aanschaf PC

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

aanschaf PC

Berichtdoor Gerjanbo » za aug 11 2018 2:48 pm

hallo allemaal

ik ben van plan om een nieuwe pc aan te schaffen, de pc die ik nu gebruik is gewoon op ,
nu heb ik veel zitten kijken en zoeken maar zie op laatst door de bomen het bos niet meer , er is zoveel aanbod.
wat is eigenlijk een goed systeem gebruik alleen lightroom en photoshop als zwaardere programma's .
nu heb ik laatst wel de Nikon D850 aan geschaft en das en behoorlijke aanslag op het opslag geheugen en om een foto te openen heeft
het ook welk wat extra nodig .
wie heeft er een goed advies voor een compleet systeem ?
werk eigenlijk alleen met Windows.

alvast bedankt
Gerjanbo

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor Richard » za aug 11 2018 3:54 pm

Ruim een jaar gebruik ik met plezier een potige tweedehands pc met Windows 10 er op (zat een Windows 7 licentie bij die ik meteen heb geupgrade): viewtopic.php?f=37&t=8452&p=859402&p859402#p859402

Voornamelijk Lightroom als zwaarste applicatie. Advies 12 GB, maximaal 16 GB geheugen, meer heb ik niet zien gebruiken met alleen Lightroom. Met exporteren gaan de CPU's naar 100%. Op de pc van mijn vrouw met een i5 doet Lightroom het ook best aardig.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor jan24 » za aug 11 2018 4:17 pm

Heb sedert maart dit jaar een PC met processor I5 8600K 8th generation, 16 GB intern geheugen 2666 Mhz en SSD kaart M2 250 GB 960 EVO van Samsung. En een videokaartje. En een HDD 1 TB. En WIN 10.
Zelf samengesteld maar wel laten assembleren.

Draai PSP en Lightroom, als het om fotobewerking gaat.
Programma's geïnstalleerd op de SSD. Draait naar wens.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Online
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor marcel.b » za aug 11 2018 4:35 pm

In dit geval is zelf samenstellen de beste keuze, in het verleden ook gedaan.
Wel onlangs de harde schijf plaats laten maken voor een SSD schijf.
Is nu in een knipoog opgestart en probleem loos .

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor Ronald Jan » za aug 11 2018 4:41 pm

Ik heb niet de kennis die nodig is om een pc samen te stellen dus dit heb ik met behulp van een kennis gedaan en zijn we bij een HP uit gekomen desktop en daar draai ik nu al een jaar probleemloos op met Win 10 en Ph en Lr en Faststone en ICE en ik werk met een ssd schijf met daar onder nog een 2 terra bite harde schijf en nog 3 externe harde schijven van elk 2 terra bite.
Ook heb ik als i op vakantie ga een laptop met een ssd en een 2 terra bite harde schijf er onder.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor ben42 » za aug 11 2018 5:43 pm

Een PC voor lightroom.

Bij de meeste bewerkingen gebruikt lightroom maar een enkele processor. De single core snelheid van de processor heeft dan ook de grootste invloed bij het gebruik van Lightroom.
De hoeveelheid memory die lightroom kan gebruiken is voor moderne begrippen ook niet heel erg extreem, minimaal 8 Gigabyte zou ik zeggen, meer dan 16 Gb maakt voor ligthroom niet meer zo heel veel uit.
Harde schijven of SSD's daar zit bij lightroom niet zo heel veel verschil tussen. Foto's op SSD zetten maakt niet veel verschil ten opzichte van een harddisk.

Als lightroom aan het exporteren is gebruikt deze wel meerdere processoren. (Zelf heb ik een i7 8700 en het exporteren is zeer veel sneller dan bij mij voorgaande PC). Binnen lightroom zijn de normale zaken wel sneller, maar niet in verhouding met de processor capaciteit die ik nu heb.

Verder is voor windows een SSD een hele verbetering, De i7 8700 maakt ook alles heel veel sneller dan mijn voorgaande PC. Het maakt bij mij nauwelijks uit of ik veel open heb staan of weinig.

Van Photoshop heb ik van anderen begrepen dat deze ook niet zo heel veel gebruik maakt van de multi processor mogelijkheden, dus misschien geld voor Photoshop hetzelfde. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Let dus vooral op de hoogste snelheid van een enkele core, de rest is bij een moderne samenstelling minder van belang.

Ben

Mijn PC. (799 Euro)
i7 8700
8 GB intern
1 Terra harddisk
256 Gb SSD
Grafische kaart Radeon RX 560
Hotswap disk.
(incluis toetsenbord en muis).

Had ik de PC zelf samengesteld, dan zou ik voor 16 of 32 Gb intern geheugen zijn gegaan.
En voor een 512 SSD en een 3 Tb harde schijf, maar de PC zou dan 2 maal zo duur worden.
Nu kan ik de schijf met de hotswap gemakkelijk met 4 Tb uitbreiden zonder dat de PC open hoeft.
Bij zelf samenstellen kun je een en ander beter aan je eigen wensen aanpassen, maar meestal kom je dan ook een stuk duurder uit. De samenstelling van mijn PC kost bij iedere leverancier waar je zelf kunt samenstellen een stuk meer.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor jan71 » zo aug 12 2018 2:05 pm

Begin dit jaar heb ik me ook verdiept in de keuze voor een PC voor o.a. gebruik LightRoom.
Met de eisen en aanbevelingen die ik tegen kwam ik geen PC van de plank tegen die daaraan voldeed, tenzij gigaduur.
Mijn vorige PC heb ik bij Informatique gekocht, daar kan je het (ook) laten samenstellen.
Deze keer heb ik nu zelf de onderdelen gekocht en de PC in geassembleerd. Verbazend simpel eigenlijk. Op de site hardware punt info kan je allerlei testen vinden en instructies over de techniek.
Ik kwam uit op :
Fractal ATX kast (goede koeling en stil, wel groot)
Corsair voeding 550W
Intel Core i5-8400 (Coffee lake) (incl. meegeleverde koeler)
ASRock Z370 moederbord
Corsair Vengeance set 2x8Go DDR4 3000MHz (eigenlijk wilde ik totaal 32Go, maar ivm de cryptogekte het ik dat even uitgesteld)
Crucial SSD 525Go
Géén extra koelers, géén aparte videokaart (misschien nodig bij zwaardere monitor).

De "oude" HD heb ik overgezet en verder gebruik ik een NAS.
Sommige onderdelen kunnen goedkoper, maar ik wil er weer heel lang mee toe, zo nodig door onderdelen simpel te vervangen.
jan71

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor Richard » zo aug 12 2018 3:42 pm

Zelfbouw is inderdaad ook een optie. Alleen een die ik niet snel adviseer en zelf niet meer doe; wat doe je als een component niet werkt, hoe test je dat?

Zeker als van de 5 zelfbouw pc's er 4 problemen hebben gehad. :evil: Langer verhaal er over op https://www.nd5.nl/qatsi/?p=28

De HP ML10 (servertje) draait 4 jaar probleemloos en ben benieuwd hoelang de Z800 het vol houdt.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor ben42 » zo aug 12 2018 11:03 pm

Hallo Jan71,
Dank je voor je bijdrage, maar het zou wel informatief zijn als aangaf wat de eisen en aanbevelingen zijn die je tegen kwam, en dan ook de prijzen noemt. Zowel voor de PC van de plank als wat je nu hebt uitgegeven.
Dan kunnen we wat beter vergelijken.

Ter info voor anderen de Intel Core i5-8400 @ 2.80GHz heeft een passmark van 2335 voor Single Core.
(en de minderbelangrijke passmark van 11721 voor multi core).
(Intel Core i7-8700 @ 3.20GHz Single van 2628, multi 15222).

Voor Lightroom is vooral de single core snelheid van belang, hier is het verschil dus niet zo groot.
(Ongeveer 12 procent). Verschillen in de single core processor snelheden zijn over het algemeen niet zo heel groot.
Voor een PC kun je heel veel geld uitgeven en ook voor budget gaan, voor single core snelheden maakt het vaak niet eens zo heel veel uit en omdat lightroom daar voor de meeste functies vooral van afhankelijk is, maakt het voor Lightroom ook niet zo heel veel uit.

Natuurlijk voor het algemene gevoel van de PC en voor een aantal andere stukken software maakt het wel veel uit.
SSD maakt het opstarten van Windows en Lightroom een heel stuk sneller. Met meer geheugen kun je veel meer naast elkaar open hebben. Maar voor de kernfunctionaliteit van Lightroom kun je met een moderne wat goedkopere PC over het algemeen ook uit de voeten. (Onder een i3 zou ik zeker niet gaan voor een PC). (i3-7100 single core passmark 2229)
Let op er zijn ook langzamere CPU, die voor laptops zijn bedoelt en energie zuiniger zijn, maar dan ook langzamer.

Zie ook :
Performance: Core i7 8700K, i5 8600K, i3 8350K
Afbeelding
Afbeelding

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor MaartenH » di aug 14 2018 3:04 pm

Zorg voor voldoende intern geheugen (16GB), fotobewerking programma's hebben daardoor een betere performance (geen geswap tussen intern en "extern" geheugen) en je kunt meer programma's naast elkaar draaien. Een quadcore is ook aan te raden evenals een grafische processor voor de verwerking van 50+ mb raw bestanden. Externe opslag voor D850 bijv een lacie 5 tb disk. Ikzelf gebruik al jaren een macbook (inmiddels de derde) naar volle tevredenheid. Deze heeft een 250GB ssd schijf en een LaCie disk met een thunderbolt aansluiting. Hiermee merk je niet dat je bestanden op een extern HD staan. Met deze configuratie werk ik met CaptureOne, Photoshop en Starry Landscape Stacker tegelijk open. Er gaan tiff-files over en weer van meer dan 250mb, zonder probleem.
Een windows-pc zal ongetwijfeld ook prima werken, maar daar heb ik de laatste 15 jaar geen ervaring meer mee, dus welke configuratie je in windows nodig hebt zou ik niet kunnen zeggen.
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor Huib » do aug 16 2018 5:41 pm

Voor fotobewerking is de iMac 28" (oud model) favoriet. Na de 24" nu een jaar of zes in gebruik. Niet het snelste jongetje van de klas maar werkt soepel en niet elke dag last van update nr. zoveel. Draai er een bubs video en fotobewerking tools op. Adobe, Davinci Resolve, Final cute pro en de hele nikon familie tools, plus wacom tekentablet.

Het vervelende met windows programma's is dat het steeds meer vergt van de machine en na een paar jaar weer achterhaald is.

Wat betreft een windows bak zou ik voor zelfbouw gaan. Helemaal niet moeilijk als je geen twee linkerhanden hebt en op youtube zijn er legio voorbeelden te vinden. Bij veel leveranciers betaal je de hoofdprijs als je laat samenstellen en met zelfbouw bespaar je aanzienlijk. De componenten zijn eenvoudig aan te sluiten en spreken voor zich. Begrijp de 4 op 5 verhouding niet wat betreft falende componenten.

Omdat de iMac niet uitblinkt in het ondersteunen van games een paar maanden er zelf weer 1 in elkaar gefrommeld, omdat de oude wat moeite had met de grafische ondersteuning van een race simulator (ondanks een gtx 780 en i5 core). Totaal geen last van defecte onderdelen. De meeste tijd ging in de install van Windows zitten. Blijft een omslagtig en brak systeem met nog steeds een dikke dos-schil eronder.

Als bruin het kan trekken zou ik voor een Mac gaan. Ga je voor window investeer -gelang je budget- in en zo snel mogelijke machine zodat je weer een paar jaar vooruit kan.

Onderstaande config voor de prijs van een goede middenklasser. Internet vast via ethernet. Prijs vergelijk is bijna een dagprijs. Handig is tweakers.net en natuurlijk de zoek engine om goede prijsvergelijking te maken. Zelf kwam ik uit bij Megekko. De kast via Informatique omdat die niet voorradig was bij....

Intel core i7 8700K
-Nvidia GTX 1080
-Asrock Z370 Extreme4 moederbord
-Seasonic focus plus 550w
-Samsung Evo 960 250GB ssd
-Seagate HDD 2TB bulk schijf
-Corsair DDR4 Vengeance 2x 8GB
-NZXT Kraken X62 AM waterkoeling
-NZXT S340 Elite ATX Zwart, Window
-Windows 10 64 pro.

Afbeelding
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor Richard » do aug 16 2018 11:22 pm

Huib schreef:Begrijp de 4 op 5 verhouding niet wat betreft falende componenten.

Zo'n opstelling doe ik niet voor de lol:

Afbeelding

Computer moet het doen, punt.

Bovenstaande opstelling was om het moederbord te resetten, wat gelukt is na meerdere pogingen.

Ik heb 5 pc's gebouwd. Van 4 daarvan heeft het moederbord storingen gegeven. 3 hetzelfde moederbord, alle 4 hetzelfde merk. Daarbij ook een voeding dead on arrival. Mag je daar ook achter aan. :cry:

Prijzen zijn inderdaad dagprijzen, met een dag kan het goedkoper of duurder zijn.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor Huib » vr aug 17 2018 10:20 am

Denk dat je weinig geluk had met je moederborden. Vanaf begin jaren negentig pc in elkaar gezet. Doorgaans Asus moederborden ook wel een MSI erin en laatst de Asrock. Slechts 1x heeft een moederbord het begeven na anderhalf jaar en is vervangen onder garantie.

Wat het meest onderschat wordt is de voeding. Niet op bezuinigen en uitsluitend voor een stabiele voeding gaan. Gemiddeld betaal je voor een 550 watt rond de 80 euro en meer.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor imaginary_nl » vr aug 17 2018 10:35 am

Helemaal mee eens v.w.b. de voeding!
Veel geheugen kost vermogen, flinke grafische kaarten lusten ook wel wat.
Grofweg en ruim:
Cpu 130W
Mobo 50W
Gpu 250W (1080ti)
Hdd 130W
Loopt sneller op dan je denkt misschien.

1x problemen met een harddiskpoort gehad, verder nooit. Ik koop niet het goedkoopste en heb vrij zware pc's o.a. voor werk.

Je kunt altijd pech hebben natuurlijk, maar tot in detail uitzoeken wat bij elkaar past en optimaal werkt kan lastig zijn.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: aanschaf PC

Berichtdoor Peter » vr aug 17 2018 6:06 pm

Je schrikt van de prijzen van het geheugen
Ik heb een snelle USB stick als cache ingesteld.
Scheelt bij Lightroom echt, alhoewel ik het niet nagemeten heb. Wellicht gerelateerd aan mijn gevoel :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten