Een lang weekend Berlijn

Onderwerp:

Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor jur001 » wo mei 16 2018 7:03 am

Hoi Hoi,

Afgelopen week naar Berlijn geweest. Mooie stad maar wel een grote bouwput. Een leuke uitdaging om zo min mogelijk bouwwerkzaamheden op de foto te krijgen. Wat zeker niet altijd lukt.

1) Brandenburger Tor
Afbeelding

2) Holocaust Monument
Afbeelding

3) Berliner dome
Afbeelding

4) Museum eiland
Afbeelding

5) TV Toren
Afbeelding

6) Gendarmerie Markt
Afbeelding

7) Oberbaumbrucke
Afbeelding

8) East Side gallerie
Afbeelding

9) Kurfurstendam
Afbeelding

10) Gedachtniskirche
Afbeelding

11) Reichstag
Afbeelding

12) Wereldklok
Afbeelding

13) TV Toren 's avonds
Afbeelding

14) Reichstag Koepel
Afbeelding

15) Checkpoint Charlie (Vergane glorie)
Afbeelding

16) Berlijnse muur
Afbeelding

17) Neue Synagoge Berlin
Afbeelding

Tot zover even.

Gr
Jurgen
Laatst gewijzigd door jur001 op wo mei 16 2018 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor justme » wo mei 16 2018 10:03 am

Erg mooi gekozen composities Jurgen!

foto vier had net krachtiger geweest, maar hangt stevig van timing af, wanneer de vrouw dichterbij liep (meer beeldvullend) Wellicht zou je m kunnen croppen van onderaf, opstapje eraf en de ene schaduw van 'verkeersbord'?

Foto 5 vind ik mooi net als 14 en 17 vanwege de voorgrond en aparte hoek.

bij foto 15 zou ik de fietser rechts 'dumpen' maar zal niet mogelijk kunnen zijn met de verhouding

buiten dit alles erg mooi en geeft mij weer het gevoel om deze stad voor een tweede maal te willen bezoeken, erg divers en mooi om te fotograferen!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor Frankie » wo mei 16 2018 10:59 am

Fijne afwisselende serie van toeristische hoogtepunten, mooie reclame voor deze stad inderdaad! Dus dank voor het delen.

(Kleine verbeterpuntje wat mij betreft een wat consequentere correctie van vertekening en 'storende details' op 2 (kan iets meer rust gebruiken door crop links (ietjes) en onder) en 11 (halve persoon linksonder).
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor jur001 » wo mei 16 2018 11:19 am

Dank jullie wel.

Ik ga de opmerkingen over 2,4 en 11 nog even meenemen en ze wat aanpassen.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor Vincent » wo mei 16 2018 12:30 pm

Frankie schreef:(Kleine verbeterpuntje wat mij betreft een wat consequentere correctie van vertekening en 'storende details' op 2 (kan iets meer rust gebruiken door crop links (ietjes) en onder)


Grappig dat je het noemt want ik had hem al in LR geïmporteerd en rechtgezet en bijgecropt. En volgens mij is hij ook een tikkeltje onderbelicht dus ik had hem ook iets lichter gemaakt. :wink2:

Een antal mooie beelden, denk inderdaad dat er in de afwerking nog iets meer uit te halen valt, maar het feit dat we daarover praten is gelijk een compliment over het beeld in zijn algemeenheid. Dank voor het delen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor jur001 » wo mei 16 2018 1:04 pm

Hoi Vincent,

dank je voor het compliment. @ kan inderdaad iets rechter, maar niet heel veel volgens mij. En mag inderdaad ietsje lichter. Heb ik vanavond wat te doen.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor justme » wo mei 16 2018 1:07 pm

het lijkt overigens wel dat de blokken niet allemaal even parallel danwel stijf op een rijtje staan, wat er toe leidt dat je langer blijft kijken, zoekende naar die imperfecties.


ps. vind het huidige contrast en helderheid wel aardig ok! ik zou de donkere en lichte vlakken niet dichter naar elkaar toe willen brengen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor jur001 » wo mei 16 2018 1:10 pm

Hoi Wiebe,

dat klopt inderdaad. Elke blok heeft zijn eigen afmetingen. Ze staan allemaal net effe anders wat het lastig maakt om het goed te zetten.

gr
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor Vincent » wo mei 16 2018 1:41 pm

Het was mij ook duidelijk dat het niet allemaal recht kan, mijn probleem met het huidige beeld is de 'slordigheid' en scheefheid aan de randen van het kader. JIn zijn algemeenheid zijn het vooral de slordigheidjes aan de randen van het kader die opvallen en negatief de aandacht trekken. Dat is hier ook het geval, is mijn mening uiteraard.

Bijvoorbeeld het kleine driehoekje rechts aan de rand iets onder het midden, het dunne scheve donkere lijntje linksonder, het kleine stukje in de linker bovenhoek. Als je het kader wat netter maakt, dan zul je ook zien dat, icm enige perspectief correctie, het beeld een stuk cleaner en rustiger wordt. En in mijn optiek daardoor veel fijner wegkijkt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor justme » wo mei 16 2018 1:47 pm

ha, zo zie je maar weer hoe zo'n op het eerste gezicht simpele setting met een paar blokken, best lastig is netjes te fotograferen.

ik zie steeds meer van die driehoekjes :P
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor Vincent » wo mei 16 2018 2:16 pm

Omdat jur001 heeft aangegeven dat zijn beed bewertkt mag worden:

Als ik het beeld (nog eens) door Lightroom haal dan komt er voor mij een veel cleaner en strakker beeld uit. Als ik mijn oog over deze bewerking laat gaan dan is het beeld overal in balans, blijf ik niet echt ergens hangen met mijn blik (dit is typisch beeld zonder een vast punt waar je de kijker heen wilt leiden), en al zeker niet op rare randjes of slordigheidjes. (Hooguit had ik iets meer ruimte gewenst aan de bovenrand, maar dat is er gewoon niet.)

Afbeelding

Maar het mooie van fotografie is in elk geval dat er geen goed of fout is, dus de mening van mij (en Frankie) is sowieso geen absolute waarheid maar mijn kijk op mooi beeld en goede verzorgde nabewerking. Er zijn vast leden die het oneens zijn met deze bewerking, dat is uiteraard prima :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor jur001 » wo mei 16 2018 2:28 pm

Hoi Vincent,

qua randen wel eens, maar vind het nu zelf hier iets te licht overkomen. Maar dat kan natuurlijk aan mijn (hier niet gekalibreerde monitor liggen).

Ik zou zelf niet zo'n witte rand er omheen doen maar dat is een kwestie van smaak. Het beeld vind ik wel beter zo.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor justme » wo mei 16 2018 2:47 pm

vind de foto steeds mooier, hoe langer je ernaar kijkt, maar het lichter maken is mij ook net te veel. vind bij de eerste versie de kleuren in de drie zijden mooier uitkomen dan bij deze, iets warmer en minder klinisch
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor josti » wo mei 16 2018 3:40 pm

Een mooie serie van een fraaie stad. De nummers 2, 4, 9 en 14 bevallen mij het best. Mooi composities waarbij ik de bewerking van Vincent beter vind dan het origineel.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een lang weekend Berlijn

Berichtdoor jur001 » wo mei 16 2018 4:42 pm

Hoi Hoi,

heb foto's 2, 4 en 11 wat aangepast. Later nog wat meer foto's van mijn andere camera (met 12-24) Deze zijn allemaal met de 24-120.

Alvast bedankt voor alle positieve feedback.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten