Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » wo jun 06 2018 9:50 pm

Hoi allemaal!

allereerst: bedankt allemaal voor jullie reacties op mijn poging om dit topic weer 'vlot' te trekken!
De door mij gebruikte foto was er één van een fotowandeling eerder dit jaar, en was eigenlijk meer 'n "probeersel" dan een echt goed gemaakte foto. Ik ben zelf meer van de 'mensen' maar bij dit plaatje had ik zoiets; wat kan ik er van maken?
(op de één of andere manier weet ik bij een persoon + situatie in meer dan 90% van de gevallen al "zo moet het" maar bij landschappen/gebouwen is dat vaak wat minder :lol: )

Dit was het originele beeld:
Afbeelding

1:
Afbeelding
Dit is mijn eigen bewerking, ik wilde de kleuren meer naar voren laten komen en heb geprobeerd de lucht iets mee te laten 'kleuren' met het geel (als tegenhanger voor het groen).
Ik heb alles via Lightroom gedaan, standaard-dingen zoals lenscorrectie, kleurcorrectie, gradueel filter (voor de lucht), schaduwen en hooglichten en zwarting en een andere uitsnede.

2:
Afbeelding
Dit de inzending van Tuihanti:
Wat heb ik gedaan en waarom?
Ik heb de WB aangepast omdat het een bewolkte dag was en het licht dan minder geel is.
Het was mijn doel om maximaal detail uit de foto halen. Ik zie zelf het contrast tussen oud en nieuw niet zo, in dit zeer onrustige beeld. De lucht is grauw en bewolkt zonder veel structuur echter zul je dan altijd structuren en kleurschakeringen hebben gezien. Die zitten er ook in en om die er uit te halen heb ik de hooglichten naar beneden gebracht en daarna de belichting een halve stop omhoog ge trokken, de schaduwen opgetrokken en met de wit en zwarte tinten het contrast hersteld. Verder nog wat helderheid toegevoegd en wat kleur saturatie versterkt.
Op 1 plek heb ik kleur weggenomen en donkerder gemaakt en wel de rode jas van de fotograaf links naast het gebouwtje om te zorgen dat deze de aandacht niet gaat trekken. Als kersje op de taart nog verscherpt en ruis weggenomen.

Zelf zou ik de foto zo niet hebben genomen o.a. i.v.m. het te drukke beeld in relatie tot je intentie. Technisch zou ik em nemen bij ISO 200 F8 tot f11 en de sluitertijd aanpassen aan de omstandigheid. Dan zou er ook geen ruisreductie nodig zijn en was er meer scherp geweest zoals de kranen. Ik heb ook een stuk van het gras weggesneden omdat het enkel afleidt van het onderwerp.
Groeten, André

3:
Afbeelding
Dit is de inzending van AnnetteV:
Super leuk idee. Ik heb jouw foto gedownload en bewerkt.
Maar net zoals Vincent heeft gezegd ik zou deze foto (althans voor mijzelf) niet maken.
Maar goed, ik vond deze uitdaging zeer de moeite waard.
In eerste instantie dacht ik: "hier kan ik echt niets mee".
Maar na een paar minuten, vond ik toch een onderdeel interessant om ermee te gaan werken.
Het is zeker niet iets dat iemand zou verwachten,
maar de laatste wat ik wil is dat mijn foto's bijna op die miljoen andere foto's lijken.
Dus hier mijn bewerking van jouw foto: de beschilderde muur (de enige die ik interessant vond)
met de afspiegeling in het water (denkbeeldig dan :wink: ).

4:
Afbeelding
Dit is de inzending van Brutus:
De foto nodigt uit voor een onbehaaglijke bewerking, vandaar de keuze voor een nauwe, vierkante crop en een zwart-wit bewerking.
Bewerking heb ik gedaan in Silver Effex pro.
- hoog contrast, scherp.
- geelfilter om de graffiti beter te laten uitkomen en het gras een beetje lichter te maken.
- selectief (met controlepunt) de tekst "Stray" wat harder maken.
- wat met curve gespeeld; zwartpunt en witpunt bijgesteld
- voor meer grafisch effect de emulatie "Kodak 32 panomatic"
- klein vignet toegevoegd

5:
Afbeelding
Dit is de inzending van Bak:
Ik had vooral wat moeite met de kadering. Veel groen onderaan en weinig ruimte bovenaan. Veel gepuzzeld en geschoven daarmee en op deze manier voelt het voor mij goed.
Primair vond ik de foto wat donker, maar tegelijk wilde ik dat wel enigszins behouden omdat het ook wel bij het industriële past. Dus de belichting wat opgetrokken zodat de graffiti er meer uitspringt en vervolgens lokaal de lucht weer teruggebracht zodat hij wat dreiging houdt. De kranen daarna weer een beetje lichter op specifieke punten zodat ze voldoende aanwezig blijven. Het gras nog iets opgelicht en hem een halve graad naar rechts gekanteld.

6:
Afbeelding
Dit is de inzending van bcvthul:
Wat ik gedaan heb is:
- gecropt (gras op voorgrand en lantaarnpaal niet zo interessant)
- DxO clear view gebruikt
- iets contrast verhoogd

7:
Afbeelding
Dit is de inzending van VGE:
Mijn edit.

8:
Helaas heb ik nog geen correcte link voor de foto; deze volgt dus nog :thumbup:
Dit is de inzending van PureFlavor:
hierbij mijn edit van jouw foto.
Bewerkingsvolgorde is; Lightroom - Perspectief correctie en crop naar 16:9 vervolgens via Photoshop de kleurenfoto meerdere keren geëxporteerd naar Silver Efex Pro voor verschillende resultaten per deel van de foto. Deze in Photoshop door middel van lagen en maskers samengevoegd tot één beeld en kader toegevoegd.

9:
Afbeelding
Dit is de inzending van EdvandeZilver:
Aanpassingen in CNX-2
Wijziging van Monochrome naar Standaard
Witbalans aangepast op de witte vlekken in de grafiti letters Rood 1,05, blauw 0,98
Belichtingscorrectie +0,44 - contrast +6 - schaduw +5 - verzadiging +15
Uitsnede gemaakt op 16:9 krap links van de lantaarnpaal, stukje kap weggepoetst
Naar mijn smaak is de uitsnede zo beter, gras voegde niet zoveel toe aan de compositie en is nu beter in balans met de ruimte boven de hijsktranen
In de graffiti de kleuren versterkt en de letters opgelicht
In de hijskranen geel versterkt
Iets meer doortekening in de lucht
Met selectiesturinspunt de graffiti verscherpt met onscherp masker RGB 50%, 5%, 0%
Met selectiesturinspunt de hijskranen verscherpt met onscherp masker RGB 31%, 5%, 0%
Resolutie aangepast naar forumformaat 1920*1080

10:
Afbeelding
Dit is de inzending van imaginary_nl:
Naar mijn idee gaat het om een niet al te uitgebreide bewerking in LR. Een PS kunstwerk maken is volgens mij niet aan de orde (kan ik overigens ook niet).

Wat ik heb gedaan (kun je ook in de history zien natuurlijk):
- crop zodat de graffiti in het midden staat, daar ligt de scherpte tenslotte ook op. Linker- en rechterkant van de plaat wat geknipt zodat de lantaarnpaal en wat rommel aan de linkerzijde wegvalt.
- horizontale (steiger) en vertikale lijnen (kranen) rechtzetten met guided transformation
- lenscorrectie
- witbalans met pipet op het wit in de graffiti
- foto qua belichting wat kietelen, proberen wat detail in de lucht te houden. Belichting donkerder, zwartpunt, witpunt, middentonen
- beetje selectief verzadiging HSL pipet op blauw in de lucht
- beetje selectief luminance HSL pipet op de gele tinten in het gebouw (waren wat te aanwezig vond ik)
- verscherpen met masker (alt mask) zodat alleen de omtrekken verscherpt worden, verscherping richting 100% radius 1 (op zicht, komt niet zo nauw).
- beetje clarity en vibrance.

Voor mij is hij zo acceptabel om te laten zien. Eventueel op een later moment nog eens bekijken en dan misschien met maskers in PS aan de gang als je daar zin in hebt.

Minder dan 5 minuten, uitleggen kost meer tijd.

11:
Afbeelding
Dit is de inzending van PatrickHberg:
hierbij mijn bewerking van jouw foto.
ik heb gekozen voor zwart wit en de nadruk op de graffiti gelegd door deze wat uit te lichten en de achtergrond te vervagen.

12:
Afbeelding
Dit is de inzending van Taco1973:
Alle edit in LR. Ik heb de foto eerst gecropped, want vond de lege voorgrond een beetje saai. Daarna de standaard edits met highlights/shadows/black/whites/clarity om wat meer contrast te krijgen. Omdat ik zelf nu veel doe in zwart/wit heb ik de foto omgezet naar z/w. Daarna de lucht iets donkerder en de graffiti lichter, zodat het accent in de foto verlegd wordt.

13:
Afbeelding
Dit is de inzending van jan24:
Een bescheiden bijdrage.
Werk met een standaard instelling in LR6. Met name helderheid +45 en levendigheid +5.
Beetje bijschaven, doorgaans de hoge lichten wat lager en schaduw verminderen.
Daarna vloeken in de kerk: even door Picasa2, auto contrast en auto verscherpen.

14:
Afbeelding
Dit is de inzending van MarcB:
Dit zijn de bewerkingen in Lightroom:
Recht gezet
Uitsnede aangepast
Witbalans daylight
Highlights, Shadows, Whites, Blacks aangepast
Lucht toegevoegd boven de kranen in Photoshop
Ruisonderdrukking en verscherping toegepast
Licht vignet
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor mozes » wo jun 06 2018 10:51 pm

14 stuks maar liefs.
vele verschillende bewerkingen waarbij voor mij er niet echt 1 uitspringt, maar elk afzonderlijk soms toch wel de moeite waard.
ik had de foto ook gedownload, maar kon er niets mee. :oops:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor oud0001 » wo jun 06 2018 10:54 pm

Er zijn er geen 2 het zelfde, maar dat was ook wel te verwachten.
oud0001



Onderwerp:

Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor Vincent » do jun 07 2018 6:30 am

Ik kon er ook niet zoveel mee... en eigenlijk ook precies om de reden die ik al voorspeld had;

DannySan schreef:en was eigenlijk meer 'n "probeersel" dan een echt goed gemaakte foto.


Een ‘minder’ beeld posten en dan kijken of iemand er iets van kan maken. In mijn ogen is dat ook het grootste probleem/gevaar van dit idee, maar anderzijds zullen veel mensen ook weinig met mijn beeld kunnen waarschijnlijk [emoji6] maken en bewerken gaan hand in hand vaak!

Het idee blijft leuk! Veel variatie in inzendingen, en toch ook weer niet. Zo zie je dat hetzelfde beginpunt hele wisselende resultaten kan geven! Leuk!

Als er iets langs komt waar ik iets mee denk te kunnen dan haak ik zeker aan! Op naar de volgende!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor Janvis » do jun 07 2018 7:00 am

Als ik het aandurf probeer ik ook een keer mee te doen :angel:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor VGE » do jun 07 2018 12:41 pm

Super tof! Wie mag de volgende foto inzenden?
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor HannahV » do jun 07 2018 12:42 pm

Ik moet zeggen dat ik 'm ook heel moeilijk vond! De reden ook dat ik deze ff oversloeg. Hopelijk kan mijn stoffige brein iets breien van de volgende foto.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor stronk » do jun 07 2018 1:19 pm

Als ik deze foto zelf gemaakt zou hebben zou deze direct de kliko in gaan maar in het kader van dit leuke initiatief heb ik de foto binnengehaald en ben aan de gang gegaan. Echter er bereikte mij geen enkele keer het gevoel dat je moet krijgen bij een foto. Ik ben benieuwd naar de volgende foto.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » do jun 07 2018 7:09 pm

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties!
Niet allemaal even positief, maar dat mag natuurlijk.

Ik heb diverse malen gevraagd om een foto, maar niet ontvangen en dus een beeld van mezelf gebruikt.
Waarom geen portret of een ander beeld? Nou omdat ik deze gekozen had eigenlijk, juist omdát ik nieuwsgierig was naar de inzichten van anderen.
En dat dan blijkt dat een aantal er niets mee konden, spijtig maar niets aan te doen. Op naar de volgende?

Je spreekt over het grootste probleem/gevaar van dit idee djunclesam?
Als je het zo bekijkt, is toch geen enkel beeld 'goed'? (ach ja, wat is 'goed'; het blijft smaakgebonden).

En gewoon meedoen Janvis, proberen kan nooit kwaad.

VGE: ik heb nog van niemand een beeld gekregen; dus als je je geroepen voelt? ;-)
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor Vincent » vr jun 08 2018 8:58 am

DannySan schreef:Je spreekt over het grootste probleem/gevaar van dit idee djunclesam?
Als je het zo bekijkt, is toch geen enkel beeld 'goed'? (ach ja, wat is 'goed'; het blijft smaakgebonden).


Smaak zal altijd blijven uiteraard. Daar is niets mis mee. Jouw interpretatie dat geen enkel beeld dan goed is deel ik niet. Ik denk bijvoorbeeld dat het heel zinvol is om een goede portretfoto aan te bieden. Uiteindelijk maken bijna alle fotografen (wel eens) portretfoto's.

Verschil in nabewerking zal dan misschien meer in de nuances zitten, maar die nuances zijn vaak juist het verschil tussen een gewoon of een geweldig beeld... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor oud0001 » vr jun 08 2018 3:20 pm

Zelfs een gewoon of geweldig beeld is een oordeel vellen op basis van mening, persoonlijke smaak en voorkeur.
De een wil een gecultiveerd tuintje waar elk spriette in het gareel staat en de ander wil de wilde ongerepte natuur. Je moet het niet willen beoordelen of veroordelen, want er is geen goed of fout. Het is allemaal goed en elk ander zou dat anders hebben gedaan. Kijk maar naar het eerste resultaat. Geen enkele het zelfde dan welke andere dan ook. Wel kun je ideeën opdoen van wat anderen er mee doen en sommige al dan niet toe gaan passen in je eigen workflow, of niet natuurlijk.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor Vincent » vr jun 08 2018 3:43 pm

Heb je ook gelijk in en als je zelf tevreden bent met het resultaat, dan is het goed! :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor oud0001 » vr jun 08 2018 3:56 pm

Precies.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor Patrick » vr jun 08 2018 4:00 pm

Stop dan maar gelijk met naar foto's van anderen kijken: alles is blijkbaar goed... Wat doe ik toch bij mijn fotoclub? :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor oud0001 » vr jun 08 2018 4:07 pm

Dat is idd de juiste vraag.
oud0001




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten