Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Tonnikon » zo jun 17 2018 5:24 pm

Beste allen,
Ben op vakantie en mijn AF-S Nikkor 10-24mm 1:3.5-4.5G ED klikt niet meer vast op de body. Hierdoor werkt de AF ook niet meer. Leek eerst zelfs niet meer los te draaien, maar na een paar keer op de release-knop te hebben gedrukt kwam het objectief weer los en kon ik er weer een andere lens op zetten. Heb twee andere lenzen bij mij (35mm 1.8 en 18-105 kitlens) die overigens wel normaal vastklikken op de body.
Vooralsnog is mijn conclusie dat het dus aan het objectief ligt, maar zie geen bijzondere afwijkingen aan de vatting. De contactjes ogen en voelen goed (veren in als ik er op druk).
Herkent iemand dit probleem?
Zou hem graag nog in de resterende dagen willen gebruiken, maar verwacht een reparatie, tenzij iemand weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn.
Met vakantiegroet, Ton
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor gijs sandberg » zo jun 17 2018 5:36 pm

Ton,
re: geen bijzondere afwijkingen aan de vatting...
Heb je gechecked of de gleuf tbv de vergrendeling (in de lensvatting) er goed uit ziet ?
Kan je de lens ver genoeg draaien (zodat de vergrendeling zou kunnen aangrijpen) ?
Groeeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Tonnikon » zo jun 17 2018 5:47 pm

Dag Gijs,
Dank al voor je snelle reactie, ik weet niet waar ik naar moet kijken als je het hebt over het onderdeel van de gleuf tbv de vergrendeling....ik zie de oplopende randjes waartussen de contactjes vastzitten, het pinnetje van de diafragmaaansturing en een dubbel opstaand randje tegenover de contactjes (soort trapje). Ik heb de lensvatting ook vergeleken met de objectieven die er wel goed opdraaien maar zie geen verschil. Ik kan de lens wel tot het einde op de body draaien ( draaibeweging is volgens mij even ver als de andere lenzen).
Laatst gewijzigd door Tonnikon op zo jun 17 2018 8:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Tonnikon » zo jun 17 2018 5:55 pm

Ik zie nu wel dat de 10-24 aan beide zijden van de contactjes een oplopend randje heeft, dit in tegenstelling tot beide andere lenzen die tussen de contactjes en het diafragma-palletje geen oplopend randje heeft, maar dit lijkt geen bewegend onderdeel te zijn.
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor gijs sandberg » ma jun 18 2018 8:55 pm

Ton,
Heb je al getest of de lens wel goed op een andere Nikon kamera past?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Tonnikon » di jun 19 2018 7:57 am

Dag Gijs,
Dat heb ik nog niet kunnen proberen, ik heb alleen de D7200 bij mij. Zal zodra ik thuis ben de lens eens op mijn analoge Nikon F65 zetten. Eens kijken of dat lukt en hoe dat werkt, dank voor de tip!
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor jan24 » di jun 19 2018 8:57 am

Uit je bericht begrijp ik, dat in het verleden dit dus wel is gelukt. ook op jouw 7200?
Dan doen m.i. het oplopende randje er niet meer toe.
Dan lijkt de eerdere conclusie juist, dat het probleem objectief gerelateerd is.
Altijd sneu als zoiets in je vakantie moet gebeuren.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Tonnikon » do jun 21 2018 7:56 pm

Dag Gijs en Jan,
Dank voor jullie reactie. Ben inmddels thuis en heb wat gedetailleerder naar het opzetten van het objectief gekeken en het klikt inmiddels wel weer vast maar soepel loopt het niet. Zeker niet zo “smooth” als mijn 35mm, 10-105 en 70-300. Wat jouw vraag betreft Jan24, het ging eerste wel maar ook toen al wat minder gladjes. AF doet het inmiddels ook weer,
Zie ook geen vuil zitten of iets anders wat het opdraaien zwaarder zou kunnen maken, heb nog even aan WD40 gedacht maar vermoed dat dit niet helemaal goed zal zijn...wattenstaafje alcohol zal beter zijn maar dan als reinigende functie en de vatting van de body is goed als ik mijn andere objectieven gebruik.
Ga over 3 weken naar Boedapest, daarna maar eens opsturen denk ik.
Mochten jullie tips hebben dan hoor ik dat graag, tot zover dank voor het meedenken.
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Marten » do jun 21 2018 10:30 pm

Met een wattenstaafje met één druppeltje olie de metalen vatting van objectief en camera SPAARZAAM smeren. Uiteraard niet de contacten.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor emdeklerk » vr jun 22 2018 1:12 pm

Je snapt geloof ik niet wat Gijs bedoelde.
Uit de bajonetvatting op de body steekt een pinnetje, dat ingetrokken wordt als je de ontgrendelknop indrukt.
Dat pinnetje valt in een uitgefreesd gleufje in de bajonetvatting van het objectief. Als daar vuil in zit of als het pinnetje zelf misschien afgesleten is (heb ik overigens nog nooit van gehoord...) kan het zijn dat het objectief niet inklikt.
En blijf met WD-40 UIT DE BUURT van optische apparatuur: het is licht-etsend.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Tonnikon » za jul 14 2018 10:04 am

Dag Gijs en emdeklerk,
ik begreep inderdaad eerst niet wat Gijs bedoelde, maar heb e.e.a. nog eens goed bekeken en begrijp nu wat Gijs bedoelt en dat sluit aan bij jouw uitleg.
Juist omdat mijn andere lenzen er makkelijk op draaien, zou ik de oorzaak bij de 10-24 zoeken.
Zoals aangegeven lukt het inmiddels weer redelijk en functioneert alles ook naar behoren. Ik kijk het even aan en ga straks in de vakantie jullie schoonmaaktips toepassen, waarvoor dank uiteraard.
Mocht dat niet tot het gewenste resultaat leiden, dan wordt het Beverwijk ( of Breukelen: Schreiber techniek).
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200

Berichtdoor Janc » ma aug 06 2018 6:01 pm

Erg lastig om op afstand te bekijken maar ik zou het ook zoeken in de vergrendelingssleuf van de objectief-bajonet zoals geopperd door Gijs en mdeklerk, het is wel de eerste keer dat ik er van hoor.
Maar naar aanleiding van deze discussie ben ik wat vergrendelingen van verschillende objectieven wat nauwkeuriger gaan bekijken en tot de volgende conclusies gekomen:

Alle vergrendelingssleufjes vertonen aan de randen een vorm van beschadigingen/vervormingen door het pennetje van de camera. Metalen ringen wat minder en de kunststof ringen wat meer.
Oude objectieven (uit de jaren 60) hebben dit ook wat maar ondanks hun leeftijd echt minimaal!
Een wat ongelukkige vervorming (eventueel met wat vervuiling) zou problemen kunnen opleveren maar dit is niet objectiefsoort afhankelijk. het zou met ieder objectief kunnen gebeuren.

Of je hier wat aan hebt weet ik niet maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar de uiteindelijke oplossing.
Ik ben vanaf nu in ieder geval erg voorzichtig met het opzetten van een objectief en hou de ontgrendelingsknop ingedrukt tot hij op z'n plaats zit (dat hebben jullie dan toch mooi bereikt).
Als dit een oorzaak is kan misschien de bajonetring vervangen worden. De contactjes maken hier gelukkig geen deel van uit. Een vakkundige instrumentmaker zou ook de vervormingen kunnen wegwerken,

Groeten, Jan
Janc

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten