Tips nodig!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Tips nodig!

Berichtdoor Ciara » do aug 02 2018 12:59 pm

Hoi allemaal,

Ik ben in het bezit van een Nikon d3200.. nu is hij altijd wazig ect en doet hij niet, wat ik wel wil.. nu heb ik er ook nog niet veel verstand van.. maar ik moet volgende week een fotoshoot in een boerderij tussen het hooi ect doen! Wat is daar de beste stand ect voor? Hebben jullie tips? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Ciara op do aug 02 2018 1:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ciara

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dringend!

Berichtdoor George Fennes » do aug 02 2018 1:17 pm

Is de foto wazig als je door de zoeker kijkt?
Dan kan je het oculair d.m.v. een instelwieltje scherp stellen.
Is je foto wazig op je schermpje achterop de camera dan kan het zijn dat je de body of objectief op manual hebt staan.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dringend!

Berichtdoor DannySan » do aug 02 2018 1:25 pm

Als het zó dringend is, kun je wellicht je locatie (ongeveer) eens doorgeven dan kan iemand 'live' even meekijken?
Succes met je shoot!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dringend!

Berichtdoor imaginary_nl » do aug 02 2018 1:27 pm

Ciara schreef:Hoi allemaal,

Ik ben in het bezit van een Nikon d3200.. nu is hij altijd wazig ect en doet hij niet, wat ik wel wil.. nu heb ik er ook nog niet veel verstand van.. maar ik moet volgende week een fotoshoot in een boerderij tussen het hooi ect doen! Wat is daar de beste stand ect voor? Hebben jullie tips? Alvast bedankt!
Niet om flauw te doen, maar is het een opdracht van iemand die teleurgesteld kan zijn over het resultaat? Misschien is het dan het moment om eerlijk te zijn en het aan een meer ervaren iemand over te laten.

Voor hulp is het zaak om meer details te geven:
- wat moet er op de foto? Mens, dier, omgeving.
- gaat het om de sfeer of het onderwerp?
- waarvoor is het? Poster, foto bij een artikel en moet er tekst bij (rekening bij houden bij compositie)
- enz.
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op do aug 02 2018 1:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dringend!

Berichtdoor justme » do aug 02 2018 1:30 pm

Imagin:

Je hebt echt niet zomaar een shoot, :D
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dringend!

Berichtdoor Ciara » do aug 02 2018 1:36 pm

Het is een shoot van een aantal kinderen ongeveer 12 jaar. Ik fotografeer normaal altijd met een andere camera.. gelukkig verwachten ze niks van mij en is het gewoon voor bijvoorbeeld een profiel foto ect. :D
Ciara

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dringend!

Berichtdoor stronk » do aug 02 2018 1:39 pm

Bovenop de camera zit een wieltje. Zet dat wieltje op het groene pictogrammetje en schiet je foto's. Dit is de makkelijkste manier om foto's te maken.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dringend!

Berichtdoor JurjenF » do aug 02 2018 1:44 pm

In de familie is ook een D3200 die het perfect doet. Dus idd : als je er nog niet veel 'verstand' van hebt verdiep je eens in de basis van de fotografie, doe eens een workshop en zorg er voor dat er (ook technisch) goede foto's uit de camera rollen.
Dan pas toezeggen aan derden dat je 'die shoot wel doet'. Anders zijn er alleen teleurstellingen aan 2 kanten.
Sorry dat het misschien wat cru klinkt het is wel echt goed bedoeld. Eigenlijk willen de reageerders voorkomen dat je de camera straks in de kast ple...legt en er het zin van af hebt omdat 'het niet lukt'. Misschien is er een fotoclub in de buurt waar je woont die regelmatog clubavonden heeft en wordt daar eens lid van. Of wordt lid van de Nikonclub..........
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips nodig!

Berichtdoor DannySan » do aug 02 2018 1:46 pm

Hoi hoi Ciara,

onlangs heb ik ook 'n shoot gehad, dit met 'n groep vriendinnen (7 stuks) van 14 en 15 jaar.
Al 'verwachten ze niets', toch zijn tieners het meest kritische publiek :)

Probeer voor die tijd in ieder geval zo ver te zijn dat je snapt hoe de camera werkt, en zoek dan een leuke locatie.
Ik kan ook wel 'n post vullen met allerlei tips, en een shoot gaat niet vanzelf maar daarvoor kom je niet naar dit forum denk ik. Aan de andere kant kunnen wij je niet voorzien van '1 juiste instelling' want dat werkt ook niet zo.

Dus op de automatische stand, en veel proberen en experimenteren en - het belangrijkste - lol hebben!

Onderstaande foto's zijn voorbeelden uit mijn shoot, als je ze aanklikt zie je de instellingen die ik gebruikt heb bovenaan in je browser staan :thumbup:

Denk eens aan een ánder standpunt, zoals dit:
Afbeelding

"We wilden zo graag op 'n brug en dan NIET geposeerd"
Afbeelding

Of heel serieus, om na deze foto in een onmogelijk lachstuip te vallen met z'n allen :lol:

Afbeelding

Succes!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten