NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor justme » za aug 25 2018 4:17 pm

Wat er dadelijk zal aangetoond worden is dat de optische kwaliteit fenomenaal zal zijn tov de DSLR. De hoeken zullen vele male minder beeldfouten tonen. En ook de bokeh zal mooier uitkomen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » za aug 25 2018 5:00 pm

We gaan het zien Wiebe
Als het verschil zo groot en duidelijk is dan is dat geweldig en gaat de Z een mooie toekomst tegemoet.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor WilvG » za aug 25 2018 5:03 pm

MarcB schreef:
Frankie schreef:.....Spiegelreflex blijft voorlopig zijn meerwaarde houden.....

Wat me nog niet duidelijk is, wat is dan die meerwaarde? Wellicht de optisch viewer of de batterij duur? Ofwel welk voordeel biedt een D850 nu nog boven een Z7?


Mirrorless begint gestaag te profesionaliseren met dank aan de inmiddels flink doorontwikkelde camera’s van Fuji en Sony.
De voordelen t.o.v. spiegelreflex zijn bekend en de nadelen worden in sneltreinvaart gedecimeerd met elk nieuw uitkomend model.
De tijd van experimenteren en speeltjes (1 serie) is voorbij en we weten allemaal dat de opmars van hoogwaardige mirrorless camera’s niet meer te stuiten is. Nu ook prof en semiprof in toenemende mate spiegelloos begint te omarmen is het zaak voor Nikon om aan te haken anders verliezen ze hun belangrijke positie in dit segment. Daarom goed dat meteen hoog inzetten met deze Z-serie.
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Rickdts » za aug 25 2018 5:46 pm

iemand een idee waarom de nieuwe Z objectieven zo duur zijn?
Ik snap de ontwikkel kosten, maar een bedrijf als Nikon zal dit op lange termijn bekijken.
Een 35mm 1.8 kost 949 euro. In de F mount versie 549. Dat is nogal een verschil.
Rickdts

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Sumar
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor ReneG » za aug 25 2018 6:00 pm

George Fennes schreef:René begrijp ik het goed dat de objectieven die specifiek voor de Z gemaakt zijn als het waren een tube al ingebouwd hebben dus een loze ruimte zonder glas en de FTZ deze ruimte voor de FX objectieven opvult?


Nee, Z objectieven zijn gewoon optisch anders ontworpen (met een andere afstand tot de sensor in gedachten) dan FX objectieven. De afstand tot de sensor is relevant voor het ontwerp van het objectief. De grotere opening en het feit dat de achterste lens dichter bij de sensor kan worden geplaatst biedt potentieel een aantal voordelen die FX lenzen niet hebben. Je hebt gewoon een 'verloop' nodig voor de FX objectieven omdat die met een andere afstand tot de sensor in gedachten zijn ontworpen. Het enige wat dat doet is de lens naar de juiste afstand tot de sensor brengen waarna gebruik en karakteristieken identiek blijven aan gebruik op een FX DSLR.

De Z mount biedt om een aantal redenen wel voordelen (grotere opening, meer ruimte voor In Body Image Stabalization (IBIS), potentieel meer lichtsterkte etc.) en dus kunnen S-line lenzen beter presteren, maar dat hoeft niet. Net zomin als er mindere en betere FX lenzen zijn. Wellicht zijn er ook nadelen aan de Z mount (de sensor licht veel dichter bij de opening, misschien beschadigt hij daardoor sneller? Geen idee).

Wel zullen de 'betere' Z lenzen waarschijnlijk een stuk groter zijn. Dat zal ze waarschijnlijk ook duurder en zwaarder maken (meer glas, meer materiaal vatting etc maar ook mogelijkheden voor extra functies zoals meer controls en een LCD op het objectief). De markt voor FX lenzen zal voorlopig echt niet tenonder gaan. Dat verwacht (en wil) Nikon ook niet, anders was de FTZ niet voor een kleine meerprijs te koop bij de body. Kijk naar de 50 mm f/1.8 S-line, die moet meen ik zo'n 700 euro gaan kosten? Dan zullen veel mensen liever voor een adapter kiezen samen met de 50mm f/1.8... Dat objectief zal in principe niet anders presteren op een FX sensor in een DSLR body dan op dezelfde sensor in een Z serie.

Ik denk dat de combinatie Z serie met FX objectieven een hele populaire wordt, zowel vanwege de backward compatibility en de prijs. Mits de FTZ goed werkt natuurlijk...

In mijn geval lijkt een Z serie me best interessant, al weet ik nog niet of hij het met actie net zo goed doet als een high-end DSLR. Daar komen we wel achter. Maar ik wil (en kan) niet ineens al mijn FX objectieven vervangen door S objectieven. Ten eerste zijn de S objectieven er nog lang niet, ten tweede zijn ze veel duurder en ten derde moeten ze dan ook nog beter presteren dan de FX versies...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor ReneG » za aug 25 2018 6:01 pm

Rickdts schreef:iemand een idee waarom de nieuwe Z objectieven zo duur zijn?
Ik snap de ontwikkel kosten, maar een bedrijf als Nikon zal dit op lange termijn bekijken.
Een 35mm 1.8 kost 949 euro. In de F mount versie 549. Dat is nogal een verschil.


Speculatie, maar:
1. Meer materiaal (door de grotere mount maar waarschijnlijk vooral meer glas, en dat is duur, net als bij grotere filters)
2. Meer mogelijkheden voor electronica in de lens
en hopelijk
3. betere kwaliteit (maar dat moet blijven)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Remco H » za aug 25 2018 6:04 pm

Rickdts schreef:iemand een idee waarom de nieuwe Z objectieven zo duur zijn?
Ik snap de ontwikkel kosten, maar een bedrijf als Nikon zal dit op lange termijn bekijken.
Een 35mm 1.8 kost 949 euro. In de F mount versie 549. Dat is nogal een verschil.

Wat ik denk: dat ze deel uitmaken van de S-lijn. Dat moet inhouden dat ze van hogere kwaliteit zijn dan wat we tot nu gewend zijn van f/4-zooms en f/1.8-vaste objectieven. De praktijk zal moeten uitwijzen of dit mooie marketingpraat is, of dat het echt klopt.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » za aug 25 2018 6:05 pm

Dank voor je uitleg René.
We gaan de gebruikerstests volgen.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Rickdts » za aug 25 2018 6:37 pm

Ik ben, net zoals iedereen waarschijnlijk, heel benieuwd.
De punten die je aangeeft zouden inderdaad e.e.a. kunnen verklaren.

De vele negatieve reacties op internet blijven me verbazen....
Rickdts

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Sumar
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » za aug 25 2018 6:46 pm

Rickdts schreef:Ik ben, net zoals iedereen waarschijnlijk, heel benieuwd.
De punten die je aangeeft zouden inderdaad e.e.a. kunnen verklaren.

De vele negatieve reacties op internet blijven me verbazen....

Ik heb nog geen negative reacties gelezen, maar welke waren dat dan en zijn het serieuze problemen?
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Rickdts » za aug 25 2018 6:58 pm

Tik op Google Z6 in ( model waar ik interesse in heb ) of op YouTube...
Zelfs Nikon Freaks Chelsea en Tony N. waren niet echt positief.
Waar valt iedereen over :
1 slot voor Card en dan ook de keuze om voor XQD te gaan,Accu, berichten over matige autofocus ( Tony en Chelsea ), dure lenzen , te hoge prijs gezien wat Sony voor deze prijs bied, etc.
Jared Polin brand de Nikon helemaal af. En ach, onze kale man uit Amerika, dat zijn we gewend..

Deze gast ziet het echter allemaal wat positiever :
https://www.richardcostin.com/post/2018 ... for-nikon/
Rickdts

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Sumar
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » za aug 25 2018 7:06 pm

De prijs daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
De XQD slot schijnt wel een dure kaart te zijn heb ik begrepen.
Maar ook dat deze wel snel is.
Je kan het niet iedereen naar de zin maken.
Maar er zullen zeker clubleden zijn die binnenkort deze camera aanschaffen en dan zullen we zeker meer te weten komen.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor JerryBig » za aug 25 2018 7:23 pm

Waar valt iedereen over :


Ik lees enthousiaste verhalen en lees veel azijn gezeik. Vooral het ontbreken van het tweede slot moet het ontgelden. ik denk dat een hoop mensen maar een beetje meehuilen zonder zich te realiseren wat voor camera's het zijn, wat de doelgroep is en wat er mogelijk nog meer in het verschiet zit.

Iemand als Thom Hogan denkt meestal eerst goed na en probeert te doorgronden wat Nikon ertoe heeft aangezet te maken wat ze nu gemaakt hebben. En dan lijkt het stukje bij beetje wel redelijk verklaarbaar, het zijn niet zulke "blunders" zoals sommige zeggen.

In short, Nikon targeted the high-end enthusiast with the Z6/Z7 and initial lenses, not the pro. It shows in almost every decision, including which pros they had shoot with the camera prior to launch.

The Z6 clearly slots even more into that consumer enthusiast category.

Note also that we have room for better Z cameras (Z8 and Z9 ;~).
In many ways this mimics exactly how Sony started with their full frame A7 line.

So I think of the Nikon Z system as an indication of the start of transition, not replacement. Nikon has put together product that is compelling for those sitting on older DSLRs and for first-movers, but not compelling enough for the dedicated pro who has specific needs still only addressed by the DSLRs.

Lees hier het hele stuk:
https://www.sansmirror.com/newsviews/a-few-more-thoughts-on.html

Ergo, ik denk dat een hoop mensen de positionering van de Z6 en Z7 verkeerd inschatten en de mogelijke strategie van Nikon (nog) niet zien.

Blijft natuurlijk dat iedereen zo zijn wensen heeft, maar om dan over "blunders" te spreken....
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Rickdts » za aug 25 2018 9:03 pm

George Fennes schreef:De prijs daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
De XQD slot schijnt wel een dure kaart te zijn heb ik begrepen.
Maar ook dat deze wel snel is.
Je kan het niet iedereen naar de zin maken.
Maar er zullen zeker clubleden zijn die binnenkort deze camera aanschaffen en dan zullen we zeker meer te weten komen.


Die snelheid is dus iets waar men over valt. Deze is max 400Mb bij XQD.
Er zijn al ( andere ) kaarten die zelfs tot 1400 Mb gaan.
Ook de grote is beperkt, op dit moet iets van 512Gb.
Voor mij geen probleem overigens. 128Gb ben ik al lang blij.

Ik zie in ieder geval wel potentie in deze Z serie.
Laat maar komen.
Rickdts

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Sumar
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Rickdts » za aug 25 2018 9:07 pm

JerryBig schreef:
Waar valt iedereen over :


Ik lees enthousiaste verhalen en lees veel azijn gezeik.


Helemaal met je eens. Er is veel azijn gezeik. Mensen willen eigen youtube kanaal of blog waarschijnlijk onder de aandacht brengen. Thom heeft mooi stukje geschreven.
Uiteraard zijn er punten waar men zijn vraag tekens bij kan zetten maar ik kan me niet voorstellen dat men bij Nikon niet overal over heeft nagedacht.
Jammer dat de Z6 pas in november komt. Erg nieuwsgierig naar.
Laatst gewijzigd door Robert op zo aug 26 2018 9:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Rickdts

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Sumar
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten