele is wel handig.


Dat is een vrij generalistisch opmerking en zeker niet altijd waar... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Patrick » ma apr 16 2018 11:49 am

50/1.8, 35/1.8, dat soort objectieven. Natuurlijk is een 85/1.8 ook heel fijn, maar niet zoveel korter dan je 105mm macro.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Marten » ma apr 16 2018 3:26 pm

Het verschil tussen 105mm en 50mm is weer te groot m.i.
Ik zou een 85mm overwegen
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor justme » ma apr 16 2018 4:06 pm

van DX naar FX gaan scheelt ook een klein beetje ;)

van 15 graden beeldhoek, naar 23 graden beeldhoek op FX

op onderstaande website krijg je een redelijke indicatie van beeldhoeken van verschillende brandpuntsafstanden en sensorgroottes:

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor henkk » ma apr 16 2018 4:14 pm

Met een d750 kun je dichterbij het object en beeldvullend blijven en neemt de achtergrondonscherpte toe. Je perspectief wordt wel wat anders. Als je toch de overstap naar fx wil maken, zou je daaraan voorrang kunnen geven. Misschien hoef je dan geen andere lens meer.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Marten » ma apr 16 2018 6:10 pm

Conclusie? 85mm f/1.4 op FX.
Prachtige combi die aan TS wensen voldoet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Patrick » ma apr 16 2018 6:42 pm

Een setje 50mm + 105mm lijkt mij een stuk breder inzetbaar dan 85mm + 105mm. Of het nou op FX is of op DX.

Natuurlijk is een 85mm f1.8 of 1.4 een heel ander objectief dan de 105mm f2.8 macro. Maar wat bereik betreft best dicht bij elkaar.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor justme » ma apr 16 2018 6:51 pm

Eens met Patrick. Mooie spread met twee top primes. Het gebied er omheen qua brandpunten vang je wel weer op met je voeten ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Vincent » ma apr 16 2018 8:43 pm

Een budget zou ook wenselijk zijn... want nu komen sommigen altijd uit op de duurste objectieven... èn een nieuwe body uiteraard.

En zoomen met je voeten is vaak niet mogelijk bij concerten...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Marten » di apr 17 2018 9:28 am

Waarom zou je altijd een budget oplossing moeten adviseren als TS geen budget aangeeft? Misschien heeft hij/zij de loterij wel gewonnen.
Om nu je eigen financiële situatie er bij te betrekken gaat ook weer wat ver.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens i.p.v. 105 2.8

Berichtdoor Janvis » di apr 17 2018 9:51 am

Mwa, ik ben het wel met Vincent eens. Als je goed wil adviseren is het toch best fijn om te weten wat iets mag kosten, anders eindigen dit soort draadje standaard in de duurste lenzen en body's terwijl dat lang niet altijd voor iedereen de beste oplossing is. Uiteraard als het budget ruim toereikend is dan is dat prima maar het budget is toch wel het eerste waar je mee begint. Dus ik snap Vincent zijn punt heel goed.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten