De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor ReneG » za mei 26 2018 8:02 pm

Landerd schreef:Want,.....wie zou er toestemming moeten regelen voor de personen die gefotografeerd worden?

Stel ik wordt door een bedrijf ingehuurd als fotograaf om op een congres of ergens op een werkplek foto's te maken. Wie moet dan aan de bezoekers van dat congres of aan de werknemers op die werkplek toestemming vragen of de foto's, die er gemaakt worden, ergens gepubliceerd mogen worden?

Moet mijn opdrachtgever dat regelen aangezien hij graag wil dat er foto's gemaakt worden die hij ergens wil publiceren? Of moet ik dat regelen omdat ik degene ben die de foto's maakt?


Vooropgesteld, e.a. moet dus nog door de rechter getoetst worden, dus ik hou een slag om de arm.

In het geval dat jij werknemers namens een werkgever fotografeert is het vrij helder. De werkgever geeft de opdracht en de foto's worden namens hen gemaakt. Zij zijn dan de 'verwerkingsverantwoordelijke' en moeten daarvoor toestemming vragen aan de werknemer. Dat kunnen ze misschien wel aan jou uitbesteden (ik meen dat de wet niet specificeert hoe dat proces verloopt), bijvoorbeeld door jou toestemmingsformulieren mee te geven. Een bijzondere situatie in deze is wel dat de werkgever en werknemer in een machtsverhouding zitten. Dan kan de werkgever als verantwoordelijke niet zomaar een beroep doen op 'toestemming'; de werkgever kan nl. druk uitoefenen om die foto te laten maken. Toestemming moet vrijelijk en zonder druk worden gegeven, anders heeft deze geen waarde. Verder zal vooraf duidelijk moeten worden gemaakt aan de werknemers waar de foto's voor worden gebruikt, en daar moeten ze expliciet toestemming voor geven. Je mag die foto's ook niet zomaar voor andere doeleinden gebruiken.

Dan is nog de vraag of je in deze situatie een 'verwerker' bent. Normaal gesproken zou je als jij persoonsgegevens verzamelt een verwerkersovereenkomst af moeten sluiten met de verantwoordelijke (het bedrijf). Maar als fotograaf behoud je vaak wel auteursrecht op je foto en heb je in die zin waarschijnlijk ook een zwaarwegend belang om die foto's te bewaren (= opslaan). Maar publiceren is een ander verhaal, dat mag je niet zonder toestemming. Maar feitelijk mocht dat toch al niet zonder toestemming als de persoon het hoofdonderwerp is (portetrecht). Dus misschien is een verwerkersovereenkomst niet strict nodig voor opslag, maar waarschijnlijk wel voor publicatie (dit is een erg grijs gebied).

In de praktijk zal dit overigens wel meevallen. Waarschijnlijk heb je een contractje, daar staat waarschijnlijk al globaal in wat er met de foto's wel en niet mag worden gedaan. Dat zal wellicht wat explicieter moeten worden gemaakt en er komen waarschijnlijk wat extra clausules bij t.b.v. de verwerkersovereenkomst (die mag nl. in een gewone overeenkomst geïntegreerd worden). Het betekent dus dat je duidelijkere afspraken moet maken en dat je je daar ook echt aan moet houden. En als je een werknemer tegenkomt die duidelijk niet op de foto wil, gewoon niet doen.

Een congres is een ander en minder helder verhaal. Wat in ieder geval moet, is dat de opdrachtgever aangeeft dat er foto's gemaakt kunnen worden en voor welk doel. Dit moet helder en duidelijk gecommuniceerd worden naar de aanwezigen toe. Dan kun je ook redelijkerwijs de foto's [url]maken[/url]. Maar hoe dan verder? Elke bezoeker voor toestemming laten tekenen kan op kleine schaal, maar op grote schaal wordt dat lastig; niet zozeer het vragen om toestemming, maar om dat achteraf uit te filteren (want wie is wie?). Hoe daarmee om te gaan is nog niet geheel duidelijk. Sprekers etc. op congressen is dan wel weer makkelijk, want dat is maar een beperkt groepje die je gericht om toestemming kunt vragen (en de organisatie kan dat vooraf contractueel ook regelen). Wat ook duidelijk is, is dat wanneer het minderjarigen betreft je zéker toestemming nodig hebt.

Maar dat is dus het maken van de foto's. Qua publicatie, waar het een nieuwsitem of journalistiek item betreft, dat mag (al kun je niet zomaar alles tot journalistieke of artistieke uiting bombarderen, die criteria zijn strenger dan menigeen denkt). Een paar representatieve foto's van het congres met begeleidende tekst in een regionale of landelijke krant zal mogen, mits dat de betrokkenen niet onredelijk belast worden (geen foto's met bezoekers van een Kama Sutra beurs of iets dergelijkes dus...). Maar je kunt die foto's (met herkenbaar publiek) niet zomaar even inzetten voor bijvoorbeeld een marketing campagne of op je website gooien.

De verantwoordelijke zal per geval vóóraf een afweging moeten maken of de organisatie een zwaarder wegend belang heeft dan dat van de perso(o)n(en) wiens foto je publiceert. En dat moeten ze dan ook nog documenteren. Documenteer je dat niet, dan mag het sowieso niet. Feitelijk moet men zichzelf dus vóóraf afvragen of de privacy van de persoon minder zwaar weegt dan het belang van de organisatie. Dat is dus wezenlijk anders dan een publicatie waar een persoon herkenbaar in beeld komt op basis van portretrecht, waar de persoon ten eerste hoofdonderwerp moet zijn en men ten tweede toetst of het iemand onredelijk belast. Want wat zou je antwoord zijn als ik vraag: "Wat is belangrijker, de privacy van een persoon of het reclamefoldertje van het bedrijf?" Maar ook die grens is nog verre van helder, dus we zullen moeten afwachten wat een rechter ervan zegt.

Mag je de foto's als fotograaf zelf dan wel publiceren? Niet geheel duidelijk. Maar ik vermoed dat veel organisaties hun voorwaarden zullen aanscherpen en in dit soort situaties een bepaling op zullen nemen dat de foto's niet gepubliceerd mogen worden zonder een bepaalde vorm van toestemming. Of slechts in beperkte (privé) kring. En als je daarvoor tekent, heb je je daaraan te houden.

Maar dit gedeelte is vooralsnog nog allemaal koffiedik kijken. Zelfs de AP weet nog niet precies hoe dit uiteindelijk uit gaat pakken...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr jun 01 2018 2:08 pm

Duidelijk Ren. Voor zover het duidelijk kan zijn.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor mozes » wo jun 20 2018 1:47 pm

Gemaakt tijdens de zijspan opstapdagen.
De club wil eigenlijk niet meer dat dergelijke foto's gemaakt worden wegens de AVG. (herkenbaar wegens het niet ophebben van een crossbril) :shock:
Echt, je verzint het niet, in elk geval ben ik er wel een discussie gestart, men wil zelfs bezoekers en deelnemers een verklaring laten tekenen, als ze dat doen, is het eind zoek en houd het voor mij daar op
Afbeelding189686 16-06-2018 Zijspan opstap dag SRMV Berghem http://www.sportplaatje.nl copy by sportplaatje.nl, on Flickr
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor imaginary_nl » wo jun 20 2018 3:01 pm

Onder de noemer nieuwsgaring kun je deze foto's wel maken.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor rovinge » wo jun 20 2018 6:40 pm

@mozes & @imaginary_nl
Denk niet dat een (motorcross?) club dat zomaar op zijn site kan zetten zonder de toestemming van de ouders v/h kind, ook niet onder 'nieuwsgaring'. Volgens mij valt dit geval meer onder portretrecht dan onder de AVG.
Als club zijnde alle aanwezigen (leden èn bezoekers) voor toestemming laten tekenen lijkt mij sowieso een onmogelijke klus, of het moet een compleet besloten evenement zijn. Hoeveel mensen komen er op de zijspan opstapdagen? Ik denk heel veel, niet?

Overigens speelt dit bij meerdere clubs, het wel of niet meer plaatsen van foto's van wedstrijden of evenementen....
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor mozes » wo jun 20 2018 7:43 pm

Even een opmerking, de fotos op de crossbaan worden niet in opdracht gemaakt. Afbeelding
Fotos die ter plekke in opdracht gemaakt worden, (Je weet wel, die van Hey maak even een foto) post ik zelf nooit in openbare netwerken.

Ik benadruk op de club steeds weer, zolang de fotos niet in opdracht van de club gemaakt worden, er voor de club zelf weinig reden tot onrust is.
Hun ledenbestand staat volledig los van wat ik als amateur doe.
En wat leden aan mij of welke fotograaf dan ook vragen op de baan, het buiten de invloedssfeer van de club gebeurt en deze er verder ook niets mee van doen hebben.

Als men dit in hun regels gaat vastleggen, en bezoekers/deelnemers gaat verplichten tot het tekenen van formulieren, dan zou het wel eens een doodsteek voor de club kunnen worden., in elk geval ga ik voor iets dergelijks niet tekenen, en zal als zovelen een andere club gaan zoeken.

De eerste die niet op de foto wil ben k tot op heden niet tegen gekomen.
En ja, er is wel eens gevraagd of ik gemaakte foto's niet online wilde zetten.
Maar dat ging vrijwel allemaal alleen om profesionele GP crossers, die wel eens op een vreemd merk reden, of die volgens contractuele redenen buiten hun trainings schema bezig waren.
En dat was zwaar balen, want dat waren wel de shots die de aardbol over kunnen gaan. Afbeelding
Ik heb ze zelfs niet bewaard, daar ik niemands carriere wil beschadigen.
Laatst gewijzigd door mozes op wo jun 20 2018 8:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor mozes » wo jun 20 2018 8:19 pm

Volgens https://www.nvj.nl/
Bij foto’s gemaakt in de openbare ruimte waar mensen op te zien zijn, moet je je steeds afvragen of er sprake is van een persoonsgegeven. Denk aan straatfotografie, publiek bij een voetbalwedstrijd, mensen op een kermis etc. Kunnen de personen die daarop staan zonder onevenredige inspanning worden geïdentificeerd? Zo ja, dan is er sprake van een persoonsgegeven en is de AVG van toepassing.

Bah, ik begrijp wel dat je nog steeds fotos mag maken, en dat men een redelijk belang moet hebben om een foto te laten verwijderen.

nu staan er op mijn fotos altijd weinig tot geen personen direct herkenbaar in beeld.
Maar fotos maken in het rennerskwatier/paddock, en bij speciale trainingsdagen waarbij wel personen duidelijk in beeld komen, kan ik eigenlijk wel gaan vergeten.

Nou verwacht ik eigenlijk dat in de praktijk het allemaal wel zal loslopen.
Alleen je hebt altijd van die mensen die van alles en nog wat gaan beweren, en daarmee een hoop narigheid voor ons en clubs gaan zorgen :roll:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor imaginary_nl » wo jun 20 2018 8:41 pm

Wanneer je als journalist verslaglegging doet, dan kun je wel degelijk zonder toestemming herkenbare mensen publiceren. Denk aan een krant bijvoorbeeld.
Dit valt dus onder nieuwsgaring.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor ReneG » wo jun 20 2018 11:53 pm

Oh het draadje leeft weer. :) Ik zie nu ineens een hele hoop stellingen uit de categorie 'bijna goed maar mist wat nuance'. Ik ga ze niet allemaal quoten, maar even een reactie op basis van de verschillende stellingen.

Eerst wat zaken even nuanceren/verduidelijken:

vrije nieuwsgaring gaat over het recht om informatie te ontvangen en verzamelen. Het gaat daarbij om (algemene) informatie, feiten, nieuws en denkbeelden. Dit is een recht van journalisten (die genieten daarbij specifieke bescherming en rechten) maar ook de burger. Onder vrije nieuwsgaring valt bijvoorbeeld ook recht om een boek uit de bibliotheek te lenen maar ook het maken van foto's van bijvoorbeeld een persconferentie van de minister president. Maar je kunt niet zomaar alles onder vrije nieuwsgaring scharen. Je postzegelverzameling valt niet onder vrije nieuwsgaring. Net zo goed valt het maken van foto's bij een sportwedstrijd als amateur voor eigen gebruik 'om mooie plaatjes te produceren' ook niet zomaar onder vrije nieuwsgaring. Het gaat om het doel. Dat wil niet zeggen dat je die foto's niet mag maken, maar je kunt het niet zomaar aan vrije nieuwsgaring ophangen.

Vaak wordt vrije nieuwsgaring verward met Persvrijheid maar dat is iets heel anders. Persvrijheid is een recht om informatie openbaar te maken (publicatie) en dat is in beginsel voorbehouden aan (geaccrediteerde) journalisten en (in bepaalde situaties) andere partijen als dat het algemeen belang dient. Ter verduidelijking, foto's maken of een artikeltje schrijven voor de website van de vereniging of het verenigingsblad valt normaal gesproken niet onder persvrijheid! Publicatie van een (foto)verslag van een wedstrijd door een sportverslaggever in de lokale krant dan weer wel.

Let op, hiermee zeg ik dus niet dat je die foto's niet mag maken of publiceren. Ik zeg alleen dat je zomaar een beroep doen op vrije nieuwsgaring en/of persvrijheid. Een veel voorkomend misverstand (voor veel misleidende artikelen op internet), maar je kunt jezelf dus niet even tot journalist bombarderen omdat je een artikeltje schrijft voor een website of je eigen club.

Voor wat betreft het recht om foto's te maken, dat wordt niet verboden door het auteurs/beeld/portretrecht en óók niet door de AVG, tenminste waar het een amateur betreft!. De AVG stelt wél voorwaarden aan foto's die professioneel (lees door een commercieel (eenmans)bedrijf) of in opdracht van een organisatie (bedrijf, vereniging, stichting, overheid etc). Oftewel, je kunt als amateur gewoon foto's maken. Het is wél zo dat een organisatie je mag verbieden om foto's te maken op hun eigen terrein; dat kunnen ze dan weer niet op de openbare weg. (De uitzondering hierop is vrije nieuwsgaring in het kader van journalistiek, maar zoals eerder gezegd, je bent niet zomaar een journalist en het moet dan wel een bepaald belang dienen).

Voorbeeld: Organiseert een vereniging een wedstrijd op de openbare weg of in een publiek park, dan mag je zonder toestemming foto's maken. Is het een (tijdelijk) evenemententerrein dan kan het mogelijk wel verboden worden (denk aan een omheind popfestival in een openbaar park). Op hun eigen omheinde sportterrein mag een vereniging fotografie sowieso verbieden, dat is hun recht.

Dan publicatie: Als amateur/privépersoon heb je te maken met auteursrecht (en specifiek portretrecht). De AVG komt niet zo snel in beeld (al kan dat volgens sommigen wel, maar dat is nog heel vaag en erg grijs gebied). In principe mag je volgens die wet ook geen foto's zonder toestemming publiceren, maar feitelijk wordt dit pas achteraf getoetst, waarbij wordt gekeken naar het redelijk belang dat eerder werd aangehaald. Oftewel, wordt het belang van een persoon door publicatie onredelijk geschaad dan kan dat verboden worden, een schadevergoeding worden opgelegd etc.

De vereniging heeft echter wél te maken met de AVG, en een fotograaf indirect ook wanneer deze in opdracht van een vereniging werkt. Als (namens) de vereniging wordt gepubliceerd moet daarvoor een grondslag bestaan. Een voorbeeld van een grondslag is toestemming. Een andere grondslag (reden) is gerechtvaardigd belang, maar die is tricky. Dan moet het gaan om een zwaarwegend en gerechtvaardigd belang van de vereniging en een duidelijk doel. Een doel en belang kan zijn het verslag doen van het feit dat een clublid Nederlands kampioen is geworden. Dat is in het belang van de vereniging (en mogelijk de sporter). De vereniging moet dan wel vóóraf afwegen of het belang van de vereniging zwaarder weegt dan het (privacy) belang van de personen op de foto. (Daarbij moet ik opmerken dat wanneer het in dit kader een minderjarige betreft dat belang veel zwaarder weegt en dat je dat in de praktijk beter via toestemming kunt regelen). (Eigenlijk is toestemming sowieso de 'veiligste' weg, maar dat terzijde[).

En daar zit dus een belangrijk verschil. Kort gezegd, heb je met auteursrecht (portretrecht) te maken, dan volgt wanneer iemand klaagt een toetsing achteraf plaats op basis van het schaden van iemands redelijk belang. Heb je te maken met de AVG dan moet je vóóraf een afweging maken op basis van gerechtvaardigd belang, en dat belang moet dan ook nog eens zwaarder wegen dan het privacy belang van die persoon. Dat is een aanzienlijk zwaarder criterium dan 'redelijk belang'. In de praktijk betekent het dat je als organisatie op de één of andere manier aannemelijk moet kunnen maken dat je die afweging vooraf hebt gemaakt (doe je dat niet dan ben je formeel al in overtreding) en veelal zal een belang niet zo snel zwaarder wegen dan de privacy van een persoon.

Speciaal aandachtspunt daarbij zijn minderjarigen (<16) die speciale bescherming genieten. Dat lijkt zover te gaan dat je daar feitelijk beter altijd toestemming voor kunt vragen.

Kort samengevat: Werk je als amateur én niet in opdracht, dan verandert er waarschijnlijk weinig. Feitelijk mag je zonder toestemming vanuit het beeldrecht eigenlijk ook niet publiceren, maar toetsing vind achteraf plaats op basis van redelijk belang. Werk je professioneel/commercieel/in opdracht, dan moet je wel rekening houden met de AVG en je vooraf afvragen of er een gerechtvaardigd belang is voor het opslaan en/of publiceren van foto's.

Overigens reageren veel clubs soms enigszins overdreven, door bijvoorbeeld alle foto's van hun site te verwijderen of fotograferen op hun terrein geheel te verbieden. Dat hoeft misschien niet, maar het is wel hun recht. En ik snap het ook wel, want de boetes in de AVG zijn erg hoog en hoewel de soep meestal niet zo heet wordt gegeten, bestaat er wel degelijk een risico op een boete. En dat wil je als vereniging niet. Verder is het voor veel mensen de aard om bij twijfel op 'safe' te spelen, wat ik ook wel begrijp. En dan vraagt men om toestemming, wat feitelijk wel de 'veiligste' weg is. Maar tegelijkertijd is dat ook niet zinvol als het niet te controleren is. En als club is toestemming vragen ook maar uitsluitend nodig wanneer de club die foto's bewaart en tot publicatie overgaat.

Om dan even een praktijkvoorbeeld te geven, mijn sportvereniging heeft zo'n beetje alles voor AVG allang rond. Het is nou ook weer niet zo'n heel groot probleem. We doen dingen gewoon iets anders dan voorheen. Amateurs kunnen gewoon foto's maken voor eigen gebruik, net als ouders die foto's van hun kids op een wedstrijd op FB willen zetten. We hangen dan wel bordjes op dat mensen mogelijk gefotografeerd kunnen worden. De foto's worden niet in opdracht gemaakt (en als dat wel zo is, is er sprake van toestemming). Wil de club bepaalde foto's toch zelf hebben of opslaan om bijvoorbeeld een wedstrijdverslag te publiceren, dan vragen ze voor die foto's gewoon om toestemming. Staan er onbekende personen op, dan blurren we die desnoods. En als ik eerlijk mag zijn, eigenlijk is dat ook niet zo'n groot probleem. Want heb je bij een wedstrijdverslag 50 foto's nodig? Vaak is een stukje tekst met 2-3 foto's echt wel genoeg. En zijn al die gigantische fotoalbums echt nodig? Er zijn maar weinig mensen die 200 albums met 100 foto's doorakkeren... Verder nog een privacyverklaring, een register van welke gegevens we opslaan, een enkele (veelal standaard) verwerkersovereenkomst afsluiten en leden informeren over hun recht op inzage, correctie en verwijdering en het is zo'n beetje rond. Het bestuur van mijn vereniging was in eerste instantie ook wat doorgeschoten, maar na wat informatie (en wat hulp van mijn kant) viel het achteraf reuze mee en zijn ze blij dat een hoop zaken nu veel duidelijk én beter geregeld zijn. En een aantal van onze leden trouwens ook, al zijn er ook leden die het allemaal niet zo nodig vinden.

Tenslotte over 'herkenbaarheid'. Dat gaat niet enkel om wel of geen bril; als iemands naam prominent in beeld komt op hun kleding of ze op basis van hun kleding (bijvoorbeeld door hele specifieke sponsoring of kleuren) dan ben je óók herkenbaar in beeld. Als iemand een heel typisch postuur heeft kan dat al onder herkenbaarheid vallen, zelfs wanneer hun gezicht onherkenbaar is.

Sorry voor de lange tekst, ik had een kortere reactie willen geven maar het blijft complexe materie... :? :oops:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor jan » do jun 21 2018 1:08 am

M.b.t. de AVG een vraag waar ik tot op heden nog niet echt weet hoe te handelen. Misschien dat iemand mee iets meer licht in de AVG duisternis kan geven?

Ik fotografeer voor de lokale carnavalsvereniging welke ook een optocht door het dorp organiseert.
Nu maken we o.a. ook foto's tijdens de optocht en er staat dus ook publiek langs te kant te kijken en het publiek staat ook veelal goed zichtbaar op de foto's. Deze foto's worden gedeeld via de diverse media kanalen van de vereniging maar worden ook gebruikt in het jaarlijkse magazine welke huis-aan-huis wordt verspreid. Waar moeten we hier rekening mee houden?

Dan hebben we nog onze carnavalsmiddagen/avonden met publiek in de zaal. Ook hier worden foto's genomen van het publiek en worden deze ook weer gedeeld via de diverse mediakanalen van de vereniging. Nu staat er sinds jaar en dag achterop de toegangsbewijzen dat er foto's worden genomen en dat de bezoekers instemmen met het feit dat foto's worden genomen en gebruikt voor publicaties. Voldoet deze aantekening op de toegangsbewijzen?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor rovinge » do jun 21 2018 10:08 am

mozes schreef:….worden niet in opdracht gemaakt
Ik denk dat je dan niet jouw logo erop moet zetten omdat het verwijst naar jouw eigen site waar mensen de foto's kunnen koppen. Jijzelf kan gezien worden/of wordt gezien als een commercieel bedrijf, dus dan heb jij alle toestemming zelf te regelen..... Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dit soort foto's die bij een club worden gepost meerwaarde geven aan die club...
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor rovinge » do jun 21 2018 10:31 am

@jan - De foto in het krantje plaatsen valt veelal dan onder nieuwsgaring, maar op de eigen social media van de club dan moet de club AVG en portretrecht geregeld hebben lijkt me.
Over bordjes bij de ingang van het sportcomplex (algemeen) of een melding achter op een toegangskaartje (specifiek) waarbij de mensen een optie hebben om bezwaar te maken is leuk en informatief, maar geldt helaas niet als toestemming. Dat is zoals ik heb begrijp.

@ReneG - Over het blurren, dat wordt nog een leuke.... bij teamsporten (hockey, voetbal, e.d.) zal dat een beste klus worden om de tegenstander onherkenbaar in beeld te krijgen. Vaak dat aan de schoenen, stick, andere attributen een persoon al 'herkenbaar' kan zijn; je moet dan de gehele persoon gaan blurren…..zullen leuke plaatjes worden....
En voor grote clubs met veel leden (bijv. 2500) zal het een hele klus worden om van alle leden die toestemming te krijgen en bij te houden. D'r zal d'r eentje met ruzie weggaan en de toestemming intrekken...

Als laatste: ja, verenigingen en proffotografen moeten zaakjes goed regelen (maar moest eigenlijk voorheen ook al) en dat is even wat werk. Alleen men moet zich niet blindstaren op die (eventuele) hoge boete en dan alles maar rücksichtslos verbieden of niet meer doen - regelen moet je het toch wel.
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor mozes » do jun 21 2018 11:38 am

@ReneG, dank je wel, hier kan ik denk ik wel iets mee. :thumbup:

@rovinge, geen logo, mmm het is meer bedoeld waar men de foto's kan vinden, ik post enkele op sociaal media, de rest via mijn site.
Daarin is een avg verklaring opgenomen, verkoop gaat via Oypo, buiten de site om, ik sla daarmee geen gegevens van kopers op, ik weet niet eens wie wat koopt.
Zou ik Oypo pro gebruiken, dan weet ik wel wie wat koopt, en dat wil ik niet...
Verders gaan er enkele fotos via paypall, en alleen buitenlanders maken hier gebruik van, wel die van binnen de E.U.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor ReneG » do jun 21 2018 12:58 pm

rovinge schreef:@jan - De foto in het krantje plaatsen valt veelal dan onder nieuwsgaring, maar op de eigen social media van de club dan moet de club AVG en portretrecht geregeld hebben lijkt me.
Over bordjes bij de ingang van het sportcomplex (algemeen) of een melding achter op een toegangskaartje (specifiek) waarbij de mensen een optie hebben om bezwaar te maken is leuk en informatief, maar geldt helaas niet als toestemming. Dat is zoals ik heb begrijp.


De bordjes neerhangen is inderdaad géén (expliciete) toestemming. Veel juristen zien het echter wel als een 'good practice'. Het idee erachter is dat mensen geïnformeerd zijn dat er foto's gemaakt kunnen worden, wat hen er dan indirect ook op attendeert dat ze hun rechten conform de AVG (inzage en verwijdering) uit kunnen oefenen. Zie het als het equivalent van de (overigens wel verplichte) privacy statement die een vereniging óók moet hebben.

Over het lokale krantje (het gaat niet om nieuwsgaring maar over persvrijheid), daar zit wel ergens een (vage) grens. Als de lokale krant iets als als het amsterdams of eindhovens dagblad, dan ja. Is het echter een huis aan huis blad dat voor 90% uit reclame bestaat, dan al niet meer. Dat geldt overigens ook voor verenigingsbladen zodra het vol staat met sponsoring.

rovinge schreef:@ReneG - Over het blurren, dat wordt nog een leuke.... bij teamsporten (hockey, voetbal, e.d.) zal dat een beste klus worden om de tegenstander onherkenbaar in beeld te krijgen. Vaak dat aan de schoenen, stick, andere attributen een persoon al 'herkenbaar' kan zijn; je moet dan de gehele persoon gaan blurren…..zullen leuke plaatjes worden....
En voor grote clubs met veel leden (bijv. 2500) zal het een hele klus worden om van alle leden die toestemming te krijgen en bij te houden. D'r zal d'r eentje met ruzie weggaan en de toestemming intrekken...


Ja inderdaad. De interpretatie op dit moment is overigens ook dat elk persoon individueel moet tekenen, het volstaat dus niet als bijvoorbeeld een team captain namens zijn hele team tekent. In de handboogwereld (die is natuurlijk wel wat kleiner) zijn de idd. ook organisaties die je als deelnemer inderdaad de optie geven om te tekenen voor toestemming. Als mensen daar rugnummers oid bij zetten wordt het natuurlijk wel iets makkelijker te controleren, maar het blijft werk en is vooralsnog verplicht (tenzij een rechter in een later stadium anders beslist).

rovinge schreef:Als laatste: ja, verenigingen en proffotografen moeten zaakjes goed regelen (maar moest eigenlijk voorheen ook al) en dat is even wat werk. Alleen men moet zich niet blindstaren op die (eventuele) hoge boete en dan alles maar rücksichtslos verbieden of niet meer doen - regelen moet je het toch wel.


Inderdaad. Er zijn idd. hoge boetes, maar die zijn ook gemaximeerd op 2% (of bij herhaling 4%) van de jaaromzet. Dan kan het nog veel zijn maar het is te overzien. En de AP heeft ook aangegeven enigzins coulant om te gaan met verenigingen bestaande uit vrijwilligers etc. En meestal ook eerst gewoon een waarschuwing. Alleen wanneer je helemaal niets hebt geregeld of bewust de wet overtreedt kan het echt problemen geven. Maar anders is de kans op een boete voor verenigingen klein.
Laatst gewijzigd door ReneG op do jun 21 2018 1:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De nieuwe AVG (privacywet) en de fotograferende ondernemer

Berichtdoor ReneG » do jun 21 2018 12:59 pm

mozes schreef:@ReneG, dank je wel, hier kan ik denk ik wel iets mee. :thumbup:


Geen probleem, maar houdt er rekening mee dat dit tot op heden allemaal interpretaties zijn die nog bij de rechter moeten worden getoetst.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten