NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor henkk » vr aug 24 2018 8:23 am

Hans Braakhuis schreef:Gebruikelijk was dat de proffesionele camera's in Sendai Japan gemaakt werden. En de D600 - D750 in Taiwan.
De fabriek in China is toch gesloten?

De D850 komt uit Thailand. Was die fabriek niet ooit (ook) overstroomd?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 24 2018 8:40 am

Hier veel downloadbare foto's
https://www.nikonusa.com/en/about-nikon ... r/z-7.html
en helaas, geen onderkant van de camera

https://www.nikonusa.com/en/about-nikon ... e/z-6.html

En een eerste vergelijk met de ander camera's: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon-D-cameras.xls
Wel onder voorbehoud, van bv. het gewicht heb ik getallen tussen 585 gram en 1150 gram gezien. En of de f 1,2 55 Nikkor uit 1974 in de A stand automatisch werkt vwb de lichtmeting, volgens Nikon USA wel.
Veel vakken zijn nu nog leeg, heb je de gebruiksaanwijzing voor nodig, die is er nog niet.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr aug 24 2018 9:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Janvis » vr aug 24 2018 9:51 am

Nu maar hopen dat iedereen massaal over gaat stappen, dan wordt de D750 of D810 die ik einde van het jaar wil gaan kopen (tweede hands) ook goedkoper :angel:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor mozes » vr aug 24 2018 10:54 am

Ik vraag me af wat er in de praktijk aan het aantal shots per batterij overblijft. :?:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor justme » vr aug 24 2018 11:23 am

Die driehonderd nogwat shots is echt weinig, ook al neemt zo’n type camera veel stroom, daar moeten ze toch echt wat op vinden....
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Skippy » vr aug 24 2018 12:23 pm

Gewoon extra batterijen kopen. Deze Nikon Z-serie is blijkbaar niet ontworpen als lichtgewicht alternatief voor de huidige dslr maar - op de langere termijn - als technisch vooruitstrevende opvolger.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor EdvandeZilver » vr aug 24 2018 12:26 pm

Dat is wel een issue, of ben je dus aangewezen op het aangekondigde Battery Pack.
Ontwikkeling van de MB-N10 battery pack
De MB-N10 battery pack die momenteel in ontwikkeling is, bevat twee EN-EL15b oplaadbare Li-ionaccu's en vergroot het aantal foto's en/of de filmopnameduur effectief met circa 1,8×.

En zelfs dan houdt het niet over.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor mozes » vr aug 24 2018 1:35 pm

trouwens ik zie wel 12 shots (Z6) staan maar dat is bij 12bit gecomprimeerd.
wat doet die bij 14bit ongecomprimeerd?

Ook dat gevonden nu.

When recording 14-bit files, the camera tops out at 9 frames per second. Further, if you want full AF/AE, the camera shoots at 5.5 frames per second :shock:

oeps sorry, inplaats van een stukje te quoten heb ik mijn hele text wegehaald.
ik heb het nog uit de cache kunnen halen.

4 a 5 batterijen, en dan nog bljft het afhankelijk van het deelnemers veld bij wedstrijden krapjes aan.
Bij bruidloften lijkt het me ook niet handig als je bij de plechtigheid op het gemeentehuis/kerk tussendoor even snel batterijen moet wisselen.
ding uit, batterij eruit, nieuwe erin, ding aanzetten, dat kost misschien net wat teveel tijd, waardoor je net die ene foto gaat missen.

Blijft het jammer vinden, lijkt mij verders een prima camera.

trouwens ik zie wel 12 shots (Z6) staan maar dat is bij 12bit gecomprimeerd.
wat doet die bij 14bit ongecomprimeerd?
en dan ook maar 1 kaartslot.
Zijn toch allemaal cijfertjes die ik zo gsnel niet terug vind in de info van Nikon.
voor huis en tuin is die te duur

Lijkt mij een gemiste kans, Nu gaan ze allemaal weer wachten op waar canon mee komt :wtf:
Laatst gewijzigd door mozes op vr aug 24 2018 4:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Skippy » vr aug 24 2018 2:03 pm

Uit de preview van Imaging Resource https://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-z6/nikon-z6A.HTM

"As we touched on earlier, battery life is often a disadvantage of a mirrorless camera compared to a DSLR and that remains the case here. The CIPA standard battery life rating for the Z6 is only about 310 shots per charge when using the EVF (no word yet on an LCD monitor figure), but Nikon noted that early hands-on reports from pros using pre-release cameras out in the field indicate real-world battery life far exceeds the CIPA figure. To help maintain good battery life out in the field, you can press a button on the side of the viewfinder which kills all LCD functions and the EVF will only turn on when you bring it up to your eye. The LCD will light up when you press buttons but will otherwise remain off. It's a neat power-saving feature and we are curious to see how it works in the field and how it affects battery life. A further note, the Z7 comes with a charging AC adapter but the Z6 does not, it will need to be purchased separately if you would like this accessory."
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor mozes » vr aug 24 2018 3:58 pm

Ah, mooi, dat klinkt al een stuk beter.
Als de veldtesten online komen, dan zal er wat zinnigs uitkomen.
ik verwacht dan een 500 a 600 shots.

thx skippy
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor WilvG » vr aug 24 2018 4:53 pm

Specs en looks zien er serieus uit.
Godzijdank niet de zoveelste retro design camera maar een nuchter en praktisch ontwerp.
Heel verstandig ook om eerst met camera's in het hoge segment (FF) te komen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat Nikon met dit gereedschap het mirrorles-gat met Sony en Fuji nog kan dichten.
Het zal me ook niet verbazen dat deze Nikons de aanzet gaan zijn voor een definitief en marktbreed omslagpunt van spiegel naar spiegelloos, met name ook bij de (semi)pro’s. In dat geval moet Canon gaan zorgen dat ze ook snel aanhaken met iets serieus.
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Ed Post » vr aug 24 2018 5:09 pm

Vergelijking tussen de Fujifilm X-T3 vs Nikon Z6 vs Z7 vs Fujifilm GFX 50R vs 50S vs X-H1 vs X-T2.

https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-t ... omparison/
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor JerryBig » vr aug 24 2018 6:05 pm

Wat batterijen betreft kwam ik de volgende opmerking tegen (heb niet geverifieerd of het klopt):

"Let's also consider the battery rating. CIPA rating systems are not really well designed for mirrorless, at least not yet. A mirrorless operates more like an always on computer. Most people in most cases will get far more battery than CIPA states. DPR got 1600 shots; another source got 1400. Same with video. The rating is about 10-15 minutes, but Jared Polin got 20 min along with 500 shots along with time setting up menus and still had 44% left."

Als bovenstaande maar half waar is, dan is 300 wel een erg voorzichtige schatting.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » vr aug 24 2018 8:25 pm

Skippy schreef:Wat is er mis met Made in China? De tijden van alleen maar slecht imitatiespul uit China liggen ver achter ons.

Over de nieuwe camera’s; ziet er goed uit! Ik ben blij dat Nikon zich qua techniek niet ingehouden heeft.

Skippy in China neemt men het niet zo nauw met kwaliteitscontrole ook niet met de gezondheid.
Al men kan stopt men zo een lading gif in voedsel of schadelijke weekmakers in kunststof welke zwaar kankerverwekkend is.
Hoe vaak moet er geen kinderspeelgoed teruggehaald worden omdat er kankerverwekkende verf werdt gebruikt.
Zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
Producten die in Japan worden gemaakt boezemen mij toch meer vertrouwen in.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FreddyCeuppens en 12 gasten