D700 vs D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Vincent » zo jun 03 2018 10:55 am

Janvis schreef:Juist, omdat het kopen van dingen toch ook een beetje onderdeel is van de hobby, en het is ook de kick van het hebben van de beste DX of FX camera... Je leest alleen maar lovende woorden en de ene recensie nog mooier dan de andere, dan wordt je (of in ieder geval ik) toch een beetje hebberig.


Stop je geld beter in goede cursussen en literatuur en je tijd in fotograferen en (leren) nabewerken ipv reviews lezen...

Nikkormaat schreef:Gezegend zijn zij die wel over die vaardigheden beschikken om een stap voorwaarts te kunnen maken. Om jaloers van te worden.


Ik vind dit eerlijk gezegd een behoorlijk vreemde opmerking. In het algemeen, maar helemaal uit de mond van iemand, die naar mijn gevoel, zichzelf nauwelijks kwetsbaar durft op te stellen met zijn beeld hier op het forum... :wtf:

Vooruitgang zit niet in ontevredenheid, maar in zelfkritiek, constructieve kritiek en input van anderen, en de wil om beter te worden, niet alleen in woord, vooral in daad.

Daarnaast klinkt het met deze bewoordeing alsof goede foto's maken een zeldzaam aangeboren talent is waar de meerderheid alleen maar van kan dromen... :roll:

JBD schreef:Dan vraag ik me weer af wat het verschil in kwaliteit is. Zeg het maar :(


Als ik even op jouw flickr tijdlijn kijk, en eerlijk mag zijn, dan denk ik eerlijk gezegd dat je geen verschil gaat zien als je nu een nieuwe body aanschaft. Ik zie namelijk geen beeld langskomen waarmee je de grenzen van je huidige body op lijkt te zoeken en ook in de nabwerking lijk je niet of nauwelijks gebruik te maken van de flexibiliteit in je RAW bestanden...

Ik zou, als ik jou was, mijn geld dan eerder in een goede cursus stoppen, of als je echt perse iets wilt kopen, in een mooi objectief.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor JvdKooij » zo jun 03 2018 11:04 am

Peter schreef:ja prima apparaat
alleen , het doel he. Dat bepaald alles

voor bijvoorbeeld vogelaars is de D810 een toestel die ze niet snel zullen aanschaffen,
die kiezen voor DX en bij voldoende budget de D500.
Ik heb de D500 een tijdje uitgeprobeerd. Zeldzaam die AF bij vliegende vogels

Voor een portret of landschap, gebouw en noem maar op... heb je toch eigenlijk helemaal geen snelle AF of buffer nodig :-)
Die bewegen toch niet


ik heb toch altijd mijn toenmalige D610 verkozen boven de D7200, beeldkwaliteit was vele malen beter, ook voor vogelfotografie. De AF punten in het midden wen je wel aan en leer je vanzelf mee werken. Altijd een beetje spijt gehad dat ik een D7200 erbij heb gekocht (want voor de telelens extra mm's en zo) en niet een tweedehands D610.

Mocht ik ooit terug gaan naar Nikon dan zou onmiddellijk voor een FX gaan.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Janvis » zo jun 03 2018 12:10 pm

djunclesam schreef:Stop je geld beter in goede cursussen en literatuur en je tijd in fotograferen en (leren) nabewerken ipv reviews lezen...


Omdat ik mij terdege bewust ben van mijn beperkingen stond ook dit deel in mijn eerdere reactie, ik raak me er namelijk steeds meer bewust van dat mijn fotografische kwaliteiten zich nog steeds op de onderste sporten van de ladder bevinden

Janvis schreef:Maar als ik dan kijk naar mijn serie van Heiligerlee dan ben ik nog niet eens in staat om consequent de kwaliteit van mijn huidige camera te benutten en te laten zien. Waar zou je dan in Gods naam naar een andere camera gaan kijken???


En even later lees weer een reactie als deze:

JvdKooij schreef:ik heb toch altijd mijn toenmalige D610 verkozen boven de D7200, beeldkwaliteit was vele malen beter, ook voor vogelfotografie.


En het stemmetje in m'n hoofd begint weer... Zal ik dan toch maar mijn D7200 gaan inruilen voor de D750???

Het geld en de mogelijkheden zijn er momenteel, ik ben er inmiddels achter dat portret en natuur echt mijn soorten van fotografie zijn. Ik vind het super leuk om tijdens familie uitjes het reportage werk voor mijn rekening te nemen dus eigenlijk vragen mijn doelen om FX... Dan nu toch maar de stap maken en vanaf daar verder gaan met ontwikkelen?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Peter » zo jun 03 2018 12:53 pm

Neem ze beiden als het geld geen probleem is..
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Janvis » zo jun 03 2018 1:07 pm

Peter schreef:Neem ze beiden als het geld geen probleem is..


Als ik één keer een d750 heb acht ik de kans erg klein dat ik nog naar de D7200 zal grijpen. Dus als inruil het financieel wat aangenamer maakt heb ik er geen enkele moeite mee om mijn D7200 in te ruilen. Wellicht dat me dat nog weer een lens kan opleveren :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor JurjenF » zo jun 03 2018 3:02 pm

De eeeeeeeindeloze discussie over DX/FX. Je met de camera kopen waarbij je het beste gevoel hebt. Alleen dan pak je hem vaker om te gebruiken en al doende leert men net als oefening de moefder van kunst is. En welke camera het ook is, FX-DX-systeem of compact : pas als je er happy mee bent wordt het wat. En je bent niks mider als je met een andere dan de D5 of derivaten daarvan fotografeert. Een D40 maakt óók mooie plaatjes........
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor JBD » zo jun 03 2018 3:34 pm

Dank je Jurjen, met deze opmerking kan men iets. Ongenuanceerde negatieve kritiek daar zit niemand op te wachten. Dit is denk ik ook de reden, waarom velen die ik ken, veel minder of helemaal niet meer op het forum komen. Dit forum zou bedoeld moeten zijn om op een positieve manier met elkaar om te gaan en van elkaar te leren.
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Peter » zo jun 03 2018 5:09 pm

En je budget niet te vergeten.
FX is me domweg te duur, ook gelet op de vele opbjectieven die ik nu heb. Een aantal niet echt geschikt voor FX.

Mijn D90 en D300s waren versleten.
Tevreden met de D7200. Een d500 te duur.

Ach, wellicht over paar jaartjes.
Tot die tijd mag ik het weer aanhoren.., FX is beter.
Zo wat? Voor mij is dit goed genoeg. Gebruik het toestel bijna dagelijks en tik 30.000 per jaar af.

Genieten van een hobby. Heb het geld geïnvesteerd in objectieven. Leek me een betere keuze. Al doende leert men. Van anderen en van je eigen fouten. En dat geneuzel over een cursus. Wellicht zinvol voor velen, maar ik heb daar geen zin aan. Gewoon lekker doen waar je zelf zin aan hebt. De baas vertelt de hele dag al wat ik moet doen :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

D700 vs D500

Berichtdoor John'47 » zo jun 03 2018 5:15 pm

JBD schreef:Dank je Jurjen, met deze opmerking kan men iets. Ongenuanceerde negatieve kritiek daar zit niemand op te wachten. Dit is denk ik ook de reden, waarom velen die ik ken, veel minder of helemaal niet meer op het forum komen. Dit forum zou bedoeld moeten zijn om op een positieve manier met elkaar om te gaan en van elkaar te leren.



Dat is wel mijn reden om hier vrijwel nooit meer te posten, niet om iets te laten zien en ook niet om iets te vragen
Voor wat betreft FX of DX: ik vind dat ik sinds ik FX gebruik beter kan laten ontstaan wat ik in gedachten heb als ik iets fotografeer, maar dat kan zijn omdat ik het graag wil, dat ik beter fotografeer
Dus misschien verbeeld ik het me
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor henkk » zo jun 03 2018 6:51 pm

Ach, ik denk ook wel eens hmmm.. maar krijg ook wel goede reacties (recent wat betreft de windows10 updat). Foto's posten doe ik ook bijna niet (meer) want ik maak ze voor mijn lol.

Wat betreft dx/fx gaat het vaak niet om het doel maar het middel. De foto gemaakt zijnde kan ik niet zien of het met fx of dx was. Ik heb prachtige foto's gemaakt met een d300s en een 20 mm. Zou je zo fx noemen.
Dx/fx zie ik puur technisch: zoeker, totaal aantal pixels, pixeldichtheid, fps max, omvang bestanden, afm en gewicht camera, dynamisch bereik etc. Afh van je fotodoel zijn dingen meer of minder relevant. Een 24 MP dx kan meer details op afstand leveren dan een 45 MP fx, als het om bijv een vogeltje gaat. En wat je al hebt aan spul doet er ook toe.
Wat iedereen er verder van maakt lijkt vooral met zichzelf rechtvaardigen te maken te hebben.

Kortom, komend van een d700 zou je de d500, 810 of 850 eens moeten proberen voor je meest gemaakte foto soorten. Qua bediening en gevoel lijken die allemaal op je d700. Kies moeilijke omstandigheden want anders ga je het verschil nog moeilijk zien. Hoe je lenzen met dx uitkomen weet ik niet. 850 en 810 stellen ook hogere eisen dan d700 dus dat kan ook weer tot NAS leiden.
En tot slot is het een financiële afweging.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor JBD » zo jun 03 2018 7:57 pm

Wat betreft de lenzen is er geen probleem. Alles fx
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Stijn Smits » zo jun 03 2018 8:36 pm

Och, ik heb een d200, d300, d700 en een d3 gebruikt. momenteel in het bezit van een d800 en een d500 welke beide veel gebruikt worden, beide overtreffen eerder genoemde camera's op diverse vlakken. War mij betreft isn het dynamisch bereik, detailtekening en iso performance van de d800 geweldig (d810 en d850 wellicht nog beter) De d800 gebruik ik momenteel voor landschap en macro, voor wildlife gebruik ik bij voorkeur de d500 vanwege de snelheid(niet zozeer vanwege het extra bereik) ook een fantastische camera.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor henkk » zo jun 03 2018 9:22 pm

JBD schreef:Wat betreft de lenzen is er geen probleem. Alles fx

Ja dat zou je denken. Maar fx-lenzen die op m'n d50 of daarvoor op de f4s prima voldeden, vielen op de d700 door de mand. En wat op d700 voldoet, doet dat deels niet op bijv 810/850. Hetzelfde zal vrijwel gelden voor de d500. Het is een haasje over zo lang er steeds iets beters is. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Het kan ook meevallen want tot m'n favorieten horen ook nog een 50mm ai-s en de 80-200 af-s uit de oude doos.
Maar laat dit je er niet van weerhouden een schakel te upgraden.
Groet Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Peter » zo jun 03 2018 9:53 pm

Janvis schreef:
Peter schreef:Neem ze beiden als het geld geen probleem is..


Als ik één keer een d750 heb acht ik de kans erg klein dat ik nog naar de D7200 zal grijpen. Dus als inruil het financieel wat aangenamer maakt heb ik er geen enkele moeite mee om mijn D7200 in te ruilen. Wellicht dat me dat nog weer een lens kan opleveren :-)


Zit 200 euro cashback op de D7200 momenteel.
Veel levert een 2e hands niet op denk ik

Ik heb hem nieuw voor 745.
Dus.2e hands, max.500
Maar op de 750 nu ook 200 cashback :-)
.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Janvis » zo jun 03 2018 10:26 pm

Peter schreef:Zit 200 euro cashback op de D7200 momenteel.
Veel levert een 2e hands niet op denk ik

Ik heb hem nieuw voor 745.
Dus.2e hands, max.500
Maar op de 750 nu ook 200 cashback :-)


Ben vanavond weer driftig bezig geweest in lightroom met een serie foto's die ik zaterdag avond heb gemaakt tijdens een familiefeestje en ben tot de conclusie gekomen dat dat het niet de camera is die de foto's niet mooi maakt maar dat ik degene die die ze voor de groot deel verkloot in LR. Maar ben er inmiddels wel achter waar een deel van mijn fout ligt en inmiddels lukt het me om de foto's meer in de richting te krijgen zoals ik ze wil...

Sinds vanavond is dus de wens voor en andere camera weer flink afgenomen...

Heeft die Vincent toch weer gelijk :wink:

djunclesam schreef:Stop je geld beter in goede cursussen en literatuur en je tijd in fotograferen en (leren) nabewerken ipv reviews lezen...


Maar ik stop verder even in deze discussie voordat ik het halve draadje hack, en dat is niet mijn bedoeling.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten