Vervanging camera

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Stijn Smits » di jul 24 2018 6:06 pm

fx en dx kunnen elkaar natuurlijk ook aanvullen, ik gebruik met veel plezier een d500 en een d800 naast elkaar. Beide met hun eigen voordelen hoewel een d850 misschien beide zou kunnen vervangen.

D300 en D700 zijn wat bediening betreft gelijk, wat ruis betreft duidelijk anders. Mijn d300 gebruikte ik max iso 800 de d700 iso 1600 en in een uiterst geval 3200. Maar het is maar net wat je zelf acceptabel vindt.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor JaapV » wo jul 25 2018 11:56 pm

Tuurlijk, maar a) FX camera's kunnen nauwelijks overweg met DX objectieven en B) met een D300s val je in deze tijden inderdaad wel wat erg ver terug op ISO-gebied.
En "het is maar net wat je zelf acceptabel vindt" past m.i. niet in het adviezenmandje :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Stijn Smits » do jul 26 2018 7:42 am

a. Helemaal waar maar als ik in de footnote van ts kijk zie ik alleen maar fx-lenzen

b.Dat je met de d300s terugvalt ben ik zeker met je eens vandaar dat ik eerder al andere modellen heb aanbevolen.

En wat het laatste betreft, denk ik dat iedereen een andere acceptatiegrens heeft wat ruis betreft, uitproberen en voorbeelden bekijken werken dan beter dan geschreven tekst.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor brasil » do jul 26 2018 4:35 pm

Is het voor een kinderhand, dan zeker een D300s (kan je laten vallen).
Je koopt een D300s om z'n snelheid, robuustheid (en prijs). Maar je krijgt dadelijk de situatie dat die de vooruitgang van je lenzen niet meer aankan en er geen update's meer beschikbaar zijn (had ik met mijn eerste nikon voorm. D90).

Ik heb zelf nog steeds een D300s in de kast liggen die ik echt nooit meer gebruik. Omwille van zijn robuustheid, snelheid en daarmee degelijkheid heb ik hem ooit aangeschaft.
Wil je er echt op vooruit gaan en een backup-camera hebben dan zou ik eerder voor de D500 gaan (is geen FX) maar dat heeft zeker zijn voordelen. En ja hij is een stuk duurder dan de D300s maar je kan er wel voorlopig mee vooruit, het is namelijk de opvolger van de D300s. Met name voor dierfotografie is die super daar kan geen FX aan tippen alleen de D5/D850.

Mocht je de keuze maken voor de D500 zou het me niks verbazen als dat je nummer 1 camera wordt en de D700 de kast in gaat!


Let wel goedkoop is duurkoop.
Dan maar wachten, sparen en meer recensies lezen.

succes.
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Jos » zo sep 30 2018 7:40 pm

Ik zou even doorsparen voor een D800. Die zijn in ruime mate 2e hands voorradig, wel iets duurder dan een D700 maar dan heb je wel fantastische beeldkwaliteit en ongeveer hetzelfde bedieningsgemak en degelijkheid. De D810 is nog aan de diure kant maar net weer wat beter. Ik heb met de D800 fantastisch werk kunnen afleveren. Je hebt wel wat computerkracht nodig, maar dat geldt voor 24 mp in zekere zin ook.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor JaapV » di okt 02 2018 10:23 pm

Jos schreef:(...) Je hebt wel wat computerkracht nodig, maar dat geldt voor 24 mp in zekere zin ook.

Verwijzend naar de D700?? Die heeft "slechts" 12,1 mp... :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Peter » wo okt 03 2018 9:27 pm

het is maar net waar je de D300s voor wilt gebruiken. Natuurfotografie ? Velen doen dat niet in het donker. :-)
Body is oersterk, buffer is groot en de autofocus verslaat nog mening nieuwe camera.

Maar goed, tis oud dus in vaak 'niet goed' meer
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor JaapV » za okt 06 2018 12:15 am

Helemaal eens, Peter!
Maar ik reageerde op Jos, die "24 mp" schreef na een opmerking van brasil m.b.t. de D700, dus ik mocht aannemen dat Jos abusievelijk 24 mp toekende aan de D700 :wink: :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging camera

Berichtdoor Jos » zo okt 07 2018 11:08 am

Ja klopt, 312 mp voor de D300/D700. Met die 24 mp verwees ik naar de D7### en de D750 die in deze discussie ook voorbijkwamen. Teruglezend heb ik die link niet duidelijk gelegd, inderdaad...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten