Vlekken in foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Vlekken in foto's

Berichtdoor Faiz » zo mei 20 2018 2:21 am

djunclesam schreef:
Marten schreef:Hmm, in dat geval zou ik hem toch maar laten plakken / schoonmaken.


Dat bij de fietsenmaker de plakker er onder de microscoop strakker op zit maakt mij weinig uit als mijn band daarna ook weer volledig luchtdicht is... En je snapte mijn punt (hopelijk) vast wel van deze beeldspraak... lastig discussieren als we het op deze manier gaan doen... :shh:

Faiz schreef:Ik rij er ook elk jaar er even naartoe met mijn camera’s.


Ik kan niet af met 1x per jaar poetsen... :angel:

Faiz schreef:Let wel, de sensor is zo’n beetje het duurste onderdeel van de camera dus die wil je niet zelf, of laten, verprutsen.


Een sensor poetsen is echt geen rocketscience... maar als je liever naar Chipclean gaat dan houdt niemand je tegen, en ik ook niet hoor. Maar het blijft fascinerend hoe men op basis van 'bangmakerij' stad en land afrijdt voor een poetsbeurt met microscoop controle...


Heeft niks met bangmakerij te maken Vincent. Je moet weten waar je beperkingen liggen. Sensor cleaning is misschien wel het meest riskante op het meest gevoelige onderdeel van je camera. Als jij een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt, dan ligt er een gouden markt voor je open.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekken in foto's

Berichtdoor Vincent » zo mei 20 2018 8:10 am

Even mijn laatste opmerking want we discussieren in cirkeltjes nu en ik krijg het gevoel dat mijn input enigsinds geridiculiseerd wordt. Ik heb ook nog steeds het idee dat mensen altijd denken dat ik ze wil ompraten om iets wel of niet te doen. Dat is echt absoluut niet het geval. Ik probeer nuance te geven in een discussie, onderbouwd met argumenten (die ik bij sommige lijk te missen), dan kan iedereen daarna zijn eigen conclusie trekken en keuzes maken.

Maar het feit dat iedereen die er naar vraagt gelijk naar Chipclean wordt gestuurd omdat 'je sensor het duurste onderdeel van je camera is', dat creëert wat mij betreft een gevoel dat het poetsen een uiterst gevaarlijke en riskante onderneming is waar je absoluut niet aan moet beginnen. Zeker niet als je niet gelijk je hele camera total loss wilt poetsen. Dat is natuurlijk absoluut verre van de waarheid...

Faiz schreef:Heeft niks met bangmakerij te maken Vincent.


Het feit dat ik het bankmakerij noem is omdat ik geen valide argumenten hoor behalve dat een sensor duur is, en dat het onder microscoop er beter uit ziet als ze het bij Chipclean doen. Dat laatste geloof ik absoluut. Maar als ik met een zelfgereinigde sensor op f/22 meetrekkers kan maken met blauwe luchten in beeld en daar zijn geen strepen en vlekken te zien, dan is het dus schoon genoeg. Hoe het er onder de miscoscoop ook uit ziet.

Misschien is het de mate van perfectionisme (met alle respect) die je vaak bij hobbyfotografen extremer ziet dan bij professionals. Misschien ben ik dan wel gewoon niet kritisch genoeg, en mijn klanten daarmee ook niet?

Zo ben ik ook absoluut niet tegen het gebruik van UV/beschermfilters ben, maar wel tegen de personen (en winkels) die iedereen gelijk een filter laten kopen voor ieder objectief met als argument dat je echt zo een kras op je frontelement hebt, en dat het heel duur is om je frontelement te vervangen. Door dat gevoel te creeeren en in stand te houden wordt een hoop geld verdient. Niets mis mee, enige nuance is soms wel op zijn plaats zodat iedereen zelf een gewogen keuze kan maken. Dan zullen er nog steeds een hoop een filter op hun objectief schroeven voor de zekerheid en dat is prima. Dat betekent niet dat diegene die dat doen gelijk mee moeten doen met alle anderen er ook eentje aan te praten zonder die eerder genoemde nuance...

Je moet weten waar je beperkingen liggen.


Absoluut mee eens, ik denk dat er ook echt wel mensen zijn die beter naar chipclean kunnen gaan dan het zelf te doen. Net zoals er mensen zijn die je beter niet zelf hun band kunt laten plakken. Als je zelf het gevoel hebt dat je het liever niet zelf doet, of zelf kunt doen, dan kun je het beter laten doen. Dat gevoel is serieus en ga ik niet omlaag praten, sterker, in alle te bedenken branches op de wereld leven er heel veel mensen en bedrijven louter op basis van dat gevoel.

Maar het feit dat jij dat gevoel hebt is iets anders dan iedereen dan overtuigend proberen te vertellen dat die ander er zelf ook niet aan moet beginnen...

Sensor cleaning is misschien wel het meest riskante op het meest gevoelige onderdeel van je camera.


Het feit dat een sensor het gevoeligste is dat is geen argument om het gelijk riskant te noemen. Dan weet je duidelijk niet waar je over praat. Met de juiste materialen kun je eigenlijk niets fout doen, het ergste wat mij ooit is overkomen is dat na het poetsen de sensor viezer was dan ervoor. Slordig. Een kwastje later was het al weer opgelost.

Als jij een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt, dan ligt er een gouden markt voor je open.


Gelijk over bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering spreken schaar ik wederom onder bangmakerijk, maar tevens vooral een onnodige toevoeging waarmee het lijkt alsof je mijn input hier probeert te ridiculiseren... Dat siert je niet.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken in foto's

Berichtdoor imaginary_nl » zo mei 20 2018 9:20 am

Helemaal eens met Vincent!
Alle toestellen die ik gehad heb en nog steeds heb maak ik zelf schoon. Met de juiste spullen is er niets spannends aan.
Vertrouw je jezelf niet, dat gewoon laten doen. Ook prima.
De sensor beschadigen is bijna lastig, met het juiste gereedschap. De spiegel en vooral ook de sluiter is een ander verhaal, maar dat kan alleen wanneer je niet de juiste procedure volgt en in het ergste geval de sluiter dichtklapt met het kwastje er nog tussen.

Ken je grenzen, maar overdrijf de moeilijkheid van het reinigen ook niet.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken in foto's

Berichtdoor Stijn Smits » zo mei 20 2018 11:11 am

Helemaal mee eens dat zelf reinigen prima mogelijk is, omdat ik veel buiten bezig ben en zeer vaak mijn lenzen wissel heb ik zeer regelmatig last van stof. Indien ik elke keer mijn sensor zou moeten laten reinigen kost me dat een fortuin.

Overigens als je het niet zelf wil doen denk ik dat chipclean inderdaad het beste bedrijf is.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlekken in foto's

Berichtdoor Faiz » di mei 29 2018 6:13 am

@djunclesam. Let’s agree to disagree? Of komt er nu weer een paginalange preek? (Valt me op dat je redelijk veel tijd neemt om op mijn posts te reageren... zou me haast vereerd moeten voelen met zoveel aandacht van je ;) )
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlekken in foto's

Berichtdoor oud0001 » di mei 29 2018 1:07 pm

Gewoon zelf schoonmaken. Even een joesoep filmpje bekijken hoe het moet, spulletjes bestellen en schoonmaken volgens voorschrift, dus niet te veel vloeistof gebruiken!!!!
Je raakt de sensor niet eens aan. Dat lukt niet eens al zou je het willen. Er zitten allerhande filters voor en nog een beschermend stukje optisch glas en dat stukje glas maak je schoon.

Hier kun je dat zien: https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?t=47986
oud0001




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten