Nygardsbreen

Onderwerp:

Nygardsbreen

Berichtdoor josti » wo aug 29 2018 9:01 pm

Eindelijk, na 38 jaar konden we weer naar de plek in Noorwegen, waar het toen mis ging met de foto's. In het analoge tijdperk waren we op vakantie in Noorwegen en zijn toen gaan kijk bij de gletsjers van de Jostedalsbreen. Dertien rolletjes volgeschoten in de vakantie waarvan een halve film met foto's van de gletsjers. Na het ontwikkelen en afdrukken, bleken juist die foto's verdwenen; er zat maar een halve film in het zakje. De meest indrukwekkende opnames (dacht ik toen) waren verdwenen.
Al jaren waren we van plan dit nog eens over te doen en in het digitale tijdperk is het goed gegaan met de foto's.
Hierbij enkele opnames van een zeer indrukwekkende middag....

#1 Het enorme gletsjergebied Jostedalsbreen kent verschillende gletsjers waar je een tocht naartoe kunt maken. Dit is de Nygardsbreen aan de zuidkant van de Jostedalsbreen, gezien vanaf een bezoekerscentrum.

Afbeelding

#2 Door gidsen worden gletsjerwandelingen georganiseerd over het 'veilige' gedeelte van de gletsjer.

Afbeelding

#3 Via een in het ijs uitgehakt trapje kan je met ijzers onder, een uurtje de gletsjer op of als je veel geld betaald, een langere tocht maken.

Afbeelding

#4 Close-ups van het langzaam smeltende ijs.

Afbeelding

#5 In de meest bizarre vormen.

Afbeelding

#6 Hier is al duidelijk zichtbaar dat het afkalven aan de gang is. Hier stond het al zo schuin, dat er wel ijs moest afbreken.

Afbeelding

#7 Dat het een niet ongevaarlijk gebied is maken ze overal duidelijk met borden en afzettingen.

Afbeelding

#8 Toen we naar de andere kant liepen, ging het ook echt mis. Ik keek door de zoeker om met de telelens een opname te maken, toen er zich bijna een ramp voltrok: enorme brokken ijs lieten los.

Afbeelding


#9 Hoe gevaarlijk het is om achter de afzetting te gaan, bewijzen de volgende foto´s: de enorme blokken ijs veroorzaken een ware vloedgolf die over de rosten dendert. Dit groepje schrikt enorm en probeert zich in veiligheid te brengen.

Afbeelding


#10 Hier heeft iemand heel veel geluk.

Afbeelding


#11 En ook deze man kan nog net bij het kolkende water weggetrokken worden.

Afbeelding


#12 Ondertussen zien mensen aan de 'veilige' kant van de gletser ook wat er gebeurd is en maakt het groepje zich uit de voeten.

Afbeelding

Toen we een uurtje later terug waren op de camping, vertelde ik dit aan de eigenaresse... op dat moment vloog een traumahelikopter over en hoorden we ambulances. Naar later bleek, had er nog meer ijs losgelaten met fatale afloop voor een bezoeker van de gletsjer. Ik krijg het er nog steeds koud nu ik de foto's hier plaats en eraan terugdenk..
Laatst gewijzigd door josti op zo sep 02 2018 9:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor Richard » wo aug 29 2018 9:32 pm

In Noorwegen moet je inderdaad oppassen, indrukwekkende foto's Jos!

Vorig jaar hebben wij een uitloper vanuit Hoven gezien; foto 42 in deze serie: viewtopic.php?f=97&t=67994&start=30#p875856
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor bcvthul » wo aug 29 2018 10:00 pm

Oei....

Ondanks dat er wat ernstigs gebeurt heb jij het hoofddoel gehouden en er (rustig?) foto's van gemaakt.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor josti » wo aug 29 2018 10:13 pm

Het gekke is dat ik er minder van merkte dan mijn vrouw. Zij zag alles gebeuren en ik stond met de camera voor m’n neus en een enorm lawaai om ons heen. Heb een beetje ervaren hoe zwaar fotojournalisten het moeten hebben in dit soort situaties. Op één of andere manier ben je zo gefocust op het maken van foto’s, dat je de helft niet meekrijgt van wat er om je heen gebeurt.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor Johan v. V. » wo aug 29 2018 10:45 pm

Dat zal een heftige ervaring geweest zijn! Natuurkrachten kunnen veel groter zijn dan sommige toeristen zich realiseren!
Gelukkig hebben we deze foto’s nog! :thumbup:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor Frans Martens » wo aug 29 2018 10:46 pm

Nr 2 is mooi Jos, Enerzijds door de kleuren en anderzijds door de kleine mensjes die de dimensies in de juiste verhouding zet.
Qua compositie had je rechts nog wel wat decor kunnen gebruiken, vind ik.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor Skippy » wo aug 29 2018 10:51 pm

Indrukwekkende foto's en verhaal Jos. Heel dom natuurlijk van die toeristen om achter de afzetting te gaan.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor Henk » wo aug 29 2018 11:07 pm

Prachtige serie uiteraard (zijn we gewend van je), vooral de eerste paar foto's. De andere foto's zijn vooral heftig.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor josti » do aug 30 2018 12:00 am

Dank voor jullie reacties! Bij foto 2 was het een keus om zo te kaderen, maar ik snap je punt Frans. Heb bewust de personen wat in het rechterdeel van de foto gezet. Ik heb er nog wel een paar van grote afstand, waar de nietigheid van de mensen nog beter uitkomt. Maar ja, keuzes maken hè. Ik zal in een ander draadje wat andere vakantiefoto’s laten zien en dat meenemen.
Alleen mooie gletsjerfoto’s hier laten zien, was voor mij geen optie na de heftige ervaring. De foto’s die ik wilde maken van dit prachtige stuk natuur, heb ik gelukkig kunnen maken en daar ben ik best blij mee. Maar deze middag is onlosmakelijk verbonden met de tweede helft van de serie.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor Highlander » do aug 30 2018 7:42 am

Mooie serie Jos, waarbij nummer 2 & 10 als favoriet
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor Maurice » do aug 30 2018 7:55 am

Mooi man, ook de bijbehorende teksten.
Compliment!
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor josti » do aug 30 2018 10:19 am

Dank heren (die staan ook in mijn top 3 Chris :wink: )
Laatst gewijzigd door josti op do aug 30 2018 1:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor RichardBremer » do aug 30 2018 10:54 am

Wat een heftige ervaring! Het groepje dat achter de afzetting liep, was dat onder begeleiding? Of waren ze op eigen houtje op excursie gegaan?

Voor wat betreft de foto’s, daar zitten erg mooie exemplaren tussen! Nummer 2 is daarbij zeker mijn favoriet. Bedankt voor het delen van je foto’s én verhaal!
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor the_cyberspace » do aug 30 2018 6:44 pm

Prachtige serie met een indrukwekkend verhaal. Bedankt voor het delen van de foto's en je ervaring tijdens het maken ervan!
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nygardsbreen

Berichtdoor josti » do aug 30 2018 9:47 pm

Richard; je kunt daar vanaf een parkeerplaats een wandeling naar de gletsjer maken. Op een gegeven moment kwamen we een bordje tegen met zoiets als 'for families...' wat wij interpreteerden als de makkelijke route. Feitelijk leidde deze route naar de linkerkant van de gletsjer waar een groep gidsen de mensen opwachtte die onder hun begeleiding over de gletsjer wilden wandelen. Op foto 12 zie je links wat ik bedoel. Wij namen die route, maar toen we daar stonden, zagen we ook veel mensen aan de rechterkant staan. We zijn toen terug gegaan (beter fotografisch standpunt voor een foto van de gletsjermond vanwaar het water naar beneden stortte) en een hangbrug overgestoken om naar de andere kant van de wild stromende Jostedalå te komen. Aan beide kanten kon je ongehinderd tot dicht bij de gletsjer lopen en alle bordjes en touwen negeren. Het is immers alleen een waarschuwing voor gevaar en geen verboden toegang....
Alleen links waar de gidsen waren, stonden die gidsen steeds te gebaren en te schreeuwen dat het gevaarlijk was. Door het enorme lawaai van de wilde Jostedalå die van onder de gletsjer naar beneden stroomt, kwam dat aan de rechterkant van de gletsjer niet echt over en was de enige reactie de vrolijk terug zwaaiende toeristen.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten