Oplader voor op reis

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Oplader voor op reis

Berichtdoor RVK » vr jul 27 2018 1:54 pm

Om tijdens het reizen onder verschillende omstandigheden overal de accu van de Nikon te kunnen opladen ben ik gaan zoeken en heb een soort standaard reis set. De originele lader voor de EL15 is vrij groot en alleen voor het net wat een beperking is voor als er geen net aansluiting aanwezig is.
In Afrika heb ik in lodges geslapen zonder stroom , dus was het opladen tijdens de autorit.

Nikon zelf heeft hier weinig voor dus maar overal rond gekeken wat er zoal te krijgen is.

Bij het zoeken kwam ik deze kleine USB oplader tegen die samen met auto en net USB oplader en een aantal USB oprol kabeltjes een kleine , flexibele oplaad kit vormt.

Afbeelding

Omdat het een standaard USB aansluiting is kun je ook makkelijk gebruik maken van een power bank, zonnen cellen en voor noodgevallen de accu van je laptop,

Ik heb het dit jaar getest en het werkt uitstekend, klein, weinig gewicht, en universeel voor camera, telefoon en tablet.

Als extra, heb je verschillende accu's en of camera's dan heb je maar een lader nodig, de bovenkant kun je verwisselen voor diverse typen accu's.

Ook financieel geen aderlating, de oplader kost 7 Euro, het hele setje ca. 16 Euro.

http://www.dx.com/nl/p/ismartdigi-el15- ... ack-484169

Zo maar een tip

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor jan » vr jul 27 2018 3:00 pm

Het merk Nitecore heeft ook USB laders.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor ben42 » za jul 28 2018 11:08 am

Dank je voor de informatie:

Naar aanleiding van je bericht het volgende besteld:

Afbeelding

Site:
https://www.zaklampen.nl/nitecore-unk1-usb-oplader-voor-nikon-batterijen.html?gclid=EAIaIQobChMIr7zMprG_3AIVhUAbCh1tVAJVEAYYASABEgJ8n_D_BwE

Dank *),
Ben

Ziet er goed uit, handig dat deze met een USB lader/USB accu kan worden opgeladen. Bijna alles kan ik nu middels een USB opladen. Gebruik vakantie een 6 poorts lader, met een enkel stopcontact (of een enkele stekker adapter), kan ik dan tegelijkertijd van alles opladen. En je kunt de conditie van de batterij in de gaten houden met de vermogensmeting (?).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor ben42 » za jul 28 2018 7:56 pm

Naschrijven.
De Nitecore is binnen, het gewicht en het volume is een fractie van de orginele acculader. Het pakvolume van het orgineel inclusief het snoer is ongeveer 4 maal zo veel als van deze USB lader.
Voorkant kan een NikonEN-EL15 batterij bevatten achterkant een EN-EL14 of EL14A.
Hoewel de lader licht is, voelt de constructie van de lader degelijk aan.

De lader laat tijdens het laden zien:
De conditie van de accu.
Laadstroom van dat moment.
De temperatuur (van ?).
Voltage.
Aantal al geladen mAh.

Het laden kan vanaf het net, maar ook vanaf een USB accu, om een EN-EL15 accu (1900 mAh) heb je zeer waarschijnlijk wel een 4000 mAh 5 volt USB accu nodig. *)
Voor een lader met een hoge capaciteit (2000 mA) is de accu in ongeveer 2 uur geladen.

Afbeelding
Snoer en orginele lader, Usb lader(achterkant), EN-EL15

Conclusie:
Heerlijk compact en licht voor een vakantie (als je al een USB lader bij je hebt).
Eventueel kan een USB accu worden gebruikt voor het laden als je geen netstroom hebt. Met een forse USB accu heb je de camera accu in ongeveer 2 uur geladen.
Geeft meer informatie over de conditie van de batterij dan de standaard lader.

Bovenstaande is gebaseerd op een gebruik van 1 keer. Dit is dus nog geen degelijke test. Maar tot op heden ben ik zeer positief.

Ben

*)
Tijdens het laden van de accu werd ongeveer het dubbele aan mAh's vanaf 5 volt gebruikt ten opzichte van door het apparaat aangegeven mAh's bij rond de 8.1 volt. Een deel gaat dus verloren als warmte.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor RVK » zo jul 29 2018 8:10 am

Als je zoekt zijn er nog wel meer USB opladers te vinden. De Nitecore heeft voor mij als nadeel dat je alleen maar Nikon accu's kan opladen en ik heb onderweg ook nog andere camera's bij mij.
Verder is hij natuurlijk veel duurder, mijn hele set is goedkoper dan alleen de Nitecore.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor erikboersbroek » ma jul 30 2018 10:54 am

Bedankt Rob voor deze tip. Op de achterzijde van de ismartdigi battery charger lees ik dat deze geschikt is voor 5V/1-2A. Wat is de laadtijd voor een Nikon EN-EL15 batterij met 2A?
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor RVK » ma jul 30 2018 11:30 am

De ismartdigi heeft een output van 0,6A maximaal, dat is vergeleken bij de MH 25A de helft van wat die kan leveren. In theorie zou de laadtijd dus 2 x zo lang kunnen zijn maar let op bij USB laders wordt de output ook sterk bepaald door de output van de voeding USB poort en die kunnen zeer veel verschillen.

De ismart is zeker geen snelle lader maar ik gebruik hem omdat hij vooral klein en handig is voor op reis en daar ik met 2 accu's werk is de snelheid voor mij niet zo belangrijk.
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor erikboersbroek » ma jul 30 2018 6:25 pm

Bedankt Rob.

Erik Boersbroek
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor markdv77 » ma jul 30 2018 9:00 pm

ben42 schreef:Tijdens het laden van de accu werd ongeveer het dubbele aan mAh's vanaf 5 volt gebruikt ten opzichte van door het apparaat aangegeven mAh's bij rond de 8.1 volt. Een deel gaat dus verloren als warmte.

Waarmee heb je dat gemeten? Als je afhankelijk bent van een power-bank voor het laden kan het wel interessant zijn om een zo efficiënt mogelijke lader te gebruiken.
Zou de lader die ik gekocht heb wel eens willen meten. Dat is een https://www.hahnel.ie/irish-shop/hlx-el15hp-extreme-power-kit/. Kan twee el15 accu's tegelijk laden vanaf USB.
Werkt prima, klein en weegt bijna niets. Groot nadeel dat is dat ie alleen in combinatie met een accu te krijgen is en het prijskaartje (dan) aanzienlijk hoger is dan andere genoemde opties.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor MartinT » ma jul 30 2018 10:46 pm

Laadtijd van die Hahnel met 2 accu’s is 4 uur en 15 min :o en met 1 accu 3 uur 30 min.
Da’s vind ik echt te lang als je onderweg ( op reis) bent.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor ben42 » di jul 31 2018 12:56 am

De Nitecore wordt geladen met USB voeding, tussen de voeding en de Nitecore heb ik een USB meter geplaatst.

USB-meter

Afbeelding
Zie de stroom en spannings verschillen van de ingang en de uitgang van de Nitecore.

De mijne is ook een 24 versie, alleen niet de C dacht ik, ondertussen is er ook een 25 en een 34 versie met nog meer mogelijkheden. *)
Omdat ik over verschillende USB-meters beschik weet ik dat de nauwkeurigheid van deze meters hoog is.
Deze USB meter meet de ingang van de Nitecore.
De Nitecore zelf meet aan de batterij kant. Voltage is hoger, dus de stroom is lager.


Ben

Mogelijkeheden 24 :
Volt
Ampere's
ampere uur (vermogen dat een batterij ingaat)
Wh (vermogen dat een batterij ingaat in wh uit
Laadtijd (In te stellen wat de ondergrens is voor laadstroom).
Weerstand (Weerstand van een kabel meten, kabels blijken in de praktijk veel verschil te maken :crazy: ).
Snellaad Herkenning over de twee niet laadpoorten. (Spanning over die poorten wordt weergegeven,
en herkend daarmee snelladers. de 25 versie herkend meer snelladers).
Ook nog wat grafische weergaven, stroom en spanning, daarmee is te zien hoe stabiel stroom en spanning zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor markdv77 » di jul 31 2018 8:56 am

MartinT schreef:Laadtijd van die Hahnel met 2 accu’s is 4 uur en 15 min :o en met 1 accu 3 uur 30 min.
Da’s vind ik echt te lang als je onderweg ( op reis) bent.


Een accu laden is zeker niet snel. Al denk ik dat je met de originele lader net zo lang, misschien wel langer, bezig bent om twee accu's te laden.
Gekocht toen we op onze eerste Safari in ZA gingen. Na diner en natafelen waren ze meest al weer vol. Evt daarna nog een setje terwijl we sliepen.
(Hadden ook twee bodies bij ons die EL15's slikken.)
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor markdv77 » di jul 31 2018 9:09 am

ben42 schreef:De Nitecore wordt geladen met USB voeding, tussen de voeding en de Nitecore heb ik een USB meter geplaatst.
USB-meter
...


Dank voor de uitleg, ben gek op dingen meten... :)
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor RVK » di jul 31 2018 9:49 am

De ingangsstroom van de Ismart is gemeten 1 A terwijl de oplaadspanning 8,4 V is. USB levert 5 V dus spanning wordt opgevoerd wat betekend dat de stroom lager wordt. 5/8.4 x 1000mA = 596 mA wat aardig overeenkomt met de opgegeven 600 mA. de oplader wordt nauwelijks warm. Nikon geeft op dat e accu 1900 mA is dus theoretische laadtijd is 1900/600 = 3,16 uur minimaal, zonder rekening te houden met oplaadverliezen.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplader voor op reis

Berichtdoor ben42 » di jul 31 2018 3:26 pm

In de praktijk zit er vrijwel altijd een verschil tussen opgegeven waarden en gemeten waarden.

Mijn ervaring is dat gemeten waarden over het algemeen vrij nauwkeurig zijn. De opgegeven waarden gaan meestal de richting 'optimistisch'. De Nikon accu heb ik niet doorgemeten. Maar bij andere accu's is mijn ervaring dat het aantal mAh dat je er in kunt stoppen ruim onder de opgegeven waarde ligt. Het aantal mAh dat eruit komt ligt er nog verder onder.

Nu ben ik erg tevreden over de Nikon accu (zelf tot maximaal 2500 opnamen gemaakt). Maar de opgegeven waarden, dat wil ik liever gemeten zien. *) Meten is weten, dat is ook wel prettig aan een USB-meter en aan de Nitecore, zelfs de temperatuur wordt bij beiden weergegeven. En er was een conversie verlies van ongeveer 25 procent, maar de Nitecore was nauwelijks warmer geworden. De Nikon accu gebruik ik over het algemeen niet leeg, ik heb er namelijk maar 1, zal daarom ook niet snel aan een volledige laadtest toekomen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten