Lightroom before and after

Onderwerp:

Lightroom before and after

Berichtdoor Janvis » di jun 05 2018 8:30 am

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend foto's gemaakt tijdens een familiebijeenkomst, ik heb daar onder andere dit portret gemaakt. Normaal zal ik nooit een onbewerkte foto plaatsen maar omdat ik heel erg benieuwd ben wat jullie van de bewerking vinden plaats ik nu heel bewust de onbewerkte (geïmporteerd in LR en zonder bewerking geëxporteerd) samen met de bewerkte foto.

Dit is de onbewerkte:

Afbeelding

En de uiteindelijke foto:

Afbeelding

IK hoop natuurlijk dat jullie het kunnen waarderen, maar als er dingen beter kunnen hoor ik het natuurlijk graag, dus schroom niet om kritiek te geven :wink:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor stronk » di jun 05 2018 8:54 am

Voor mijn gevoel ben je iets teveel doorgeschoten in je kleuren. Je hebt de kleuren aardig opgeschroefd en dat zie je terug in haarkleur en huidtint. Ik zie kleuren in het haar die er niet in behoren te zitten.
Maar wel prima bezig met je onderzoek om het te verbeteren!
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Patrick » di jun 05 2018 10:05 am

Betere uitsnede, maar de kleuren lijken nergens meer op JWV! :crazy:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Janvis » di jun 05 2018 10:57 am

Huh... Kleuren lijken nergens meer op??? Ik vind het er juist zo mooi uit zien... Ben er best lang mee bezig geweest, weer een poosje kijken, twijfelen... Heb ook heel lang getwijfeld of ik hem wel durfde te plaatsen maar was er zelf dusdanig trots dat ik de stap heb genomen hem toch te plaatsen :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor henkk » di jun 05 2018 11:15 am

Ha JW, goed bezig!
De uitsnede is winst, alhoewel ik hem misschien ietsje ruimer zou nemen. Een afwijkend formaat wil ook aanspreken (16:9 of in dit geval staand 2:3).
Het kan aan mijn monitor liggen, maar ik vind de kleuren ook niet mooi. Het origineel is nogal koud maar de bewerkte is te rood en te blauw tegelijkertijd. Links en rechts zit wat groen in de haren. Heb je ergens een grijspunt gekozen (op het hemdje of in de lucht)?

Een beperkte verscherping zou wellicht ook kunnen bijdragen aan het overall scherptegevoel.

Veel succes met verder bewerken! Het helpt ook om één standaardbewerking te kiezen waarmee je in veel van de gevallen uit komt (al in de ACR fase?).

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor stronk » di jun 05 2018 11:18 am

Als jij het er prima en verbeterd uit vind zien dan is het toch goed? Je vraagt alleen anderen naar hun mening. Hoe lang je met een foto bezig bent is niet relevant. Al ben je er een kwartiertje mee bezig of een week. Ik vond (maar dat is mijn persoonlijke kijk) de onbewerkte helemaal niet slecht en ik denk dat je met een hele paar kleine schuifjes aanpassing al een heel mooi beeld hebt.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor imaginary_nl » di jun 05 2018 11:57 am

Hallo Jan-Willem,

Ik zie kleuren van het hemd van geel naar groen veranderen en het boordje van wit naar blauw. Ook is het alsof de kleine wat lang in de zon heeft gezeten...
Hiermee ben je wat te ver gegaan.

Op het moment kan ik het niet met LR aanpassen, maar wat je zou kunnen doen is het volgende:
- pipet voor kleurtemperatuur op het wit in het shirt (als dat echt wit is). Nu heb je een goed startpunt
- croppen en rechtzetten zoals jij dat wilt
- zwartpunt schuifje naar links totdat zwart dichtloopt (met alt-schuifje of met de blauwe pijl in het histogram aan).
- witpunt schuifje naar rechts totdat wit tinten verliest.
- Eventueel hogelichten schuifje wit ook nog wat corrigeren.
- schaduw schuifje de middentinten oplichten indien nodig.

Nu zou je al een goede basis moeten hebben.

Daarna pas met de verzadiging, en vibrance etc. voorzichtig wat aanpassen.

- verscherpen kun je met het masker doen (alt-masker), je ziet dan wat er wel en niet verscherpt gaat worden.
- dan de schuif verscherpen naar rechts en iets kiezen. Hoeveel is een lange discussie. Probeer halo's (lichte randen) te vermijden.
- radius is ook een discussie. Laat maar staan op iets als 0,7-1
Discussie over verscherpen gaat hier even tever.

Nu zou je een acceptabele foto moeten hebben met natuurlijke kleuren. Verdere bewerking, indien nodig, is persoonlijk.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Janvis » di jun 05 2018 12:58 pm

Ik zit nu al een hele poos nar mijn scherm te loeren... Of de kleurweergave van mijn scherm klopt van geen kant of mijn ogen sporen niet...

Als ik naar foto 1 kijk dan zie ik een donkere grauwe foto met fletse kleuren en weinig levendigheid.

Kijk ik daarna naar foto 2 zie ik een foto van een ventje met een gezonde huid en natuurlijke huidskleur. Mooie blonde haren waar de zon een beetje op schijnt. Maar absoluut geen rare kleuren of zelf een naar rood neigende foto.

Ik bedoel dit absoluut niet als eigenwijs hoor en ik waardeer de feedback oprecht, alleen ik zie het gewoon niet.

Ik zou graag een hele brutale vraag willen stellen, is er iemand die de kleuren van de eerste foto eens zodanig wil aanpassen zodat het er op een goeie monitor natuurlijk uit ziet? Dan kan ik eens kijken wat het verschil is met jullie visie en die van mij. Ik vertrouw namelijk meer op jullie blik dan op de mijne.

Overigens kloppen de kleuren van het shirtje in de tweede foto meer dan in de eerste, de band die op de eerste foto geel lijkt was in werkelijkheid lime groen. En de lichte band is niet wit maar wat licht grijs. Wellicht dat de kleurweergave in de eerste foto daarom ook een vertekend beeld geeft?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor justme » di jun 05 2018 1:41 pm

Probeer eens hebt pipet voor witbalans op zn oogwit. En ga van daaruit verder met de belichting.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor henkk » di jun 05 2018 1:50 pm

Je kunt de witpipet ook op een grijs stukje zetten, maakt niet uit zo lang er maar geen kleur in zit. Bij mij heeft het kraagje op de bewerkte foto een stevig blauw zweem, zeker niet grijs.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor imaginary_nl » di jun 05 2018 2:20 pm

Janvis schreef:... is er iemand die de kleuren van de eerste foto eens zodanig wil aanpassen zodat het er op een goeie monitor natuurlijk uit ziet?


Stuur maar in wetransfer via pb
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor stronk » di jun 05 2018 2:43 pm

Jan-Willem,

Ik heb mij alleen even op het gezichtje (huidtint) gefocusd:

Afbeelding
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Janvis » di jun 05 2018 3:54 pm

Oei, die foto is idd wel heel erg anders van kleur... Nu begin ik toch een beetje te twijfelen aan mezelf en mijn eigen inzicht :oops: De kleur van de huid is idd wel beter van kleur dat geef ik meteen eerlijk toe, dan lijkt de mijne wat aan de gele kant. Ik bij mijn foto de schuif van "levendigheid" een stuk terug gehaald en dat maakt de kleur toch wat beter als ik het vergelijk met de geplaatste foto van Stronk... En als ik heeeeel eerlijk ben, nu ik wat langer naar de foto kijk, ben ik zelf nu ook van mening dat de mijne wat heftig was qua kleur. Ik snap werkelijk niet waarom ik dan niet uit mezelf zie, ik was namelijk oprecht trots op mijn foto en vond het echt mooi. Maar nu kan ik jullie reactie wel wat beter begrijpen en ze waren toch echt wel terecht :oops:

Dit is hem nu, ik denk dat ik de rest van serie ook nog maar eens goed moet gaan bekijken.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor stronk » di jun 05 2018 4:05 pm

Juist. Deze is inderdaad beter. Jij bepaalt op slot hoe je het hebben wilt. Je naam ook naar rechts verplaatsen. Overigens zeg jij eerder dat het boordje licht grijs is en op de laatste foto is het nog een beetje te veel paars/lila. Als je dat niet verteld had had ik er niet over gezeurd. De ogen kan je ook nog een beetje meer laten spreken.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Janvis » di jun 05 2018 4:18 pm

Ik had de oogjes al bewerkt met het penseel en had daarbij de optie "iris verbetering" aangeklikt, maar ik ga nog eens proberen of ik dat nog wat kan versterken. Voor de paarse kleur in de boort heb ik mijn vriendin te hulp gevraagd wat ik zag het niet. Maar zij zag het dus wel en kon het ook meteen aanwijzen :shock: Ik denk dat ik daarvoor de witbalans heel iets terug moet zetten om de kleur nog wat beter te krijgen


Ik ben echt blij met jullie hulp :thumbup:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten