Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor nikoyama » wo apr 18 2018 7:38 pm

Afgelopen weekend heb ik wat foto's gemaakt op circuit Assen van de OW Cupraces aldaar.
Vanaf de tribunes is de afstand eigenlijk te groot voor een korte tele. Maar omdat ik alleen een 70-300 4,5-5,6 G heb als langste tele heb ik die maar gebruikt met de D750. Onderstaande foto is gemaakt met f5,6 en 1/1000ste sec ISO 500 (automatisch). Om de foto beeldvullend te krijgen moet je enorm croppen. De foto is 1948 x1299 pixels = 2,53 Mp, iets meer dan 10 % van de sensor dus.
Ik heb ook een 2,8 70-200 gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd. Vraag: Wat doet een TC 20 III met de scherptediepte op deze lens (op het circuit) ?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door nikoyama op wo apr 18 2018 8:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 ...

Berichtdoor gijs sandberg » wo apr 18 2018 7:48 pm

Beste N,
re: TC 2 III
Bedoel je een TC-20-E, versie 3 ?
De NIkon TC-2 is een ouder model.
Algemeen: voor een circuit als Assen heb je lange brandpunten nodig, of (gevaarlijk) dichtbij het onderwerp te gaan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor John'47 » wo apr 18 2018 7:51 pm

Ik heb een TC 20Eiii geprobeerd op mijn 2.0 200mm
Dat stelde zo teleur dat ik de Sigma 100-400mm contemp. gekocht heb.
Dat is aanzienlijk scherper, hoewel het maximale diafragma niet overhoudt op 400mm
Laatst gewijzigd door John'47 op wo apr 18 2018 7:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor nikoyama » wo apr 18 2018 8:14 pm

Gijs, ik bedoel de TC 20 3e versie.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor henkk » wo apr 18 2018 8:20 pm

Ik denk dat de scherptediepte in absolute zin ongeveer gelijk blijft.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor nikoyama » vr apr 20 2018 8:37 pm

Ik heb vanmorgen mijn vraag voorgelegd aan Nikon Nederland en wel concreet in de vorm van: Van waar tot waar ligt de scherptediepte als ik met de TC 20 op mijn 2,8 70-300 VR II scherpstel op een afstand van 30 meter.
Ik verwachtte eigenlijk dat men bij NIkon klip en klaar afstanden kon noemen. Helaas bleek dit niet het geval. Ik vraag me nog steeds af of de 2x convertor alleen 2 stops lichtverlies geeft, of dat de scherptediepte ook toeneemt zoals bij 2 stops extra diafragmeren. Verder zou ik van praktiserende sportfotografen ook wel eens willen weten of de snelheid van autofucus erg lijd onder het gebruik van een Teleconverter.

Mvg, Nikoyama

Hieronder de tekst van Nikon Nederland

Hartelijk dank voor uw contact met de Nikon Technische Ondersteuning!
Ik heb uw vraag intern overlegd in ons team.

Helaas hebben wij geen tabel of overzicht waarin u kunt nagaan hoe de focus is van een bepaalde afstand als u een teleconverter gebruikt op uw 70-200mm f/2.8 lens.

Dit kunt u het beste uittesten bij een Professionele Nikon dealer om na te gaan of dit voor u een juist resultaat oplevert.

Over het algemeen weten wij uit ervaring dat u een stop naar beneden moet als u een aantal meter scherptediepte wilt.
(N.B.Dat weten de meeste hobbyisten wel denk ik, Nikoyama) Boven f/8 zou de lengte van een motor moeten scherpstellen.

Verder kan ik u wel een lenssimulator aanbieden om na te gaan hoe een lens vanaf verschillende afstanden zou moeten functioneren.

Ook bieden sommige derde partijen meer informatie aan over de scherptediepte. Ik kan u helaas niet precies vertellen welke derde partijen dit zijn maar als u zoekt naar Scherptediepte berekenen kunt u deze vinden.

Hopende u voldoende te hebben geinformeerd.
Mocht u nog vragen hebben in de toekomst kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder.

Een fijne dag gewenst!

met vriendelijke groet,

xxxxxxxx
Adviseur

Klantenondersteuning
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor Janvis » za apr 21 2018 1:43 am

Ik heb hier wel een idee over. Er veranderd namelijk aan zowel de scherptediepte als ook de hoeveelheid licht die binnen komt helemaal niets. En ik zal uitleggen waarom ik dat denk.

De opening van het diafragma bepaald de scherptediepte en de hoeveelheid licht die de camera binnen komt. De grootte van die opening wordt bepaald door twee zaken, namelijk het ingestelde F getal en het brandpunt. Feitelijk gezien betekend het diafragma getal namelijk F/brandpunt.

Stellen we nu bij 200mm een F getal in van 2.8 dan betekend dat dat de opening van het diafragma 71,43mm is (200/2.8 ) Groter als die opening kan het diafragma nooit worden want de lens is nu eenmaal niet groter.

Nu gaan we een teleconverter plaatsen waarmee we het brandpunt met een factor 2 gaan verlengen. De opening in de lens kan niet groter worden dan de genoemde 71,43mm. Gaan we nu dus de andere kant op rekenen en delen we 400mm (200*de teleconverter) door de maximale opening van 71.43mm dan komen we uit 5.6. En zie daar, daar komt dus de nieuwe maximale F waarde vandaan.

Omdat de maximale opening in de lens niet veranderd veranderd naar mijn mening de scherptediepte en de hoeveelheid licht die de camera binnen komt dus ook niet. Het enige dat veranderd is de uitsnede omdat het beeld dat uit de lens komt twee keer wordt vergroot alvorens het op de sensor van de camera wordt geprojecteerd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor pveenstra » za apr 21 2018 10:18 am

De hoeveelheid licht neemt toch met 2 stops af?
Scherptediepte: vul in een Simulator de gegevens in, bijvoorbeeld 400mm f/5.6 en de gewenste afstand, dan weet je het.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor Janvis » za apr 21 2018 11:05 am

pveenstra schreef:De hoeveelheid licht neemt toch met 2 stops af?


Waarom dan? De grootte van de opening in de lens blijft toch gelijk?

Veel mensen denken dat het F getal wat je instelt een absolute waarde is maar dat is het niet. Het is een deel factor waarmee het brandpunt wordt gedeeld en de uitkomst van die deling bepaald wat de exacte diafragma opening wordt. Daarom is bij een langer brandpunt de het F getal hoger bij een gelijk opening. 200/2.8 is immers 71.43mm maar 400/5.6 is ook 71.43mm.

Als je het aan mij vraagt laat een gelijke opening een gelijke hoeveelheid licht door. En bij een gelijke opening en scherp gesteld op gelijke afstand is dus ook de scherptediepte gelijk.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor justme » za apr 21 2018 11:25 am

Door de breking/hoek van het invallende licht en de extra afstand, dankzij de converter is de oppervlak waar het licht op valt toch heel anders...?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor TinoK » za apr 21 2018 11:36 am

Als je op een 70-200 f/2.8 een TC2.0x plaatst zal je 2 stops verliezen, zoals de meesten al aangegeven hebben. Op 200mm, f/2.8 wordt dit 400mm op f/5.6

Het product van deze combinatie is een f/5.6 lens met de scherpte diepte van een echte f/5.6 lens
Dat wil zeggen, de brandpuntsafstand is twee keer zo lang en het maximale diafragma is twee stops kleiner.
Het gezichtsveld en de scherptediepte zijn hetzelfde als wanneer je een kale 400mm ( dus zonder Teleconverter) op f/5.6 gaat gebruiken.

Ik heb zelf ook een TC2.0x gehad. Deze had ik gebruikt op een 70-200, f/2.8E FL VR en een 200-400, f/4.0 VRII.
Met deze TC bleef alles wollig en was de scherpte ver te zoeken. Niet goed te krijgen qua callibratie.
Je krijgt betere resultaten met een 100% crop dan met een TC2.0x.
De enige goede TC vind ik de 1.4x

De 2.0x heb ik inmiddels weggedaan.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor TinoK » za apr 21 2018 11:48 am

Janvis schreef:
pveenstra schreef:De hoeveelheid licht neemt toch met 2 stops af?


Waarom dan? De grootte van de opening in de lens blijft toch gelijk?



Omdat de brandpuntsafstand 2 keer langer wordt, verlies je 2 lichtstops.....
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor Janvis » za apr 21 2018 11:55 am

TinoK schreef:
Janvis schreef:
pveenstra schreef:De hoeveelheid licht neemt toch met 2 stops af?


Waarom dan? De grootte van de opening in de lens blijft toch gelijk?



Omdat de brandpuntsafstand 2 keer zo groot is, verlies je 2 lichtstops.....


Je verliest 2 F-stops, maar in absolute zin verlies je geen licht omdat de opening in de lens nog altijd gelijk is. Namelijk 71.43mm

Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer je hem gaat vergelijken met 400mm en F2.8. Want dan zou je een diafragma opening van 142,85mm moeten hebben en zo'n grote opening kan de 70-200 F2.8 niet aan ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor henkk » za apr 21 2018 12:03 pm

Er komt wel evenveel licht door de frontlens maar er valt een heleboel buiten de sensor (de tc vergroot de beeldcirkel).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat doet een TC 2 met de scherptediepte op een 70-200 ?

Berichtdoor TinoK » za apr 21 2018 12:05 pm

Je kunt hem gewoon vergelijken met een 400mm die je op f/5.6 schiet qua dof.

Van het licht wat binnen komt via het front element verlies je 2 stops tgv de langer wordende brandpuntsafstand (door de TC) voordat het op de sensor komt.....

Dit is gewoon natuurkunde.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten