Foto scherpte

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Foto scherpte

Berichtdoor Tonnikon » za jul 14 2018 10:39 am

Beste leden,
de afgelopen weken ben ik veel bezig geweest met scherpte van foto's en daar aan gerelateerde onderwerpen (scherpte-diepte, focuspunt, brandpuntafstand, hyperfocale afstand, enz) omdat ik door de foto's van mijn zoon geconfronteerd ben met de scherpte van zijn foto's, gemaakt met een Panasonic GH5 met een Panasonic Leica Elmarit 12-60 F2.8-4.0 lens. Ik heb zelf een Nikon D7200 met 4 lenzen (een 10-24 3.5-4.5 G ED, de 35mm 1.8 G en twee kitlenzen van de D7200, de 18-105 3.5-5.6 en de 55-300 4.5-5.6).
Afgaand op wat ik zie krijg ik daardoor de indruk dat mijn foto's best wel wazig zijn. Hoewel er ook wel reviews zijn over de GH5 met deze lens dat er sprake zou zijn van overscherpte, heb ik de afgelopen weken wel ook geconstateerd dat bij scherpte, de kwaliteit van de lens een behoorlijke invloed ( zo niet de grootste) heeft op de scherpte van een foto, foto's die overduidelijk onscherp genomen (verkeerde of geen focus) zijn, even daargelaten.
In reviews lees ik heel vaak, om vergelijkingen te maken, altijd 100% wordt ingezoomd op een foto om de scherpte te beoordelen, maar wat is 100%? Wel is te zien dat juist vergelijkingen van andere merken camera's /lenzen een verschil in scherpte aantonen, maar hoe vergelijk ik de ene foto met de andere?
Soms zoom ik heel ver in maar ik vraag mij af tot hoever ik moet inzoomen om te bepalen of een foto scherp is?

Als gebruiker van Lightroom wordt verwezen naar de zoom knop "1:1" maar heb ik dan een 100% vergroting? ik stel de vraag omdat mijn zoon en ik ook verschillen zien in de grootte van het kader dat bij de zoomknop "1:1" verschijnt in de Navigator.
Ligt dat aan de resolutie van de monitoren waarop ik vergelijk (AOC 2K vs Fujitsu Full HD) , ligt dat aan de grootte van de foto (16 MP GH5 vs 24 MP D7200)?

Zie graag jullie reacties, tips en vragen.
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Brutus » za jul 14 2018 5:00 pm

Los van je andere vrage (het beantwoorden daarvan laat ik graag aan de deskundigen over):

Met een D7200 kunnen gestoken scherpe fotos worden gemaakt.
De grote pixeldichtheid van de beeldchip maakt wel dat er hoge eisen worden gesteld aan het scherpstellen, het gebruikte glas en vooral het stilhouden van de camera. Een stevig statief doet daarbij wonderen.

De eerste tegenvraag die bij mij opkomt is of je je voor al je lenzen een fijnafstelling in de camera hebt gedaan.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor DannySan » zo jul 15 2018 1:12 am

Los van focus of scherpte, kun je eens zo'n "onscherp" beeld posten?
Het liefst met alle gegevens nog in de foto, dan kunnen we mee kijken.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Laatst gewijzigd door DannySan op zo jul 15 2018 12:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor JurjenF » zo jul 15 2018 11:51 am

Er is wel een verschil tussen de genoemde camera's : de MFT sensor is een stuk kleiner dan de APS-C sensor van de D7200 en daarmee, even kort door de bocht, de scherptediepte ook anders/groter. Zijn de vergelijkingen ook gemaakt op RAW (NEF vs RW2)? Het is nml bekend dat de JPEG's van Panasonic voor het oog heel erg scherp zijn door de interne verwerking in de camera.
En daarnaast zijn er, zoals reeds genoemd. vele andere factoren die invloed hebben op het uiteindelijke beeld/scherpte.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Tonnikon » zo jul 15 2018 11:52 am

Dag Bert en Danny,
dat de D7200 fraaie foto's kan maken (uiteraard afhankelijk van correct gebruik) had ik inderdaad al begrepen uit de vele voorbeelden die ik op internet heb gevonden. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik geen fijnafstemming van mijn lenzen heb gedaan op de camera. Naar aanleiding van mijn constateringen de afgelopen weken heb ik ook voor het eerst een keer de focus van een lens getest (18-105) op een scherpstelkaart (A4 met focuspunt met aan de zijden de streepjes en cijfertjes) en dat was naar mijn oordeel ook goed (scherp op de nul). Ik neem aan dat je dat bedoelt, dus dat je focusafwijkingen per lens kan "verschuiven". Moet je dat overigens per lens telkens opnieuw instellen?
Wellicht wat simpel gedacht, maar ik sinds ik de afgelopen maanden ook kennis heb gemaakt met de mogelijkheid om lenzen af te stellen op de camera, eigenlijk verondersteld dat dit wel vreemd is als je een NIkon camera hebt en alleen gebruik maakt van Nikon lenzen (tot nu toe), maar begrijp nu toch wel dat dit een verkeerde aanname is.
Ik heb geen online account waar ik foto's heb staan, is dat de enige manier waarop ik foto's kan linken? als dat zo is wil ik best een account aanmaken om een foto te posten, hoor graag wat ik hier het beste ( met gegevens in de Giro?)voor kan gebruiken.
Dank tot zover al voor de reacties.
Groet Ton
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Richard » zo jul 15 2018 12:08 pm

Beschrijving van eenvoudige Flickr procedure: viewtopic.php?f=82&t=68524
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor DannySan » zo jul 15 2018 12:53 pm

Met elke camera kun je fraaie foto's maken natuurlijk, daar heb je geen D7200 voor nodig ;-)
En de fijnafstelling 'moet' ook niet, maar het gebeurt soms dat een bepaalde combinatie van een objectief + body een kleine afwijking oplevert (die zijn trouwens binnen 'de marge' maar wel vaak héél storend).
Je kunt in het menu van je camera inderdaad voor een x-tal objectieven (ik weet niet hoeveel in een D7200, maar in mijn D7100 volgens mij 10 ofzo) een correctie instellen. De camera onthoudt die correctie én dat het bij 'die lens' hoort.
We zien graag je foto (of foto's) tegemoet, het liefst dus met de instellingen erbij dan kunnen we veel beter antwoord geven.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Janvis » zo jul 15 2018 1:17 pm

Die AF afwijking openbaart zich voornamelijk als je met kleine scherptedieptes werkt. Als de scherptediep groot is zal het geen mens opvallen. Maar ik ben wel blij dat ik een camera heb die die mogelijkheid ondersteunt want al mijn lenzen hebben een kleine afwijking en bij portretten of andere foto's waarbij de scherptediepte klein is is het wel heel erg vervelend als de scherpte telkens net verkeerd zit.

Maar uiteindelijk maakt het de lens natuurlijk niet scherper hé zoals sommigen volgens mij wel eens denken, het zorgt er puur voor dat de scherpte exact op de juiste plaats ligt. Uiteraard kan zich dat vertalen in een scherpere foto maar dat hangt geheel van de situatie af, het kan namelijk ook zijn dat het onderwerp weliswaar niet scherp is maar dat hetgeen net voor of achter het onderwerp wel scherp is. Dan zie je dat de lens wel scherp is maar dat de scherpte gewoon op de verkeerde plek zit.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Tonnikon » zo jul 15 2018 2:55 pm

Dank voor de aanvullingen en verwijzingen.
Ik ga komende week naar Boedapest en zal een Flckr-account aanmaken en checken hoe ik de metadata van de foto koppel aan de foto zelf. Hoor en zie graag de reacties tegemoet.
Dank alvast Danny, Richard, Jan, Bert en Jurjen!
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Boem » zo jul 15 2018 7:48 pm

Brutus schreef:Met een D7200 kunnen gestoken scherpe fotos worden gemaakt. De grote pixeldichtheid van de beeldchip maakt wel dat er hoge eisen worden gesteld aan het scherpstellen, het gebruikte glas en vooral het stilhouden van de camera.


Overigens zijn de pixels van de Panasonic gh5 nog iets kleiner ( en dus de pixeldichtheid nog hoger) dan van de d7200.

Los daarvan nog een andere vraag: bekijk je de RAW of de jpg files? Voor de jpg’s doen Panasonic en Olympus nl een forse ‘verscherping’, meer dan Nikon in mijn ervaring. Dat kan ook zorgen dat de ene foto scherper lijkt dan de andere.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Tonnikon » ma jul 23 2018 9:53 am

Dag allen,
naar aanleiding van mijn vragen over scherpte heb ik op verzoek een Flickr-account aangemaakt om wat foto's te tonen. Het duurde even om erachter te komen hoe e.e.a. werkt in Flickr, maar volgens mij zijn er nu foto's gepubliceerd:
https://www.flickr.com/photos/155510062 ... 775707860/

Ik heb drie albums gemaakt met foto's die alleen zijn gemaakt met mijn Nikon AF-S 18-105 mm (de albums Italie en Jordanië) en ik heb er een album aan toegevoegd waarin alleen foto's staan die ik onlangs met een pas tweedehands aangeschafte Nikon AF-S 10-24 mm heb gemaakt. Daarnaast heb ik een map aangemaakt met foto's gemaakt met de GH5, ter vergelijking om redenen waarom ik de vraag stelde.
De laatste opmerking van JurjenF lijkt wel aan te sluiten bij wat ik hier en daar lees over "overscherpte" bij de Panasonic en ik ook denk te zien maar klopt dat ook?
Ik zie ook wel terug dat ik zelf in het verleden minder accuraat was met het focuspunt doordat ik al veel minder op de automatische stand fotografeer. Het gebruik van de automaat-stand genereert een brede meting aan scherpstelpunten waarbij naar ik aanneem mij niet altijd duidelijk is waar nu op scherp gesteld wordt.
Voor een deel denk ik dus het antwoord wel te hebben gevonden (correcte scherpstelling), tenzij jullie reacties een andere richting opwijzen....
Wat ik dus nog niet goed kan invullen is hoever je inzoomt om te kunnen zeggen of een foto scherp is of kan ik dat alleen als ik dat vergelijk met een vergelijkbare foto die onder exact dezelfde omstandigheden is genomen ( ander toestel of lens versus zelfde brandpunt, zelfde sluitertijd, zelfde ISO, zelfde resolutie?)
Hoor graag van jullie!
Laatst gewijzigd door Highlander op ma jul 23 2018 12:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Linkje gerepareerd
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Janvis » ma jul 23 2018 10:13 am

M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor JurjenF » ma jul 23 2018 10:41 am

Ik heb de foto's bekeken en die zien er prima uit qua scherpte. Alleen die van die oranje kussens in Jordanie zit de scherpte op een verkeerde plek vind ik. Maar die zijn in JPEG gemaakt en ik kan zo snel niet vinden welke scherpstelmethode is gebruikt. Om de scherpte te checken ga je in je RAW-converter inzoomen op 100%. Maar bedenk wel dat je dan zit te 'pixelpeepen'....Ik denk dat de wijze van scherpstellen nu is gewijzigd van ; auto' naar AF-s. Veel beter gezien de andere albums.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor Tonnikon » ma jul 23 2018 12:40 pm

Dag JurjenF,
dank voor jouw aanvulling, ik lees alleen in jouw reactie dat je verwijst naar de RAW-converter, ik weet niet exact wat je hiermee bedoelt. Ik maak (inmiddels) alle foto's in RAW (Jordanie nog niet) , importeer die in Lightroom en na het bewerken van de RAW (NEF-)bestanden exporteer ik de foto's naar een jpg-bestand. Ik maak op op uit wat je vermeldt, dat er kennelijk nog een tussenstap wordt gemaakt?
Wat betreft je conclusie over het scherpstellen ben ik inderdaad van "auto" meer naar AF-S overgestapt, een wijziging mede nu ik in de M-stand fotgrafeer; ik bepaal aan de hand van de foto hoeveel scherpstelpunten ik gebruik, waarbij ik de 1, 9, 21 punten het meest gebruik en 51 minder, 3D nog minder en Auto-AF het minst. Ik stel het scherpstelpunt ook niet meer standaard in op het verste punt maar maak een inschatting van welk deel van de foto ik zeker scherp wil hebben, rekeninghoudend met mijn diafragma. Bij de foto van de oranje kussens in Jordanië had de scherpte meer vooraan moeten liggen...? ik weet ook niet meer of ik alle kussens scherp had kunnen krijgen...
Zijn alle albums voor jullie zichtbaar zodat duidelijk is welke foto's met de D7200 zijn genomen en welke met de GH5?
Tonnikon

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto scherpte

Berichtdoor JurjenF » di jul 24 2018 9:43 am

Sorry : met RAW converter bedoel ik het programma waarin je de RAW beelden 'inlaadt' en dan bewerkt. Zoals Photoshop, Lightroom etc..
Mbt die kussens : gewoon als voorbeeld aangehaald omdat ik denk dat de auto scherpstelling aanstond en die dan het 'verkeerde' scherpstelpunt/gebied heeft gepakt.
De albums zijn allen zichtbaar en het is idd duidelijk welke met de Nikon en welke met de Panasonic gemaakt zijn (die overigens in RAW zijn gemaakt dus die extra verscherping is niet van toepassing). Mbt dat laatste : ik ben zelf overgestapt van Nikon naar Panasonic systeem en merk dat de scherpte vaak beter is omdat er geen front-/backfocus meer optreedt. Met dat laatste had ik ook wel eens last. Ook met langere sluitertijden wegens de 5-assige stabilisatie. Ik ben niet zo'n statief-liefhebber nml.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten