Capture One

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Capture One

Berichtdoor Tom van Hell » wo jul 04 2018 11:31 am

Hallo Allemaal

Ik heb momenteel de trial versie voor 30 dagen en ik moet zeggen dat de resultaten geweldig zijn tov Lightroom.
Wel fiks wennen aan de werkwijze ed.
Ik zit nog wel met een paar vraagjes waar ik zo niet uitkom mede omdat mijn Engels beperkt is

1 Als in Capture One wallen onder ogen reflecties in brillenglazen wil wegwerken kan dat in dat programma? mij lukt het niet in elk geval. heb ik dan nog steeds Photoshop nodig nodig. In dat geval heb je dus 2 dure programma's nodig.

2 In LR kan je door de F toets te gebruiken heel makkelijk naar schermvullend bekijken en met de muis er op klikken gelijk 100% inzoomen op de plek waar je muis staat Capture One lijkt me stuk lastiger in dat opzicht Want met f10 ga je naar schermweergave maar 2e keer op f10 sluit die niet. Hoe werkt dat het makkelijks in One

3 In LR importeer ik de beelden en op schemvullende weergave ga ik selecteren. bij de foto's die ik wil bewaren toets ik op 9 wat een blauwe label toevoegt. Vervolgens stel ik met filter alle beelden in zonder kleurlabel en gooi die weg.
Hoe kan ik dat in One het soepelst doen of werkt dat niet zo soepel in One?

4 nog een vraagje. Bij aanpassingen kopiëren en dan plakken lukt niet met het kleurprofiel wijzigen.
alleen 1 voor 1 lukt het mij. Niet echt handig maar misschien doe ik nog wat verkeerd

Hopelijk kan iemand mij wegwijs maken. Kleuren zien er geweldig uit en scherpte ed is ook stuk beter
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Tom van Hell » za jul 07 2018 11:15 am

Jammer dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn bericht.
Puntje 3 en 4 ben ik wel uit.
Maar of ik Capture aan ga schaffen ben ik nog niet uit.
Zo zit ik ook met het aanmaken van x rite color pasport cameraprofiel Wat in LR een fluitje van een cent is maar in Capture One een drama. Zelfs met behulp van turtorial werkt het gewoon niet.
verder wil het programma gewoon niet goed afsluiten en houd het werkgeheugen vast. Hun support schuift het probleem gewoon van zich af en geeft aan dat je scherm Intell driver niet goed is geïnstalleerd of geüpdatet maar ik gebruik gewoon Nvidia. verder draai ik daar de laatste versies van. LR en Photoshop draaien en sluiten wel gewoon vlot dus het zit in hun software zou ik zeggen. Dus echt veel vertrouwen heb ik niet in ze
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Marten » za jul 07 2018 5:42 pm

Tom ik denk dat weinig mensen hier ervaring hebben met Capture One, cq géén antwoord kunnen geven op je vragen.
Ik in ieder geval niet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Cookie1397 » zo jul 08 2018 12:36 am

Ik ken iemand die zweert bij Capture One.
Hij is overgestapt van Lightroom en vind Capture wat betreft bewerken veel beter dan LR.
Degene mag hier echter niet meer komen (alleen meelezen)
Ik zou kunnen vragen of hij het evt goed vind en jullie buiten de NCN om met elkaar in contact breng.
Nikon Z en Z glas
Online
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor strangeartefact » di jul 10 2018 10:23 am

Tjah ook ik mag er graag met C1 werken ik heb enkel de antwoorden op je vragen niet.
Enige dat ik echt mis is het retoucheer panneel in, ik gebruik beide naast elkaar omdat ik hoe dan ook PS gebruik voor samenvoegen meerdere belichtingen tbv HDR/Urbex.
Verder voldoet C1 aan alles wat ik er mee zou willen doen/kunnen.

Ben er tevredenover de uitlezing van de Raw bestanden van zowel mijn Sony, Olympus als mijn compact Fuji.
Begrijp dat aanschaf beide onlogisch lijkt. Heb het zelf toch gedaan.
Succes met je keuze!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Remco H » za sep 22 2018 2:48 pm

Matt Granger is overgestapt van Lightroom naar Capture One Pro 11.
Capture One Pro... it's better! (17:42)

Voor mij lukt het tot nu toe nog wel met Lightroom 6. Maar in de toekomst zal er ongetwijfeld een moment komen dat ik wat anders nodig heb. Capture One Pro spreekt me wel aan, maar DxO PhotoLab lijkt me ook een mooie oplossing!
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Cookie1397 » zo sep 23 2018 1:26 am

Deze video heb ik ook gezien en is er voor verantwoordelijk dat ik de 30 dagen proef versie heb gedownload.
Tot nu toe zeer tevreden al is het wel erg wennen t.o.v. LR maar ja ik ik werk er dan ook nog maar een paar dagen mee.
Nikon Z en Z glas
Online
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor NiekHs » za okt 19 2019 11:48 pm

Ik heb de berichten over Capture One met belangstelling gelezen. Op het moment gebruik ik Lightroom 6. Ik ben zeer gewend aan het programma (vanaf versie 1), en ik kan er alles mee doen wat ik wil. Helaas is de snelheid van bewerkingen dramatisch traag geworden. Dit is waarschijnlijk verergerd sinds ik een 4K-monitor gebruik. Als ik de resolutie lager zet dan reageert LR sneller, maar ik heb niet voor niks een 4K aangeschaft...
Wat mij ook heeft doen kijken naar een ander fotobewerkingsprogramma, is het abonnementsmodel dat Adobe ingevoerd heeft. Ik heb steeds weer nieuwe standalone-versies gekocht, maar ik ben niet van plan over te gaan naar een maandelijkse betaling van een softwarepakket. Als amateur heb ik geen geregelde updates nodig; ik ben tevreden met de functies in LR6 en ik wil mij niet door een groot softwarebedrijf laten dwingen een abonnement te nemen. Ik ben echter bevreesd dat het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn om een standalone-versie van LR te gebruiken.
Ik heb enkele andere programma's zoals ON1 bekeken en geprobeerd, maar dat beviel niet. C1 wordt vaak geprezen en ik heb een probeerversie gedownload. Enkele (zelfde) foto's heb ik zowel in LR6 als in C1 bewerkt. Helaas moet ik zeggen dat de resultaten in C1 mij - in eerste instantie - tegenvielen. Met name gezichten vertoonden een waterverf-effect (foto's van ISO 3200); ook vond ik dat vooral rode kleurvlakken nogal uitgesmeerd waren.
Een vriend van mij heeft ook naar de resultaten gekeken; zijn conclusie was dat er waarschijnlijk een standaardhoeveelheid ruisonderdrukking toegepast wordt bij importeren.
Ik heb daarna nog wat onderzoek gedaan op internet en de afgelopen dagen heb ik lopen spelen met de ruisonderdrukking en ook de verscherping in C1. Enigszins toch tot mijn verrassing is het me gelukt om de resultaten in C1 heel erg op die in LR te laten lijken. Het verbaast mij dat de ruisonderdrukking standaard zo... overheersend is.
Mijn vraag: Zijn er forumleden die ditzelfde bemerkt hebben? En die dit kunnen vergelijken met resultaten in LR?
En daaruitvolgend: is dit makkelijk in te stellen in C1, bij of voorafgaand aan het importeren in C1? (Ik ben nog niet zo bedreven in het gebruik van C1...)
Z6ii, D750, D700, Fujifilm X100s, Tamron 24-70 f/2.8 Di VC USD, Z 24-70/f4, etc.
NiekHs

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor strangeartefact » wo okt 23 2019 9:53 pm

Ik gebruik geen LR, gebruikte cameraraw(in weze zelfde raw engine).
Ik herken jou klacht niet en behaal juist in C1 betere minder ruizige resultaten, ook op hogere iso.
Nu fotografeer ik geen portretten maar in ander werk zie ik geen waterverf achtig effect.

Misschien wat tutorials erbij pakken van C1 over ruisonderdrukking en verscherpen?

succes!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Skippy » wo okt 23 2019 10:46 pm

Ik gebruik Capture One sinds een paar weken maar heb nog geen ervaring met portretten.
Overigens kun je de gewenste waarden voor ruisonderdrukking in een specifieke User Style zetten en deze bij importeren van foto's selecteren.
Hier een link met enkele tutorials voor het nabewerken van portretten in C1 https://learn.captureone.com/webinars/four-portrait-edits-co11/
In dit verband is dit trouwens een lezenswaardig artikel https://photographylife.com/color-noise-reduction
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor NiekHs » do okt 24 2019 12:28 pm

Dank voor de reacties.
@strangeartefact: Mijn periode met de probeerversie is voorbij, ik sta nu voor de beslissing om al dan niet C1 aan te schaffen. Zoals ik zei, met wat aanpassingen in ruis- en verscherpingniveau's heb ik betere resultaten kunnen bereiken (dan eerst in C1; ik kan nog niet zeggen dat de resultaten per se beter zijn dan in LR). Ik ben bezig met de tutorials, er zijn er nogal wat...

@Skippy: Het is mij gelukt om de defaults voor ruis en verscherping te veranderen, en alle foto's die ik geïmporteerd heb sindsdien, hebben de nieuwe waardes. Dat bevalt me veel beter. Dank voor de links, ik ga ze bekijken!
Z6ii, D750, D700, Fujifilm X100s, Tamron 24-70 f/2.8 Di VC USD, Z 24-70/f4, etc.
NiekHs

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Skippy » do okt 24 2019 1:35 pm

Mooi, op de goede weg dus. Succes er mee Niek.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Ronald53 » do okt 24 2019 2:51 pm

Ik probeer op dit moment DxO Photolab 2. Heb ook geen zin in iets met een abonnement. Heb hier ook nog een officiële versie van LR6 liggen, die moet ik nog proberen, maar daar heb ik dan natuurlijk geen updates meer op.

Ik ben zeker geen ervaren gebruiker van fotobewerkingssoftware, maar Photolab 2 bevalt tot nu toe goed. De archiveringsmogelijkheden zijn zeer beperkt, maar doordat iedere bewerkte foto wordt voorzien van z'n eigen (side car)bestand, is het heel makkelijk om je bestanden van de ene naar de andere plek of PC te verplaatsen zonder dat je bewerkingen verloren raken.

DxO Photolab 2 kost overigens iets van €200 in de uitgebreide versie. Maar wellicht dat er dadelijk op Black Friday een aantrekkelijke aanbieding is.

Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Skippy » do okt 24 2019 4:00 pm

Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 24 2019 6:41 pm

Ik ontving net een bericht van Cameraland in Alkmaar. Zij geven een masterclass Capture One. Mogelijk hebben jullie hier iets aan.
https://www.cameraland.nl/masterclass-c ... gendaDatum
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten