Roofvogel shows?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 2:52 pm

Peter schreef:Het commerciële aspect van een dierentuin is echter nu eenmaal een onomkeerbaar feit

En dat is wat mij betreft niet eens een probleem. Zonder dierentuinen zouden veel dieren al uitgestorven zijn.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Patrick » ma apr 30 2018 2:55 pm

Ik zou het pas treurig vinden als ze die vogels vastzetten op een paaltje aan een ketting. Dat gebeurt in het buitenland gewoon. Wat hier "kunstjes aanleren" genoemd wordt is volgens mij inspelen op het natuurlijk gedrag dat de dieren uit zichzelf hebben.

Het gebruik van vogels bij de jacht is trouwens ook al heel oud. Nog zo'n geval waar ik dan niet zo goed zou weten of dat wel of niet kan in de huidige tijd. Ik vind niet dat ik daar een mening over mag hebben waar dat gebeurt. Over vogels gehouden hier in Nederland mag ik dat wel en ik denk dat we het in Nederland allemaal best goed geregeld hebben. Zeker als je andere landen vergelijkt. Dat maakt het voor de critici wellicht nog niet goed, maar dat vind ik wel het belangrijkste: als het gebeurt, dan moet het netjes, diervriendelijk en volgens de regels gebeuren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor diatoontje » ma apr 30 2018 2:56 pm

Wat mij nu opvalt in eigenlijk alle reacties, is dat er niet ingegaan wordt op de stelling: moet de NCN uitstapjes organiseren die tot zeer wisselende meningen kan leiden.
Dit is volgens mij de vraagstelling. Niet of er wel dan niet uitstapjes moeten worden opgezet. En geen discussie over roofvogel shows, dierentuinen etc.
Mijn mening over het vraag is dat het niet moet. Landschap, steden, mensen e.d. prima, maar geen dierenshows, dierentuinen etc. Als je daar een liefhebber van bent, ga je gang.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor pfitskie » ma apr 30 2018 2:57 pm

De zogenaamde "valkeniers" met hun roofvogelshows zijn net illusionisten.
Ze willen de toeschouwer iets laten geloven, wat er in werkelijkheid niet is.


:wave:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 3:01 pm

diatoontje schreef:Wat mij nu opvalt in eigenlijk alle reacties, is dat er niet ingegaan wordt op de stelling: moet de NCN uitstapjes organiseren die tot zeer wisselende meningen kan leiden.

Dat zou een vraag kúnnen zijn, maar die discussie dient zich dan te beperken tot leden van de club! Degenen die alleen forumlid zijn gaan daar niet over!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 3:02 pm

diatoontje schreef:Wat mij nu opvalt in eigenlijk alle reacties, is dat er niet ingegaan wordt op de stelling: moet de NCN uitstapjes organiseren die tot zeer wisselende meningen kan leiden.
Dit is volgens mij de vraagstelling. Niet of er wel dan niet uitstapjes moeten worden opgezet. En geen discussie over roofvogel shows, dierentuinen etc.
Mijn mening over het vraag is dat het niet moet. Landschap, steden, mensen e.d. prima, maar geen dierenshows, dierentuinen etc. Als je daar een liefhebber van bent, ga je gang.

Sorry hoor, maar... als een dergelijk uitje je niet bevalt schrijf je je toch gewoon niet in...? Waarom moet iedereen toch altijd een mening hebben over de keuzes van anderen? Je kunt het halve (of zelfs het hele) forum wel schrappen als je alles wat tot wisselende meningen leidt maar gewoon weg moet laten...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 3:03 pm

pfitskie schreef:De zogenaamde "valkeniers" met hun roofvogelshows zijn net illusionisten.
Ze willen de toeschouwer iets laten geloven, wat er in werkelijkheid niet is.

Leg eens uit. Kennelijk ben jij bij de Valk geweest en heb je andere ervaringen dan ik heb!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Marten » ma apr 30 2018 3:05 pm

Plaatjes zeggen meer dan woorden, daar zijn we het wel over eens denk ik.

In gevangenschap, leertjes om de poten
Met dank aan Demelza (https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=59&t=69514&start=45 )
Afbeelding

in vrijheid:
Senegal Djoudj national Park - 2011
(Nikon D3 - Nikkor 180mm f/2.8)
Afbeelding

En wat de NCN wel of niet zou moeten doen, daar ga ik gelukkig niet over.
groet!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 3:07 pm

Marten schreef:En wat de NCN wel of niet zou moeten doen, daar ga ik gelukkig niet over.
groet!

Zó is het maar net! :wave:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor JvdKooij » ma apr 30 2018 3:08 pm

MarcoEos70D schreef:Sorry hoor, maar... als een dergelijk uitje je niet bevalt schrijf je je toch gewoon niet in...? Waarom moet iedereen toch altijd een mening hebben over de keuzes van anderen? Je kunt het halve (of zelfs het hele) forum wel schrappen als je alles wat tot wisselende meningen leidt maar gewoon weg moet laten...


Sorry Marco, maar als we niets meer ter sprake mogen brengen, dan kun je het forum toch ook opheffen?
Ter sprake brengen betekent toch niet dat dat ook maar meteen opgevolgd moet worden. Op zich vind ik het prima dat regelmatig een kritisch geluid te horen is, en er dan een gezonde discussie ontstaat. Overigens kom ik net tot de slotsom dat ik beter nu even niet verder reageer, ben net gisteren terug gekomen uit siberie en veel vogels in het wild gezien :D
Ik ga er van uit dat de regio coordinatoren best wel weten wat ze doen en niet met dubieuze bedrijven in zee gaan (of anders teruggefloten worden door het bestuur).
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor JvdKooij » ma apr 30 2018 3:10 pm

Patrick schreef:Ik zou het pas treurig vinden als ze die vogels vastzetten op een paaltje aan een ketting. Dat gebeurt in het buitenland gewoon.


volgens mij was dat op het Nikon club weekend toch ook?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 3:17 pm

Ik heb nog geen fluitsignaal gehoord Jaap! :D
Ik heb me eerst goed georiënteerd op de betrouwbaarheid van de Valk roofvogels voor ik, een paar jaar geleden, met hen in zee ging. Ze zijn SVRH gecertificeerd. Ik heb met eigen ogen gezien hoe gepassioneerd men omgaat met de dieren. Ik steek m’n handen in het vuur voor dit bedrijf.
Mij valt eigenlijk wel op dat niemand van de kritici ingaat om mijn vergelijking met een dierentuin, maar dat zal aan mij liggen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Patrick » ma apr 30 2018 3:18 pm

JvdKooij schreef:
Patrick schreef:Ik zou het pas treurig vinden als ze die vogels vastzetten op een paaltje aan een ketting. Dat gebeurt in het buitenland gewoon.


volgens mij was dat op het Nikon club weekend toch ook?

Een tijdje ja. Maar juist het vliegen met die beesten, daar scheelt het vaak aan. Dat die vogels niet constant vliegen lijkt me logisch. In het buitenland worden dit soort vogels ook gehouden zonder dat ze ooit vliegen. Iets soortgelijks geldt ook voor dierentuinen. Wat dat betreft vind ik zo'n valkenier juist een goede manier om dit soort dieren te houden en aan het publiek te tonen.

@Marten en Johan: uiteindelijk gaan de leden over wat wel en wat niet kan. Maar het mandaat is gegeven aan het bestuur en de vrijwilligers om dit soort zaken te beoordelen. Ben je het er niet mee eens, dan is de ALV in beginsel de plek om het aan te kaarten. Daarvoor moet je natuurlijk wel clublid zijn, maar dat lijkt me logisch.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor Johan v. V. » ma apr 30 2018 3:23 pm

Patrick schreef:Johan: uiteindelijk gaan de leden over wat wel en wat niet kan. Maar het mandaat is gegeven aan het bestuur en de vrijwilligers om dit soort zaken te beoordelen. Ben je het er niet mee eens, dan is de ALV in beginsel de plek om het aan te kaarten. Daarvoor moet je natuurlijk wel clublid zijn, maar dat lijkt me logisch.

Precies Patrick! Maar ik reageerde op het pleidooi van diatoontje (forumlid) dat de NCN dit soort dingen niet meer zou moeten organiseren!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogel shows?

Berichtdoor diatoontje » ma apr 30 2018 3:29 pm

Even een reactie op Johan:
Ik weet ook wel dat clubleden hierover gaan, maar als liefhebber van fotografie (40 jaar Nikon gebruiker) mag je wel een mening hebben. Als er over NCN-uitjes alleen maar gediscussieerd mag worden door leden moet je dat maar in een afgesloten gedeelte doen, anders niet zeuren dat forumleden ook mee praten en zelfs een mening kunnen hebben!
Henk
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten