Prijs stijging nikon camera's

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jul 01 2018 6:22 am

De koers van de Yen heeft nooit zoveel uitgemaakt.
hier een aantal koersen steeds op 1 januari van een jaar.
2008 0,62800
2008 0,80900
2009 0,76000
2010 0,86100
2011 0,89200
2012 0,97900
2013 0,87300
2014 0,69100
2015 0,69100
2016 0,76400
2017 0,81300
2018 0,73900

2008 staat er twee keer in. De eerste is van 1 januari, de tweede is van 1 november 2018, net na de recessie dus, waarbij de (amerikaanse) banken onderuitgingen en de euro er slecht voorstond vanwege de crisis in Ierland en Portugal. Het is dus niet de Yen die dan zo'n 77% duurder wordt, het zijn de $ en de € die geheel onderuitzakken.

In een verder verleden wel eens geen Mazda meer gekocht, omdat die vanwege de koers veel te duur was geworden. Bij Mazda had men wel last van koersverschillen. Bij Nikon heb ik het nooit (sinds 1972) gezien. Destijds had Nikon op een van de grachten een klein kantoor, dat alleen de Europese financien deed.
Heb geen idee hoe men het voor elkaar kreeg maar de prijsverhogingen en of verlagingen vanwege de koers zijn er nooit direct geweest.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor TinoK » zo jul 01 2018 12:13 pm

De prijsverhogingen komen gewoon door het feit dat Nikon het zaakje weer recht trekt eens in de zoveel tijd. De winkels zijn voor een deel vrij om de prijzen te verlagen. Er zijn geen prijs afspraken onderling. Dus als winkel A er 50 Euro afhaalt Doet op een gegeven moment Winkel B er 75 Euro af. en zo gaat dat door. Op een gegeven moment is men het zat bij Nikon en stelt men alles weer effe bij. Dat gebeurd zo een keer per jaar.
En als winkel er niet in mee gaat........dan leveren ze gewoon niet of later.

Aan de andere kant kan dit ook in het voordeel zijn. Ik heb het al 2 keer gehad dat ik bij de concurrent van de winkel waar ik altijd kom (KE in Capelle) de lens die ik op het oog had goedkoper zag. Ik heb dit toen gemeld bij "mijn"winkel en zij hebben gelijk die prijzen verlaagd.

De winkels doen de prijsverlagingen door het jaar of de jaren en Nikon verzorgt de cashback. De winkel heeft niks met de cashback te maken.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor jan » zo jul 01 2018 12:22 pm

TinoK schreef:De winkel heeft niks met de cashback te maken.
De winkel heeft er inderdaad niets mee te maken maar feit is dat de meeste winkels er wel hun marge mee lijken te verhogen door zodra de cashback zich aandient de prijzen te verhogen en wordt de cashback voor de consument nog maar een marginaal voordeel t.o.v. de prijs van voor de cashback.
Laatst gewijzigd door jan op zo jul 01 2018 12:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor Marten » zo jul 01 2018 12:25 pm

TinoK schreef:De winkels zijn voor een deel vrij om de prijzen te verlagen. Er zijn geen prijs afspraken onderling. Dus als winkel A er 50 Euro afhaalt Doet op een gegeven moment Winkel B er 75 Euro af. en zo gaat dat door.

Denk je dat of wéét je dat? En in het laatste geval ben ik benieuwd naar je bron.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor TinoK » zo jul 01 2018 12:33 pm

Marten schreef:Denk je dat of wéét je dat? En in het laatste geval ben ik benieuwd naar je bron.


@Marten, mijn bron is bedrijfsleider bij KE in Capelle.... De hele prijsstijging kwam bij hun ook als een verassing.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor Marten » zo jul 01 2018 12:41 pm

Ok, dank voor de info.
Dat zou zelfs kunnen kloppen met de analyse van Skippy:
Skippy schreef:.....Gelijke verkoopprijzen bij detaillisten van producten van één fabrikant riekt naar - verboden - horizontale prijsbinding. De camerahandel in Nederland is in handen van een paar grote partijen, die praten vast wel eens met elkaar en niet alleen over koetjes en kalfjes. ...... Ik vermoed min of meer gelijke en verlaagde inkoopprijzen voor de paar grote winkel/webcombinaties in Nederland. De weinige overgebleven zelfstandige winkels betalen dan de volle mep en moeten noodgedwongen dezelfde of hogere verkoopprijs rekenen om hun marge op peil te houden.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor toines » zo jul 01 2018 7:59 pm

TinoK schreef:
Marten schreef:Denk je dat of wéét je dat? En in het laatste geval ben ik benieuwd naar je bron.


@Marten, mijn bron is bedrijfsleider bij KE in Capelle.... De hele prijsstijging kwam bij hun ook als een verassing.


Tot 3 jaar terug, toen ik nog werkzaam was als afdelingsleider foto/video bij de Media Markt werden er wel degelijk prijsafspraken gemaakt, meestal geëist zeg maar. Ging Nikon Nederland daar niet in mee dan bestelden we een partij Nikon camera's en objectieven in Duitsland en knalden die hier af onder de inkoopprijs, dat was meestal afdoende. Hoe het nu gaat weet ik niet.
Nikon D600, D300s, D50, D80, F4, F90, F801s, F601, F501, F100, Kiev 60+glaswerk, Mamiya M645 en wat Olympus en Minolta spul.
Gebruikersavatar
toines

Forumlid
Berichten: 40


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor Marten » zo jul 01 2018 8:46 pm

Kijk. Zo lees je nog eens wat.!
Prijsafspraken met andere grote detaillisten/ winkelketens of met Nikon?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor TinoK » zo jul 01 2018 10:30 pm

Wat ik begreep is dat er tegenwoordig bijna niet, of niet meer gepraat wordt met elkaar. Vroeger nog wel.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor RonMikkenie » ma jul 02 2018 7:56 am

toines schreef:
Tot 3 jaar terug, toen ik nog werkzaam was als afdelingsleider foto/video bij de Media Markt werden er wel degelijk prijsafspraken gemaakt, meestal geëist zeg maar. Ging Nikon Nederland daar niet in mee dan bestelden we een partij Nikon camera's en objectieven in Duitsland en knalden die hier af onder de inkoopprijs, dat was meestal afdoende. Hoe het nu gaat weet ik niet.


Zo kocht ik ooit een objectief bij de (nu) grootste fotografiewinkel in NL. In de doos een NIKON objectief met een stickertje "NIKON USA". Dat gebeurde dus vaker. En inderdaad een paar jaar terug ook al een prijssprong omhoog, maar toen had ik geen behoefte om iets te kopen. Een volgende lens wordt nu toch ook even uitgesteld, en mijn 70-200/2.8 is intussen gewoon in reparatie. Repareren loont nog steeds!
Fotograferen begint met kijken.
[D5, "heilige drie-eenheid" (14-200/2.8 in drie delen) en nog wat ander glaswerk]
RonMikkenie

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor jan24 » wo jul 04 2018 9:06 am

Dan zou dat ook van invloed kunnen zijn op inruil en een prijsstijging van Nikon occasions. Gestel dat je overstapt op een ander merk kan dat misschien gunstig uitpakken.
Tenzij andere merken ook fikse prijsverhogingen doorvoeren.
We moeten wel ook een onderscheid maken tussen de adviesprijs en de going prijs.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor Patrick » wo jul 04 2018 10:30 am

Ik heb in het verleden wel vaker objectieven tweedehands voor meer of hetzelfde verkocht als de prijs waarvoor ik het nieuw gekocht heb. Maar de prijzen beginnen onderhand wel echt de pan uit te reizen.

Ik zie deze stijging ook niet bij mijn "andere" cameramerk...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor justme » wo jul 04 2018 10:42 am

Blijkt dus dat m'n investering in Nikon en nikon glas niet verkeerd is.

Overigens: zoals anderen heb ik ook mijn spul verzekerd, en heb vanaf de eerste opgave van waarde, afgelopen jaar een wijziging aangebracht aan deze waardes. Ik wil namelijk niet oververzekerd zijn ( lees: teveel onnodig premie betalen ) Ik heb toen de actuele geldende aanschafwaardes ingevuld.

ik zie nu dat voor een of twee lenzen ik toch onderverzekerd ben! Dus het is ook niet onverstandig om ook naar je apparatuurverzekering te gaan kijken, en dit te vergelijken met de actuele aanschafwaarde.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor ReneG » wo jul 04 2018 10:47 am

wiebeterpstra schreef:Blijkt dus dat m'n investering in Nikon en nikon glas niet verkeerd is.

Overigens: zoals anderen heb ik ook mijn spul verzekerd, en heb vanaf de eerste opgave van waarde, afgelopen jaar een wijziging aangebracht aan deze waardes. Ik wil namelijk niet oververzekerd zijn ( lees: teveel onnodig premie betalen ) Ik heb toen de actuele geldende aanschafwaardes ingevuld.

ik zie nu dat voor een of twee lenzen ik toch onderverzekerd ben! Dus het is ook niet onverstandig om ook naar je apparatuurverzekering te gaan kijken, en dit te vergelijken met de actuele aanschafwaarde.


Wel even opletten, er is iets met die oververzekering (ik weet niet meer precies wat). Ik had ze destijds gebeld met de vraag hoe het zat met 2e hands artikelen. Toen is me volgens mij terloops ook iets verteld over oververzekering; ik meen dat het gemaximeerd was tot de waarde van de aanschaf volgens de originele bon of de vervangingswaarde of zoiets. En voor 2e hands artikelen gold ook een maximum van de bon.

Dus als je een apparaat voor 2000 euro verzekerd en het kost nu maar 1500 in de winkel of er stond 1500 euro op de originele bon (één van de twee), dan krijg je toch maar 1500 euro. Of zoiets. Ik weet het niet precies meer, misschien even navragen bij de verzekering. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Prijs stijging nikon camera's

Berichtdoor justme » wo jul 04 2018 11:02 am

bij deze even een mail de deur uitgedaan bij DSV, en al snel een reactie gekregen:


Wanneer de waarde van de apparatuur wordt verhoogd kun je de waarde in de apparatuurlijst ook verhogen, het dient uiteraard wel om exact hetzelfde type te gaan.

De waarde die op de apparatuurlijst staat vermeld is de maximale waarde die wordt uitgekeerd in geval van schade minus het van toepassing zijnde eigen risico.

Dus wanneer hier een waarde voor en bepaald item staat vermeld van bijvoorbeeld € 2.000 en de werkelijke waarde is € 2.300, zal in geval van schade maximaal € 2.000 worden uitgekeerd minus het eigen risico.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten