Roofvogel shows?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Roofvogel shows?

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 30 2018 7:32 am

Hallo allemaal ik wil graag even mijn verhaal kwijt over de roofvogel shows.
Persoonlijk, na een maal gebruik te hebben gemaakt van de gelegenheid om roofvogels te fotograferen kreeg ik een enorme weerstand ,afknapper van het hele gebeuren wat betreft het omgaan met de vogels.
En dat komt door het gesprek wat ik heb gehad met een begeleider van de vogels , zijn uitspraak je moet ze hongerig houden en dan doen ze alles .
Ook vind ik wat vrij in de natuur leeft moet je niet gevangen zetten maar daar laten .
Wat ik zelf nou niet snap dat onze club zulke uitjes organiseert of hun medewerking daar aan verleent om dit te kunnen laten gebeuren .
We hebben het gebruik van wilde dieren in het circus afgeschaft om dat we het dier onwaardig vinden en vervolgens gaan we naar een roofvogel show?
Dit verhaal is geen aanval naar mensen die het wel leuk vinden of het organiseren om daar aan deel te nemen ,maar het is mijn beleving van roofvogel shows.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 8:40 am

Als het je niet aanstaat, moet je niet meer gaan. Maar wat wil je met dit topic bereiken?

Ik zie het vooral als eigen verantwoordelijkheid om de keuzes te maken waar jij je senang bij voelt. Als dit topic bedoeld is om mensen even te laten nadenken: prima. Als je zou pleiten voor het afschaffen van de uitjes: niet prima. Als er te weinig leden zijn die het leuk vinden om dat te fotograferen, stopt het vanzelf.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Marten » ma apr 30 2018 8:50 am

Beste Ronald Jan,
ik ben het volkomen met je eens. Dit soort roofvogel- of andere dierenshows zou verboden moeten worden.
Niet meer van deze tijd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor JvdKooij » ma apr 30 2018 8:55 am

Marten schreef:Beste Ronald Jan,
ik ben het volkomen met je eens. Dit soort roofvogel- of andere dierenshows zou verboden moeten worden.
Niet meer van deze tijd.


Helemaal mee eens
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 30 2018 10:00 am

MarcoEos70D schreef:Als het je niet aanstaat, moet je niet meer gaan. Maar wat wil je met dit topic bereiken?

Ik zie het vooral als eigen verantwoordelijkheid om de keuzes te maken waar jij je senang bij voelt. Als dit topic bedoeld is om mensen even te laten nadenken: prima. Als je zou pleiten voor het afschaffen van de uitjes: niet prima. Als er te weinig leden zijn die het leuk vinden om dat te fotograferen, stopt het vanzelf.

De eigen verantwoordelijkheid heb ik al genomen door niet meer te gaan en als je wel gaat hou je de boel instant , maar dat is ieder zijn eigen beslissing .
Wat ik wil bereiken met dit topic dat andere leden van deze club er ook eens over na denken wat ik hier vertel en misschien zich bij mij mening aansluiten en niet meer heen gaan , als niemand meer heen gaat naar deze in mijn ogen martelingen stopt het vanzelf net wat je zegt.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor JurjenF » ma apr 30 2018 11:03 am

Het houden van roofvogels in gevangenschap en het doen van vliegshows met die vogels is nogal tweezijdig. Aan de ene kant is het misschien niet meer van dee tijd, aan de andere kant heeft het wel een doel. Anders zou je nooit meer naar een dierentuin moeten gaan. Maar ook die hebben een belangrijke taak.
Diegenen die een vergunning hebben om roofvogels/-shows te houden gaan zeker bewust en fatsoenlijk om met hun dieren. Dierenleed zal je daar niet aantreffen. De gehouden vogels zijn nooit uit het wild gevangen maar in gevangeschap, vaak al meerdere generaties, geboren. Dat er vogelshows worden gehouden heeft een meervoudig doel : het in goede conditie houden van de vogels en het doen aan voorlichting. Zo kan iedereen dichtbij van deze vogels genieten. En dat doen we allemaal. Dat de vogels 'hongerig worden gehouden' is helemaal niks vreemds of ergs. Dit gebeurt op grotere schaal dan alleen met roofvogels. Of heb je wel eens een broodmagere roofbvogel gezien bij een valkenier? Natuurlijk niet want dan snijdt hij in zijn eigen vingers. Het is een feit dat 1 of 2 dagen voor de show de vogel minder of niets te eten krijgt. In de natuur krijgt hij/zij soms dagen of langer niets te eten.
Laten we niet te snel oordelen als niet alle feiten op tafel liggen. Ook ik zie liever (roof)vogeks in het wild maar ik vind het ook erg mooi om deze dieren eens van (heel) dichtbij te kunnen zien en zien vliegen. en ik ga ook heel regelmatig naar een dierentuin ondanks dat ik leeuwen in Afrika veel spannender vind met de wetenschap dat deze richting rode lijst gaan. En zoals gezegd : als je het niks vind dan ga je niet.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 12:22 pm

Ronald Jan, je baseert je op één uitspraak van een begeleider van vogels. Is dat niet een beetje héél erg weinig voor je oproep? Ik heb sterk de indruk dat je niet weet waar je het over hebt. Ben je er van op de hoogte hoe bij de Valk roofvogels wordt gewerkt?

Je vergelijking met een circus is ondeugdelijk, in ieder geval voor zover het hier de Valk roofvogels betreft. In een circus moeten dieren kunstjes doen die geen rekening houden met hun aard en welzijn. Bij deze ‘show’ laten de vogels gewoon hun natuurlijk gedrag zien. Bovendien weet ik met hoeveel zorg, liefde en passie de vogels hier worden gehouden.

Ben je trouwens ook tegen het houden houden van dieren in een dierentuin? Want die vergelijking gaat veel meer veel meer op! De dieren in een dierentuin hebben er een goed leven. En ja, wanneer de leeuwen te eten krijgen hebben ze honger. Anders zouden ze gezapig blijven liggen. Maar ze hebben het er veel beter dan in de vrije natuur. Daar hebben ze ook vaak honger (wanneer een leeuw - en dat geldt ook voor roofvogels - géén honger heeft gaat deze ook niet jagen!), maar moeten ze maar afwachten wanneer ze die kunnen stillen. Vaak lukt ze dat niet en sterven ze een langzame dood.

Ik hoop dat degenen die hier reageren zich baseren op feiten. Ik heb niet de indruk dat de bijdrage van TS daaraan voldoet!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Wally118 » ma apr 30 2018 12:24 pm

Johan v. V. schreef:Ronald Jan, je baseert je op één uitspraak van een begeleider van vogels. Is dat niet een beetje héél erg weinig voor je oproep? Ik heb sterk de indruk dat je niet weet waar je het over hebt. Ben je er van op de hoogte hoe bij de Valk roofvogels wordt gewerkt?

Je vergelijking met een circus is ondeugdelijk, in ieder geval voor zover het hier de Valk roofvogels betreft. In een circus moeten dieren kunstjes doen die geen rekening houden met hun aard en welzijn. Bij deze ‘show’ laten de vogels gewoon hun natuurlijk gedrag zien. Bovendien weet ik met hoeveel zorg, liefde en passie de vogels hier worden gehouden.

Ben je trouwens ook tegen het houden houden van dieren in een dierentuin? Want die vergelijking gaat veel meer veel meer op! De dieren in een dierentuin hebben er een goed leven. En ja, wanneer de leeuwen te eten krijgen hebben ze honger. Anders zouden ze gezapig blijven liggen. Maar ze hebben het er veel beter dan in de vrije natuur. Daar hebben ze ook vaak honger (wanneer een leeuw - en dat geldt ook voor roofvogels - géén honger heeft gaat deze ook niet jagen!), maar moeten ze maar afwachten wanneer ze die kunnen stillen. Vaak lukt ze dat niet en sterven ze een langzame dood.

Ik hoop dat degenen die hier reageren zich baseren op feiten. Ik heb niet de indruk dat de bijdrage van TS daaraan voldoet!


+1
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Peter » ma apr 30 2018 12:28 pm

Ik fotografeer ze wel in het wild.
Er valt genoeg te zien.

Voorts, ieder zijn eigen keuze.
Ik zou het geen dierenleed willen noemen.
Eerder vermakelijheid, kosten dekken, voorlichting etc.
Aan mij niet besteed
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor JvdKooij » ma apr 30 2018 12:32 pm

Johan v. V. schreef:Bij deze ‘show’ laten de vogels gewoon hun natuurlijk gedrag zien.


opvallende uitspraak :shock:
in het wild nog nooit meegemaakt dat een roofvogel op mijn arm komt zitten eigenlijk
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor mozes » ma apr 30 2018 12:39 pm

Ronald Jan schreef:Hallo allemaal ik wil graag even mijn verhaal kwijt over de roofvogel shows.
Persoonlijk, na een maal gebruik te hebben gemaakt van de gelegenheid om roofvogels te fotograferen kreeg ik een enorme weerstand ,afknapper van het hele gebeuren wat betreft het omgaan met de vogels.
En dat komt door het gesprek wat ik heb gehad met een begeleider van de vogels , zijn uitspraak je moet ze hongerig houden en dan doen ze alles .
Ook vind ik wat vrij in de natuur leeft moet je niet gevangen zetten maar daar laten .
Wat ik zelf nou niet snap dat onze club zulke uitjes organiseert of hun medewerking daar aan verleent om dit te kunnen laten gebeuren .
We hebben het gebruik van wilde dieren in het circus afgeschaft om dat we het dier onwaardig vinden en vervolgens gaan we naar een roofvogel show?
Dit verhaal is geen aanval naar mensen die het wel leuk vinden of het organiseren om daar aan deel te nemen ,maar het is mijn beleving van roofvogel shows.

Mwaa, vind je dit niet net wat te ver gaan.
Die beesten zien er gewoon op en top uit, de eigenaar is er alles aan gelegen om ze in top conditie te houden.
En met volgepropte dieren is er gewoon geen show, want daar ging jij uiteindelijk ook voor.

Bij de duivenmelkers hier in de buurt mogen de dames en heren ook even bij elkaar voordat ze mogen uitvliegen.
Die mannetjes willen terug naar huis maar 1 ding. is ook mishandeling toch.

Heb je ooit gezien hoe ze toppaarden leren springen.
Hoe bange honden word geleerd te zwemmen.

De wereld eens te bekijken wat er wel allemaal goed is, zonder steeds te zoeken wat er allemaal wel niet aan markeert, maakt het leven een stuk aangenamer.
En je blijft zelf helder in het onderscheiden tussen goed/fout op het randje. of simpelweg sport.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 12:45 pm

JvdKooij schreef:
Johan v. V. schreef:Bij deze ‘show’ laten de vogels gewoon hun natuurlijk gedrag zien.


opvallende uitspraak :shock:
in het wild nog nooit meegemaakt dat een roofvogel op mijn arm komt zitten eigenlijk

Denk je echt dat het die vogel interesseert of hij op een arm komt zitten of op een boomtak om een stuk vlees te verschalken?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor ReneG » ma apr 30 2018 12:47 pm

Ook een +1 op de reacties van Johan en Wally. En 'hongerig houden' is iets anders dan 'martelen' of 'uithongeren'. Waarschijnlijk werd bedoeld 'niet voeren net voor je met ze wilt gaan vliegen' want dan komen ze niet zo makkelijk terug. Ze vliegen namelijk echt vrij rond. Dan worden ze tijdens/na het vliegen gevoerd. In de natuur grijpen ze er soms hele dagen aaneen langs...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor justme » ma apr 30 2018 12:50 pm

ik ben niet geheel thuis in deze materie, maar ik moet de TS wel enige credit/support geven:

'Wilde' dieren 'houden/onderhouden' in welke vorm van gevangenschap/tehuis of wat dan ook vind ik erg op/over het randje. De actuele discussie rondom de OVP is daar niet voor niets.

Daarnaast vind ik het een verkeerde stelling dat een wild dier in gevangenschap het 'beter' heeft omdat deze altijd eten heeft/krijgt.
Een dier in de wildernis kan kampen met voedseltekort en sterft daardoor. het is daar ook niet voor niets; Eten of gegeten worden. Een dood dier ligt nooit voor niets of nutteloos in de natuur. Er blijft feitelijk niets van over doordat andere roofdieren en andere gedierte zich kan voeden aan een karkas.

het is gewoon ontzettend lastig om de natuur te controleren, zonder dat er indirect slachtoffers vallen in de 'kring van het leven' ( insert Lion King muziek ) :P en je mag je daardoor afvragen of we dat wel steeds willen...
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Peter » ma apr 30 2018 12:51 pm

Johan v. V. schreef:
JvdKooij schreef:
Johan v. V. schreef:Bij deze ‘show’ laten de vogels gewoon hun natuurlijk gedrag zien.


opvallende uitspraak :shock:
in het wild nog nooit meegemaakt dat een roofvogel op mijn arm komt zitten eigenlijk

Denk je echt dat het die vogel interesseert of hij op een arm komt zitten of op een boomtak om een stuk vlees te verschalken?


Het verschil tussen gevangenschap en vrijheid is nu juist die arm hè :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten