Roofvogel shows?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor JvdKooij » ma apr 30 2018 1:01 pm

Johan v. V. schreef:
JvdKooij schreef:
Johan v. V. schreef:Bij deze ‘show’ laten de vogels gewoon hun natuurlijk gedrag zien.


opvallende uitspraak :shock:
in het wild nog nooit meegemaakt dat een roofvogel op mijn arm komt zitten eigenlijk

Denk je echt dat het die vogel interesseert of hij op een arm komt zitten of op een boomtak om een stuk vlees te verschalken?


ja zeker, want anders zou een wilde vogel helemaal niet wegvliegen zodra hij/zij een mens ziet. maar dat doen ze dus wel, en heel snel ook. Probeer maar eens een buizerd hier in NL te fotograferen.

Overigens neem ik aan dat er zeker ook wel verschil zit tussen de verschillende "valkeniers" (net als in elk beroep).
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 1:10 pm

wiebeterpstra schreef:'Wilde' dieren 'houden/onderhouden' in welke vorm van gevangenschap/tehuis of wat dan ook vind ik erg op/over het randje. De actuele discussie rondom de OVP is daar niet voor niets.

wiebeterpstra schreef:Een dier in de wildernis kan kampen met voedseltekort en sterft daardoor. het is daar ook niet voor niets; Eten of gegeten worden. Een dood dier ligt nooit voor niets of nutteloos in de natuur. Er blijft feitelijk niets van over doordat andere roofdieren en andere gedierte zich kan voeden aan een karkas.

Best grappig. Een dier houden is over het randje, ze moeten in het wild zelf maar dealen met voedselgebrek en dergelijke. Maar als we die dieren daadwerkelijk daarmee in aanraking laten komen (OVP), dan is de wereld ook weer te klein...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor JvdKooij » ma apr 30 2018 1:14 pm

MarcoEos70D schreef:Best grappig. Een dier houden is over het randje, ze moeten in het wild zelf maar dealen met voedselgebrek en dergelijke. Maar als we die dieren daadwerkelijk daarmee in aanraking laten komen (OVP), dan is de wereld ook weer te klein...


Das wel een heel andere discussie natuurlijk, eerst sluit je dieren op in een gebied, laat ze uitbreiden tot er te veel dieren zijn in dat gebied en dan ontstaat er van zelf voedsel tekort, echter in de wilde natuur zouden de dieren verspreiden en naar andere gebieden trekken, aangezien de OVP afgesloten is, sterven de dieren ivm hongersnood. Wel een groot verschil hoor.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Peter » ma apr 30 2018 1:34 pm

Marco, de OVP is van een hele andere orde, zoals Jaap ook al schreef. Van roofvogel show naar dit onderwerp, je durft :-)

Kan me voorstellen dat de organisatoren zich nu enigszins aangesproken voelen over dit draadje. Lijkt me niet nodig. Een ieder is natuurlijk vrij om wel of niet deel te nemen aan een dergelijk uitje.

En ons forum biedt de mogelijkheid om hierover eens na te babbelen of, - hierover in zijn algemeenheid -, wat van te vinden.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 1:52 pm

Peter, wanneer je weet wat er achter de schermen allemaal is gebeurd naar aanleiding van deze activiteit dan voel ik me inderdaad aangesproken!
Wellicht is de OVP van een andere orde (hoewel er ook parallellen zijn), maar de vergelijking met dierentuinen lijkt me behoorlijk correct! Ik ben toch erg benieuwd of degenen die zo kritisch zijn op dit gebeuren ook tegen een trip naar de dierentuin zijn!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 1:59 pm

Peter schreef:Marco, de OVP is van een hele andere orde, zoals Jaap ook al schreef. Van roofvogel show naar dit onderwerp, je durft :-)

Haha, voor het reageren op een door een ander gegeven argument is weinig durf nodig hoor :wink:
JvdKooij schreef:
MarcoEos70D schreef:Best grappig. Een dier houden is over het randje, ze moeten in het wild zelf maar dealen met voedselgebrek en dergelijke. Maar als we die dieren daadwerkelijk daarmee in aanraking laten komen (OVP), dan is de wereld ook weer te klein...

Das wel een heel andere discussie natuurlijk, eerst sluit je dieren op in een gebied, laat ze uitbreiden tot er te veel dieren zijn in dat gebied en dan ontstaat er van zelf voedsel tekort, echter in de wilde natuur zouden de dieren verspreiden en naar andere gebieden trekken, aangezien de OVP afgesloten is, sterven de dieren ivm hongersnood. Wel een groot verschil hoor.

Ik weet het, ik weet het, als is jouw weergave óók slechts een deel van het OVP-verhaal. maar da's een andere discussie ;-) Mijn argument was ook meer bedoeld om aan te geven dat we bij dergelijke discussies vaak vanuit emotie standpunten worden ingenomen, en dat die standpunten lang niet allemaal even sterk of soms zelfs contrair zijn.

Ik zie in het algemeen gesproken het probleem niet. Van mijn mogen de uitjes gewoon georganiseerd worden. Als er onder de houders excessen zijn, moet je daartegen optreden. Maar niet zonder meer gelijk doorschieten in het andere uiterste aub. En wees dan in ieder geval consequent.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Patrick » ma apr 30 2018 2:07 pm

Ik zie eigenlijk niet zo waarom dit fouter is dan dat hondje 4 hoog achter, de parkiet van oma in dat kooitje, een kom met vissen, zelfs de cavia's die wij buiten hebben in een hok...

Een beetje selectief verontwaardigd allemaal. Als je hiertegen bent, dan moet je ook geen huisdieren houden en mensen daarop aan gaan spreken.

Natuurlijk ga ik er wel vanuit dat deze valkenier zijn werk netjes doet. Als ik de beelden die geschoten zijn bekijk lijken het voor mij allemaal uitstekende verzorgde en in top-conditie verkerende dieren. Alleen dat kuiken in die boomstronk heb ik persoonlijk wat vragen bij. Als dit niet het geval zou zijn neem ik aan dat dit niet als NCN activiteit opgezet zou zijn. Of in ieder geval niet herhaald zou worden met de betreffende valkenier.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Marten » ma apr 30 2018 2:24 pm

Patrick schreef:Een beetje selectief verontwaardigd allemaal. Als je hiertegen bent, dan moet je ook geen huisdieren houden .

Vind je?
Ik meen toch dat er een héél groot verschil bestaat tussen het trainen / kunstjes aanleren van een zeearend en het houden van een gedomesticeerde huiskat.
De eerste hoort in de vrije natuur thuis, de tweede zou er niet in kunnen overleven.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 2:29 pm

Marten schreef:Vind je?

Mag ik jou - en anderen - nógmaals vragen naar je opvattingen over een dierentuin?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Peter » ma apr 30 2018 2:38 pm

Patrick, denk dat weinigen de kennis in huis hebben om een objectief oordeel te kunnen geven over de gezondheid van roofvogels in gevangenschap. Ik niet in ieder geval.

Lijkt me ook niet dat dit van de organisatoren mag worden verwacht.

En Johan
Ik bezoek ook inderdaad nooit een dierentuin.
Ik juich de fokprogramma s toe, echter ik hoef het niet te zien met mijn neus voor een dikke glazen wand. Het commerciële aspect van een dierentuin is echter nu eenmaal een onomkeerbaar feit
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Marten » ma apr 30 2018 2:39 pm

Johan v. V. schreef:
Marten schreef:Vind je?

Mag ik jou - en anderen - nógmaals vragen naar je opvattingen over een dierentuin?

Ja hoor.
Een dierentuin is leuk voor kinderen. Ik ben er ook vaak geweest. Ze krijgen een prima verzorging. Dierenarts met antibiotica op afroep. Zie dat maar eens te krijgen in de Serengeti of in de Sunderbans.
Maar als ik in Artis een Bengaalse tijger de hele dag heen en weer zie lopen achter zijn tralies, denk ik toch: dit kan niet de bedoeling zijn.
Ik leg de grens bij het aanleren van kunstjes.
Laatst gewijzigd door Marten op ma apr 30 2018 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor ReneG » ma apr 30 2018 2:39 pm

Grappig dat de OVP wordt aangehaald; dan laten ze uiteindelijk onafhankelijke deskundigen e.a. uitzoeken en als de uitkomst niet bevalt (in dit geval wél het aantal dieren terugbrengen zoals door de meesten gewenst, maar grotendeels door ze af te schieten) dan wordt het advies afgewimpeld als zijnde 'verkeerde feiten' of dat de experts bevooroordeeld zijn of dat de 'feiten niet kloppen'. Alleen omdat het niet in het straatje van mensen past.

Het wordt tijd dat mensen eens wat minder naar hun ongeïnformeerde onderbuikgevoel luisteren en wat meer op de experts en feiten afgaan. Want in tegenstelling tot de meeste mensen die een mening hebben, hebben die experts veelal de zaken uitgebreid gestudeerd, afgewogen en onderzocht. Een enkele rotte appel doet niet af aan de feitenkennis en expertise van die mensen in algemene zin...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 2:45 pm

Marten schreef:
Johan v. V. schreef:
Marten schreef:Vind je?

Mag ik jou - en anderen - nógmaals vragen naar je opvattingen over een dierentuin?

Ja hoor.
Een dierentuin is leuk voor kinderen. Ik ben er ook vaak geweest. Ze krijgen een prima verzorging. Dierenarts met antibiotica op afroep. ................
Ik leg de grens bij het aanleren van kunstjes.

Precies!
En ook bij de Valk roofvogels krijgen de dieren een uitstekende verzorging. De dierenarts is met of zonder antibiotica op afroep beschikbaar. De dieren leren er geen kunstjes.
Ik begrijp dus werkelijk niet waar het probleem ligt!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor evelakes » ma apr 30 2018 2:52 pm

misschien brengt deze info wat meer duidelijkheid van de beweegredenen van een valkenier.

http://www.valkerij.nl/valkehbo.htm

Ieder heeft recht op een mening, en ik heb er vaak heel veel goeds uit zien voortkomen internationaal, helaas wordt er ook misbruik van gemaakt maar dan is het zijn doel voorbij gegaan en
is zelfverrijking opgetreden en dat is bij de Valk in Lunteren absoluut niet het geval.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 2:52 pm

ReneG schreef:Grappig dat de OVP wordt aangehaald; dan laten ze uiteindelijk onafhankelijke deskundigen e.a. uitzoeken en als de uitkomst niet bevalt (in dit geval wél het aantal dieren terugbrengen zoals door de meesten gewenst, maar grotendeels door ze af te schieten) dan wordt het advies afgewimpeld als zijnde 'verkeerde feiten' of dat de experts bevooroordeeld zijn of dat de 'feiten niet kloppen'. Alleen omdat het niet in het straatje van mensen past.

Het wordt tijd dat mensen eens wat minder naar hun ongeïnformeerde onderbuikgevoel luisteren en wat meer op de experts en feiten afgaan. Want in tegenstelling tot de meeste mensen die een mening hebben, hebben die experts veelal de zaken uitgebreid gestudeerd, afgewogen en onderzocht. Een enkele rotte appel doet niet af aan de feitenkennis en expertise van die mensen in algemene zin...

Amen to that!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten