Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » di jul 31 2018 9:43 am

Hoi allemaal,

hierbij dan - met enige vertraging - de resultaten van opdracht 3.
Dit mooie landschap is door forumlid Brutus vastgelegd - Glanni waterval in de Norðurá rivier (noordwest IJsland).

Inzending 1: bcvthul
Afbeelding
Beetje croppen, in Dxo de functies clearview en smartlighting gebruikt.
Ik vind het jammer dat er weinig lucht in de foto zit.


Inzending 2: Tuihanti
Afbeelding
Uitsnede veranderd naar beeldvullend formaat 16:9
Camera kalibratie: Neutraal
Lenscorrectie
WB op daglicht 5500 K gezet.
Hooglichten -100
Schaduwen +70
Helderheid +20
Verzadiging +20
Detail Verscherpen 50, Detail 100


Inzending 3: Bak
Afbeelding
Hooglichten teruggebracht,
Schaduwen lichter gemaakt.
Lokaal, gegradueerd, de donkere partij onderaan iets lichter gemaakt.
Daarna waren de rotsen me nog steeds iets te donker, dus die heb ik met een penseel nog iets opgelicht. De struik linksvoor daarentegen weer ietsje donkerder gemaakt omdat hij begon op te vallen.
De lucht gegradueerd iets donkerder gemaakt zodat de wolken goed uitkomen.
De witte stroom water met een penseel een beetje donkerder gemaakt.
Rechtsboven in de lucht een streepje lichte lucht weggekloond zodat het niet afleidt.
Het bord links weggekloond.


Inzending 4: becas
Afbeelding
Mijn idee was om een moody en over the top bewerking te maken. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van LR en PS. Kleuren bewerkt, helderheid, contrast, hooglichten, schaduw, dodge & burn, met lagen gewerkt in PS etc etc. Kortom, teveel om allemaal op te noemen :)

Inzending 5: wiebeterpstra
Afbeelding

Inzending 6: stronk
Afbeelding

Inzending 7: brombeer
Afbeelding
Heb een beetje aan de temperatuur gedaan.
Heb de hooglichten en contrast wat aangepast.
Heb met de penseel de voorgrond rotsen wat opgelicht.
Heb hem iets verscherpt.
Heb het blauwe bord links verwijderd, stoorde me, past niet in zo'n mooi landschap.
Voor de rest weet ik niet wat ik er nog aan gedaan heb, niet veel in ieder geval maar vond dat de foto iets meer pit moest hebben, vandaar deze bewerking.


Inzending 8: MarcB
Afbeelding
Bord linkerzijde verwijderd
Uitsnede aangepast
Witbalans Cloudy
Highlights, Shadows, Whites, Blacks aangepast
Verscherping toegepast
Licht vignet
Dehase en Vibrance aangepast


Inzending 9: HannahV
Afbeelding

Inzending 10: henkprak
Afbeelding
In Lightroom de standaard bewerkingen gedaan zoals contrast, hooglichten, schaduwen, nevel verwijderen en iets aangescherpt. Gecropt en huizen gekloond.
daarna in HDR efex pro mijn gevoel erin gelegd, dus het donkere en bijna zwart-wit effect.


Inzending 11: MarcoEos70D
Afbeelding
- geopend in PS CS5;
- schaduwen iets opgelicht;
- levels iets aangepast;
- contrast iets verhoogd;
- licht verscherpd;
- met curves het groen iets teruggedraaid en de RGD een kleine S-curve gegeven;
- iets rechter gezet;
- iets gecropt (links en onder een klein stukje eraf)


Inzending 12: mozes
Afbeelding
De lucht wat donkerder gemaakt, en de focus wat meer op het water gelegd door wat meer midden contrast.
Verder wat objecten zoals huizen, een auto en wat takken links onder in het beeld weggepoetst.


Inzending 13: brutus
Afbeelding
Op de valreep nog mijn eigen bewerking van deze foto van de Glanni waterval in de Norðurá rivier (noordwest IJsland). De elven en trollen die hier wonen heb ik helaas niet op de foto gekregen; Met de privacywet in de hand wilden ze niet meewerken.
In grote lijnen heb ik het kader veranderd,wat storende beeldelementen verwijderd (informatiebord, huizen) en veel met lokale belichting, verzadiging en contrast gespeeld mbv penselen in LR.


Inzending 14: johan van veelen
Afbeelding
Een mooie foto waar wat mij betreft niet veel aan gesleuteld hoeft te worden. Het onderste deel van de foto vond ik niet zo boeiend, daarom heb ik dat weggeknipt. Het resultaat daarvan is een langer-gerekte foto, die wat mij betreft meer past bij dit landschap. Ik vond dat het herfstkleurige landschap wat meer geaccentueerd mocht worden. Lightroom heeft daar tegenwoordig een aardig gereedschap voor wat ik voor het eerst gebruikt heb bij deze foto door in het profiel voor Adobe landschap te kiezen. Verder heb ik het belichtingsschuifje wat naar rechts gesleept. Zowel de hooglichten als de schaduwen heb ik er maximaal uit gehaald. Het contrast heb ik verhoogd. Met een filter heb ik de lucht wat donkerder gemaakt. Ook een ietsiepietsie nevel verwijderd en de verzadiging wat laten toenemen. Plaatselijk heb ik (met name bij de rotsen vooraan) de belichting verhoogd.

Inzending 15: jan24
Afbeelding
Wat in LR geschoven en mij ditmaal meer geconcentreerd op het water.
En nog wat nabewerkt op het einde met Picasa2, voornamelijk het contrast.


Inzending 16: JDPix
Afbeelding
Tot nu had ik weinig aandacht besteed aan de fotobewerkingsopdrachten van Danny; dat kwam door een ruime vakantie en daarna veel werkzaamheden om het huis.
Maar nu toch ook van mij een bewerking. Ik heb een contrastrijk beeld gemaakt, volledig in Lightroom.
- eerst de twee "storende borden" links in beeld verwijderd met de heal-tool
- graduated filter in de lucht met daarbinnen nog een aantal bewerkingen o.a contrast wat omhoog, beetje meer clarity
- hele beeld shadows +45
- drie radiaal filters toegepast: gebied vóór de berg wat donkerder, rots rechts onder wat lichter en rots links midden ook wat lichter
- hele beeld sharpening +60
- beeld wat koeler gemaakt, witbalans van 6000 naar 5222 K
- verhouding 3:2 zo gehouden
- export naar .jpg quality 100 en sharpen for screen
Ik heb erg getwijfeld over het al dan niet verwijderen van de twee lichte gebouwen midden in het beeld. Op schermformaat zijn ze eigenlijk te klein om ze te herkennen. In een grote vergroting zal dat beter zijn. Uiteindelijk toch maar laten staan.


Inzending 17: janvis
Afbeelding
Na importeren in Lightroom heb ik als eerste de lenscorrecties toegepast.
Gekeken of de foto scheef stond maar kon eigenlijk niet een betere stand vinden dus heb de foto laten staan zoals ie is gemaakt.
Al bij het zien van de opdracht was mijn idee om de foto uit te snijden als panorama, dus daar ben ik als eerste mee aan de slag gegaan.
Toen met het pipet geprobeerd om een neutrale kleur te vinden om de witbalans goed te zetten.
Heb de hooglichten naar -100 gezet en de schaduwen naar +100
Witte en zwarte tinten beetje bijtrekken maar niet te veel.
Een gegradueerd filter op de rand van de waterval gezet om zo aan de onderzijde het licht een klein beetje terug te kunnen trekken om meer detail in het wilde water te krijgen. Uiteindelijk is de belichting aan de onderzijde van de foto -0.6stop terug gehaald t.o.v. het bovenste deel.
Contrast en helderheid verhoogd.
Levendigheid iets verhoogd
Verzadiging een heel klein beetje verhoogd
Ruisreductie toegepast
Verscherping toegepast (met masker)
Exporteren en klaar.
Redelijk basic dus allemaal.


Inzending 18: DannySan
Afbeelding
Ik wilde de foto een iets 'aanwezigere' sfeer geven, dus ik heb er zelf een HDR van gemaakt en ben vervolgens deze in Photoshop 'te lijf' gegaan met wat bewerkingen en NIK-filters. Geprobeerd de doortekening van water en omgeving te houden maar het iets aan te zetten allemaal, natuurlijk de uitsnede en de lucht ook aangepast :lol:

Inzending 19: Imaginary_nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor Brutus » za aug 04 2018 2:14 pm

Omdat ik het niet gepast vond om als eerste te reageren (het was tenslotte mijn foto), heb ik even gewacht.
Iedereen met vakantie, logisch dat het stil bleef.

Allereerst ben ik prettig verrast met de hoeveelheid reacties; iedereen bedankt voor de deelname!
Leuk om te zien hoe een beeld op verschillende manieren kan worden benaderd; je ziet een mooi verschil tussen de "naturalisten" (we houden het beeld zoals het is en proberen er het beste van te maken), de "optimliseerders" (laat het lekker knallen) en de "poetsers" (alles wat aan het beeld afbreuk maakt moet weg, alles is toegestaan - ik ben er ook zo één). Zoals met alles, het is een kwestie van smaak (valt niet over te twisten).

Ik heb weer een aantal leuke ideeën opgedaan.

Danny, bedankt voor het organiseren; ik hoop dat het draadje geen stille dood gaat sterven, want ik vind het een leuk initiatief!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » zo aug 05 2018 10:28 pm

Omdat ik het topic had geplaatst, vond ik het ook niet gepast om te reageren; ondanks dat het vakantie is is het topic 286x bekeken maar verder heeft er niemand gereageerd. Ik denk niet dat dit draadje een stille dood gaat sterven maar misschien is deze opzet niet helemaal 'de juiste'?

Ik sta natuurlijk open voor suggesties om er wellicht een draai aan te geven zodat dit een interessant draadje wordt :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor EdvandeZilver » zo aug 05 2018 10:45 pm

Ik zou me nog geen zorgen maken Danny, het is de komkommerperiode. Het hele forum doet momenteel wat stilletjes aan.
Als ik er even globaal wat van mag zeggen spreken de bewerkingen van (2)Tuihanti en (16) JDPix vanwege de frisse weergave mij het meeste aan.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor oud0001 » ma aug 06 2018 12:25 pm

Danny, ik denk dat het te maken heeft met 2 zaken. 2 weken is volgens mij al veel te lang en nu duurde het nog langer. Daarnaast maak je voor de resultaten een nieuw draadje aan en het is komkommer tijd. De komkommer tijd gaat vanzelf weer weg. Ik zou het tempo iets opvoeren en op b.v. zondag een nieuwe plaatsen en op vrijdag moet men dan aanleveren. Dan kun jij het in het weekeinde weer neerzetten en de nieuwe plaatsen. Ik roep maar wat.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor justme » ma aug 06 2018 12:38 pm

Best wel een lastig onderwerp om iets over te vinden. Wat ik zie in de resultaten is dat er op verschillende onderwerpen aandacht wordt geschonken:
- huisjes/paaltjes/auto’s
- de lucht
- en wat je vaker bij landschappen ziet, de helderheid flink aanpakken.

Daarnaar biedt deze foto, voor mij, niet echt veel qua onderwerp. Het water is het meest in de oog springend. Ik vond dat overigens wel het meest lastig om goed uit uit te laten komen, maar net genoeg hooglichten.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor JDPix » ma aug 06 2018 1:46 pm

Mooi EdvandeZilver dat mijn bewerking (en die van Tuihanti) je wel aansprak.

Ik vind het ook moeilijk om over alle foto's wat te zeggen. Grofweg vind ik de "frisse" bewerkingen met wat meer contrast het mooist en de "bruine, kleurarme" bewerkingen het minst. Dat ligt ook aan het onderwerp, normaal bewerk ik foto's hoogstens met een beetje extra clarity.

V.w.b. de opzet van het draadje hoeft voor mij de frequentie niet naar 1x/week. Bovendien vermoed ik dat je Danny dan wel erg veel werk bezorgt. Of dat zo is moet hij natuurlijk zelf maar zeggen.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor Johan v. V. » ma aug 06 2018 3:34 pm

Ik vind dit draadje een leuk initiatief. Je leert van elkaar.
Ik weet het, het is lastig, maar wat commentaar op de verschillende bewerkingen zou het wat mij betreft nog leerzamer maken. Zelf voel ik me daar onvoldoende deskundig voor, maar er zijn leden van het forum die er veel ervaring mee hebben. Ik weet het, het is dééls een kwestie van smaak. Maar daarmee is niet alles gezegd. Over smaak én kunde valt best te discussiëren!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor jan24 » ma aug 06 2018 4:00 pm

Moeilijk om een waardeoordeel uit te spreken. Het blijft een kwestie van interpretatie. Maar kan wel een eye-opener zijn.
Bewerken blijft een kwestie van persoonlijke smaak. Al eerder vermeld, ik vind het altijd mooi om dan zoveel verschillende interpretaties te zien van één en dezelfde foto.

Het is komkommertijd en onwijs warm, de PC is nu even niet het geijkte middel om te ontspannen, pff!
Ik vermoed dat de animo na de vakantieperiode weer aantrekt. Kortom, doorgaan met dit draadje voorlopig op dezelfde wijze denk ik.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor HannahV » wo aug 08 2018 11:21 am

Ik ben compleet vergeten erbij te zetten wat ik aan bewerking heb gedaan.. :p weer veel te enthousiast met versturen.

Ik heb gewerkt in Lightroom en Photoshop. Zoals te zien is ben ik een beetje doorgeschoten met oplichten (valt me nu pas op), maar goed, ik vond het wel een interessante foto om te bewerken. Ik heb de schaduwen omhooggehaald en in PS heb ik het water en de rotsen met dodge & burn aangepast. Voor de rest een beetje het standaard gebeuren, contrast, zwarte en witte tinten, kleuren enz in LR .




Waarom dit topic 'stilvalt' is denk ik omdat ik zelf niet echt weet wat te reageren. Zou het in ieder geval jammer vinden als dit uiteindelijk toch zou stoppen, het blijft een leuke uitdaging om foto's te bewerken.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor justme » wo aug 08 2018 12:10 pm

Het reageren per foto vind ik ook lastig te benoemen. Sommige hebben eigenschappen die me aanspreken, anderen weer niet. Dát maakt dit topic, deze serie, wel enorm leerzaam.
Denk daarom dat het uitblijven van inhoudelijke reacties, zoals deze ;) , niet als ontmoedigend moet worden opgevat. Gezien de aantal deelnemers is dit zeker voor herhaling vatbaar!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor josti » wo aug 08 2018 3:20 pm

Met veel belangstelling volg ik dit draadje. Ik heb (nog) geen van de foto’s ingezonden door tijdgebrek, maar wat mij betreft zeker mee doorgaan Danny; het is erg leerzaam en leuk om te zien wat je allemaal met een beeld kunt doen. Net als bij de maandopdracht, hier een poging om er iets van te vinden (hoewel ik het origineel niet ken). Er zijn een aantal (onderdelen van) bewerkingen die mij wel aanspreken.
In de eerste plaats het croppen. Wat minder voorgrond geeft voor mij een beter beeld. Ik zou net als Wiebe de neiging hebben om de struik linksonder helemaal buiten beeld te laten. Probleem vind ik dan dat het beeld wat wringt, wat krap wordt aan de onderkant. Omdat ik nu op een iPad kijk, kan ik heel makkelijk ‘croppen’ en wat mij dan het beste bevalt (heeft niemand gedaan) is links en onder zo croppen dat de struik wegvalt. Je krijgt dan wel een minder weids landschap. Een ander optie om de struik minder op te laten vallen, zie ik bij brombeer. Qua kleur zó aangepast dat het op de rotsen gaat lijken. Kortom, zonder de struik wordt het beeld wat rustiger in mijn ogen.
In de tweede plaats kan ik de luchten van bv brombeer, Tuihanti, DannySamen JDPix wel waarderen; lekker eruit laten knallen qua kleur. Wel oppassen dat het niet te gek wordt.
Ten derde vindt ik de kleur van het landschap mooi van bv bcvthul, Johan van Veelen, DannySam en janvis. De kleur van het water op de voorgrond van stronk en brombeer bevalt mij ook wel.
Tenslotte de storende elementen. Iedereen heeft blijkbaar een bord links weggepoetst want ik zie het nergens meer :wink:.De huizen storend? Daar heb ik wat twijfels over. Ik neig ernaar om ze te laten staan als onderdeel van het landschap, maar ik snap het dat anderen ze juist niet in het landschap vinden passen. Vaak poets ik zelf storende zaken weg. De auto zou ik ook zeker weghalen.

PS. Ook bij de maandopdracht mag iedereen foto’s beoordelen. Doen! Leerzaam en leuk.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

BRe: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor justme » wo aug 08 2018 5:30 pm

Dankje Josti, ik had idd moeite om door middel van compositie ‘het onderwerp’ meer recht aan te laten doen.
Ik kon niet echt een ander onderwerp aandacht geven dan de rotsen en het water.
Ik heb daardoor, als het voldoende zichtbaar is, de voorgrond en achtergrond wat onscherper gemaakt en de scherpte proberen aan te zetten in de rotsen en het water.

Door de onscherpte vallen de objecten (huizen, auto en borden) op de achtergrond wat minder op. Het ging mij wat te ver om deze te verwijderen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » wo aug 08 2018 8:28 pm

Hoi allemaal, bedankt voor jullie tips en opmerkingen!
Ik wilde ook niet stoppen met het draadje hoor, maar constructieve input is altijd welkom.
Ik kan de verwerkingstijd niet verkorten, daar heb ik het gewoon zelf te druk voor; maar ik zal het dan wel bij 1 draadje houden. Op naar de volgende!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht 3 - de resultaten

Berichtdoor VGE » ma sep 10 2018 11:39 am

Ik ben er door privé omstandigheden er even uit geweest maar wil graag weer mee doen aan de opdrachten. Is opdracht 4 al online?
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten