Noorwegen en Denemarken

Onderwerp:

Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor josti » zo sep 02 2018 2:19 pm

Afgelopen zomer zijn wij op vakantie geweest naar Noorwegen. Vanwege een familiefeest hebben we dat gecombineerd met Denemarken. Hier een fotoverslag met korte toelichting. Het is wat meer dan een gewone serie en ik zal de komende tijd steeds wat aanvullen. Naast de gebruikelijke vakantiefoto's heb ik van een gewaardeerd medeforumlid onthouden dat hij elke dag een 'goede' foto wilde maken. Dat heb ik tijdens de vakantie geprobeerd toe te passen (niet elke dag, maar toch..)

Omdat we op woensdag de boot in het Deense Hirtshals hadden gereserveerd en wij toch op de zondag ervoor al konden vertrekken, besloten we om eerst nog in de buurt van Hirtshals een paar dagen te kamperen. Het was toen nog prachtig weer. Eerst wat verkennen en gekeken met welke boot we zouden gaan.

#1 De dienstdoende ferry
Afbeelding


# 2 We kregen daar een mooi zonsondergang cadeau
Afbeelding


#3 Vanuit een nabijgelegen vuurtorenmuseum ziet het er dan zo uit
Afbeelding

Aan de kust bij Denemarken staat dus de vuurtoren van Hirtshals. Een fraai gebouw met daarin een museum (klein) gevestigd. De vuurtoren kan je beklimmen en je hebt dan een fantastisch uitzicht over het noordelijke deel van Jutland aan de ene kant en de zee aan de andere kant. We kregen ook op de andere dagen mooie zonsondergangen en de vuurtoren werd mooi verlicht.


#4 De vuurtoren van Hirtshals in avondlicht
Afbeelding

De avond op de boot (nachtboot naar Bergen) was het ook weer mooi weer en het avondlicht zette drie pijpen van de boot in dit warme licht

#5 Drie rookuitlaten
Afbeelding


Ons ultieme doel deze vakantie was een bezoek aan het gletsjergebied van de Jostedalsbreen. Daarover later meer. Op de reis er naar toe besloten we om niet steeds de snelste route te nemen, maar ook te genieten van de toeristisch fraaie routes. Eén van deze mooie routes (Noorwegen onderhoudt dat prima), was de oude weg van Aurlandsvangen naar Lærdalsøyri; af en toe net één auto smal. Nu ligt daar ook de langste tunnel van Europa. Op een aantal plekken zijn daar (ook architectonisch) mooi uitzichtpunten gebouwd.

#6 Stegastein uitzichtpunt met zicht op het Aulandsfjorden
Afbeelding


In de buurt van de Jostedalsbreen vonden we een geschikte camping en we bezochten het Breheimensenteret. Een informatiecentrum en museum over de gletsjers. Het is gehuisvest in een ook weer mooi architectonisch gebouw. Van hieruit kon je naar de Briksdalsbreen lopen of eerst een stuk tolweg nemen en dichterbij een stevige wandeling naar de gletsjermond beginnen.


#7 Dak Breheimenssenteret
Afbeelding

We hebben op 5 augustus dus de Nygardsbreen bezocht. Daar heb ik al eerder een apart draadje voor gemaakt: Nygardsbreen
Enkele dagen later hebben we een tocht gemaakt naar het Styggevatnet; een groot stuwmeer achter een geweldig grote dam gemaakt van rotsblokken. Daar zal wel wat afdichting tussen zitten, maar het is een mooi gezicht als je daar aan komt rijden.


#8 De dam van het Styggevatnet
Afbeelding


Het Styggevatnet zelf met op de achtergrond een stuk gletsjer waar het helemaal niet toeristisch was en waar we, om het meer heen, naar toe zouden willen lopen. In overleg met onze campingeigenaar hebben we daar maar vanaf gezien. Vooral omdat het lopen naar dat stuk gletsjer een dag duurt.... Het lijkt dichtbij, maar de foto is gemaakt met een 55-200mm van Fuji (dus 300mm fullframe equivalent).

#9 Styggevatnet
Afbeelding


#10 Uitzicht vanaf de dam naar de gletsjers
Afbeelding

Later meer.
Laatst gewijzigd door josti op do sep 06 2018 8:40 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor josti » wo sep 05 2018 8:08 pm

Deel 2
Bij de dam lag er tussen de rotspartijen een stukje felgroen moerassig mos.

#11 Golvend mos
Afbeelding


#12 Macro van de dauwdruppels
Afbeelding


#13 Op hetzelfde stukje ook veenpluis
Afbeelding


#14 Op de hoogvlakte kom je dan zo'n hut tegen
Afbeelding


Langs het (beginnend en wildstromend) riviertje Jostedøla hadden we een goed zicht op de Nygardsbreen.

#15
Afbeelding


#16 Nog een ingezoomd beeld van de Nygardsbreen
Afbeelding

Na vier dagen vertrokken we richting Kaupanger. Daar namen we de boot naar Gudvangen. Tegenwoordig een toeristische trip door het smalste en diepste fjord van Noorwegen.

#17 Nærøyfjord 1
Afbeelding


#18 Nærøyfjord 2
Afbeelding


#19 Nærøyfjord 3
Afbeelding


Er kwamen nog andere boten voorbij

#20 Passing boats
Afbeelding
Laatst gewijzigd door josti op do sep 06 2018 8:41 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor Richard » wo sep 05 2018 9:01 pm

Mooie serie Jos! Heerlijk genieten!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor MarcoEos70D » wo sep 05 2018 9:08 pm

Heerlijke serie! Schitterende foto's, lekker afwisselend, met een goed verhaal. Ik houd ervan!

Bij foto 15 dacht ik: wat klein, voor een gletsjer. Totdat ik bij foto 16 de mensen (mensjes) erbij zag staan en de proporties doordrongen... gaaf!!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor josti » do sep 06 2018 8:26 pm

Deel 3

Vanaf Gudvangen namen we dit keer niet de toeristische route, maar de route daar onderdoor: de Lærdalstunnel. Dit is de langste tunnel van Europa (24 km) en op enkele plaatsen verlicht.

#21 Lærdalstunnel
Afbeelding


Aan andere kant van deze tunnel ligt het pittoreske plaatsje Lærdalsøyri. Als je daar rondloopt waan je je in een ver verleden.

#22 Lærdalsøyri
Afbeelding


We wilden van Gudvangen naar ongeveer een uurtje of twee à drie van Oslo een camping vinden en onderweg richting Oslo kom je over een hoogvlakte waar -zo lijkt het- elke Noor een vakantiehytte bezit.Het landschap is vooral groen door alle bemoste rotsen.


#23 Hoogvlakte Buskerud
Afbeelding


We vonden een mooie plek aan het rustige Norefjord.

#24 Norefjord
Afbeelding


Op de camping was het deze dagen niet altijd mooi weer; tijd om te lezen dus en om van een mistig landschap iets speciaals te maken. De wolken hingen laag en ik was wat aan het spelen met mistige composities toen mijn vrouw in een boek een mooi thema las voor de maandopdracht (doen we nog een keer); De schoonheid van het onopvallende. In het boek werd een scene beschreven die ik op dat moment in mijn lens zag. Dit is het mistige resultaat.


#25 Misty trees
Afbeelding


In het plaatsje Nore zelf staat een van de oudere Staafkerken van Noorwegen (1167).

#26 Nore Stavkirke
Afbeelding


Bijzonder aan dit kerkje is de decoratie aangebracht op het houten interieur en de pilaar centraal in het midden.

#27
Afbeelding


Nore ligt niet al te ver van de Hardangervidda; een uitgestrekte hoogvlakte (nationaal park). Deze hoogvlakte is zeer geliefd bij wandelaars die veelal van hut naar hut lopen, overnachten en weer verder gaan. Op de weg ernaar toe, klim je uiteraard en dan moet je af en toe stoppen. Hier zicht op het Frygnefjord, links van de brug centraal op de foto ligt Nore en het achterste water is het Norefjord.

#28 Frygnefjord
Afbeelding


In de tijd dat wij er waren, zag je ook overal deze planten die met een beetje wind enorm pluisden. Lastig om de pluizen dan fotografisch vast te leggen. Hier heb ik net twee gevangen.

#29 Pluisje
Afbeelding


De overal aanwezige boerenschuren in de voor deze streek typerende bouwstijl. Voor zover ik heb kunnen zien, komt er bij de bouw geen schroef of spijker te pas; allemaal houtverbindingen.

#30 Boerenschuur
Afbeelding

Volgende keer het laatste deel. Veel plezier bij het kijken. Overigens is feedback over de foto´s zelf altijd welkom. Altijd goed om wat te leren van iemand anders visie :thumbup: .
Laatst gewijzigd door josti op vr sep 07 2018 8:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor Henk » do sep 06 2018 9:05 pm

Fraaie serie Jos. Ben even paar dagen niet op forum geweest, dus nu pas reactie. Veel herkenbare beelden en bijzonder fraai vastgelegd.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor EdvandeZilver » do sep 06 2018 10:56 pm

Mooie serie Jos. #25 is voor mij de topper!
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor Highlander » za sep 08 2018 8:22 am

Heel mooi verslag Jos en ook voor mij nummer 25 als favoriet
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor josti » za sep 08 2018 9:45 pm

Dank mannen! Nummer 25 maakt een hele grote kans om heel groot aan de muur te komen bij ons :D. We hebben er nog een paar op de shortlist staan: 19, 20 en uit de laatste serie hieronder nog 35, 38, 39 en 41.
Veel plezier weer bij het kijken!

Op weg naar de Hardangervidda dus. Op veel plaatsen zie je dat de Noren slim bezig zijn met isolatiemateriaal. Hier een aardig optrekje voorzien van een flinke laag isolatie.

#31 Isolatie
Afbeelding


Op een aantal routes die we reden, hield de geasfalteerde weg abrupt op en gingen we verder over een hele stukken ongeasfalteerde wegen. Daar is niet heel veel verkeer, dus ook tijd genoeg om even een fotostop te maken.

#32 Berken
Afbeelding

Als je zulke fantastische uitzichten hebt, kan ik de verleiding nooit weerstaan om er een panorama van te maken. Dit is aan het begin van een wandeling over het meest oostelijke deel van de Hardangervidda, of misschien nog net daarbuiten. Aan het kleine weggetje links van het midden zie je de hut Solheimstulen. Beginpunt vanveel wandelaars voor een meerdaagse tocht over de Hardangervidda. Als ik goed op google maps kijk, is het water van #33 het Solheimstøltjønne en van #34 het Beltetjønne.

#33 Solheimstøltjønne
Afbeelding


#34 Beltetjønne 1
Afbeelding


#35 Beltetjønne 2
Afbeelding


De boot van Oslo naar Frederikshaven wachtte en op de tocht richting Denemarken vaar je door het Oslofjord langs de talrijke kleine eilandjes. Ook hier vallen de vele (vakantie?)woningen op die hier wel heel idyllische op de vele eilandjes liggen. Naast een vakantiehuis lijkt het ook of elke Noor een boot(je) heeft.

#36 Oslofjord
Afbeelding


Het weer was niet zo geweldig tijdens de boottocht naar Denemarken, meer maar dan krijg je weer de kans om wat leuks met de wolken te doen.

#37 Clouds
Afbeelding


De laatste week nog in Denemarken op nog geen vijftig meter van de zee (het Båring Vig) mogen kamperen. Veldje aflopen, hellinkje af en daar sta je dan aan een privésteigertje van de camping. Dan is het genieten met een wijntje bij de zonsondergangen. Elke avond was weer anders en ik kreeg het idee om van de verschillende avonden een opname te maken.

#38 Båringskov sunset 1
Afbeelding


#39 Båringskov sunset 2
Afbeelding


#40 Båringskov sunset 3
Afbeelding


Als je tenslotte nog langs het strand wandelt en deze eenzame visser tegenkomt.... klik

#41 Rustgevend
Afbeelding

Groet, Jos
Laatst gewijzigd door josti op zo sep 09 2018 1:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor Henk » za sep 08 2018 10:39 pm

Heel mooi Jos. Met plezier naar gekeken. Dank voor het delen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor JDPix » zo sep 09 2018 10:35 am

Mooie serie.
Ik zou #41 aan de muur hangen.
Voor je dat doet nog even nakijken. In de lucht lijken nog een paar (restanten van?) vlekjes te zitten.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor josti » zo sep 09 2018 1:18 pm

Graag gedaan Henk. Goed gezien Johan, ik heb hem nog een keer onderhanden genomen. Het is wel lastig te zien of het een nuance in de lucht is of een vlekje.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor bcvthul » zo sep 09 2018 6:59 pm

Nou, nou, een hele series Jos!

De foto's die mij bevallen zijn:

foto 1: leuke/speelse compositie
foto 2: Er lijkt een gat in de foto te zitten (wolk.zon) en het schip vaart juist die richting
foto 6: mooi/leuk diepte effect
foto 12: gewoon prachtig hoe die druppels op het groen liggen
foto 20: mooi lijnenspel
foto 21: de vaart zit er goed in...
foto 27: mooie lucht (hier houd ik persoonlijk van)
foto 28: vlonder is mooi recht, palen zijn iets scheef; deze combinatie vind ik wel mooi

Volgend jaar weer?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor josti » zo sep 09 2018 9:10 pm

Dank voor je reactie Beert Chris!
bcvthul schreef:Volgend jaar weer?
Bedoel je, op vakantie (ja :wink: ), Noorwegen/Denemarken (hoewel we dit een fantastische bestemming vinden, denk ik niet; we houden van variatie) of een uitgebreid fotoverslag (misschien wel; deze keer was ik best tevreden over een aantal opnames, die dan niet echt bij elkaar passen als je dat in één topic zet. In dit fotoverslag kan dat wel vind ik).
Laatst gewijzigd door josti op ma sep 10 2018 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noorwegen en Denemarken

Berichtdoor bcvthul » ma sep 10 2018 12:13 pm

@jos: ik bedoelde inderdaad volgend jaar weer naar Noorwegen op vakantie. Excuus voor de verwarring...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten