Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Jaap Groningen » zo mei 27 2018 3:52 pm

Mooie series hierboven...het harde zonlicht geeft weinig problemen zie ik.
Heel netjes belicht!
Ik stond het grootste gedeelte, van de veldslag, in het gereserveerde vak en je kon hier redelijk goed de veldslag volgen.
Het publiek aan de overkant kwam natuurlijk wel in beeld. Wel had je er de ruimte om rustig te fotograferen :thumbup:
Als ik nog eens naar zoiets ga, neem ik zeker oordoppen mee :idea: :)
Hier enkele foto s:

1
AfbeeldingDSC_2710_207DSC_2710 by Jaap Seinstra, on Flickr


2
AfbeeldingDSC_2712_208DSC_2712 by Jaap Seinstra, on Flickr


3
AfbeeldingDSC_2731_209DSC_2731 by Jaap Seinstra, on Flickr


4
AfbeeldingDSC_2757_212DSC_2757 by Jaap Seinstra, on Flickr


5
AfbeeldingDSC_2778_216DSC_2778 by Jaap Seinstra, on Flickr


6
AfbeeldingDSC_2786_217DSC_2786 by Jaap Seinstra, on Flickr


7
AfbeeldingDSC_2792_218DSC_2792 by Jaap Seinstra, on Flickr


8
AfbeeldingDSC_2919_224DSC_2919 by Jaap Seinstra, on Flickr


9
AfbeeldingDSC_2926_225DSC_2926 by Jaap Seinstra, on Flickr


10
AfbeeldingDSC_2938_228DSC_2938 by Jaap Seinstra, on Flickr


11
AfbeeldingDSC_3386_297DSC_3386 by Jaap Seinstra, on Flickr


12
AfbeeldingDSC_3416_295DSC_3416 by Jaap Seinstra, on Flickr


13
AfbeeldingDSC_3496_291DSC_3496 by Jaap Seinstra, on Flickr


14
AfbeeldingDSC_3364_299DSC_3364 by Jaap Seinstra, on Flickr


15
AfbeeldingDSC_3351_229DSC_3351 by Jaap Seinstra, on Flickr



16
AfbeeldingDSC_3335_300DSC_3335 by Jaap Seinstra, on Flickr
Jaap Groningen

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor reneo57 » zo mei 27 2018 3:57 pm

Prachtige opname Jaap, foto 15 vanuit lager standpunt mijn favoriet.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Jaap Groningen » zo mei 27 2018 4:33 pm

Dank je Rene, ik heb een tijdje op mijn buik gelegen. Meer lucht en minder publiek.....
Jaap Groningen

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor josti » zo mei 27 2018 5:01 pm

Mooie serie Jaap; het persvak had toch voordelen zie ik. Jammer dat ik het niet heb gevonden.

Ik heb er ook een paar klaar nu; eerst een serie van de muzikanten die het geheel van vrolijke klanken voorzagen.

#1

Afbeelding


#2

Afbeelding


#3

Afbeelding


#4

Afbeelding


#5

Afbeelding

#6

Afbeelding
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor reneo57 » zo mei 27 2018 8:08 pm

Mooi gezien Jos al deze muzikanten.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor josti » zo mei 27 2018 8:43 pm

Dank je René. Nu een tweede setje klaar met reanactors of figuranten nog los van de strijd.
Eerst een geintje; de jongedame zocht schaduw(?) koelte(?) of een windvrij(?) plekje onder de rokken van haar vriendin...

#7 Hiding..

Afbeelding


#8 Innig vermoeid voor of na de strijd...

Afbeelding


#9 Broodje proeven?

Afbeelding


#10 De strijd maakt vuil

Afbeelding


#11 Luister goed..
Afbeelding


#12 Wat gaat er gebeuren..

Afbeelding


#13 So cute..

Afbeelding

Nu nog actiefoto's uitzoeken van de strijd. Net als de eerste dertien ook al buiten mijn comfortzone. maar thnx to Beert-Chris z'n advies heb ik lekker geoefend met het nieuwe speelgoed.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor bcvthul » zo mei 27 2018 9:08 pm

@josti: I'm puzzled?? Welk advies?? Maar zo te zien zijn je eerste D850 foto's door de selectie gekomen!!

Hier mijn eerste (het is te mooi weer om met foto's te werken...rest volgt in kleine beetjes beste van de week..

1.
Afbeelding850_4767_DxO by Beert Chris van 't Hul, on Flickr
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor josti » zo mei 27 2018 9:26 pm

@Beert Chris: advies om eerst maar lekker wat te oefenen met deze camera :thumbup: . Over je eerste foto: ik zou proberen de schaduw in z’n gezicht op te lichten. Heb er net ook een gedaan en daar wordt het volgens mij better van.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Jaap Groningen » zo mei 27 2018 9:30 pm

Prachtig portretwerk, vooral nr 4 is mooi, man heeft ook erg expressieve kop.
De hiding is een leuke geworden :)
Jaap Groningen

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Janvis » ma mei 28 2018 9:53 am

Ik heb nog een vraagje aan Rene, je hebt o.a. ook een foto van mij gemaakt, mag ik die wel downloaden en gebruiken voor eigen gebruik? Vind dat namelijk altijd wel leuk om dergelijk foto's die tijdens club uitjes gemaakt zijn van mij te verzamelen en te bewaren.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Vincent » ma mei 28 2018 1:36 pm

Janvis schreef:Overbelicht, onderbelicht, niet scherp enz. enz...


Ben je er ook uit hoe dit komt, of heb je daar niet naar gekeken. Als je weet wanneer jouw lichtmeting mis gaat dan kun je wellicht je camera anders instellen om dit te ondervangen een volgende keer!

Fouten maken we allemaal, in weten wat er fout ging ligt vaak het antwoord naar de oplossing, en vooruitgang in je fotografie! ;-)

Opvallend de verbetering in de bewerkingen van Maurice ook, en nog meer opvallend dat zijn bijdrage hier zo geruisloos voorbij gaat... :roll:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor schilder » ma mei 28 2018 2:40 pm

Opvallend de verbetering in de bewerkingen van Maurice ook, en nog meer opvallend dat zijn bijdrage hier zo geruisloos voorbij gaat... :roll:[/quote

Wel een mooie verbetering maar toch in de Maurice stijl.
Ook.niet iedereen heeft zo'n goed beeldscherm zodat de verschillen niet zo opvallen.
Of men durft er niets van te zeggen.
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Janvis » ma mei 28 2018 4:13 pm

djunclesam schreef:Opvallend de verbetering in de bewerkingen van Maurice ook, en nog meer opvallend dat zijn bijdrage hier zo geruisloos voorbij gaat... :roll:


Geruisloos gaat het voor mij persoonlijk niet hoor, heb achter de schermen via PM al het één en ander uitgewisseld over zijn bewerkingen aangaande de foto's. Ik ben er ook nog weer druk mee bezig geweest maar krijg de foto's met geen mogelijkheid zo mooi als Maurice ze heeft gemaakt. Hij heeft echter de foto's nog eens bewerkt met een standaard programma van Apple en ik werk met lightroom. De vraag wat ie er exact mee had gedaan was daarom moeilijk uit te leggen in handelingen die ik zou moeten uitvoeren in Lightroom.

Ik had wel de tip gekregen om de pluging "Free Color Boost Lightroom Preset" te downloaden maar als ik die instellingen over de foto's gooi wordt het nog veel minder. Ik ben er dus nog niet helemaal uit wat ik nou moet doen in LR om hetzelfde te bereiken dan wat Maurice heeft bereikt.

Ik vind het trouwens wel heel erg tof dat ie die moeite voor me heeft genomen (wat ik hem ook gezegd heb achter de schermen) en die bewerking laat ook zien dat ik me om mijn spullen totaal geen zorgen hoef te maken en dat ikzelf nog altijd de zwakste schakel ben.

djunclesam schreef:Ben je er ook uit hoe dit komt, of heb je daar niet naar gekeken. Als je weet wanneer jouw lichtmeting mis gaat dan kun je wellicht je camera anders instellen om dit te ondervangen een volgende keer!


De foto's waar de scherpte niet lekker zit daarvan zit de fout voor het grootste deel bij mij zelf, namelijk niet goed genoeg op de sluitertijd letten. Heb later de ISO op auto gezet en vanaf dat moment heb ik meer foto's die scherp zijn, d.w.z. minder last bewegingsonscherpte.

De belichting is ook geheel aan mijzelf te wijten. Ik werk altijd in de diafragma voorkeuze stand waarbij ik altijd er om probeer te denken dat aan de hand van de helderheden in de foto te compenseren naar de plus cq min. Echter in mijn enthousiasme vergeet ik veel te vaak die instelling te controleren en zie ik later dat de belichting totaal niet klopt. De theorie achter de belichting en het middengrijs verhaal is me eigenlijk best wel duidelijk en ook weet ik best aardig hoe de belichtingsmeter van de camera werkt. Maar om er in de praktijk goed mee om te gaan is een ander verhaal.

Nou gebied de eerlijkheid me te zeggen dat (ondanks dat de meer ervaren fotograaf er anders over denkt) ik zelf best tevreden ben met de serie. Natuurlijk zie ik ook wel dat het niet perfect is (en misschien zelfs verre van, zo eerlijk ben ik ook wel) maar als ik de foto's terug kijk op mijn computer wordt ik er wel blij van, en dat is toch een heel belangrijk onderdeel van de hobby vind ik.

MAAR, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet wil leren, zo bedoel ik het absoluut niet hoor. En daarom ben ik ook echt oprecht heel erg blij met de kritiek die ik krijg op de foto's.

Maar zoveel slechter als de rest zijn ze toch ook weer niet??? Ik zie namelijk geen extreme verschillen en echt mislukte foto's heb naar mijn bescheiden mening toch ook niet geplaatst, vond ik dat namelijk wel dat had ik ze niet eens geplaatst :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Jaap Groningen » ma mei 28 2018 5:08 pm

Jan Willem, ik vind je foto s prima die hier staan.
Hier en daar kunnen er verbeteringen toegepast worden.
De scherpte vind ik bij de meesten behoorlijk goed.
Als ik al kritiek zou hebben dan vind ik ze iets te geel.
Dat is bij de door Maurice bewerkte foto s niet meer zo.

Ik heb bij bewerking in Lightroom ook wel eens problemen om tot een goed resultaat te komen.
Ik bewerk ze dan met Vieuw NX van Nikon, dan wil het soms verbazend goed, helderder en betere kleuren.
Misschien eens proberen of dit een uitkomst biedt?
Groetjes,
Jaap
Jaap Groningen

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Vincent » ma mei 28 2018 5:28 pm

Janvis schreef:Geruisloos gaat het voor mij persoonlijk niet hoor, heb achter de schermen via PM al het één en ander uitgewisseld over zijn bewerkingen aangaande de foto's.


Dat wist ik (uiteraard) niet. Ging niet eens zozeer om jou alleen, ik verbaas me soms om het gebrek aan de 'waarom' en 'hoe dan' vraag hier op het forum in het algemeen...

Ik zie een aantal series voorbij komen die in de basis best prima zijn, maar waar het in mijn ogen ontbreekt in de afwerking. Als dat mijn beeld zou zijn, en Maurice laat zien hoe mijn beeld er ook uit kan zien, zelfs als het niet helemaal jouw stijl zou zijn, dan zou ik willen weten hoe, en waarom, etc.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit wat ik nou moet doen in LR om hetzelfde te bereiken dan wat Maurice heeft bereikt.


Het moet geen doel zijn om Maurice na te kunnen doen, maar om zelf te zien waarom je beelden van een ander eventueel beter vindt, zowel qua fotografie als qua nabewerking. Dat je gaat kijken welke elementen je daarvan op je eigen fotografie kunt toepassen, en hoe. Het gaat erom dat je zelf ziet dat er veel meer uit te halen valt, niet dat Ik of Maurice jou moet gaan vertellen dat we dat vinden. Het leren hebben van zelfkritiek, op een positieve manier. Ik ben tevreden, maar kan het nog beter, en hoe dan, etc.

Dat kan een lang process zijn, maar bij ieder stapje zie je resultaat, dat moet motiveren ;-)

De foto's waar de scherpte niet lekker zit daarvan zit de fout voor het grootste deel bij mij zelf, namelijk niet goed genoeg op de sluitertijd letten. Heb later de ISO op auto gezet en vanaf dat moment heb ik meer foto's die scherp zijn, d.w.z. minder last bewegingsonscherpte.


Maar bij een dag met volle zon zou je met je sluitertijden wel altijd moeten kunnen komen toch? Of stond je veel in de schaduw te werken?

Echter in mijn enthousiasme vergeet ik veel te vaak die instelling te controleren en zie ik later dat de belichting totaal niet klopt.


Belichting zou ook zonder +/- toch wel goed in de richting moeten zitten. Behalve als je contrasten enorm zijn en je moet kiezen waar je wilt meten. Dan ligt het probleem waarschijnlijk meer aan de manier waarop je de camera licht laat meten. Ik zie veel fotografen sowieso weinig wisselen tussen matrix, center weighted en spotmeten. Als je die goe gebruikt dan hoef je een stuk minder vaak de +/- knop te gebruiken.

Nu snap ik dat je bij de D7100 daarvoor het menu in moet, en dat is wat omslachtig en bewerkelijk vaak. Dan zou je bijvoorbeeld je camera standaard in matrix mode (ik zou persoonlijk eerder center weighted doen trouwen) zetten en onder je Pv of Fn knop spotmeten instellen. Dan kun je binnen een split-second wisselen van meetmethode, met enige oefening herken je super snel wanneer je welke methode moet toepassen en is wisselen automatisme. Dan is de +/- knop ineens een stuk minder vaak nodig.

maar als ik de foto's terug kijk op mijn computer wordt ik er wel blij van, en dat is toch een heel belangrijk onderdeel van de hobby vind ik.


Als je gewoon lekker plaatjes wilt maken en niet meer en niet minder dan is dat uiteraard ook prima. Dan is dat duidelijk en hoef ik (en anderen) geen energie meer te stoppen in beeld van jou waarvan ik denk dat het nog beter kan. Echter denk (en hoop) ik dat je dat niet bedoelt.

De hobby lijkt me ook te proberen om elke keer een beetje beter te worden, binnen je eigen mogelijkheden als budget en tijd toch het maximale eruit te halen. Zowel tijdens het fotograferen als tijdens het nabewerken. Er wordt zoveel geluld op het forum over apparatuur dit, technisch geneuzel dat, maar als je het over beeld gaat hebben (waar het uiteindelijk toch om gaat), en mensen zeggen dat het in de nabewerking ook nog wel wat beter zou kunnen misschien, dan komen er geen, of negatieve reacties. Ik snap dat niet. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat er mensen zijn die niet hebben dat ze hun beeld willen verbeteren, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk...

Maar zoveel slechter als de rest zijn ze toch ook weer niet???


dat is ook nergens beweerd toch?

Jij meldt dat je een probleem ondervind, en daar haak ik op in. Maurice ziet dat er nog te winnen valt in jouw nabewerking en haakt daar ook op in. Het gaat niet om het leveren van kritiek (even roepen dat ik het niets vind kost een stuk minder tijd) maar om het constructief proberen bij te dragen aan het verbeteren van de fotografie van andere forumleden. Dat kost tijd en energie.

Dat lijkt soms als vanzelfsprekend ervaren te worden, maar dat is het niet. Mensen zouden soms meer moeten waarderen dat andere mensen die energie in hun beeld willen stoppen. Want om voor mijzelf te spreken, dat is tijd en energie die ik ook echt prima ergens anders in kan stoppen. Dan zal voor de anderen niet anders zin. Maar ik vindt het leuk om, binnen mijn bescheidden mogelijkheden, de fotografie van andere mensen te laten groeien, dat geeft mij energie, en door zo kritisch naar beeld van een ander te kijken, en proberen te verwoorden hoe ik denk dat het beter kan, wordt ik zelf ook een betere fotograaf. Win-win. En iedereen die meeleest zonder te reageren steekt er ook nog iets van op. Win-Win-WIn.

Het motiveert niet als je ziet hoe daar in zijn algemeenheid op gereageerd wordt, als er al gereageerd wordt, dat de 'win' aan de andere kant uberhaubt niet gezien of geaccepteerd wordt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten