gedrag fotografen in natuurparken

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor wil » vr jun 29 2018 9:09 am

In het Haarlems Dagblad van vrijdag 29 juni 2018 staat een artikel over het wangedrag van fotografen in natuurparken. Nationaal park de Hoge Veluwe dreigt zelfs om de hobby natuurfotografen de toegang tot het park te verbieden. Ook de boswachters van de Amsterdamse Waterleidingduinen bij Vogelenzang hebben last van het aso gedrag van de fotografen. Fotografen claimen observatiehutten en laten de andere bezoekers niet toe. Smeren pindakkaas op bomen om spechten te lokken, zodat ze hun foto kunnen maken.
Jammer dat een groep hobby fotografen het gaan verpesten voor de degene die fotograferen met respect voor de natuur en die niet verstoren.
Ik kan geen link naar het artikel plaatsen omdat je een abonnement op de digitale krant moet hebben om het te kunnen lezen.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Stijn Smits » vr jun 29 2018 11:07 am

enige nuance is wel op zijn plek, Park hoge veluwe wil geen natuurfotografen weren of de toegang verbieden, zij faciliteiten juist met de aanbouw van nieuwe vogelfotografie hutten en het voeren van het wild op bepaalde plekken, ook verdienen zij veel geld aan de fotografen. Zij willen echter wel fotografen die grof of herhaaldelijk de regels overtreden beboeten en de toegang ontzeggen.

Grt Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor ReneG » vr jun 29 2018 11:50 am

Ik herken het wel (ik zie ook wel eens fotografen die zich van de paden af begeven terwijl dat verboden is, wat ik echt niet vind kunnen).

Dat gezegd hebbende, Staatsbosbeheer en soortgelijke organisaties. hebben ook een gigantisch pak boter op hun hoofd, want ze houden zich zelf niet aan hun eigen regels als het ze niet uitkomt. (dat heb ik meermaals meegemaakt in een andere context dan fotografie) en zijn m.i. nogal doorgeslagen in hun opvattingen over natuurbescherming. Maar als er geld aan te pas komt kan er ineens wel van alles...

Maar dat laat onverlet dat het hun terrein is en dat men (ook fotografen) zich gewoon aan de regels moeten houden. Want ik heb inderdaad ook wel eens gezien dat fotografen de boel echt aan het vernielen waren voor een mooie foto. En dat kan gewoon niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Peter » vr jun 29 2018 4:09 pm

Zo, iedereen van Staatsbosbeheer maar ff over een kam scheren.

Ook lekker genuanceerd :prost:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor ReneG » vr jun 29 2018 5:41 pm

De organisatie, niet zozeer de mensen in het veld, , al is mijn ervaring daarmee tot op heden ook niet altijd positief..
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Peter » vr jun 29 2018 6:13 pm

Ja, het is me wat. Zo gaat dat nu eenmaal. De ene ervaring is niet de andere.
Echter, dat deze lieden, - werkzaam bij dergelijke organisaties -, de flora en fauna daadwerkelijk vernielen. Dat geloof ik niet.

Maar ja, je bedoelt ook de organisatie zelf begrijp ik. Niet de mensen. Natuurbeheer is inderdaad een discutabel onderwerp. Mee eens .We kennen allemaal de voorbeelden

Voor de rest ben ik het met het artikel wel eens. Ze zouden die 'liefhebbers' een boete moeten geven van een paar honderd euro. Kaartje inleveren en de apparatuur in beslag nemen. En ze zijn zo gemakkelijk te traceren he. Je hoeft alleen maar waarnemingen.nl in de gaten te houden waar ze naar toe struinen. Dom volk is het en ik kan er geen greintje respect voor opbrengen.

Maar ja, wie ben ik
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor John'47 » vr jun 29 2018 8:14 pm

Ik kom zeer regelmatig op de Hoge Veluwe
Ook ik fotografeer daar graag, maar het gedrag van sommige fotografen is inderdaad erg vervelend
Soort handdoekje leggen: auto neerzetten waar de boswachters uren later grof wild bijvoeren
Midden op smalle weggetjes stilstaan en niemand langs laten
Observatieposten te langdurig voor zichzelf claimen
Met camouflage kleding en een camouflage hoes om de lens in een glimauto doen of het park hun eigendom is
Dus ik kan me enige maatregelen wel voorstellen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor ReneG » vr jun 29 2018 10:38 pm

Peter schreef:Ja, het is me wat. Zo gaat dat nu eenmaal. De ene ervaring is niet de andere.
Echter, dat deze lieden, - werkzaam bij dergelijke organisaties -, de flora en fauna daadwerkelijk vernielen. Dat geloof ik niet.
Maar ja, wie ben ik


Ho eens even, dat heb ik ook niet gezegd.

Ik bedoel dat ze zich niet aan hun eigen regels (en afspraken) houden richting andere mensen. In het verleden wel eens met ze te maken gehad en daar werd ik niet vrolijk van. En ik heb incidenteel ook wel eens wat 'gesprekjes' gehad met boswachters die blijkbaar hun eigen regels en afspraken ook niet kenden. Let wel, de meesten hebben het verder wel goed voor met de natuur, maar een aantal slaan door. Mijn ervaring met hen is dat ze vooral erg goed zijn in 'moeilijk doen'. En dat bedoel ik in de context dat ik (en verenigingen die ik ken) zich aan de regels houden en toch een hoop gezeur kregen. De 'Landschappen' zijn wat dat betreft vaak een stuk vriendelijker in de omgang.

Ik vind het een beetje hypocriet dat ze verwachten dat mensen zich aan regels houden die zij opleggen, terwijl ze dat zelf (op andere vlakken dan 'in de natuur') qua afspraken en regels ook niet doen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Peter » za jun 30 2018 8:37 am

Maak het eens wat concreter dan
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Stijn Smits » za jun 30 2018 8:43 am

Uhhh Peter scheer je nu niet zelf een groot gedeelte van de natuurfotografen en de gebruikers van waarneming over 1 kam?

En nee ondanks dat ik vrij fanatiek natuurfotograaf ben voel ik me niet aangevallen :prost:
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor henkk » za jun 30 2018 9:23 am

Ach, als je ziet wat een ravage de bosbouw meestal achterlaat (zowel in de percelen als op de paden), dan vind ik het gedoe over fotografen (en mountainbikers) wat hypocriet. De uitzonderingen daargelaten die we kennen van hoge concentraties en specifieke tijdstippen (bronst bijv.). Ik ben ook benieuwd naar de resultaten van het struinverbod, wat daarvan meetbaar is. Overigens had ik een aantal van m'n mooiste wildfoto's (in Nederland) laatst vanaf de rand van de weg in de Hoge Veluwe (uit de auto, want uitgestapt zijn ze meteen weg). Gebanjer door de bossen helpt doorgaans niet om wild te spotten, ze spotten jou veel eerder.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Peter » za jun 30 2018 11:43 am

je moet ook niet door de bossen banjeren Henk :-)
het is net vissen,...... wachten en geduld hebben. En even op de windrichting letten.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor henkk » za jun 30 2018 12:05 pm

Dat zeg ik ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Johan v. V. » za jun 30 2018 12:41 pm

Fotografen zijn net gewone mensen. Er zitten mensen bij met respect voor de natuur en voor regels, maar ook mensen die alles aan hun laars lappen. Ik geloof nog niet dat de verhouding tussen de ene groep (‘respect-hebbers’) en de andere (‘laars-lappers’) bij fotografen anders is dan die bij de gewonen mensen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor ReneG » za jun 30 2018 2:39 pm

Peter schreef:Maak het eens wat concreter dan


Hoezo, moet ik me soms richting jou verantwoorden? :roll:

Maar goed, korte opsomming dan. Toegegeven de meeste ervaringen zijn niet van de afgelopen paar jaar, maar uitgespreid over een jaar of 25:
- Afspraak m.b.t. een event op hun terrein niet nakomen of tijdens het evenement wijzigen (2x)
- Toestemming voor event dag van tevoren afblazen zonder opgaaf van reden of wederhoor.
- Boswachter die bij hoog en laag beweert dat een terrein absoluut niet betreden mag worden door mensen (inclusief hemzelf), terwijl dat nergens aangegeven staat, maar die vervolgens een dag later zelf een soort rondleiding geeft over dat terrein.
- Agressieve en onbeschofte boswachter die ons aanspreekt omdat 'Geocachers alles zouden vernielen'; (we liepen alleen over een publiek toegankelijk bospad om een GPS unit te testen in een dichtbegroeid bos, van geocaching was geen sprake).

En zo waren er nog wat zaken... Maar ik word al boos als ik er aan terugdenk, dus laat maar...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten