D500 + Sigma 150-600 Sport?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Krid » vr apr 20 2018 12:40 am

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Dirk en ik woon in Antwerpen.

Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een camera systeem dat ik uitsluitend voor vogelfotografie (en voor niets anders) zou willen gebruiken, en waarmee ik uit de hand kan schieten, en dacht daarbij aan Nikon. Als lens dacht ik aan een bereik rond de 600mm. en een totaal gewicht van het hele combo rond de 4 à 5 kg. max. Alhoewel ik een fotofanaat ben, is mijn kennis van vogelfotografie en -apparatuur exact nul. Maar behalve belangstelling voor vogels, heb ik de tijd om te leren.

Ik overlegde onlangs met een vakhandelaar die een toestel met APS-C sensor bijvoorbeeld een D500 + Sigma 150-600 Sport aanraadde.

Wat denken jullie van deze combinatie? Zijn er betere alternatieven?

Met vriendelijke groet,

Dirk
Krid

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Antwerpen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor gijs sandberg » vr apr 20 2018 8:44 am

Dirk,
Welkom.
re: exact nul
Ik zou geen euro uitgeven zonder nadere verkenning van het onderwerp.
De suggestie voor een APS-C (bij Nikon DX geheten) kan ik volgen, met hetzelfde glas krijgt men meer bereik.
Kijk ook eens naar de recente Nikon 200-500 mm lens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Peter » vr apr 20 2018 10:28 am

De Sigma contempary 150-600 is qua scherpte net zo goed. Op 300mm nog scherper dan de sport.

Die 200-500 focus is trager. Wel lichtsterker over het hele bereik. Slechte constructie qua zonnekap

D500 is een goede keuze hoor
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor ReneG » vr apr 20 2018 10:39 am

Mijn ervaringen met de Sigma's (tijdens het testen) zijn juist niet zo best. Autofocus die zeker niet sneller is (eerder trager) en die veel aan het hunten was of erlangs zat. De contemporary vond ik wat wolliger dan de sport. De Nikon 200-500 is daarentegen veelal spot-on. Ik zou de 200-500 verkiezen vanwege het constante diafragma over het hele bereik en het feit dat hij net iets lichtsterker is aan het lange eind. Verder ervaar ik geen problemen met de zonnekap. Verder is hij aanzienlijk lichter dan de Sport versie. Een nog betere keuze is misschien een (2e hands?) 500 f/4, maar die kost aanzienlijk meer geld. Houdt er verder ook rekening mee dat bij langdurig gebruik (en zeker de Sigma Sport) een goed statief wenselijk is, bij voorkeur met een zwenkkop zoals een Wimberley. ;)

De D500 is altijd een goede keuze. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Peter » vr apr 20 2018 11:12 am

zo zie je maar, de een adviseert de Nikon, de ander Sigma. Je mist sowieso 100mm bij de Nikon qua lengte
Om het nog leuker te maken is er ook nog een 150-600 van Tamron. G2 dacht ik.

Er zal niemand tegen je zeggen dat de D500 niet geschikt is voor vogelfotografie.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Krid » vr apr 20 2018 11:58 am

Gijs, Peter en René,

Hartelijk dank voor het welkom en het meedenken!

Wat betreft de maximale opening f/5.6 over de gehele lengte van de 200-500: ik ben een mooiweer fotograaf, zodat ik kleinere openingen kan veroorloven. In deze context lijkt een grotere opening een overbodige luxe. Of denk ik verkeerd?

Wat betreft de D500: zou een D850 een voordeel kunnen opleveren qua resolutie, beeldkwaliteit, snelheid AF e.d.m.? Ik las dat de D850 ook als APS-C kan ingesteld. Iemand daar ervaring mee?

Eigenlijk heb ik me helemaal nog niet vastgelegd in een bepaalde richting, tenzij dat ik een Nikon body wil. Enkel ben ik op zoek naar maximale kwaliteit, met als *enige* beperking het gewicht van het combo, omdat ik weet dat ik nooit of slechts zelden een statief zal gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Dirk
Krid

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Antwerpen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Patrick » vr apr 20 2018 12:38 pm

Als je maximale kwaliteit wil, dan koop je een lange prime...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor ReneG » vr apr 20 2018 12:55 pm

Krid schreef:Wat betreft de maximale opening f/5.6 over de gehele lengte van de 200-500: ik ben een mooiweer fotograaf, zodat ik kleinere openingen kan veroorloven. In deze context lijkt een grotere opening een overbodige luxe. Of denk ik verkeerd?

Wat betreft de D500: zou een D850 een voordeel kunnen opleveren qua resolutie, beeldkwaliteit, snelheid AF e.d.m.? Ik las dat de D850 ook als APS-C kan ingesteld. Iemand daar ervaring mee?

Eigenlijk heb ik me helemaal nog niet vastgelegd in een bepaalde richting, tenzij dat ik een Nikon body wil. Enkel ben ik op zoek naar maximale kwaliteit, met als *enige* beperking het gewicht van het combo, omdat ik weet dat ik nooit of slechts zelden een statief zal gebruiken.

Dirk


Mooi weer is een relatief begrip. Het kan 's ochtends ontzettend mooi weer zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat er veel licht is (dat kun je met het oog niet waarnemen). Waar het veel mensen vooral om gaat is een constant diafragma. Je komt al snel licht tekort en alle beetjes (lichtsterkte, ISO) helpen. Verder zul je bij zooms het diafragma eigenlijk iets kleiner willen maken voor maximale kwaliteit. De 200-500 presteert bijvoorbeeld prima op f/5.6 maar is uitstekend op f/8. Dat geldt voor de meeste objectieven (en zeker de zooms). Dus alle beetjes helpen.

Qua D500 en D850 kan ik je wat minder vertellen (met die twee heb ik maar beperkte ervaring, ik heb ze zelf niet). Ik vermoed dat het AF systeem van de D500 iets voor heeft op dat van de D850, al is het maar vanwege het grotere aantal scherpstelpunten en de dekking ervan in de zoeker. Maar beide zullen elkaar denk ik niet zoveel ontlopen. Staar je echter niet blind op de APS-C (DX) instelling van de D850. Feitelijk cropt hij gewoon je beeld. Dat brengt voordelen met zich mee qua capaciteit en verwerkingssnelheid, maar qua resolutie kom je met een D850 op DX mode qua pixels denk ik op ongeveer dezelfde resolutie uit als een D500. Dat gezegd hebbende, een D850 is natuurlijk wel een FX camera. Dat brengt weer andere voordelen met zich mee (mogelijkheid voor nog minder scherptediepte). Qua ISO zal het elkaar denk ik niet veel ontlopen, het FF voordeel qua ISO t.o.v. de D500 wordt waarschijnlijk geheel of gedeeltelijk teniet gedaan door de hogere resolutie.

Als ik zou moeten kiezen (want je hebt blijkbaar eventueel ook budget voor een D850) en het zou specifiek om vogelfotografie in het wild gaan, dan zou ik denk ik liever het geld in een lens stoppen en een D500 met een 500mm f/4 objectief kopen dan een D850 met een 200-500 of een 150-600. In de meeste andere gevallen (verschillende soorten fotografie) zou ik denk ik echter de D850 als body kiezen vanwege FF. Maar specifiek voor vogels in het wild? Sterke tele prime verdient wat mij betreft dan altijd de voorkeur.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor bcvthul » vr apr 20 2018 1:21 pm

Krid schreef:
....

Wat betreft de D500: zou een D850 een voordeel kunnen opleveren qua resolutie, beeldkwaliteit, snelheid AF e.d.m.? Ik las dat de D850 ook als APS-C kan ingesteld. Iemand daar ervaring mee?

....

Dirk


Ik heb er een beetje ervaring mee. Het grote voordeel van werken in DX-mode op de D850 (tenminste dat vind ik) is dat je viewfinder veranderd. Je ziet dan ook de DX-veld binnen de viewfinder. Dus je hebt een ' FX'-viewfinder, daarbinnen het DX-veld. De extra ruimte (rond het DX-veld) heb je dan om kijken of je je compositie nog kunt veranderen zonder het oog van de camera te halen. (ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Krid » vr apr 20 2018 2:15 pm

Patrick, René en Beert-Chris,

Met veel aandacht las ik jullie interessante bedenkingen, dank daarvoor.

500/f4 is al een paar keer vernoemd, ik neem aan dat het dan gaat over Nikor AF-S 500mm/f4?
Met de cropfactor van de D500 zitten we dan aan 500 x 1,5 = 750mm?
Ik zou graag een wat verder bereik hebben, bijvoorbeeld met een 1,4 extender, om tot 750 x 1,4 = 1050 mm te komen?
Heeft iemand daarmee ervaring? Weegt zo'n lens niet te zwaar om nog uit de hand te schieten?

De uitleg over het DX-veld is duidelijk. Ik heb het op een mirrorless van een ander merk, maar ik gebruik het nooit.
Je kan immers even goed een beelduitsnede maken nadat je de foto hebt genomen.
Ik dacht dat het op een D850 misschien een voordeel qua resolutie zou opleveren. Niet dus.

Met vriendelijke groet,

Dirk
Krid

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Antwerpen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Patrick » vr apr 20 2018 2:51 pm

Een 1.4x TC kan altijd, maar een DX camera met een 500mm is al heeeeeel lang. Ik vraag me af of je dat sowieso uit de hand moeten willen gebruiken. En als je heel sterk bent, hoe lang je dat dan volhoudt!

Een D850 is natuurlijk prachtig. En als je achteraf een crop doet naar een DX formaat, dan heb je ongeveer hetzelfde aantal megapixels als een D500 je geeft. Dus als het geld geen probleem is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor ArendV » vr apr 20 2018 4:15 pm

Meer mm's in vogelfotografie kan altijd handig zijn zeker voor de kleine vogeltjes.
Maar je geeft ook aan dat je uit de hand wilt schieten en dan wordt het al snel te zwaar. Ook vragen veel mm's een goede techniek om scherpe foto's te produceren.

Ik heb in het verleden gewerkt met een 500/4 en 150-600. De 500/4 had geen stabilisatie dus voor goede resultaten moest hij bij mij op statief. Veel bodybuilders scheppen op internetfora op dat zij eenvoudig uit de hand werken met een 500/4, voor mij gold dat zeker niet. Zelfs mijn Tamron 150-600 G1 vond ik aan de zware kant om altijd mee te nemen (daarnaast viel hij mij optisch tegen).
Ik ga meestal niet ergens zitten, maar ben aan de wandel als ik vogels fotografeer. Daarom ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Nikkor 300/4 VR met TC-14. Iets minder bereik maar lekker licht en gaat altijd mee bij elke boswandeling, iets wat niet gebeurde bij de andere combinaties hierboven.

Aangezien je totaal geen ervaring hebt met vogelfotografie zou ik je aanraden eerst wat te gaan huren en uitproberen. Ik ken verschillende enthousiastelingen die zoals jij "out of the blue" met "maximale" apparatuur aan vogelfotografie begonnen om het spul vrij snel daarna teleurgesteld met flink verlies te verkopen.
Uiteindelijk gaat vogelfotografie meer om kennis van vogels en hun habitat en geduld dan om veel mm's.

Succes bij jouw eerste stappen in de vogelfotografie !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor ReneG » vr apr 20 2018 4:44 pm

Ja het gaat om de AF-S versie van de 500mm f/4. De versie zonder motor is nog 2e hands te krijgen maar aanzienlijk langzamer.

Een 1.4TCII of III heb ik zelf nooit geprobeerd op een 500mm f/4 maar schijnt daar goed op te werken. Op de 200-500 werkt hij ook zelfs aardig goed, maar je AF heeft er dan wel wat van de lijden (lees verlies van snelheid). En je raakt altijd wat kwaliteit kwijt.

Om me verder bij Arend aan te sluiten, gewicht is wel een punt ja. Dragen aan handvat of in een rugzak is voor mij geen probleem, maar uit de hand kan ik de 200-500 ongeveer 40 minuten aaneengesloten gebruiken (ja dat heb ik bewust getest), maar dan is het ook echt afgelopen. Daarbij moet ik wel opmerken dat de grote slag van 200 naar 500 op de 200-500 (die goedkope prijs moet ergens vandaan komen) met uit de hand werken wel wat lastig is, maar als je vooral aan het lange eind werkt is het een non-issue.

De 150-600 sport en de 500mm f/4 zijn daarentegen gewoon te zwaar om comfortabel uit de hand te werken, zeker met de 500mm f/4 hou ik dat maar een paar minuten vol (en dan vermoed ik dat ik als getraind handboogschutter op dat punt wel bovengemiddeld sterk ben).

In de praktijk gebruik ik vaak een monopod of statief, zeker bij airshows en fotograferen op lange afstanden. Bij korte roofvogelshows gebruik ik de 200-500 wel uit de hand (of ik gebruik de 70-200). Statief werkt meestal goed (zeker met een wimberley-achtige zwenkkop) maar voor de draagbaarheid heb ik ook een goede oplossing gevonden voor ondersteuning met een video monopod met fluid voet en een 'neigh' oftewel monopod kop die op één as draait. Dit geeft me volledige bewegingsvrijheid, óók als ik 'omhoog moet fotograferen, omdat de video monopod op volle extensie een stuk langer is dan ik zelf. Die combinatie is licht en draagbaar en werkt comfortabel 200-500, 300mm f/2.8 en sigma's. Ik heb die combi echter nooit geprobeerd met een 500mm f/4.

Houd verder ook rekening met een eventuele regenhoes; ook al ben je een 'goed weer' fotograaf, een buitje kom je al snel tegen. En hoewel het betere spul in principe wel tegen wat regen kan houd ik het liever droog...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor Krid » vr apr 20 2018 8:37 pm

Allen,

Ik ben zeer onder de indruk van dit voor mij nieuwe forum, wanneer ik alle uitvoerige reacties bekijk die mij een heel eind op weg zullen helpen.
Ondertussen zal ik laten bezinken en rondkijken alvorens ik me vastpin.

Van een vriendelijk forumlid die een combo heeft dat me interesseert, kreeg ik inmiddels ook een aanbod om dit eens te komen bekijken, waarvan ik graag zal gebruik maken.

Nogmaals dank voor jullie moeite om me een heleboel dingen die ik niet wist aan het verstand te hebben gebracht.

Met vriendelijke groet,

Dirk
Krid

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Antwerpen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 + Sigma 150-600 Sport?

Berichtdoor stronk » vr apr 20 2018 11:31 pm

Ik kan alleen mijn ervaring delen met de D500 en de (sinds 2 weken) Tamron 150-600 G2. Meeste uit het handje.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten