Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor MarcvanZuylen » di sep 04 2018 1:30 pm

Mooie foto's, absoluut.

Persoonlijk zal ik nooit aan urbex beginnen. In mijn ogen is het gewoon illegaal. De gebouwen zijn altijd nog in het bezit van iemand of iets en het is geen openbare plek. Dus heb je er niets te zoeken.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » di sep 04 2018 2:35 pm

Er worden inderdaad de gekste verhalen de wereld in geholpen om zulke locaties uit het zicht te houden. Maar tegenhouden doe je het toch niet. Als je een klein beetje onderzoek doet (mits je de originele naam van het kasteel of de laatst wonende familie kent) vind je al genoeg info waaruit blijkt dat die verhalen allemaal onzin zijn.

Inbraak zal het zeer zeker niet zijn omdat er echt niks kapot is gemaakt (er stond gewoon een deur open, dus ik kon gewoon naar binnen wandelen). Helaas zijn er voor mij wel mensen geweest die niet zo respectvol om zijn gegaan met gesloten deuren.

Ondertussen weet ik wel wat het exacte verhaal achter dit kasteel is en dat heeft mij behoorlijk gerust gesteld. Het is zeer zeker verlaten, sterker nog, het is in beslag genomen. Wat er nu mee gaat gebeuren weet (nog) niemand... Het is in ieder geval wel zonde dat het zo staat te verpauperen...

De exacte locatie zal ik inderdaad nooit prijs geven. Op mijn Facebook-pagina heb ik sowieso al het advies van strangeartefact opgevolgd en geen foto geplaatst waar het kasteel duidelijk en volledig op te zien is.

In feite is het inderdaad ook illegaal, maar 9 van de 10 keer zul je er met een waarschuwing vanaf komen als je aan kunt tonen dat je niks kwaads van zin was. Een kennis van me is hier betrapt door de bewaking, hij heeft alleen zijn tas leeg moeten maken om te laten zien dat hij niks had gestolen en daarna mocht hij gaan...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 04 2018 2:53 pm

Dank voor je reactie Walter. Hoe ga je hier in de praktijk mee om? Check je vooraf van locaties het verhaal, of neem je de gok?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor strangeartefact » di sep 04 2018 6:07 pm

Landerd schreef:Mooie foto's, absoluut.

Persoonlijk zal ik nooit aan urbex beginnen. In mijn ogen is het gewoon illegaal. De gebouwen zijn altijd nog in het bezit van iemand of iets en het is geen openbare plek. Dus heb je er niets te zoeken.


Gedeeltelijk mag je het zo uitleggen. Maar volledig klopt je uitspraak niet. Ik ga het niet toelichten verder als je wilt weten wat urbex is mag je dat googlen ;)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » di sep 04 2018 6:35 pm

MarcoEos70D schreef:Dank voor je reactie Walter. Hoe ga je hier in de praktijk mee om? Check je vooraf van locaties het verhaal, of neem je de gok?


Zo gek vaak ga ik niet op urbex-tour. Ik zou het wel graag vaker willen maar mijn lichaam denkt hier anders over helaas... Ik heb een lijstje met misschien wel 1000 locaties door heel Europa en zelfs ook enkele in de USA. Hier zitten echte pareltjes tussen die ik heel graag eens wil gaan bezichtigen, maar dan moet ik er wel een hele dag voor uit kunnen trekken en dat gaat 'm nu helaas niet worden.
Als ik naar een locatie ga, dan check ik uiteraard wel vantevoren goed of het wel te doen is en ook of het veilig is (Google Streetview speelt hier een hele belangrijke rol in). Zo ligt bij mij in de buurt een mooi huisje waar ik graag eens naartoe wil maar het is niet verstandig om daar zonder mondkapje naar toe te gaan vanwege de enorme hoeveelheid schimmel... Ook is het niet verstandig om alleen te gaan voor het geval er iets gebeurd. Je zou maar net over een vloer lopen en opeens breken de planken en lig je daar met een gebroken been ofzo. Met te veel mensen gaan is ook weer niet aan te raden omdat je dan kans hebt dat je elkaar alleen maar in de weg staat. Als ik ga, dan is het meestal met een nicht van me.

Dit kasteel was voor mij een echte toevalstreffer. Ik moest ergens naartoe en toen kwam ik hier toevallig langs. Mijn oog viel op het hoge onkruid en toen had ik al het vermoeden dat dit verlaten was. Toevallig werden er die avond filmpjes op youtube geplaatst van mensen die hier waren geweest, toen was het voor mij dus zo klaar als een klontje. Aangezien ik verwachtte dat de bekendheid van de locatie nu wel zou toenemen en de toeloop op de locatie dus ook, heb ik besloten om er meteen de volgende dag maar eens een kijkje te gaan nemen, en daar heb ik dus geen minuut spijt van gehad...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor signxpress » di sep 04 2018 9:47 pm

strangeartefact schreef:
Landerd schreef:Mooie foto's, absoluut.

Persoonlijk zal ik nooit aan urbex beginnen. In mijn ogen is het gewoon illegaal. De gebouwen zijn altijd nog in het bezit van iemand of iets en het is geen openbare plek. Dus heb je er niets te zoeken.


Gedeeltelijk mag je het zo uitleggen. Maar volledig klopt je uitspraak niet. Ik ga het niet toelichten verder als je wilt weten wat urbex is mag je dat googlen ;)

Helemaal legaal is het ook niet te noemen denk ik.
Persoonlijk denk ik dat we allemaal wel eens wat doen wat niet geheel volgens de precieze regels is.
Opzicht als mensen zich gedragen, niks breken, stelen en zulk soort fratsen moet je het een beetje door de vingers zien, er komen natuurlijk wel mooie foto's uit voort.
Nadeel is als zoiets openbaar wordt, dat er andere personen kunnen gaan plunderen, het is goed dat alles geheim wordt gehouden.
Ik heb ook even op je Flicker pagina rond geklikt, zitten super mooie foto's tussen, ook die eekhoorn die bij het water, geweldig.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor MarcvanZuylen » do sep 06 2018 10:01 am

strangeartefact schreef: Gedeeltelijk mag je het zo uitleggen. Maar volledig klopt je uitspraak niet. Ik ga het niet toelichten verder als je wilt weten wat urbex is mag je dat googlen ;)


Heb ik gedaan. Maar kon nergens vinden waar staat dat het toegestaan is om zonder toestemming een gebouw (wat niet openbaar is) te betreden en daar foto's van te maken en te publiceren.

Linkje?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor MarcoEos70D » do sep 06 2018 10:08 am

Urban Exploering volgens Wikipedia:
Hoewel er geen verenigingen met statuten en regels voor urban explorers bestaan, houden de meesten zich aan de gedragslijn: "Laat slechts voetstappen achter, neem slechts foto's mee" (en: Leave nothing but footprints, take nothing but pictures). Ook proberen de meeste explorers geen wetten te overtreden anders dan het zich begeven op terreinen waar zij geen wettige toegang toe hebben; volgens velen een 'onschadelijke' overtreding.

De meeste explorers zijn er slechts op uit om foto's en/of video's te maken van oude gebouwen, zowel van binnen als buiten. Sommigen plaatsen die dan op een website of beheren een collectie. Sommigen beoefenen urban exploring vooral voor de opwinding vanwege het gevaarlijke en/of verboden karakter van plekken, bijvoorbeeld het beklimmen van hoge objecten als bruggen en communicatietorens.

Het probleem is dat explorers per definitie nieuwsgierig zijn naar niet algemeen bekende plekken en zich daarmee vaak op verboden terrein begeven; plekken die ook bezocht worden door mensen met andere bedoelingen zoals graffiti-spuiters en krakers, of vandalen en koperdieven. Eigenaren en politie zien explorers ook wel aangezien voor dezulken.

Spreekt voor zich.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor JurjenF » do sep 06 2018 11:02 am

Te bizar voor woorden dat dit kan in NL. Ik bedoel dan : kennelijk een beslaglegging maar er niet voor zorgen dat het gebouw ontoegankelijk gemaakt wordt. Met alle gevolgen van dien. Wel mooie foto's geworden om te laten zien dat het idd kan.........
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor MarcoEos70D » do sep 06 2018 11:22 am

Dat is en blijft gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Een beslaglegging betekent feitelijk niets meer dan een aantekening in het Kadaster, waardoor er niet meer verkocht kan worden.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor strangeartefact » do sep 06 2018 1:36 pm

Landerd schreef:
strangeartefact schreef: Gedeeltelijk mag je het zo uitleggen. Maar volledig klopt je uitspraak niet. Ik ga het niet toelichten verder als je wilt weten wat urbex is mag je dat googlen ;)


Heb ik gedaan. Maar kon nergens vinden waar staat dat het toegestaan is om zonder toestemming een gebouw (wat niet openbaar is) te betreden en daar foto's van te maken en te publiceren.

Linkje?


Waar het me omgaat is dat niet elk leegstaand gebouw een eigenaar heeft, sterker nog ik bezoek regelmatig leegstaande panden waar ook geen verboden toegang oid staat, hoe illegaal is het dan?
Het ging me erom dat je alles over 1 kam scheert in je opmerking. Realiteit is anders. Natuurlijk weet ik als explorer dat ik ook op plekken kom wat niet mag en ik een risico neem.

:) Toch toegelicht alsnog haha

grt, Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » do sep 06 2018 2:30 pm

strangeartefact schreef:
Waar het me omgaat is dat niet elk leegstaand gebouw een eigenaar heeft, sterker nog ik bezoek regelmatig leegstaande panden waar ook geen verboden toegang oid staat, hoe illegaal is het dan?
Het ging me erom dat je alles over 1 kam scheert in je opmerking. Realiteit is anders. Natuurlijk weet ik als explorer dat ik ook op plekken kom wat niet mag en ik een risico neem.

:) Toch toegelicht alsnog haha

grt, Peter


Zjuust
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Marceld » za sep 08 2018 2:11 pm

Het lijkt mij geen urbex... Te schoon en netjes binnen...

En als er geen eigenaar zou zijn, wie betaalt dan de zogenaamd aanwezige bewaking? Dit soort pareltjes worden nog maar zelden gevonden. Ik doe al 10 jaar aan urbex, maar het is té schoon en té netjes binnen!

Overigens wél mooie foto's van de prachtige binnenkant! :wink:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Marceld » za sep 08 2018 2:27 pm

MarcoEos70D schreef:Urban Exploering volgens Wikipedia:
Hoewel er geen verenigingen met statuten en regels voor urban explorers bestaan, houden de meesten zich aan de gedragslijn: "Laat slechts voetstappen achter, neem slechts foto's mee" (en: Leave nothing but footprints, take nothing but pictures).

Daar ben ik het helaas niet mee eens dat de meesten zich aan de ongeschreven gedragsregels houden. Toen ik in 2008 begon (en ik ga 1x per maand exploren), had je voornamelijk besloten urbex fora. Ons kent ons. Daar kwam je alleen binnen op voordracht. Toen bleven mooie locaties lang voor iedereen beschikbaar.

Maar met de komst van Social Media en met name Facebook, is er een run op de urbex locaties ontstaan. De "nieuwe garde" interesseert het niet of een locatie mooi moet blijven en men deelt alles met iedereen. Daar zitten ook veel foute figuren tussen: antiekdieven, koperdieven etc. Vaak zijn mooie locaties al met een paar weken hooguit een paar maanden volledig leeggehaald en getrashed. Soms lopen we elkaar in de weg met wel 10 (!) man in een huisje... Vroeger kwamen we amper iemand tegen. Men parkeert ook gemakshalve voor de deur ipv een stuk verderop. Dus het gaat de buurt ook opvallen...

Ook de aandacht in de media, van onder andere Bob Thissen, draagt bij aan de bekendheid van urbex en de interesse van anderen daarin. En ja, dat trekt ook foute figuren aan. Als ik al het antiek wat ik door de jaren heen mee had genomen, dan was ik nu binnen geweest! :wink:

Het is helaas een negatieve trend en persoonlijk vind het het ontzettend jammer. Gelukkig worden ook veel mooie locaties gekocht en gerenoveerd. Zó kan het dus ook! :wink:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten kasteel in Nederland (Urbex)

Berichtdoor Wally118 » za sep 08 2018 3:06 pm

Marceld schreef:Het lijkt mij geen urbex... Te schoon en netjes binnen...


Dus dit zou geen urbex zijn omdat het schoon en netjes is?? Op foto's zie je niet alles he, er waren genoeg plafonds waar de verf vanaf aan het bladeren was, muren met flinke vochtplekken, muffe vochtige geur in het kasteel... Ik vind het heel knap dat iemand aan de hand van foto's kan zeggen dat het geen urbex is. Daarbij vraag ik me ook af hoe wordt bepaald of iets wel of niet urbex is.

Als je een stukje terug leest zie je dat ik zeg dat het in beslag is genomen, dus er is wel zeer degelijk een eigenaar, maar of dit een persoon is of een instantie, daar laat ik mij niet over uit. Of deze eigenaar er zich wat van aantrekt, dat is een tweede.
Het pand is een rijksmonument en voor zover ik weet heeft de gemeente dan ook een stukje verantwoordelijkheid. Sterker nog, afgelopen week stond er een stuk over in de krant dat de gemeente na verwoede pogingen om de "eigenaar" te pakken te krijgen, er nu zelf hekken rond heeft geplaatst om mensen te weren en verloedering te voorkomen. Lijkt me dat de gemeente dus ook de bewaking op zich neemt. Ook de politie komt hier nu regelmatig een kijkje nemen...

Op Facebook was ook iemand aan het roepen dat het geen urbex was omdat het te schoon en te netjes is. Ik vind het erg kort door de bocht om dit te roepen zonder dat je het zelf hebt gezien en het hele verhaal achter het pand kent.

Dat er mensen zijn die zich niks van die gedragsregels aantrekken ben ik volledig met je eens. Ik ben ook van mening dat die vloggers zoals Urbex Explore, Takiany, Markbenik, enz, meer kwaad dan goed doen. Vooral die eerste groep heeft er nog al een handje van om in hun filmpjes, wel of niet per ongeluk, een hint te geven waardoor je de exacte locatie zo hebt gevonden.
Zelf heb ik die regels hoog in het vaandel staan. Het enige dat ik wel eens doe is een kast open maken om te kijken wat er in staat, maar verder dingen echt verplaatsen en zo doe ik ook niet.
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten