NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor MartinT » vr aug 24 2018 9:33 pm

Het niveau begint bedenkelijk te zakken. We hebben het hier over camera’s en niet over wat er nog meer mis zou kunnen zijn in de wereld van productie.
Als je werkelijk iets zinnigs over de kwaliteit van deze camera’s kunt zeggen, kom dan met feiten.
En anders is zwijgen goud!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » vr aug 24 2018 9:44 pm

???
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Frankie » vr aug 24 2018 9:53 pm

Wat mij betreft een zeer geslaagde stap in de goede richting voor Nikon. Door de grotere vatting heeft dit systeem heel veel potentie op de langere termijn. Daarnaast hoeven bezitters van F-objectieven en spiegelcamera's zich geen zorgen te maken dat hun spullen snel minder waard worden. Spiegelreflex blijft voorlopig zijn meerwaarde houden en huidige F-objectieven blijven broodnodig als noodzakelijk glaswerk.
Deze eerste twee Z-modellen kunnen zich meten met de inmiddels doorontwikkelde geweldige A7's maar hebben de Nikon feel en ergonomie, het voordeel van een enorme keuze aan objectieven én vanaf nu steeds meer objectieven met extra grote vatting / kwaliteit. In de link van Skippy ben ik onder de indruk van wat de combi 35 1,8 met de Z7 laat zien.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor JaapV » vr aug 24 2018 11:33 pm

George Fennes schreef:Skippy in China neemt men het niet zo nauw met kwaliteitscontrole ook niet met de gezondheid.
Al men kan stopt men zo een lading gif in voedsel of schadelijke weekmakers in kunststof welke zwaar kankerverwekkend is.
Hoe vaak moet er geen kinderspeelgoed teruggehaald worden omdat er kankerverwekkende verf werdt gebruikt.
Zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
Producten die in Japan worden gemaakt boezemen mij toch meer vertrouwen in.
Groetjes van George

George, ik geloof niet dat gezondheidsrisico's in Chinees voedsel een graadmeter vormen voor kwaliteitscontrole op camera's e.d.
Wat je schrijft lijkt meer op politiek activisme dan op objectiviteit.
Maar misschien had je een reden nodig om geen Z te hoeven wensen. :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor JaapV » vr aug 24 2018 11:41 pm

Frankie schreef:(...) In de link van Skippy ben ik onder de indruk van wat de combi 35 1,8 met de Z7 laat zien.

Dat zeker!
En van wat de de heer Harvey laat zien in jouw favoriete genre! :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » za aug 25 2018 8:38 am

Nee hoor Jaap een Z ligt toch buiten mijn budget.
Maar Cinezen kunnen goede dingen namaken maar gezien de vele dingen die er misgaan heb ik er geen vertrouwen in.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Jij mag er anders over denken natuurlijk.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Hasselbox » za aug 25 2018 9:35 am

Nu nog de mechanische sluiter er uit.
Daar zullen ook wel mensen op tegen zijn.
Net als met de spiegel enkele jaren geleden.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor ArendV » za aug 25 2018 11:40 am

Laat maar komen die "global" electronische sluiter, hoewel ik het geluid van de mechanische sluiter wel zal missen :wink2:
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Havik » za aug 25 2018 1:12 pm

Wat ik nog mis over de FTZ-convertor: wat verandert aan het brandpunt van het F-objectief?
Havik

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor JerryBig » za aug 25 2018 1:23 pm

Wat ik nog mis over de FTZ-convertor: wat verandert aan het brandpunt van het F-objectief?


Helemaal niets! De lens wordt alleen maar op zijn vertrouwde afstand t.o.v. de sensor geplaatst (een stukje naar voren dus), dus geen enkele invloed. Ook lichtsterkte blijft identiek.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » za aug 25 2018 2:50 pm

Dat de lichtsterkte identiek blijft lijkt mij sterk elke tussenring heeft lichtverlies tot gevolg.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor MarcB » za aug 25 2018 3:07 pm

Frankie schreef:.....Spiegelreflex blijft voorlopig zijn meerwaarde houden.....

Wat me nog niet duidelijk is, wat is dan die meerwaarde? Wellicht de optisch viewer of de batterij duur? Ofwel welk voordeel biedt een D850 nu nog boven een Z7?
Laatst gewijzigd door MarcB op za aug 25 2018 3:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor ReneG » za aug 25 2018 3:10 pm

George Fennes schreef:Dat de lichtsterkte identiek blijft lijkt mij sterk elke tussenring heeft lichtverlies tot gevolg.


Nee, en dat is hier niet het geval. De FTZ zorgt ervoor dat de afstand van objectief tot sensor naar de norm voor FX sensors en objectieven wordt gebracht. Dit is niet zozeer een tussenring maar een extensie van de body voor het normaliseren van de afstand van FX Objectief tot FX sensor. Er zit verder ook niets tussen, dus de FTZ heeft geen invloed op kwaliteit of lichtsterkte van de FX objectieven. Wel kunnen beperkingen in de contacten tot beperkingen van de functionaliteit leiden, zoals hier klaarblijkelijk ook het geval is voor bepaalde oudere objectieven.

PS: Voor wat betreft China, de kwaliteitscontrole is daar zo goed als wat de producent ervoor betaalt. Die kan gewoon hetzelfde niveau hebben als in Japan of westerse landen. Het verschil met China is dat er geen eisen aan de 'ondergrens' worden gesteld, waardoor men kan sjoemelen. Maar dat ligt aan de producent. Mijn Nikon spullen uit China presteren tot op heden allemaal net zo goed als de spullen uit Japan...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor ReneG » za aug 25 2018 3:21 pm

MarcB schreef:
Frankie schreef:.....Spiegelreflex blijft voorlopig zijn meerwaarde houden.....

Wat me nog niet duidelijk is, wat is dan die meerwaarde? Wellicht de optisch viewer of de batterij duur? Ofwel welk voordeel biedt een D850 nu nog boven een Z7?


- De optische viewfinder zal er er vermoedelijk één zijn, ik heb tot op heden nog steeds geen EVF gezien die beter is dan een optische viewer. Die zal er ongetwijfeld nog wel ooit komen.
- Ergonomie: Ik vind de D750 voor mijn handen al aan de kleine kant. Ik heb liever een wat grotere zwaardere camera, maar dat is persoonlijk. Een andere in de categorie ergonomie is de bediening en knoppen. Ik heb liever zoveel mogelijk 'onder de knop' en de Z serie is daarin beperkter dan de grotere DSLRs (dit benoemd Thom Hogan ook). Je moet meer via menu's doen.
- Ik moet nog zien dat de nieuwe AF in de praktijk net zo snel is als Phase Detection AF. Bovendien blijkt uit de eerste reviews ook al dat de AF beperkter is dan de huidige AF in DSLRs (zo ondersteunt het bijvoorbeeld al geen Group AF en andere zaken lijken ook te ontbreken).

Een camera groter en zwaarder maken is natuurlijk geen probleem. Ergonomie en aantal knoppen kun je daarmee ook oplossen voor de mensen voor wie dat een probleem is, en het AF systeem en EVFs zullen op termijn ook wel hetzelfde niveau als de DSLR gaan halen, Mirrorless heeft echt wel de toekomst, maar wat deze punten betreft zijn ze er dus nog niet helemaal. De DSLR is nog niet afgeschreven.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » za aug 25 2018 4:06 pm

ReneG schreef:
George Fennes schreef:Dat de lichtsterkte identiek blijft lijkt mij sterk elke tussenring heeft lichtverlies tot gevolg.


Nee, en dat is hier niet het geval. De FTZ zorgt ervoor dat de afstand van objectief tot sensor naar de norm voor FX sensors en objectieven wordt gebracht. Dit is niet zozeer een tussenring maar een extensie van de body voor het normaliseren van de afstand van FX Objectief tot FX sensor. Er zit verder ook niets tussen, dus de FTZ heeft geen invloed op kwaliteit of lichtsterkte van de FX objectieven. Wel kunnen beperkingen in de contacten tot beperkingen van de functionaliteit leiden, zoals hier klaarblijkelijk ook het geval is voor bepaalde oudere objectieven.

PS: Voor wat betreft China, de kwaliteitscontrole is daar zo goed als wat de producent ervoor betaalt. Die kan gewoon hetzelfde niveau hebben als in Japan of westerse landen. Het verschil met China is dat er geen eisen aan de 'ondergrens' worden gesteld, waardoor men kan sjoemelen. Maar dat ligt aan de producent. Mijn Nikon spullen uit China presteren tot op heden allemaal net zo goed als de spullen uit Japan...

René begrijp ik het goed dat de objectieven die specifiek voor de Z gemaakt zijn als het waren een tube al ingebouwd hebben dus een loze ruimte zonder glas en de FTZ deze ruimte voor de FX objectieven opvult?
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten