gedrag fotografen in natuurparken

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Peter » za jun 30 2018 3:00 pm

ReneG schreef:
Peter schreef:Maak het eens wat concreter dan


Hoezo, moet ik me soms richting jou verantwoorden? :roll:
.


neen natuurlijk niet. :wink:
De door jouw geschetste voorbeelden maken het voor mij in ieder geval wat duidelijker waar die aversie vandaan komt
vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor MarcoEos70D » za jun 30 2018 3:22 pm

Ik snap wel wat René bedoelt. Hetzelfde zie je bij Staatsbosbeheer, die jou de ene dag een boete geven omdat je onbewust op verboden terrein bent beland (“want u verstoort de rust”), en anderzijds een dag later met meerder jeeps vol mensen door hetzelfde gebied crossen. Dat wringt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Peter » za jun 30 2018 3:41 pm

Ik weet (uit eigen directe kring) hoeveel verwensingen, intimiderend en verwijtend gedrag die natuur beheerders naar hun hoofd geslingerd krijgen.
Het schijnt allemaal redelijk normaal te zijn. Als jij je niet aan de regels houdt dan loop je kans op een boete. Fotograaf of loslopende hond, noem maar op
En het 'voordeel' is dat die beroepsgroep in auto's mag rijden op locaties waar de fotograaf het niet mag. Daar zijn redenen voor. Die hoef ik niet op te noemen, die snapt iedereen wel. Kwetsbare gebieden, of gebieden waar broedsel zit, worden zoveel mogelijk vermeden. Dat geldt helaas niet voor sommige fotografen. Die baggeren overal door heen.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Marten » za jun 30 2018 3:49 pm

ReneG schreef:....Hoezo, moet ik me soms richting jou verantwoorden? :roll: .....

Deze toonzetting lijkt mij overigens ook zeer geschikt voor een conflict met een boswachter...
Maar dat terzijde.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor ReneG » za jun 30 2018 4:20 pm

Marten schreef:
ReneG schreef:....Hoezo, moet ik me soms richting jou verantwoorden? :roll: .....

Deze toonzetting lijkt mij overigens ook zeer geschikt voor een conflict met een boswachter...
Maar dat terzijde.


Nee die toonzetting was niet de oorzaak, die kwam pas na de beschuldiging (van de boswachter). We hadden niet eens iets gezegd en werden direct plekke beschuldigd én uitgescholden zonder ook maar één woord te hebben geuit. Het roept nog heel veel irritatie op als ik eraan denk, achteraf vind ik dat ik nog veel harder terug had moeten reageren. Maar ja. Het is overigens zeldzaam dat ik boos word (je ziet die toonzetting van mij verder toch niet op het forum)? Maar wat me ontzettend op de kast jaagt is een onterechte beschuldiging of onrechtvaardige behandeling, tegen mij of anderen. Ik laat dan duidelijk merken dat ik daar niet van gediend ben.

In het algemeen, het probleem dat ik tegenwoordig met een groot aantal natuur- en milieuclubs heb (en vroeger was ik heel erg voor organisaties als Greenpeace etc.), is dat ze zich steeds meer opstellen met een dogmatische houding 'wij weten het beter' en andere inzichten ontkennen en zelfs ondermijnen, waarbij ze vervolgens gebruik maken van oneigenlijke middelen of argumenten. Ze procederen zaken kapot en daarbij verdraaien ze soms ook nog de feiten, juist datgene waarvan ze de organisaties waar ze tegen ageren van beschuldigen. Breek me de bek niet open wat ze allemaal over de boeren roepen en wat die wordt aangedaan. Hoezo hypocriet? En dat alles om hun zienswijze erdoor te drukken. Ik vertrouw de gemiddelde milieuorganisatie niet meer (dat geldt ook voor veel van de grotere NGO's, zie de recente schandalen). In mijn ogen zijn ze tegenwoordig weinig beter dan de organisaties en ondernemingen waar ze tegen strijden. En dat is jammer, maar ik ben eigenlijk wel klaar met dat hypocriete gedrag.

Dat is overigens niet ten nadele bedoeld van de individuele mensen en vrijwilligers die zich met de beste bedoelingen voor die organisaties inzetten, maar het wordt hoog tijd dat de milieuclubs en NGO's eens wat aan zelfreflectie gaan doen...

Maar ik denk dat ik maar beter kan stoppen met deze discussie want ik merk op dat het me vooral irriteert. Ik loop liever buiten rond om foto's te maken in de natuur. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Peter » za jun 30 2018 5:10 pm

Wel op de paden blijven hè :prost:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor ReneG » za jun 30 2018 5:21 pm

Peter schreef:Wel op de paden blijven hè :prost:


Altijd. :wink2: Ik hou me aan de regels, ook al ben ik het er soms niet mee eens. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Marten » za jun 30 2018 6:01 pm

En dan hou je je keurig aan de regels terwijl je van de natuur geniet, je hebt geen bloemetje geplukt, je liep keurig op de paden, veroorzaakte géén overlast en dan ineens word je zomaar, voordat je wat gezegd hebt door die boze boswachter van van alles beschuldigd én uitgescholden. ZOMAAR!
Er is je een groot en onbegrijpelijk onrecht aangedaan.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor ReneG » za jun 30 2018 6:07 pm

Marten schreef:En dan hou je je keurig aan de regels terwijl je van de natuur geniet, je hebt geen bloemetje geplukt, je liep keurig op de paden, veroorzaakte géén overlast en dan ineens word je zomaar, voordat je wat gezegd hebt door die boze boswachter van van alles beschuldigd én uitgescholden. ZOMAAR!
Er is je een groot en onbegrijpelijk onrecht aangedaan.


En dan heb jij het over toonzetting... :roll: Een klein punt eruit lichten en uitvergroten terwijl dit maar één voorbeeld was? Zucht.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gedrag fotografen in natuurparken

Berichtdoor Brutus » za jun 30 2018 10:13 pm

Mijn ervaring:
2x een boswachter getroffen tijdens wandelen in het gebied waar ik graag eens zou willen fotograferen.
Geen camera bij me. Expres.
Uitgebreid mee gesproken; uitgelegd wat ik graag zou willen fotograferen.

Uiteindelijk uitgenodigd een keer met de boswachter mee te gaan.
(ben er bij die gelegenheid achter gekomen dat wildfotografie niet mijn stiel is)

Moraal: als je je verdiept in wat je wilt fotograferen en daar geïnteresseerd, geïnformeerd en vriendelijk over in gesprek gaat voordat je een statief tevoorschijn haalt, is er veel mogelijk. Niet alleen bij boswachters.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten