D750 of D7[1|2]00

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor Richard » zo jun 03 2018 11:10 pm

Jan Willem quote ik uit dit draadje: viewtopic.php?f=20&t=65351&p=891917#p891889

Janvis schreef:Als ik één keer een d750 heb acht ik de kans erg klein dat ik nog naar de D7200 zal grijpen. Dus als inruil het financieel wat aangenamer maakt heb ik er geen enkele moeite mee om mijn D7200 in te ruilen. Wellicht dat me dat nog weer een lens kan opleveren :-)


Met welke camera is deze foto gemaakt - D750 of D7100?:

Afbeelding
D7100 of D750 op Flickr

De D7100 heeft absoluut niet voor me afgedaan. Voordat ik er verder over vertel ben ik benieuwd naar antwoorden. Als ik er meer over vertel verklap ik het antwoord al aardig.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor Janvis » ma jun 04 2018 12:04 am

In het andere draadje sloot ik al af dat het verschil wat ik ervoer niet aan mijn camera lag maar aan mijn onkunde qua nabewerking. Ik heb ook foto's gemaakt met mijn D7200 die kwalitatief totaal niks onder doen aan foto's die gemaakt zijn met bijvoorbeeld een D750. Als ik deze foto zie dan zou hij wat mij betreft met zowel een D3100 als met een D5 gemaakt zijn en alles daar tussen in.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor ReneG » ma jun 04 2018 12:47 am

Ik moet bekennen dat ik de reden van de vraag niet helemaal begrijp... tenminste niet op basis van één enkele foto en zeker niet op basis van deze foto? Een foto als deze kan met elke camera worden gemaakt, en een aanzienlijk goede lens op een DX kan ook een veel beter resultaat opleveren dan een slechte lens op FX...

D7100, D750, het zijn allebei prima camera's. Toch heb ik mijn D7100 afgedankt toen ik eenmaal een D750 had (en ik heb ipv de D7100 er nog een D700 bij genomen). Er is wel degelijk een merkbaar verschil tussen DX en FX, maar dat komt pas naar voren afhankelijk van de toepassing en onder bepaalde omstandigheden. Maar op basis van bovenstaande landschapsfoto is het een pure gok. Is het gecropt? Is het nabewerkt? Het is bij goed licht gemaakt, van voor tot achter scherp, deze had ik met elke fatsoenlijke lens met elke camera kunnen schieten?

Maar ik wil wel een gokje wagen, als je deze beantwoord: Is deze foto (die niet is nabewerkt op een crop na) gemaakt met een D7100, een D700 of een D750? (Ik heb daar ook een bedoeling bij die ik ook niet vooraf wil verklappen). ;)

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor Janvis » ma jun 04 2018 3:02 am

Bij de tweede foto is het ook een wilde gok met 33% kans dat je de goede er uit pikt. In deze omstandigheden is het voornamelijk de kwaliteit van de lens wat je ziet als je het mij vraagt

Ga je echter onder minder gunstige omstandigheden werken waarbij en iso's flink omhoog moeten dan wordt het een ander verhaal, dan zal ik bijvoorbeeld met mijn D7200 het onderspit moeten delven.

Ik hoop trouwens niet dat dit draadje gaat uitmonden in een verhitte welles niettes discussie, zoals het vaak gaat bij FX vs DX (helaas heb ik mezelf daar ook wel schuldig aan gemaakt in het verleden). Ik denk zelf dat overall de FX camera het heus wel wint van de DX camera, echter zit volgens mij die winst voornamelijk in het werken met weinig licht en hoge iso's. Dan merk je dat de kwaliteit bij een FX camera veel langer overeind blijft dan bij een DX camera. Voor FX zijn er voldoende lange telelenzen te krijgen en voor de DX zijn er ook prima groothoek objectieven te koop. Wel is het me opgevallen dat bij prime lenzen de brandpunten meer zijn toegespitst op FX dan op DX dus ook dat kan een goed argument zijn om voor FX te gaan.

Wat ik me trouwens ook erg goed kan voorstellen is dat iemand uit het analoge tijdperk niet kan wennen aan het DX formaat. Als je jaren bent gewend aan een bepaalde uitsnede en perspectief bij een bepaald brandpunt dan is een ander formaat sensor niet handig, dan lijkt mij een formaat sensor die overeenkomt met het diaraampje fijner werken.

En ach, zo zijn er achter de komma vast en zeker nog wel een paar dingen te bedenken, maar uiteindelijk gaat het om het plezier wat je beleeft aan de hobby toch??
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor Richard » ma jun 04 2018 3:51 pm

ReneG schreef:deze had ik met elke fatsoenlijke lens met elke camera kunnen schieten?

Ja, zoals Jan Willem ook aan geeft.
Maar ik wil wel een gokje wagen, als je deze beantwoord: Is deze foto (die niet is nabewerkt op een crop na) gemaakt met een D7100, een D700 of een D750? (Ik heb daar ook een bedoeling bij die ik ook niet vooraf wil verklappen). ;)

Afbeelding

Ik denk de D750: groothoek met weinig vervorming en een groot dynamisch bereik. Ik ben benieuwd naar het verhaal.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor Patrick » ma jun 04 2018 4:10 pm

Zal wel een D700 zijn om een punt te maken. :D

Echt een non-discussie zo. Bij dit soort onderwerpen bij dit soort omstandigheden zie je echt geen verschil. Probeer eens een portret met vol open diafragma of zo.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor Richard » ma jun 04 2018 4:50 pm

Patrick schreef:Zal wel een D700 zijn om een punt te maken. :D

Gaan we horen van Rene.
Echt een non-discussie zo. Bij dit soort onderwerpen bij dit soort omstandigheden zie je echt geen verschil. Probeer eens een portret met vol open diafragma of zo.

Waarom pakt DXOmark landschap voor dynamisch bereik? Portret gebruikt DXOmark voor kleur bereik.

Ik had bijna een foto gepakt die een grotere kans gaf om de camera te verraden, het leert mij kritischer naar foto's te kijken. Leerzaam voor mij; geen non-discussie.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jun 04 2018 5:41 pm

Zodra een afbeelding teruggeschaald wordt naar forumformaat gaan er sowieso aspecten verloren om een goed vergelijk te maken. En al helemaal als er geen vergelijk is van afbeeldingen gemaakt onder exact dezelfde omstandigheden van de te vergelijken camera's.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor Peter » ma jun 04 2018 6:44 pm

Kijk, zoals ik al eerder schreef in het andere draadje. in het merendeel van de foto's zie je het niet. Ik niet in ieder geval.
Maar goed, is non-discussie schijnbaar :-)

Ik schat in DX formaat
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor ReneG » ma jun 04 2018 7:37 pm

Ik sluit me aan bij Ed, op dit formaat is het niet te beoordelen. En in veel gevallen zelfs op vol formaat niet, tenzij je naar de resolutie in het bestand kijkt. Landschapsfoto's gemaakt met grote scherptediepte, bij voldoende daglicht etc. kan ik met zo'n beetje elke moderne camera die je zelf kunt instellen maken (lees: dus niet op de automaat). Mijn punt was eigenlijk dat dit soort 'raadspelletjes' zonder vergelijkingsmateriaal een gok zijn. Je hebt niet eens een appel om je peer mee te vergelijken. Dat doe je op geheugen en gevoel en beide zijn wat dat betreft niet betrouwbaar als je de foto's niet langs elkaar ziet.

Mét EXIF en een side-by-side comparison kom je een stuk verder, maar niet met deze fotos. Landschap met grote scherptediepte? Je kunt het niet beoordelen op scherptediepte (teveel), op kleur (te heiig en dus contrastverlies), scherpte (afstand/heiig) etc. Hoe moet ik los van een gok bepalen welke camera de foto gemaakt heeft?

Op deze manier is vergelijken niet zinnig. Bovendien, wat vergelijk je? Het is ander gereedschap. Je gebruikt een klein hamertje voor kleine spijkers en een voorhamer om een muur te slopen. Andersom lukt uiteindelijk misschien wel maar vraag niet naar de resultaten. En probeer met een voorhamer maar eens een spijker uit de muur te trekken (zonder de muur te slopen). Dan heb je toch echt een klauwhamer nodig...

Mijn mening (mede op basis van mijn ervaring als tester) is dat pas een zinnig vergelijk kan worden gemaakt wanneer:
- je uitgaat van gelijkwaardige cameras waarbij uitsluitend de sensor significant verschil maakt (de oude D300s vs D700 vergelijking komt aardig in de buurt)
- je dezelfde instellingen gebruikt
- op beide camera's dezelfde lens wordt gebruikt
- de foto onder dezelfde omstandigheden wordt gemaakt
- je ze beiden langs elkaar kunt vergelijken met full disclosure van de instellingen.

Ik heb zelf overigens gekozen om naar fullframe te gaan omdat, hoewel ik een voorliefde heb voor actiefotografie, vogels en vliegtuigen, ik beter af was met een allrounder die 'alles' kan. Dat was in mijn geval de D750. En die D7100? Die heb ik een tijdje erbij gehouden en uiteindelijk weggedaan ten faveure van een D700, die er met enige vertraging alsnog is gekomen. Maar niet vanwege de sensor, maar vanwege de kleine buffer en de toch niet zo lekkere performance van de AF. (De AF van de D750 én de D700 is beduidend sneller dan de D7100!).

FX/DX discussie op deze manier is zinloos. Ik weet dat FX een flink aantal voordelen biedt (scherptediepte, microcontrast, ruisverhouding etc etc) maar DX is ook niet zonder zijn voordelen (crop met naar rato meer MP en meer scherptediepte voor macro bijvoorbeeld). En ook een smartphone niet, want ik kan met een smartphone een foto van mezelf maken met een complete berg op de achtergrond die dan nog scherp is (succes om dat voor elkaar te krijgen met een grotere sensor).

Mijn punt is: Als je gaat vergelijken moet je naar de 'total package' kijken en niet alleen naar de sensor. Dat is zinloos want je fotografeert niet met 'enkel' de sensor. Als ik alleen naar de sensor zou kijken kwam ik wellicht uit bij een Sony, maar ik wil geen Sony toestel in mijn handen hebben als ik snelle actie moet fotograferen. Net zomin als een Nikon D40 trouwens. Je fotografeert niet met de sensor maar met de hele body en alle functies die je daarbij gebruikt (en dat zijn er nogal wat).

Oh en de gebruikte camera: Samsung S7 Smartphone met 12MP dual pixel sensor . Ja echt. :mryellow: En de standaard lens in de body want ik kan niet wisselen. :lol:

Ik heb uiteraard zelf de belichting ingesteld toen ik de foto maakte (zoals ik dat bij elke camera doe) maar verder is dit 'recht uit de camera'. Ik heb alleen de EXIF verwijderd en gecropt van verhouding 4:3 naar 3:2 om het niet meteen weg te geven. De reden dat ik deze smartphone destijds heb gekozen is juist vanwege zijn specs op het gebied van fotografie. Ik wilde een acceptabele camera bij me hebben voor landschappen, portretten, overzichtsfoto's en iets wat macro benaderd. Ik ga hier echt geen actiefotografie mee doen. En een deel van de kwaliteit komt voort uit het feit dat er minder pixels op een groter oppervlak zijn gezet. Dat was een van de redenen voor mijn keuze. Voor meer informatie over de S7 zie: https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s7-image-sensor-675921/

Tot zover mijn punt. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor ReneG » ma jun 04 2018 8:03 pm

Oh en om concreet advies te geven, ik zou de D750 zeker verkiezen boven een D7100 en ik vermoed ook wel boven een D7200, maar niet vanwege de sensor. Als je het nu over een D7500 of D500 gaat hebben, ja dan zou ik gaan twijfelen en vragen om wat voor soort fotografie het gaat... ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 en D7[1|2]00

Berichtdoor Richard » ma jun 04 2018 8:26 pm

Titel gewijzigd, met D7[1|2]00 bedoel D7100 (mijn geval) of D7200 bij Jan Willem of andere D7200 gebruiker(s).

Rene, heel duidelijk punt.

Mijn punt is dat ik de D7100 ben blijven gebruiken naast de D750. DX [ul]en[/ul] FX Peter :wink:

Het is maar net waar je vandaan komt qua camera gebruik: de voorganger van de D7100 was een D3000, die ik er zelden naast bleef gebruiken en dus vertrok.

Als ik een groter lichtsterk bereik wil hebben is de 28-70 op de D750 en 70-200 op de D7100 een favoriete combinatie. Deze serie heb ik er bijvoorbeeld mee gemaakt: https://flic.kr/s/aHskVWjRbM

Datzelfde heb ik vorig jaar met een ballonvlucht gedaan. Foto boven is tijdens de ballonvlucht gemaakt met een D7100 en 70-200 op 200 mm.

Voordeel van de D7100 naast de D750 vind ik dat de bediening behoorlijk identiek is
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of D7[1|2]00

Berichtdoor justme » ma jun 04 2018 8:45 pm

Het verschil zit hem toch meer in het maak proces, dan in het eindresultaat.

Uiteindelijk is het eindresultaat wat telt, maar de weg ernaartoe is sterk afhankelijk van je gereedschap.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten