Kleurrijk Tenerife

Onderwerp:

Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor josti » ma mei 14 2018 7:50 pm

Afgelopen herfst ben ik voor het eerst (en niet voor het laatst!) op Tenerife geweest. Samen met mijn vrouw heb ik daar een dikke week mogen genieten van de prachtige landschappen, de relaxte sfeer en de intense kleuren. In dit draadje een impressie. Vandaag een eerste serie. Later vul ik hem aan.

We hadden een appartement aan de zuidkant en zaten op loopafstand van Montaña Amarilla; een door het gesteente geel gekleurde heuvel waar we een leuke wandeling over en omheen hebben gemaakt.
Achter de opspattende oceaangolven was een heel klein rotsstrandje wat vooral door de lokale bevolking gebruikt werd om wat af te koelen en te duiken.

#1 Oceaan en Montaña Amarilla

Afbeelding


De begroeiing van de hele heuvel bestaat uit een grassoort zoals op deze tweede foto.

#2 Montaña Amarilla met uitzicht op een baai en de oceaan.

Afbeelding

Zijn naam dankt deze heuvel aan een geel (Amarillo) soort steen. Hier tussen de zwarte keien van het rotsstrandje.

#3 Amarillo y negro

Afbeelding


Bijna het hele eiland kent zwarte zandstrandjes of rotsstrandjes (bij de toeristencentra wordt wit zand opgespoten helaas).

#4 Brandend zand... gelukkig gekoeld door de oceaan

Afbeelding


Aan de noordkant van het eiland is het klimaat een stuk natter; een gevolg van de hoogste bergpiek van Spanje (El Teide). Die zorgt dat veel nattigheid tegen de hellingen aan de noordkant valt en zorgt daardoor voor vruchtbaar land.
We bezochten het stadje Garachico, waar ze deze ficus voor een prachtig contrasterend muurtje hebben gezet.

#5 Ficus

Afbeelding


Over het hele eiland zie je bananenplantages. Aan de buitenkant foeilelijk ommuurd en met een soort jute doeken over de bananenbomen heen. Een detail van een bananenblad dat zich nog moet ontvouwen trekt dan mijn aandacht.

#6 Jong bananenblad

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robert op wo mei 23 2018 8:50 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto 5 bijschrift aangepast
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor Skippy » ma mei 14 2018 9:26 pm

Fijn dat jullie het goed hebben gehad en enthousiast zijn Jos. Leuke aftrap deze foto's, ben benieuwd naar het vervolg met name de landschapsfoto's.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor josti » di mei 15 2018 9:06 pm

Dank Skippy,

Eerst nog wat andere beelden, de landschapsfoto's komen later; het zijn er zo veel en kiezen is niet mijn sterkste kant. Ennuh... ik heb de titel bewust gekozen omdat de intense kleuren ons zo opvielen. Niet alleen in de landschappen maar ook elders zoals je tot nu toe kunt zien. Ons ritje naar het noorden van het eiland, bracht ons onder andere in Garachico. Een mooi, oud stadje met leuke traditionele winkeltjes. Veel in felle kleuren geschilderde gevels van huizen.

#7 Fleurige straat in Garachico

Afbeelding


Vlak aan de oceaan liep ik tegen dit gevelkunststuk aan en in de bijbehorende zaak verkochten ze traditioneel Canarisch ijs. Dat kan je als liefhebber niet aan je voorbij laten gaan :D

#8 Mijn verslaving :wink:

Afbeelding


Aan de zuidkant waar we verbleven, had je heerlijke vergezichten over de oceaan. Hier een voorbeeld met een zeilbootje in tegenlicht.

#9 Tegenlicht op de oceaan

Afbeelding


Er wordt op heel Tenerife veel vis geserveerd in de talrijke restaurantjes. Die wordt vaak nog binnengebracht door de bewoners van de kuststadjes met hun eigen bootje. Deze verdient nog een opknapbeurt zo te zien.

#10 Likje verf nodig...

Afbeelding


Onze mooiste tocht maakten we naar het bijzonder Parco Nacional del Teide; het nationale park midden op het eiland ronde de vulkaan El Teide. Op weg daar naar toe kwamen we jagers tegen; niet met een geweer maar met jachthonden. Deze heeft er maar drie, maar zijn collega liep met een stuk of acht van deze broodmagere maar zeer snelle honden. De konijnen staan als specialiteit in de restaurants op de menukaart.

#11 Traditionele konijnenjacht

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robert op zo mei 20 2018 2:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto 11 link aangepast
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor Frankie » wo mei 16 2018 11:07 am

Altijd mooi zo'n vakantieserie en je laat hier al sfeervolle details zien. Ben benieuwd naar de landschapsfoto's.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor MartinT » wo mei 16 2018 12:14 pm

Mooie impressie van het eiland Jos.
No.5 is mijn favoriet.
Volgende keer de hele stam op de foto, nu houdt het beeld aan de onderkant te abrupt op vind ik.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor josti » wo mei 16 2018 12:52 pm

Heb je gelijk in Martin. 't Was een keus: of zo met twee kleuren en of met de lelijke grote pot waar hij in stond.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor Skippy » wo mei 16 2018 9:12 pm

Mooie aanvulling Jos, heerlijk die zonnige sfeer in de foto’s. Groeten vanaf zonnig Menorca!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor josti » wo mei 16 2018 9:13 pm

De mooiste tocht maakten we naar het Parco Nacional del Teide; een werkelijk schitterend natuurpark waar veel prachtige natuur te bewonderen is van het vulkanische eiland.
Oostelijk van de top El Teide (De witte omdat hij in de winter bedekt is met sneeuw) is een gebied met groen uitgeslagen steentjes en lavablokken die her en der neergegooid lijken te zijn. Dat zal bij de laatste vulkaanuitbarsting ook wel zo gegaan zijn. Onderweg naar de top zijn legio 'miradors' waar je kunt stoppen om te genieten van het indrukwekkende landschap. Gelukkig heb je dan als rechtgeaard fotoliefhebber een camera bij je :D. De foto's die ik nu bijplaats, zijn allemaal gemaakt langs de prima weg dwars door het nationaal park.

#12 'Maanlandschap' van Minas de San José

Afbeelding


#13 Groene rotsen (mineralen?)

Afbeelding


#14 Schitterende kleuren van Minas de San José

Afbeelding


#15 Nog eens, nu met een intens blauwe lucht

Afbeelding


#16 Op weg naar El Teide

Afbeelding


#17 Panorama van Tabonal Negro

Afbeelding


De volgende serie gaan we naar de top van El Teide.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor josti » za mei 19 2018 10:03 pm

Een tocht naar de top van El Teide was fascinerend: alweer overal prachtig gekleurde landschappen. Overigens moet je een tocht met de kabelbaan naar boven van te voren reserveren op internet. In eerste instantie ging onze tocht niet door vanwege het weer. Maar gelukkig een paar dagen later wel. Op weg naar de kabelbaan (cabines gelukkig) deze bijzonder gevormde rotsformaties met op de achtergrond El Teide.

#18 Mirador Llano de Ucanca

Afbeelding


Overal ook hele velden met de gestolde lavablokken

#19 El Teide

Afbeelding


Hij rookt nog steeds en ook op de wandeling op het gedeelte onder de top kwamen hier en daar de zwaveldampen uit de rotsen. Vanaf het eindpunt van de kabelbaan kan je nog een klim maken naar de krater. Helaas moet je dat maanden van te voren bespreken; het was tot en met december al volgeboekt. Gaan we dus een volgende keer doen :) .

#20 Pico El Teide

Afbeelding

De volgende paar foto's geven een indruk van de kleurschakeringen in het landschap bovenop de El Teide.

#21 Oude krater?

Afbeelding


#22 Uitzicht van af een stukje onder de top

Afbeelding


#23 Prachtige kleuren

Afbeelding


#24 Panorama van Caldera de las Cañadas

Afbeelding


Vanaf deze hoogte is het hele eiland te zien en hier een uitzicht naar de westkust

#25 Uitzicht op de kustlijn vanaf El Teide

Afbeelding

Op de terugweg kon je weer overal stoppen en bij deze stop hebben we een poosje rondgedwaald; indrukwekkende rotsformaties en weer die kleuren hè...

#26 Rocks de Garcia

Afbeelding
Vlakbij ons appartement kon je wandelingen maken over en rond de heuvel Montaña Amarilla. Deze eenzame wandelaar moest even haar kompas gebruiken.

#27 Waarheen onder aan Montaña Amarilla

Afbeelding


#28 Uitzicht op Montaña Roja vanaf Montaña Amarilla

Afbeelding


Aan de westkust kwamen we langs de grote toeristenoorden Las Americas, Costa Adeje en Los Cristianos. Daar waren wel meer mensen geweest zo te zien...

#29 Bouwen

Afbeelding


Aan de noordwest kant is een diepe kloof uitgesleten: de Masca-kloof. Er worden daar wandelingen georganiseerd van boven naar het Masca-strand aan de oceaan.Weer heel druk. Wij deden een stukje andersom; met een bootje naar het eind van de kloof en een stuk klimmen naar boven. Daarna terug en genieten van de oceaan.

#30 Tegenlicht in de Masca kkloof

Afbeelding


#31 Playa de Masca

Afbeelding
Laatst gewijzigd door josti op zo mei 20 2018 9:49 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor Vincent » zo mei 20 2018 8:39 am

Fraaie beelden Josti

Ik heb wat 'moeite' met de hoogte van je foto's, maar dat zal aan mij liggen omdat ik vrijwel altijd in 16:9 werk. Maar iets meer spanning in de hoogte van je foto's is op een aantal beelden wel wenselijk.

Op foto 2, 15, 18, 19 en 25 zou ik even de stofjes wegclonen en foto 26 het zwarte randje (van je perspectief correctie?) wegcroppen.

Foto 11 zou ik proberen de man subtiel iets op te lichten. Nu is hij voor mij iets te donker/contrastrijk.

Verder met plezier naar gekeken. Dank voor het delen!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor bcvthul » zo mei 20 2018 9:11 am

Dank voor het delen van je beelden, Jos.

Ik pak er even twee beelden uit:

- foto 18: voor mij een voorbeeld dat een element op de voorgrond het 'kijk-plezier' naar een foto vergroot

- foto 29, misschien iets te groot-hoekerig maar de lucht vind ik heel spannend (past ook wel bij het landschap)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor josti » zo mei 20 2018 9:57 am

:oops: Dank heren. @Vincent; dank voor je scherpe blik! En ik had nog wel zo zorgvuldig op stof gecontroleerd... Toch weer te snel gewerkt. Inmiddels heb ik ze aangepast alleen 2 niet; daar kan ik niet meer bij. De man is al iets opgelicht maar ik heb dat nog wat te verbeterd maar kan daar ook niet meer bij. Zal straks wel een rood kruis komen...

Groet, Jos

Edit: Alles is weer verbeterd zichtbaar, met dank aan Robin!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor Frankie » ma mei 21 2018 8:49 pm

Mooie verzorgde en afwisselende serie. 24 en 26 knallen er voor mij uit, prachtig landschap met mooie kleuren. Niet toevallig beide zonder voorgrond. Nummer 15 boeit me daarom: gaaf minimalistisch en zorgvuldig gekaderd maar de vorm van het gesteente spreekt me niet aan. Hoe zie je dat zelf ?
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor Skippy » ma mei 21 2018 9:17 pm

Mooie beelden van rondom de Teide. Zo’n vulkanisch landschap blijft fascinerend. Toevallig was ik vandaag met Mevr. Skippy onze vakantiebestemming voor september aan het bespreken en kwamen we na wat “omzwervingen” ook op Tenerife uit. Ach ja, de Canarische eilanden hebben een streepje voor bij ons. Excuus dat ik niet meer gericht commentaar geef op de foto’s maar tijdens een vakantie kijken op een smartphone heeft zijn beperkingen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleurrijk Tenerife

Berichtdoor josti » ma mei 21 2018 10:01 pm

Dank heren! @ Skippy: als je vakantie hebt, heeft dat natuurlijk topprioriteit! Fijn dat je toch nog even de moeite neemt om te reageren.
@Frankie: dank voor je feedback! 3 ,4, 5, 9, 15, 23 en 26 zijn mijn eigen favorieten (in willekeurige volgorde, top 3 is 15, 26, 23). Dat juist jij 15 en 26 ook de betere vindt, beschouw ik als een compliment: sinds ik bij de NCN actief ben, is jouw vaak minimalistische werk voor mij een inspiratiebron. Ook als ik op vakantie foto's maak, probeer ik naast de onvermijdelijke vakantieherinneringen dit soort foto's te maken. De vorm van zo'n rotsblok was hier niet zo interessant. Ik wilde de kleuren zo minimalistisch vastleggen. Het diepblauwe van de lucht, de groenige kleur van de steentjes en het diepbruine van de rotsen.

Nu nog een laatste serie (die ook in mijn favoriete top ... staan :wink:). kanniekiezen hè :problem:

Aan het eind van een rondrit langs de oostkant van het eiland werd de lucht steeds fraaier. Niet speciaal Tenerife-foto's deze laatste serie maar, ook weer zo kleurrijk...

#32 Bergen rond Masca

Afbeelding

De laatste avond had Tenerife nog een verrassing voor ons in petto. De laatste foto's zijn allemaal op dezelfde dag gemaakt. Ik zet de tijd er even bij om te laten zien hoe snel de lucht daar van kleur veranderde.

#33 18:40 Uitzicht op La Gomera langs de westkant

Afbeelding


#34 19:22 Uitzicht op La Gomera vanaf de weg bij het ziekenhuis

Afbeelding


#35 19:32 Aan de boulevard bij Las Galletas tijdens ons diner

Afbeelding


#36 19:58 Nog even een wandelingetje langs het haventje van Las Galletas

Afbeelding


#37 22:07 Nog een keer aan de boulevard na een ijsje :wink:

Afbeelding
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten