onscherp door camera of objectief ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma aug 20 2018 11:13 am

error33 schreef:Bij deze de afbeeldingen van de penlite's. Steeds is de AF ingesteld op de middelste penlite op de letter T. Zelf zou ik zeggen dat de -5 de AF het beste voor elkaar heeft. Camera is steeds op de tafel gelegd op een zo gelijk mogelijke afstand en hoek.



Misschien wel het belangrijkste van alles, gebruik een statief om een zo constant mogelijk vergelijkingsresultaat te krijgen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » ma aug 20 2018 2:25 pm

ben42 schreef:Opmerking.
Waarom de muur (in volle zon).
Aan de structuur van de muur is goed te zien waar de scherpte ligt.
Bij volle zon, zul je bij volle opening een sluitertijd krijgen waarbij beweging geen groot probleem is.
De muur kun je ook van grotere afstand fotograferen, door de structuur van de muur is op vrijwel iedere afstand de plek waar het scherp is goed te identificeren.

Vandaag ontbreekt de zon in het zuiden. Maar ga zodra deze er weer is ga ik er mee aan de slag.
ben42 schreef:Bij de batterijen fotografeer je van dichtbij, dat is natuurlijk uitstekend om het objectief voor te bereiden voor Macro werk. Maar gebruik je het objectief vooral voor landschappen, dan zijn batterijen volgens mij minder geschikt. De correctie van het objectief is niet voor over de volledige zoom en het volledige scherpstelbereik gelijk (volgens mij).

Mijn gedachten was er zijn zoveel modellen om de AF te corrigeren. Van diverse uit te printen A4 vellen tot complete kunststof sets die allemaal op korte afstand gebruikt moeten worden. En mijn gedachten was dat met de batterijen dit ook zo werkt. Tevens zijn er wel afbeeldingen te vinden met voorwerpen die dit ook zo laten zien.

EdvandeZilver schreef:
error33 schreef:Bij deze de afbeeldingen van de penlite's. Steeds is de AF ingesteld op de middelste penlite op de letter T. Zelf zou ik zeggen dat de -5 de AF het beste voor elkaar heeft. Camera is steeds op de tafel gelegd op een zo gelijk mogelijke afstand en hoek.

Misschien wel het belangrijkste van alles, gebruik een statief om een zo constant mogelijk vergelijkingsresultaat te krijgen.

Is het dan niet zo dat op elke afstand de steeds gekozen T scherp moet zijn. Heb wel goed opgelet om een zo gelijk mogelijke afstand te gebruiken. Camera heeft steeds stil en los op tafel gelegen.


Maar terugkomend op de 10 afbeeldingen. welke zouden jullie kiezen voor de scherpste ?
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor jan » ma aug 20 2018 5:34 pm

Je kunt ook de spullen oppakken en afreizen naar Chipclean in Heumen en Ton de spullen laten calibreren.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » ma aug 20 2018 10:20 pm

Nu ligt Heumen niet naast de deur voor mij. Maar zal het in mijn gedachten houden.
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » za aug 25 2018 7:28 pm

Vandaag tussen de wolken door de muur opgezocht.

Let wel bij start topic was dit met een D7000 en momenteel is het een D7200 geworden. En ik denk (maar daar is een forum voor :D ) dat het wel goed zit met het scherpstellen. Meerdere afbeeldingen gemaakt op statief met dezelfde instellingen en verschillende brandpuntsafstanden.

Scherpstelpunt is midden foto bij zwart vlekje in voeg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Delen jullie mijn gedachten dat het wel OK zit met de lens en camera?
Zit momenteel met ontstoken oog en moet daar zalf in smeren wat mijn helder zicht niet ten goede komt :crazy:

Waarom ik dit topic gestart ben was omdat ik twijfelde of er een probleem in mijn camera of nieuw aangekochte lens zat. Maar heb nu het idee dat het niet meer zo is :)
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor JurjenF » za aug 25 2018 9:08 pm

Dit ziet er m.i. beter uit. Ik weet nog wel dat de D7000 wel eens een scherpte-probleem had. Tenminste : sommige hadden het en andere weer niet. Met een 'beter' objectief valt zo'n issue natuurlijk wel eerder op.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten