Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Onderwerp:

Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » zo sep 02 2018 6:43 pm

Blijkbaar staan er niet alleen in Frankrijk verlaten kastelen die nog volledig zijn ingericht. Ook hier in Nederland heb ik er zo een gevonden...

De eerste keer dat ik mijn nieuwe 14-24 F2.8 heb gebruikt. Ik ben nog een beetje zoekende naar hoe de vertekeningen op een nette manier weg te krijgen. Het viel me wel op dat ik met mijn 11-16 F2.8 nooit zo'n extreme vertekeningen had, maar deze had ik nu helaas uitgeleend (dubbel spijt eigenlijk aangezien de ruimte soms net te beperkt was voor 14mm en 11mm handiger was geweest). Zou dit te maken kunnen hebben omdat de 14-24 een FX objectief is dat gebruikt wordt op een DX camera (D500)??

Kleine greep uit de foto's van dit ongelofelijke kasteel in Nederland:

1.
AfbeeldingChateau H01a

2.
AfbeeldingChateau H04a

3.
AfbeeldingChateau H05a

4.
AfbeeldingChateau H16a

5.
AfbeeldingChateau H17a

6.
AfbeeldingChateau H27a

7.
AfbeeldingChateau H40a

8.
AfbeeldingChateau H38a

9.
AfbeeldingChateau H42a

10.
AfbeeldingChateau H48

11.
AfbeeldingChateau H44

12.
AfbeeldingChateau H51

13.
AfbeeldingChateau H57

14.
AfbeeldingChateau H59
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » zo sep 02 2018 6:48 pm

De gelige kleur op verschillende foto's binnenshuis komt door de dichtgetrokken gordijnen. De lijfspreuk van Urbex is "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints", dus blijf ik ook overal met mijn vingers vanaf en heb er dus bewust voor gekozen om de gordijnen zo te laten zoals ze waren.
Bij Urbex-fotografie is het blijkbaar de standaard om er een flinke saus van HDR-bewerking overheen te gooien. Aangezien ik hier zelf niet zo van hou en het liever wat subtieler zie, heb ik hier ook gepoogd om het HDR-sausje subtiel te houden.
Laatst gewijzigd door Wally118 op di sep 04 2018 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor marcel.b » zo sep 02 2018 7:15 pm

Even afgezien van de foto's, ik kan mij niet voorstellen dat in Nederland zoiets als dit bestaat. Kun je hier ongestoord naar binnen komen, en zo ja waarom is alles binnen ongeschonden gebleven. Zo te zien is het al geruime tijd verlaten.
De foto's van buiten spreken mij het meest aan , het is binnen zo " netjes" eigenlijk.
Als dit verlaten kasteel zoals je noemt ontdekt wordt, dan vrees ik dat er niks meer van over van zal blijven.....

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor marcel.b » zo sep 02 2018 7:30 pm

Heb even je Flickr pagina bezocht....
Erg fraai hoor , het ziet er binnen uit alsof er elk moment iemand binnen kan stappen

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » zo sep 02 2018 7:50 pm

Dat gevoel bekroop ons ook toen we er binnen stapten. Het voelt er aan alsof er zo iemand uit een kamer kan komen en vraagt wat we er komen doen.
Maar het is toch echt verlaten en het is echt in Nederland. Wat er precies is gebeurd dat ze dit zo achter hebben gelaten weet ik niet, het heeft in ieder geval niks te maken met een sterfgeval en geen erfgenamen want er lagen nog diploma's van de zoon des huizes.
Maar inderdaad, als deze locatie echt bekend wordt, dan zal het binnen de kortste keren onder de voet worden gelopen, en dan zullen er helaas ook mensen bij zitten die hele andere bedoelingen hebben.
Ik heb foto's van iemand gezien die hier in juni was geweest en hij heeft zaken op foto staan die nu al in geen velden of wegen meer te bekennen waren. Niet iedereen heeft het Urbex-motto echt zo hoog zitten helaas...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor strangeartefact » zo sep 02 2018 10:08 pm

Erg gaaf, maar toch. Buitenkantjes plaatsen is in dit geval misschien voldoende voor 'anderen' om het kasteel te vinden....het triggert mij iig om direct te gaan googlen maar voor de goede reden, gewoon eerlijk urbex.
Verder gave vondst en serie!

Peter

p.s. wanneer was je daar?
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor signxpress » zo sep 02 2018 10:12 pm

Zeer mooi en spannend. Ik vraag me af hoe Urbex te locatie is en dat het niet in de buurt komt van huisvredebreuk.
Redelijk wat elementen die niet heel erg oud zijn, ik zag wat Duitse teksten voorbij komen.
Ook die auto is vreemd, niet vreselijk oud als je het mij vraagt, wat zegt het kenteken bij VWE?
Als het echt verlaten is, dan zou je bijna denken om een bepaalde instantie in te schakelen om de inboedel te beschermen tegen roof.
Stiekem wel nieuwsgierig waar het is ;-)
Het lijk me ook wel gaaf om daar je voetstappen te zetten en vervolgens je broek vol doen omdat er ineens een kat weg springt.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor strangeartefact » zo sep 02 2018 11:08 pm

De FB urbex groepen gaan helemaal los over deze loc, tip, ga niet. Eigenaar is weer thuis schijnt :)
Wally, jij bent geweest voor de eigenaar dit weekend weer thuis kwam, stroom en alarm nu er weer op...was ook te mooi een kasteel in NL :)
Niet zelf gechecked maar lijkt juiste info.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » ma sep 03 2018 7:17 pm

Googlen op de buitenkant heb ik inderdaad niet bij stil gestaan. Ik heb wel een foto waar de naam van het kasteel op stond als je heel goed keek, maar dat heb ik weg gehaald. Ook heb ik er bewust voor gekozen om het kenteken te blurren...
Ik was er vorige week woensdag, net nadat de eerste filmpjes op youtube verschenen.

De locatie was wel degelijk Urbex. Als je kijkt naar het onkruid dat overal groeit (meer dan een meter hoog), verf die van het plafond aan het bladeren is, vochtplekken op de muren en in geen enkele kledingkast hing nog iets van kleding. Wel lagen er nog enkele persoonlijke papieren zoals het EHBO -en zwemdiploma van een van de zonen des huizes maar hier heb ik bewust geen foto's van gemaakt.
Het kenteken heb ik inderdaad ook opgezocht bij de RDW en deze staat nog gewoon op naam. Maar rijden zal niemand er meer mee in deze toestand (koplampen zijn er uit, binnenkant ligt in puin maar de deuren zijn wel op slot).

Ik betwijfel het ten zeerste dat de eigenaar weer thuis is en hier heb ik een gegronde reden voor om hier aan te twijfelen.

Ik weet wel dat er ondertussen regelmatig bewaking rondloopt. Een kennis van me is er zondagavond naartoe geweest en die hebben ze er uit gehaald. Wellicht dat er 's avonds meer bewaking is dan overdag omdat er in het donker toch wel andere dingen gebeuren dan wanneer het licht is...
Misschien hebben wij mazzel gehad, ik weet het niet... Ik weet alleen dat ik 1 hele gave ruimte heb gemist en dat is de wijnkelder. Geen flauw idee waar de ingang daar naar toe is, maar deze is er wel. Daags nadat ik er ben geweest zag ik er foto's van voorbij komen...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor MarcoEos70D » ma sep 03 2018 10:21 pm

Toch roept een dergelijke locatie wel de terechte vraag op: wanneer is het urbex? Is het enkele feit dat iemand zijn bezit laat verwaarlozen voldoende legitimatie om binnen te komen? Waar ligt de grens met inbraak?

Vragen, vragen...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Peter » ma sep 03 2018 10:35 pm

Inbraak?

Je snapt weinig van urbex of je zit te stangen.
Mooie locatie, prachtige prints!

En, je praat nooit publiekelijk over een locatie
Dus, geen vragen :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor signxpress » ma sep 03 2018 10:49 pm

De locatie is zeker mooi en super gave foto's, misschien inderdaad jammer van die wijn kelder.
Wat betreft de term "inbraak", ik begrijp hem wel, maar misschien iets te zwaar in mijn optiek.
Ik twijfel hoever het pand wel verlaten is en daarom schreef ik eerder over een vorm van huisvredebreuk (niet aanvallend bedoeld)
Mijn twijfels gaan uit naar de reactie over dat de eigenaar weer thuis is, ik denk dat dit meer de wereld in gegooid is om het onder de pet te houden.
Aan de hand van de foto's is er best wel achter te komen waar het is als je slim kan googelen.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 04 2018 7:35 am

Peter schreef:Inbraak? Je snapt weinig van urbex of je zit te stangen.

Je zóu een vraag natuurlijk ook gewoon serieus kunnen nemen.
Peter schreef:En, je praat nooit publiekelijk over een locatie
Dus, geen vragen :-)

Lees mijn vraag nog eens. Gaat zeker niet om de locatie.
signxpress schreef:Wat betreft de term "inbraak", ik begrijp hem wel, maar misschien iets te zwaar in mijn optiek.
Ik twijfel hoever het pand wel verlaten is en daarom schreef ik eerder over een vorm van huisvredebreuk (niet aanvallend bedoeld)

Inderdaad zal inbraak te zwaar zijn (er zal naar ik aanneem niets opengebroken zijn), de juiste term is insluiping. Huisvredebreuk wordt het pas als je gesommeerd wordt te vertrekken en dan weigert.

Maar, mijn vraag staat nog steeds open :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Peter » di sep 04 2018 9:42 am

Bericht aangepast
Succes met de zoektocht naar antwoorden op een openbaar forum
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Snoepjess » di sep 04 2018 1:05 pm

Mooie serie zo! Ziet er ook uit als een mooie omgeving. Goed gevonden.
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten