foto's laten bedrukken

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

foto's laten bedrukken

Berichtdoor LindaFotografie » wo jun 27 2018 1:44 pm

Dag leden,

Waar moet ik op letten bij het bedrukken van foto's? Ik wil ze laten afdrukken op mooi papier, heeft iemand tips?
LindaFotografie

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 27 2018 3:04 pm

Linda,
Welkom.
Kan je de vraag nader toelichten ?
Bedrukken en afdrukken zijn voor velen verschillende begrippen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor emdeklerk » wo jun 27 2018 8:20 pm

Wil je al afgedrukte foto's laten bedrukken? Zou speciale drukinkt vereisen die hecht op de beschermlaag. Beetje drukkerij kan je helpen...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor ad1952 » do jun 28 2018 12:03 am

Linda stelt deze vraag in haar eerste post. Ze gebruikt vreemde termen en ze reageert niet op een vraag om haar bericht wat helderder te krijgen!! Geen goed begin, Linda.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor MarcoEos70D » do jun 28 2018 8:17 am

ad1952 schreef:Linda stelt deze vraag in haar eerste post. Ze gebruikt vreemde termen en ze reageert niet op een vraag om haar bericht wat helderder te krijgen!! Geen goed begin, Linda.

Wat een onaardige reactie. Juist als nieuweling gebruik je misschien niet direct de juiste termen. Dan kan je iemand toch gewoon op weg helpen, zoals anderen ook proberen? En om iemand van niet reageren te beschuldigen terwijl de vraag net een dag oud is, vind ik helemaal bizar. Help iemand liever in plaats van hem of haar af te zeiken...

Geen goede reactie, Ad.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor justme » do jun 28 2018 8:47 am

misschien eerst even Linda haar reactie afwachten voordat je over de verwoording gaat duiken
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto's laten drukken

Berichtdoor LindaFotografie » do jun 28 2018 1:48 pm

Dag leden,

Ik ben inderdaad nieuw en dacht dat ik reacties op mijn vraag ook mijn mail binnen zou krijgen. Ik zal even kijken of ik dit kan fixen.
Ja, ik begrijp de verwarring. Ik wil graag mijn eigen foto's laten drukken voor exposities. Ik zou prima langs een drukkerij kunnen gaan,
maar ik hoor graag jullie ervaringen en tips voor een bezoekje aan de drukker of online drukkers. Ik hoef niet het perfecte antwoord, maar een lijstje met eigen ervaringen zou ik heel fijn vinden
en helpt mijn zoektocht verder. Gewoon; Welke vragen stellen jullie? Waar letten jullie op als je eigen werk laat drukken?
LindaFotografie

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor ad1952 » do jun 28 2018 6:03 pm

Ik heb goede ervaringen met Profotonet.nl met het afdrukken van grote foto's. Alleen is dat inmiddels enkele jaren geleden, dus ik weet helaas niet meer op welk papier ik dat toen heb laten doen.

En nog van harte welkom op dit mooie forum.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor ReneG » do jun 28 2018 7:24 pm

Voor afdrukken gebruik ik ook altijd Profotonet, hun standaard papier (Fuji) is prima. Verder in algemene zin even op de volgende zaken letten:

- Je hebt vaak meerdere papierkeuzes. De belangrijkste is tussen mat en glans.
- Veel afdrukcentrales hebben de optie om je foto automatisch te laten corrigeren. Bij veel staat dat standaard aan (bij Profotonet meen ik niet). Dat is bedoeld voor mensen die dat zelf niet kunnen/willen doen. Hou dat even in de gaten, zeker als je niet wilt dat ze aan je foto zitten.
- Deze statement is een beetje ongenuanceerd, maar lever bij twijfel foto's aan in de verhouding 3:2 of 4:3. Bij andere formaten krijg je vaak witte randen op je foto. Dat kun je tegengaan als je weet hoe.
- Soms raak je bij afdrukken (afhankelijk van de printer en het formaat) zo'n 2% aan de randen van je foto kwijt. Check eventueel bij de fotocentrale hoe dat zit en houdt er rekening mee. Een goed aanleverprogramma/website toont of meldt dat.
- Lever aan in een kleurruimte die de centrale kan verwerken. Bij twijfel kun je sRGB gebruiken, dat is een standaard die ze allemaal accepteren.
- Als je kleuren verwacht op de foto die hetzelfde zijn als op je scherm, dien je je scherm eerst te kalibreren. Dat hoeft niet persé, maar het kan kleurafwijkingen opleveren t.o.v. je monitor. Meestal valt het wel mee maar soms kun je lelijk worden verrast.

NB: Een goede fotocentrale geeft duidelijke informatie over dit soort zaken. Zo heeft Profotonet daar een FAQ voor. Erg leerzaam. Zie: https://www.profotonet.nl/support/item23

Verder mijd ik afdrukcentrales en winkels die weinig of geen informatie geven over wat ze met je foto doen. Dan is het resultaat vaak een beetje hit/miss.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor LindaFotografie » vr jun 29 2018 9:41 am

ReneG schreef:Voor afdrukken gebruik ik ook altijd Profotonet, hun standaard papier (Fuji) is prima. Verder in algemene zin even op de volgende zaken letten:

- Je hebt vaak meerdere papierkeuzes. De belangrijkste is tussen mat en glans.
- Veel afdrukcentrales hebben de optie om je foto automatisch te laten corrigeren. Bij veel staat dat standaard aan (bij Profotonet meen ik niet). Dat is bedoeld voor mensen die dat zelf niet kunnen/willen doen. Hou dat even in de gaten, zeker als je niet wilt dat ze aan je foto zitten.
- Deze statement is een beetje ongenuanceerd, maar lever bij twijfel foto's aan in de verhouding 3:2 of 4:3. Bij andere formaten krijg je vaak witte randen op je foto. Dat kun je tegengaan als je weet hoe.
- Soms raak je bij afdrukken (afhankelijk van de printer en het formaat) zo'n 2% aan de randen van je foto kwijt. Check eventueel bij de fotocentrale hoe dat zit en houdt er rekening mee. Een goed aanleverprogramma/website toont of meldt dat.
- Lever aan in een kleurruimte die de centrale kan verwerken. Bij twijfel kun je sRGB gebruiken, dat is een standaard die ze allemaal accepteren.
- Als je kleuren verwacht op de foto die hetzelfde zijn als op je scherm, dien je je scherm eerst te kalibreren. Dat hoeft niet persé, maar het kan kleurafwijkingen opleveren t.o.v. je monitor. Meestal valt het wel mee maar soms kun je lelijk worden verrast.

NB: Een goede fotocentrale geeft duidelijke informatie over dit soort zaken. Zo heeft Profotonet daar een FAQ voor. Erg leerzaam. Zie: https://www.profotonet.nl/support/item23

Verder mijd ik afdrukcentrales en winkels die weinig of geen informatie geven over wat ze met je foto doen. Dan is het resultaat vaak een beetje hit/miss.


Wow! Bedankt Rene, hier heb ik echt wat aan. :D Scherm kalibreren is een goede tip.
Wat betreft de RGB, dat zijn toch kleuren opgebouwd uit licht? Ik dacht dat je altijd het bestand moest omzetten naar CMYK voor drukwerk of verlies ik dan kleur?
LindaFotografie

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor Richard » vr jun 29 2018 9:49 am

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor ReneG » vr jun 29 2018 10:57 am

LindaFotografie schreef:Wow! Bedankt Rene, hier heb ik echt wat aan. :D Scherm kalibreren is een goede tip.
Wat betreft de RGB, dat zijn toch kleuren opgebouwd uit licht? Ik dacht dat je altijd het bestand moest omzetten naar CMYK voor drukwerk of verlies ik dan kleur?


Lees dit artikeltje over kleurruimtes maar eens (sowieso een leuke website, de auteur is heel erg goed in het eenvoudig uitleggen van lastige concepten):
https://vinkacademy.nl/fotografietips/kleurruimtes-adobergb-srgb-prophotorgb-cmyk/

Dan even kort samengevat, de te gebruiken kleurruimte hangt van je doel af. Werk je voor het web, dan is sRGB meestal de beste keuze, simpelweg omdat nagenoeg de hele wereld geen apparaten of software gebruikt die iets anders gebruikt. Voor drukwerk (heb ik iets minder verstand van) hangt het er vanaf wat je doel is, wat de drukker doet etc. Sommige ondersteunen bepaalde kleurruimtes, anderen stellen profielen beschikbaar. Het is wel belangrijk dat je niet een kleurprofiel gebruikt wat ze niet ondersteunen, want dan lijken je kleuren helemaal nergens op. sRGB is de meest beperkte kleurruimte, maar ook de meest universeel inzetbare. En in veel gevallen volstaat sRGB prima.

Vind je dat hele kleurruimte gedoe voor nu te moeilijk? Werk dan voorlopig gewoon in sRGB en zoek dat later nog een keertje uit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor mozes » vr jun 29 2018 11:38 am

Ik laat wel eens fotos afdrukken bij saaldigitaal, maar ik vind de foto's van profotonet voor het mijn soort foto's "op fotopapier" net dat extra pop effect te geven.
Bij saal kan je overigs wel voor elk papier soort (als je weet welke je wil gebruiken) een kleur profiel downloaden, zodat je op je pc de kleuren vrijwel exact hebt zoals straks op de afdruk.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor Brutus » za jun 30 2018 10:29 pm

De firma Xpozer - NCN partner - heeft een paar mooie afdrukken voor me gemaakt.
(zoek maar eens; Google is your friend)
Ze hebben aantal maanden geleden een serie e-mails naar klanten gestuurd met daarin veel nuttige info over de manier waarop foto's moeten worden aangeleverd en wat de mogelijkheden zijn voor afdrukken.
Misschien kan je er een mail aan wijden met het verzoek om deze info toegestuurd te krijgen.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto's laten bedrukken

Berichtdoor emdeklerk » zo jul 01 2018 9:50 am

Als het gaat om hat afdrukken van de digitale bestanden ben je goed uit met een bedrijf als Profotonet; mocht je in de buurt van Delft wonen, kijk dan eens naar FotoBister: topkwaliteit en snel.
Nu het begrip kleurruimte is gevallen: digitale fotografie (sensor) maakt gebruik van RGB, dat is fundamenteel anders dan wat gebruikt wordt in het grafische vierkleuren drukproces. Daar is CMYK de norm. Een foto wordt voor bijvoorbeeld offsetdruk in kleurseparaties opgedeeld en gerasterd, er wordt gedrukt in vier kleuren: Cyaan, Magenta, Yellow en BlacK. Als je foto's in een grafisch drukproces wilt laten drukken: iedere goede drukkerij geeft je advies, vaak middels een formulier, hoe je je bestanden moet aanleveren, die bestandene moeten namelijk in de Prepress worden omgezet naar CMYK.
Het gaat te ver hier verder uiteen te zetten hoe een en ander in detail gaat, maar er zijn ook rasterloze offset (duurder) en digitale drukpersen, maar ook die maken gebruik van CMYK.
Verwar het digitaal printen van foto's nooit met grafisch drukken. Twee verschillende werelden.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten