Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Onderwerp:

Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor Janvis » wo mei 30 2018 1:01 pm

Hallo allemaal,

Omdat ik in het fotodraadje n.a.v. het uitje in heiligerlee goede tips en feedback heb gekregen op mijn foto's voel ik me verplicht naar jullie toe om te laten zien wat ik tot nu toe heb bereikt in LR met de foto.

Ben er lang mee bezig geweest, telkens weer de instelling terug zetten naar 0 en weer opnieuw. Eerst op de manier die ik mezelf heb aangeleerd middels tutorials op youtube, wat toch een soort van veilig voelt maar uiteindelijk ook eens zaken gedaan die ik anders juist nooit deed. Eén daarvan is eens wat heftiger spelen met de schuif "levendigheid" Daarmee ga ik nooit verder dan +15 ofso maar heb nu nu op +50 gezet. Daar kreeg de foto in eens heel wat meer kleur van. Daarna eens de helderheid en contrast wat verhoogd en het werd al een heel andere foto.

Er is één ding waar ik niet uit kom. Als ik met de kwast bezig ga is het moeilijk om niet buiten de lijntjes te teken (ondanks het automatisch maskeren) Eigenlijk wil ik graag inzoomen op de foto zodat je nauwkeuriger kan werken. Het probleem is dat wanneer je de kwast hebt geselecteerd je niet kan inzoomen, en als je bent ingezoomd kan je de foto niet verplaatsen. Daar met ik dus nog eens mee aan de slag hoe dat moet, want het lijkt me sterk dat het echt niet kan.


Dit was de oorspronkelijke foto zoals ik deze had geplaatst (die achteraf toch echt niet zo goed was :oops: )

Afbeelding

En dit is hoe hij er nu uitziet

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er nu van vinden. Schroom niet om aan te geven wat beter kan :wink:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor josti » wo mei 30 2018 1:35 pm

Goed bezig Jan Willem :thumbup: . Op mijn telefoon ziet het er in ieder geval een stuk beter uit.
Die kwast schiet bij mij ook nog wel eens uit; je kunt dan met ALT ingedrukt het teveel geschilderde gebied weer 'ontschilderen'. Vaak zoom ik eerst in en zet daarna de kwast aan en ga schilderen. Je kunt dan wat nauwkeuriger werken. Maar volgens mij moet je inderdaad kunnen zoomen en wandelen door je beeld als de kwast aan is. Ga ik ook nog naar zoeken als ik weer achter een pc zit.
Als je klaar bent met bewerken ook altijd even inzoomen om te checken of het niet té is (ruis, gekke gekleurde lijntje etc.)

Wel uitkijken met het verlagen van de witte tinten; de blouse komt nu wat grizjer over (check je aanduidingspijltje rechtsboven in je histogram. Moet je net niet zien (uitgebeten wit) of wel als je dat weer een beter beeld vindt
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor Janvis » wo mei 30 2018 2:33 pm

Dankwel Jos voor je reactie

Als ik met de zwarte en witte tinten aan de slag ga dan hou ik altijd de alt toets ingedrukt. Het beeld wordt dan volledig zwart of wit, afhankelijk met welke schuif je bezig bent, en als schaduwen of hooglichten gaan clippen krijg je vlekken te zien waar ze exact vollopen of clippen.

Zodra ik trouwens heb ontdekt hoe het werkt met dat zoomen en kwasten zal ik het laten weten.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor bcvthul » wo mei 30 2018 3:00 pm

Persoonlijk vind ik foto 2 te licht.
Ik vraag mij ook af of een andere camera instelling tot een beter resultaat zou kunnen leiden (meer in lijn met foto 2).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor JDPix » wo mei 30 2018 4:21 pm

Josti: "Maar volgens mij moet je inderdaad kunnen zoomen en wandelen door je beeld als de kwast aan is."

Druk de spatiebalk in en er verschijn een +. Met een linker muisklik kun je dan inzoomen (tot bijv. 100%).
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor Janvis » wo mei 30 2018 4:22 pm

Hoi Beert-Cris,

Ook jij bedankt voor je reactie. Ik ben zojuist even naar zolder gegaan om op die beeldschermen de foto ook eens te bekijken. Op het scherm van de laptop is ie namelijk absoluut niet vel, de eerste is zelfs soft en aan de donkere kant. Maar als ik op zolder kijk ziet de foto er qua kleur en lichtintensiteit toch wel merkbaar anders uit en kan ik begrijpen dat je hem wat vel vindt.

Ik ben erg benieuwd wat mensen met gekalibreerde schermen er van vinden.Ik heb namelijk werkelijk geen idee van welke monitor ik moet uitgaan hier thuis. Ik heb op zolder twee monitoren hangen voor de modeltrien besturing en zelfs als ik ze op de beide monitoren heb zien ze er beide zichtbaar anders uit qua kleur en helderheid.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor bcvthul » wo mei 30 2018 4:33 pm

@janvis: misschien ligt het wel aan mijn scherm.....
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor Janvis » wo mei 30 2018 4:37 pm

JDPix schreef:
Josti: "Maar volgens mij moet je inderdaad kunnen zoomen en wandelen door je beeld als de kwast aan is."

Druk de spatiebalk in en er verschijn een +. Met een linker muisklik kun je dan inzoomen (tot bijv. 100%).


Hey top, dankjewel voor de tip :thumbup:

En als je de spatiebalk ingedrukt houdt kan je ook de afbeelding verslepen, werkt dus helemaal zoals ik hoopte :)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor JDPix » wo mei 30 2018 4:52 pm

Inderdaad, dat laatste was ik vergeten te zeggen.
Succes.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor Janvis » wo mei 30 2018 5:54 pm

Ik ben nog eens verder door de foto's gegaan en heb eigenlijk een nog mooiere gemaakt van de muzikant waarbij hij veel mooier voor zich uit kijkt. Ik moet de volgende keer echt beter kijken en niet te enthousiast foto's willen showen aan de buitenwereld :oops:

Ik heb hier in grote lijnen dezelfde bewerking op los gelaten als op de andere foto.

Afbeelding

Dat werken met de kwast en gebruik maken van de spatiebalk voor zoomen werkt echt fijn :)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor stronk » wo mei 30 2018 10:41 pm

Je maakt grote sprongen Jan Willem! Updates zien er kleurig en verzorgd uit.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor Janvis » wo mei 30 2018 10:46 pm

stronk schreef:Je maakt grote sprongen Jan Willem! Updates zien er kleurig en verzorgd uit.


Dankjewel, dit vind ik een heel erg mooi compliment :)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor DannySan » wo mei 30 2018 11:02 pm

Goed bezig Janvis!
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is het ding!
Qua kwast (penseel) is het spelen met de flow ook nog wel eens een idee, en het masker (overlay) kun je ook aanzetten zodat je kunt zien waar je hebt 'gekwast'.
Ik antwoord zo nog even op je PB ;-)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor josti » do mei 31 2018 8:26 am

Uhh, 'spelen met de flow'... Kan je dat toelichten Danny? Geen idee wat dat is :eh:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Doedelzakspeler uit Heiligerlee

Berichtdoor DannySan » do mei 31 2018 11:06 am

Je hebt bij de kwast een tweede 'cirkel', dat is de overgang van je effect van 100% naar 0%, daarmee kun je het 'buiten de lijnen gaan, wat meer controleren.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten