Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor josti » wo mei 30 2018 12:53 pm

+1 :thumbup:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor bcvthul » wo mei 30 2018 6:29 pm

Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Daphjaa » do mei 31 2018 7:58 am

Hoi! Ik weet niet of dit hier wel mag, maar heeft er iemand nog leuke foto's van de cavalerie? En zo ja, waar/op welke link kan ik deze bekijken en eventueel bestellen? Ik heb al wat afgezocht op het internet en kwam dit forum tegen met hele gave foto's tussen!
Daphjaa

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor brombeer » do mei 31 2018 3:35 pm

Hallo fotovrienden,

Heb de foto's (enkele) rechtstreeks kunnen plaatsen dankzij Dannysan
Waarvoor mijn dank.
Janwillem ik heb je al in voorgaande bericht bedankt voor de prachtige dag die prima was georganiseerd door jou.
Kijk reeds uit naar het volgende NCN uitje.
Heb aan de foto's geen bewerking toegepast, gewoon geplaatst, was te warm om achter het scherm te zitten.

Groet Brombeer

Afbeelding
1
Afbeelding
2
[img]https://farm2.staticflickr.com/1758/42384411192_03756a8882_h.jpg[/img
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding
15
Afbeelding
16
Afbeelding
17
Afbeelding
18
Afbeelding
19
Afbeelding
20
Afbeelding
21
Afbeelding
22
Nikon Z 6II en een 24-70 4S
Gebruikersavatar
brombeer

Clublid
Berichten: 188


Locatie: Provincie Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Maurice » do mei 31 2018 4:56 pm

brombeer schreef:Heb aan de foto's geen bewerking toegepast, gewoon geplaatst, was te warm om achter het scherm te zitten.


:think:

Wat mij betreft onbegrijpelijk... je wil hier toch je beste beeld laten zien?
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Janvis » do mei 31 2018 5:20 pm

brombeer schreef:Heb aan de foto's geen bewerking toegepast, gewoon geplaatst, was te warm om achter het scherm te zitten.


In dat geval heb je de belichting tijdens het maken van de foto een stuk beter op orde dan dat ik het had tijdens dit uitje, ik heb er flink aan moeten schaven om de belichting een beetje correct te krijgen :wink:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor DannySan » do mei 31 2018 5:34 pm

Dan moeten we maar gauw wat afspreken Janvis, ik zie wat werk aan de winkel [emoji3]

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Janvis » do mei 31 2018 5:43 pm

Je hebt inmiddels wat data in je postvak ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor brombeer » do mei 31 2018 7:35 pm

JanWillem
Ik had bij de veldslag een nd filter ervoor geplaatst en kwam de kleuren tegoeden naar mijn mening.
Was bang voor flair, en door de zon vond ik het licht erg hard.
Had de sluitertijd iets hoger moeten zetten, te zien aan de paardevoeten en zwaarden.
Maar er mag wel iets mis gaan als ik er maar wat van opsteek van mijn fouten en deze volgende keer niet meer maak.

Maurice
Had iets meer dan 600 foto's gemaakt en dan is de keuze om iets weg te gooien moeilijk, al zal dat moeten.
Je kan ook dingen minder maken door als je aan de schuifjes zit, had horizon iets recht kunnen zetten, of wat minder gras op de foto.
En ook die mast was zeer hinderlijk die zou ik zeker normaal hebben aangepakt.
Maar als de fotograaf tevreden is met het resultaat tja?
Ben wel met je eens dat ik normaal wel aan de schuifjes had gezeten maar minimaal daar ik mijn camera naar mijn smaak hebt ingesteld.
De camera is al een soort computer wat hij doet hoef ik niet te herstellen met software.
Nikon Z 6II en een 24-70 4S
Gebruikersavatar
brombeer

Clublid
Berichten: 188


Locatie: Provincie Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Maurice » do mei 31 2018 7:41 pm

brombeer schreef:Maurice ...


Fair. Dank voor je reactie.
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Patrick » vr jun 01 2018 12:59 am

brombeer schreef:Ik had bij de veldslag een nd filter ervoor geplaatst en kwam de kleuren tegoeden naar mijn mening.

Huh? :shock:

Dat lijkt me erg stug. Een ND filter zou grijs moeten zijn en geen kleurverschil moeten geven. Het is vooral bedoeld om je sluitertijd langer te maken. Bijvoorbeeld handig als je met een lichtsterk objectief vol open bij veel licht wil fotograferen. Of juist beweging in je foto wil hebben. Als er al kleurverschil door het gebruik van zo'n filter optreedt, dan is dat negatief.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Janvis » vr jun 01 2018 8:55 am

Patrick schreef:
brombeer schreef:Ik had bij de veldslag een nd filter ervoor geplaatst en kwam de kleuren tegoeden naar mijn mening.

Huh? :shock:

Dat lijkt me erg stug. Een ND filter zou grijs moeten zijn en geen kleurverschil moeten geven. Het is vooral bedoeld om je sluitertijd langer te maken. Bijvoorbeeld handig als je met een lichtsterk objectief vol open bij veel licht wil fotograferen. Of juist beweging in je foto wil hebben. Als er al kleurverschil door het gebruik van zo'n filter optreedt, dan is dat negatief.


Datzelfde gevoel had ik ook al.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor brombeer » vr jun 01 2018 11:00 am

JanWillem en Patric.

Mijn ervaring is anders.
Zou zeggen probeer het eens, heb er een Lee o,6 ND G S geheel voor de lens geschoven, dus de hele opening 0,6
Verschil kun je zien op de eerste foto's tot en met foto 5 geen filter, daarna filter.
Een filter heeft alleen maar zin in Nederland op zonnige dagen (heb ik gelezen) zoals zaterdag.
Op normale Nederlandse halfbewolkte dagen zou ik mijn filters selectief toepassen.
Je ziet nu zelfs wolken in de lucht vergeleken bij de eerste 5 foto's.
Gaf wel al aan dat ik was vergeten dat de sluitertijd aan te passen, wat een leer is voor de volgende keer, al vergis ik me wel eens vaker om dat aan te passen.
Vergissen is toch menselijk.
Bij ons volgende uitje mogen jullie ze rustig uitproberen om te kijken wat ze doen, mits jullie filtermaat 77mm van je lens hebben want daar heb ik alleen een verloopring voor.
Wel zijn er toch om erkaar te helpen/bijstaan in het fotograferen?
En probeer ook eens andere instellingen dan picture controle standaard met vaste waarde je camera is een computer die je kan in stellen op jou smaak.
En alles wat je camera al doet hoef jij niet na te bewerken, mits het jou smaak is en/of je het later wilt bijsturen in de software waar niets mis mee is.

Groet Brombeer
Nikon Z 6II en een 24-70 4S
Gebruikersavatar
brombeer

Clublid
Berichten: 188


Locatie: Provincie Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en reacties "26-05-2018 Slag bij Heiligerlee"

Berichtdoor Janvis » vr jun 01 2018 12:11 pm

brombeer schreef:Gaf wel al aan dat ik was vergeten dat de sluitertijd aan te passen, wat een leer is voor de volgende keer, al vergis ik me wel eens vaker om dat aan te passen.


Eigenlijk geeft dit aan wat het verschil is wat je ziet vermoed ik dan. Je haalt licht voor de lens weg maar past de sluitertijd niet aan. Gevolg is dus dat de foto's heel iets worden onderbelicht met automatisch als gevolg dat de lucht correcter belicht wordt. Qua kleur kan ik eigenlijk niet heel erg veel verschil ontdekken als ik eerlijk ben.

Laat ik vooropstellen dat ik geen ervaring heb met filters omdat ik ze niet heb en wat dat betreft heb jij een voorsprong op mij, ik wil jouw bevindingen dan ook absoluut niet in twijfel trekken hoor, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Maar ik heb al wel heel erg veel gelezen over filters omdat ik wel voornemens ben mij een keer wat ND filters aan te gaan schaffen om overdag met lange sluitertijden te kunnen werken. Eén van de belangrijkste testen die ik keer op keer bij reviews en testen tegen kom is "wat doet het filter met kleur en scherpte". Ik zie dat je een filter gebruikt van LEE, dat is toch één van de betere merken v.w.b. filters, kleur zou dus bij zo'n goed filter absoluut niet mogen veranderen. Ik vermoed dat wanneer je met en zonder filter een foto maakt waarbij de belichting in beide gevallen correct is (dus aangepast bij gebruik van het filter) er geen verschil zichtbaar zal zijn.

Volgens mij is het enige filter (naast kleurfilters, als die bestaan) wat iets met kleur mag doen het polarisatiefilter.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten