De meiden van Vermeer

Onderwerp:

De meiden van Vermeer

Berichtdoor ReneG » di mei 29 2018 12:19 am

Een erg leuke workshop gedaan (van Dora van der Loo) op de Fotofair: Vermeer en dan niet meer

Modellen: Bonnie en Britt

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor EdvandeZilver » di mei 29 2018 12:34 am

Zo, dat ziet er fraai uit!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3103


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor MarcoEos70D » di mei 29 2018 8:34 am

Supermooi!!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor Henk » di mei 29 2018 11:39 am

Heel fraai René.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor bcvthul » di mei 29 2018 12:17 pm

Foto's zien er, voor mij, technisch goed uit. Bij foto 2 is het wel krap, bij foto 3 ' stoort' mij de zij kanten. Het fruit, wat laag in de foto, zier er erg mooi uit!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor ReneG » di mei 29 2018 1:07 pm

bcvthul schreef:Foto's zien er, voor mij, technisch goed uit. Bij foto 2 is het wel krap, bij foto 3 ' stoort' mij de zij kanten. Het fruit, wat laag in de foto, zier er erg mooi uit!


Dank je voor de reacties (en anderen ook). Overigens is dat heel bewust gedaan; We probeerden letterlijk de stijl en settings van Vermeer te kopiëren, al lukt dat in een tijdelijke setting zoals de Fotofair natuurlijk nooit helemaal. Vermeer 'kapte' wel meer elementen af en kaderde soms wat raar/krap. Dat was zijn stijl. Ook plaatste hij bijna altijd voorwerpen op de voorgrond ('Er moet altijd iets in de weg staan'). Ik had het uit mezelf ook niet zo gedaan of verzonnen, maar Vermeer had hier dus een handje van en dat was ook het doel. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor josti » di mei 29 2018 5:12 pm

Ik zeg: Renę Vermeer! Prachtige nabootsing :thumbup:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor Frans Martens » di mei 29 2018 5:40 pm

Fraaie serie!
Vind de laatste ook erg goed, mss een tikkeltje te donker in het haar?

Wat ik me afvraag is wat het aandeel was van Dora van der Loo.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor ReneG » di mei 29 2018 5:44 pm

Frans Martens schreef:Fraaie serie!
Vind de laatste ook erg goed, mss een tikkeltje te donker in het haar?

Wat ik me afvraag is wat het aandeel was van Dora van der Loo.


Dora en haar man. Heel groot uiteraard, op een workshop op de foto fair heb je meerdere deelnemers en relatief weinig gelegenheid om af te wijken. De opzet voor de schilderijen laat dat ook niet toe, als je niet een bepaalde situatie uitbeeld op een bepaalde manier én, vooral belangrijk, met een bepaalde belichting, is het geen vermeer meer. ;Ik heb wel enige vrijheid genomen met de belichting en nabewerking.

Voor de laatste foto daarentegen hadden we (bij continue licht) wel meer vrijheid en die is dus wat meer 'van eigen hand'.

Maar de workshop is zeker de moeite waard.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor Frans Martens » di mei 29 2018 6:22 pm

Ok, als ik het goed begrijp moesten de deelnemers dus zowel het model als het licht zelf neerzetten nav het werk van Vermeer?
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor Skippy » di mei 29 2018 9:38 pm

Leuk idee en ditto foto's René. Heb je de witbalans handmatig ingesteld? Ik zie m.n. op de wanden een groene tint vandaar de vraag. Belichting is op zich goed gelukt hoewel ik wat zachtheid en sfeer mis. Foto 2 is door de houding van het model wat krap gekaderd aan de rechterkant. Vergelijk maar eens met het origineel van Vermeer. Bij foto 2 had je misschien het diafragma nog iets meer kunnen knijpen om ook het brood(mandje) op de voorgrond goed scherp te krijgen. Bij de laatste foto lijkt de hand door de afwijkende belichting er niet bij te horen. Lastig hoor dit werk en al met al toch geslaagde foto's.
Skippy

Moderator
Berichten: 11626


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor ReneG » di mei 29 2018 10:37 pm

Skippy schreef:Leuk idee en ditto foto's René. Heb je de witbalans handmatig ingesteld? Ik zie m.n. op de wanden een groene tint vandaar de vraag. Belichting is op zich goed gelukt hoewel ik wat zachtheid en sfeer mis. Foto 2 is door de houding van het model wat krap gekaderd aan de rechterkant. Vergelijk maar eens met het origineel van Vermeer. Bij foto 2 had je misschien het diafragma nog iets meer kunnen knijpen om ook het brood(mandje) op de voorgrond goed scherp te krijgen. Bij de laatste foto lijkt de hand door de afwijkende belichting er niet bij te horen. Lastig hoor dit werk en al met al toch geslaagde foto's.


Je hebt helemaal gelijk. We waren overigens enigszins beperkt qua locatie, zo snel even de compositie exact met 10 minuten per schilderij namaken was bijna onmogelijk, daar waren we ook voor gewaarschuwd vooraf. De locatie leende zich er ook niet helemaal voor. Het advies was dan ook beter een iets andere kadering te nemen, maar wel de essentiële elementen te behouden. Ik ben me bewust van de verschillen met het origineel (zo ontbreekt bij de drinkende dame een compleet heerschap, die hadden ze ook niet voorhanden). :mryellow:

Dat van die hand klopt ook, er stond een continuelicht met spot op het model dus de hand was minder belicht. Ik heb ook een portet versie gemaakt waar het rembrandlicht er beter uit komt. De onscherpte van het broodmandje was me overigens nog niet opgevallen, goed gezien.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De meiden van Vermeer

Berichtdoor Skippy » di mei 29 2018 10:57 pm

Duidelijk René, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Skippy

Moderator
Berichten: 11626


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten