De catacomben van Parijs

Onderwerp:

De catacomben van Parijs

Berichtdoor ReneG » za sep 01 2018 1:14 am

Door omstandigheden was ik het afgelopen jaar slechts beperkt in staat om te fotograferen, maar dat is voorbij. Tijd voor een tripje naar Parijs, waaronder een bezoek aan de catacomben. Een fascinerend (en klein beetje luguber) bezoek aan een historisch stukje Parijs. Het is wel een tocht van 1,5 kilometer met zo'n 200 traptreden 20 meter onder Parijs. In de catacomben liggen naar schatting 6 miljoen mensen begraven. Destijds waren er goede redenen voor om het zo te doen, al gingen ze soms op een enigszins bizarre manier met de restanten om...

Het is er aardedonker en je mag ook niet veel menemen (zeker geen statieven), dus fotograferen is op zijn zachtst gezegd lastig, maar toch een kleine impressie:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor swimmer » za sep 01 2018 6:33 am

Dit is het meest denkwaardige foto reeks sinds tijden!
Bedankt voor het delen [emoji2]
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/
Gebruikersavatar
swimmer

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Nijmegen

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor bcvthul » za sep 01 2018 7:24 am

Opgeruimd staat netjes!

Mooie serie, René.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor JurjenF » za sep 01 2018 11:42 am

ik ben daar ook ooit eens geweest (mss wel 50 jr geleden, ik was rond de 12/13 jr) en heeft een geweldige indruk op mij gemaakt. Niet alleen die verzameling botten en schedels maar vooral ook de plek : diep onder Parijs. Hierna was een tour in de riolen eigenlijk peanuts.......Helaas nog niet in bezit van een camera toen (als het al wat geworden was).
De foto's geven een leuke impressie.
Nu we het toch hebben over opgeslagen botten en schedels : wij waren een keer 'ergens' in oostenrijk bij een tussenstop. Stonden bij een klein kapelletje en lekker smikkelend van die heerlijk 'Kuchen' liepen we er eens omheen en....aan de achterkant een ruit op souterrain-hoogte en daar lagen dus ook allemaal botten en schedels opgeslagen. Bizar! Weet niet of ik er nog ergens een (analoge uiteraad) foto van heb. Eens in de archieven duiken. Onze dochter van pakweg 6/7 jr vond het helemaal te gek haha. Zal mijn betere helft eens vragen of zij mss nog weet waar en wanneer het was (die heeft een véél beter geheugen).
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor Skippy » za sep 01 2018 11:57 am

Goede serie René van deze bijzondere plek. Op zich hebben ze er nog wat van gemaakt en hebben ze de menselijke resten niet lukraak neergegooid. Je zou het als kunst kunnen beschouwen. Zou Damien Hirst https://roomed.nl/love-god-door-damien-hirst/ hier inspiratie hebben opgedaan?
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor Frankie » za sep 01 2018 4:26 pm

Fascinerend en luguber inderdaad. Knap dat je in het aardedonker nog deze foto´s hebt weten te maken.
Wat ik jammer vind, is dat er een gat zit tussen het macabere zwarte dat je beschrijft en de toch vrij normaal belichte foto´s die je laat zien. Die mogen een paar stops donkerder wat mij betreft, er zit veel meer potentie in. Omdat je foto´s bewerken hebt toegestaan, dit bedoel ik:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor ReneG » za sep 01 2018 10:18 pm

Frankie schreef:Fascinerend en luguber inderdaad. Knap dat je in het aardedonker nog deze foto´s hebt weten te maken.
Wat ik jammer vind, is dat er een gat zit tussen het macabere zwarte dat je beschrijft en de toch vrij normaal belichte foto´s die je laat zien. Die mogen een paar stops donkerder wat mij betreft, er zit veel meer potentie in. Omdat je foto´s bewerken hebt toegestaan, dit bedoel ik:


Ik heb een dergelijke bewerking geprobeerd, maar vond het in de oorspronkelijke belichting beter passen. Door het zo donker en zwaar aan te zetten begon het meer op een CD hoesje van een heavy metal band te lijken, een beetje gemaakt; ik vond de impact (en het aangrijpende) persoonlijk groter door het zo 'echt' mogelijk te maken. Dat gezegd hebbende, ik denk dat ik in de toekomst nog wel een dergelijke bewerking loslaat voor een speciaal project. ;)

Bedankt voor het meedenken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor René S64 » zo sep 02 2018 12:57 am

Zeker een aangrijpende en fascinerende serie.
Prachtig neergezet, ik blijf er naar kijken.
Bedankt voor het delen.
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.
René S64

Clublid
Berichten: 531


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor josti » zo sep 02 2018 12:20 pm

Luguber en fascinerend tegelijk. Een donkere bewerking zou inderdaad ook kunnen, maar ik vind ook dat je de belichting heel mooi hebt gedaan :thumbup:.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De catacomben van Parijs

Berichtdoor Peter » zo sep 02 2018 1:29 pm

wat je noemt een 'stilleven' :wink:
of beter: 'dooie boel'

bizar en indrukwekkend
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten