AF veldstand Nikon D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor Corné Goud » zo sep 16 2018 7:03 pm

Ik ben mezelf aan het verdiepen in de D500.. de D500 heeft heel wat opties betreft de AFvelstand. Ik fotografeer vliegtuigen. Nu heb ik de D500 van iemand gekocht, daar stonden alle opties aangevinkt, maar is dat juist ? Zoals ik lees kan ik het best de 25-punten dynamisch veld-AF gebruiken. Of kan een combinatie beter zijn ? En als ik er meerdere aanzet welke optie gebruikt hij dan ? Ik kan vanuit de handleiding niet goed opmaken wat de functie is als er meerdere aanstaan of dat wel werkt ?

Alvast bedankt
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Gebruikersavatar
Corné Goud

Forumlid
Berichten: 1538


Locatie: zeeland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor henkk » zo sep 16 2018 10:41 pm

De vinkjes bepalen toch alleen maar uit welke opties je kunt kiezen? Een soort pre-selectie? Wat niet is gevinkt kun je niet kiezen (is mijn ervaring met een ander type camera).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor bredewoldski » zo sep 16 2018 10:54 pm

Ik heb ook een D500 maar fotografeer geen vliegtuigen maar vogels.
Ik gebruik alleen single point (bij stilzittende vogels op het oog) en bij vliegende vogels zweer ik bij Group-AF.
Group-AF geeft mij bij vliegende vogels altijd de beste resultaten.
Onder de AF-ON knop heb ik de Group-AF + AF-ON vastgezet en onder de functie knop aan de voorkant (Fn1) heb ik Single Point + AF-ON vastgezet, deze knop bedien ik met mijn ringvinger. Zo kan ik lekker snel schakelen tussen single point en Group-AF. De rest van de AF veldstanden gebruik ik niet.

Wat henkk zegt klopt!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor Huib » ma sep 17 2018 10:00 am

Mark Smith heeft een filmpje gemaakt met simpele en heldere uitleg over af instellingen, geschikt voor alles wat vliegt en stil zit. Voor vliegtuigen moet dit geen enkel probleem zijn.

Gebruik deze instellingen met tevredenheid. Handige is single point focus in combinatie met spotmeting. Zo maak je exacte belichtingen mogelijk waar je het nodig acht in het onderwerp.

Wat betreft alle functies die aangevinkt zijn. Gewoon terugzetten naar standaard instellingen en naar eigen inzicht en wensen opnieuw instellen.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor fredvandernoord » zo dec 16 2018 1:29 pm

Ik zou graag willen weten van welk telezoom objectief Bredewoldski gebruik maakt.
fredvandernoord.
fredvandernoord

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor evelakes » zo dec 16 2018 2:14 pm

fredvandernoord schreef:Ik zou graag willen weten van welk telezoom objectief Bredewoldski gebruik maakt.
fredvandernoord.


Nikon AF-S VR Nikkor 500mm f/4G ED voorheen de sigma 150-600 sport
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor fredvandernoord » zo dec 16 2018 2:28 pm

Bredewoldski dank voor de beantwoording. Ik fotografeer ook met de Sigma 150 - 600 mm telezoom S op dee D 300 .
Ik overwoog een Nikon D500 aan te schaffen totdat ik over de problemen met de scherpstelling las.
Deze stap zet ik nu maar niet.
Fred.
fredvandernoord

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor evelakes » zo dec 16 2018 3:09 pm

een paar gebruikers t.o.v. veel gebruikers die de problemen niet kennen, dat Bredewoldski de 500 mm Nikkor heeft gekozen kan ik me goed voorstellen
op basis van lichtsterkte en ultieme scherpte, maar op basis van inzetbaarheid 150 tot 600 mm heeft in het veld veel voordelen m.b.t. compositie en
afstand tot het object. Het zijn zware lenzen die een leercurve hebben om goed mee te leren fotograferen.

Kijk maar eens goed naar Martin zijn Flickr site met de Combo van D500 en Sigma dat zijn top platen.
https://www.flickr.com/photos/bredewoldski/
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor bredewoldski » zo dec 16 2018 7:39 pm

evelakes schreef:
fredvandernoord schreef:Ik zou graag willen weten van welk telezoom objectief Bredewoldski gebruik maakt.
fredvandernoord.


Nikon AF-S VR Nikkor 500mm f/4G ED voorheen de sigma 150-600 sport


Helemaal juist evelakes en bedankt voor het compliment :thumbup:
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor bredewoldski » zo dec 16 2018 7:48 pm

Wat betreft de Sigma 150-600 S en de D500 heb ik nooit scherpstelproblemen ondervonden... behalve dat de scherpstelpunten aan de randen nooit fijn of helemaal niet werken op f6.3 de lens bleef dan hunten. Compositie maken was dan onmogelijk.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor ReneG » zo dec 16 2018 8:16 pm

Even een gesimplificeerde versie (ik heb een hele tijd geleden ooit een meer uitgebreide versie geschreven op het forum):

- Minder scherpstelpunten betekent snellere AF (minder rekenwerk) en minder kans dat de camera het 'verkeerde' punt pakt. Ik heb zelf andere camera's met keuze tussen 1, 9 of 51 scherpstelpunten. In het algemeen: Gebruik zo min mogelijk scherpstelpunten als waarmee je weg kunt komen. Bij vliegtuigen gebruik ik er 9, voor 1 scherpstelpunt zijn zeker stuntjets soms net wat te 'zenuwachtig'. Op de D500 is 25 punten het equivalent van 9[punts AF op de oudere camera's.

- Schakel AF Lock-on (in het AF menu) uit; dit betekent dat hij in bepaalde modi zodra hij de focus heeft deze heel kort 'bevriest' op dat punt. Dat is niet wenselijk bij onderwerpen die snel naar je toe/van je af bewegen, zoals vaak het geval is bij vliegtuigen, roofvogels etc. Sterker nog, dat kan heel wat foto's net verknallen.

- Group AF geeft bij twijfel prioriteit aan het dichtstbijzijnde onderwerp, in tegenstelling tot de andere AF Modi die bij twijfel beide kanten op kunnen gaan. Group AF is bij onderwerpen tegen een achtergrond (vogel in bosrand bijvoorbeeld) erg handig maar bij onderwerpen tegen een egale achtergond, (zoals een blauwe lucht) niet nodig. Waar het wel kan helpen is bijv. bij takeoff en landing, zodat hij bij twijfel focust op het vliegtuig en bijv. niet op de hangaar erachter. Gevoelsmatig heb ik overigens wel de indruk dat Group AF een haartje trager is dan de niet-group versies.

- Niet specifiek genoemd, maar: 3D Tracking is relatief traag en zou ik voor vliegtuigen niet gebruiken. Auto (Area) AF waarbij je de keuze van scherpstelpunten aan de camera overlaat zou ik zéker niet gebruiken, dat is bijna een gokkast. ;)

Mijn voorkeur voor vliegtuigfotografie is AF Lock-on uit, AF-C, 9 punts AF (of het dichtstbijzijnde equivalant als het de D500 betreft) en eventueel group AF als er een 'drukke' achtergrond is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF veldstand Nikon D500

Berichtdoor evelakes » zo dec 23 2018 6:19 pm

bredewoldski schreef:Wat betreft de Sigma 150-600 S en de D500 heb ik nooit scherpstelproblemen ondervonden... behalve dat de scherpstelpunten aan de randen nooit fijn of helemaal niet werken op f6.3 de lens bleef dan hunten. Compositie maken was dan onmogelijk.


Klopt bij mijn 7Dmk2 hetzelfde geval de uiterst buiten velden zijn altijd net wel net niet met een hoop missers behalve als het licht constant is en ideaal voor fotografie . Met mijn 1DX geen probleem die AF punten zitten dichter op elkaar en veel
meer naar het centrum als die hem pakt laat die niet meer los en qua IQ een behoorlijk verschil op de Sigma 150-600 mm sport.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten